Jag brukar skämtsamt säga att släpp in mig i en bilhall och jag ska sälja skjortan av deras bästa säljare på en vecka.
Håller med i ovan talare i det mesta, jobbar själv som Volvo försäljare i Sthlm. Anläggningen jag är på har ett ganska tråkigt och i många fall ett välförtjänt dåligt rykte. Ointresserade, arroganta och allmänt slöa säljare. Går man tillbaks ca 10 år i tiden så sålde en medioker säljare ca 300-500 bilar per år..
Tro fan att man inte behövde vara så vass när folk kom in på kö för att göra en jätteinvestering...
Vågar idag påstå att dessa säljare inte är kvar, finns säkert nån procent kvar som inte har gått i pension än. Och dessa har garanterat överlevt i branschen oxå i större utsträckning ute på landsbygden än mot stan.
ALLA återförsäljare idag ( iaf bilar) jobbar sedan flera år med kundnöjdhet, i vårt fall är det ett krav från Volvo. Detta är i många fall jäkligt jobbigt i ett land som Sverige där man sällan ger "kudos" till den som utmärker sig bättre, som faktiskt överträffar kundens förväntningar. Däremot kommer lavetten flygande då ngt är det minsta fel.
Jobbar som sagt i Sthlm, konkurrensen är stenhård. Det finns flera återförsäljare inom 10-15 minuters bilväg samt internet. = Kunderna är galet pålästa innan dom ens kommer in i hallen...
Så för att återkoppla till ditt sista quote, jag har jobbat 2 år med detta...har väl tappat totalt 5-6 affärer( av 50-60 rena konkurrentkrig) till konkurrenter då jag tävlat om kundens önskan till en kanon-affär samt högsta betyg i kundnöjdhet...
Kunde vi lösa det på ngt smidigt sätt vågar jag lova dig att jag skulle sälja dubbelt så mkt bilar än vad du skulle på en vecka! ( elr vecka\månad\år)
//
Jonas[/QUOTE]
Ja Volvos åf verkar ligga något eller några steg före när det att faktiskt jobba med sin säljkår, systemstöd för sälj mm...har köpt ett par bilar på Bilia i Haga Norra (kanske där du jobbar) och alltid blivit bra bemött.
Högst på min shitlist är Din Bil i Hammarby...helt surrealistiskt ställe
Man kan gå och slå i dörrar i 30 min utan att en käft reagerar. 1998 var jag där för att köpa en ny A4 men eftersom ingen orkade producera en offert så det blev en V40 istället. 2001 var jag spekulant på en ny A6 men samma drönararroganta beteende fick mig att välja annat märke.
Har en känsla av att mkt beror på att det är för lite omsättning i branschen. Samma gubbar, samma chefer, samma attityder valsar runt istället för att försöka få in lite nytt blod med andra erfarenheter.