Det är INTE lågkunjuktur hos mc-handlarna...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vafan...är jag den enda som skiter i allt bara jag får den produkt jag suktat efter? :va
Eller är jag den enda med förståelse för andra och inte har behovet att bli bemött som kung. Räcker med ett leende, ärliga ord och en trevlig attityd..efter att jag själv tagit på mig ansvaret att se till att få service

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Aldrig i helvete! Då handlar jag hellre på nätet.

Det är bara att inse att dagens kunder är mycket väl informerade när de kliver över tröskeln. Säljarens enda återstående uppgift är att slicka kunden i arslet tills tungan blöder och kunden väljer att sätta sitt namn på kontraktet.

Suck it!
WORD!:tummenupp

Vafan...är jag den enda som skiter i allt bara jag får den produkt jag suktat efter? :va
Eller är jag den enda med förståelse för andra och inte har behovet att bli bemött som kung. Räcker med ett leende, ärliga ord och en trevlig attityd..efter att jag själv tagit på mig ansvaret att se till att få service
To each his own...om du ser det som ditt ansvar att vara snäll och
foglig och vänta snällt till dess någon ser dig och se'n vara glad för det du
(kanske) får. Ja, det e väl ok - för dig.
Jag har god förståelse för andra och en rätt klar uppfattning om rollfördelningen
i en affär: Jag (kund) är kung...period!
Och det kan ske utan att vara dum, dryg eller otrevlig.

Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Aldrig i helvete! Då handlar jag hellre på nätet.

Det är bara att inse att dagens kunder är mycket väl informerade när de kliver över tröskeln. Säljarens enda återstående uppgift är att slicka kunden i arslet tills tungan blöder och kunden väljer att sätta sitt namn på kontraktet.

Suck it!

Du får mig att hålla med om allting :va :D
Hatar säljare, ska man köpa någonting för mer än 100k så har man nog kollat upp varenda liten pryttel om den.

Annat är det med bilar, det "måste" alla ha. Motorcyklar däremot är ju en "hobby", därför tror jag att det finns mer hjärndöda bilköpare som går in och säger:
-Hej övertala mig att köpa den här bilen.
Inte säger säljaren att bilen börjar rosta om 5 år.

Motorcykelköpare däremot tror jag kan mer om hojen än säljaren kan.

Rätt roligt att snacka motorcyklar med säljare faktiskt :D

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
WORD!:tummenupp

To each his own...om du ser det som ditt ansvar att vara snäll och
foglig och vänta snällt till dess någon ser dig och se'n vara glad för det du
(kanske) får. Ja, det e väl ok - för dig.
Jag har god förståelse för andra och en rätt klar uppfattning om rollfördelningen
i en affär: Jag (kund) är kung...period!

nej nej...räcker med ett leende, ärliga ord och trevlig attityd från DERAS sida.
Rätt klar uppfattning om rollfördelningen?...du har förstålese? Har inget direkt behov att säga mer...men förståelse är nog inte din starka sida...sedan finns det undantag där säljaren verkligen varit dryg. Men i sådant fall kan även det bero på andra orsaker. Skulle du gapat lika mycket ifall vid en sådan situation som du kanske brusat upp pga en säljarens nonchalans fått reda på att personens bror precis dött, därav det dåliga bemötandet...eller vad som helst. Om du nu tänker att den personen då inte borde ha kommit till jobbet och att han inte ska lägga det på kunderna så är det en riktig shame. Hoppas du fattar vad jag menar..respekt och att vara trevlig goes both way.

Last edited:

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Herregud, ni som säger att ni gick runt och kollade och ingen säljare kom?
Ska ni köpa hoj så lär ni väl gå fram till disken och säga:
- Hej jag skulle vilja köpa en ny hoj!
Då får ni hjälp, ni kan ju inte bara stå där och tro att någon ska komma. Är man bara inne och kollar vill man kanske vara lite ifred, ska man däremot köpa hoj så lär man ju visa lite intresse.

Å andra sidan skriver ni att ni åkte och köpte en annan hoj hos en annan handlare. Enligt mig så bestämmer man sig vad man ska ha för hoj innan man köper den, inte ändrar man sig bara för att man inte får hjälp, när man drömt om en hoj man ska köpa?

Precis:tummenupp Finns ju inget värre än påflugna säljare.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Precis:tummenupp Finns ju inget värre än påflugna säljare.

Var i florida ett tag och vilja kika på en Evo IX...slutade med att jag var tvungen att slita mig därifrån med alla broschyrer och visitkort han kunde hitta...och efter att ha tvingats ge upp min e-mail adress samt gett honom ett falskt telefonnummer. Var på håret att jag blev kidnappad och intvingad i bilen för en provkörning. Haha...det var HELT galet.

Last edited:

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
no one
Vill bara säga ett par ord om sundsvall.
Honda/kawa- Trevliga säljare, Men, verkstaden full av amatörer.
Yamaha- Allt är bäst säljare, verkstaden amatörer.
Suzuki- Allt är bäst säljare, Men definitivt kunnig/hjälpsam verkstad.
Köpte därför Suzuki då han tidigare hjälp mig med Hondan.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
nej nej...räcker med ett leende, ärliga ord och trevlig attityd från DERAS sida.
Rätt klar uppfattning om rollfördelningen?...du har förstålese? Har inget direkt behov att säga mer...men förståelse är nog inte din starka sida...sedan finns det undantag där säljaren verkligen varit dryg. Men i sådant fall kan även det bero på andra orsaker. Skulle du gapat lika mycket ifall vid en sådan situation som du kanske brusat upp pga en säljarens nonchalans fått reda på att personens bror precis dött, därav det dåliga bemötandet...eller vad som helst. Om du nu tänker att den personen då inte borde ha kommit till jobbet och att han inte ska lägga det på kunderna så är det en riktig shame. Hoppas du fattar vad jag menar..respekt och att vara trevlig goes both way.
"gapat" och "brusat upp" är intolkningar som får stå för dig, jag gör ingendera.
Vet inte om du gör det med flit eller okunnskap men det sätt du uttrycker dig på
står i direkt motsats till det du försöker säga - "leende och trevlig attityd" hmmm.

Nu försökte jag inte påstå att du hade fel utan uttryckte min avvikande åsikt.
Att jag i förbigående misstolkade en del av ditt inlägg var ju förargligt men
det kan ju faktiskt bero på att det var en aning oklart skrivet.
Du får självklart bete dig hur du vill i en affär och jag med.

Jag har själv en säljande roll i yrket och har inga som helst problem att byta
plats i rollspelet. Men när jag är kund då förväntar jag mig att bli behandlad så som
jag behandlar mina kunder. dvs som kungar
Faan, det där sista fick nästan en lätt religiös anstrykning..:)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
"gapat" och "brusat upp" är intolkningar som får stå för dig, jag gör ingendera.
Vet inte om du gör det med flit eller okunnskap men det sätt du uttrycker dig på
står i direkt motsats till det du försöker säga - "leende och trevlig attityd" hmmm.

Nu försökte jag inte påstå att du hade fel utan uttryckte min avvikande åsikt.
Att jag i förbigående misstolkade en del av ditt inlägg var ju förargligt men
det kan ju faktiskt bero på att det var en aning oklart skrivet.
Du får självklart bete dig hur du vill i en affär och jag med.

Jag har själv en säljande roll i yrket och har inga som helst problem att byta
plats i rollspelet. Men när jag är kund då förväntar jag mig att bli behandlad så som
jag behandlar mina kunder. dvs som kungar
Faan, det där sista fick nästan en lätt religiös anstrykning..:)

Alright...vi säger att vi agree to disagree. Vi har alla våra egna tolkningar på allt ;)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Bara att be om att få träffa platschefen. Berätta argt om att du ville handla och hans säljare inte lyft ett finger utan tvärtom. säga hejdå samt att du hälsar på snart med nya hojen/stället/hjälmen eller what ever så han får se hur fin du är med det. och verkligen göra det så ska ni få se på annat nästa gång, om man ens rör sin fot där igen.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du har helt rätt.
Det jag ville få fram var att några hade skrivit att de "gick runt i butiken i 45 minuter utan att få hjälp"
Herregud då får man väl ta tag i det hela, gå fram till kassan och fråga: Hej jag ska köpa en sprojtans ny hoj, vill nån hjälpa mig?
Själv tycker jag bara det är jobbigt när säljarna bara står och kollar på en och väntar.

Ok...ja personligen hade jag lämnat butiken om ingen ens tittat åt mitt håll under 45 min, då är det ju ett mausoleum :rolleyes:

Nä max 5 min har de på sig, sen går jag någon annanstans. Det är det som är det fina med konkurrens: vill inte xyz MC sälja en ny hoj till mig så finns det någon annan. Säljare som inte verkar intresserade av att sälja, de ska slippa den bördan. Vill de inte sköta sitt jobb så fine. Vem vet, jag kanske gör dem en tjänst? De kanske vore mkt lyckligare som rörmokare eller revisor...:D :D

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Problemet är att man sällan får sånt! :gnissla Killarna på reservdelar på Ava och dom som säljer kläder på Mc-Varuhuset är perfekta, dom ställer upp, alltid glada å trevliga, och bryr sig inte så mycket om klockan hann bli fem över sex, bara kunden är nöjd! :Bugar Men jag va på Ava och kollade på hojar, och en säljare ville kränga på mig nått, men jag sa att jag inte hade råd. Då började han tjafsa om att i Tyskland var det mycket dyrare att äga hoj än här, så jag hade inget att klaga över, han tyckte att det var fullgod anledning för mig å köpa en spretans litersgixxer :dummer Eller på numera konkade Mc-Poolen, jag och SwedB var där och kollade på en komplett utrustning, men 17:59 så avbröt säljarn mitt i sin egen mening å kastade ut oss! :huvet
Dan efter åkte vi till Mc-Varuhuset och vi kom lite sent, kvart, tjugo i sex kanske. Men tjejen som tog hand om oss hade inte bråttom hem, så hon hjälpte oss fram till halv sju! :Bugar Hon avslutade tom med att hon var ledsen, men inget dom hade passade perfekt! Hon "tvingade" inte på oss något, bara för att! Sen dess har jag köpt varenda skinnställ, hjälm mm där :fakta

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj

Förståelse är fint :tummenupp .... å en butikssäljare som inte förstår att servicen börjar i hans/hennes ringhörna borde nog gå en kurs eller nåt.

Brinner det går man till brandhärden och släcker...man väntar inte på att det ska sprida sig till där du står. Handlar inte om att rulla fram en röd matta och snittar, bara att visa sig lite intresserad av någon som tagit sig till butiken.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Om du nu tänker att den personen då inte borde ha kommit till jobbet och att han inte ska lägga det på kunderna så är det en riktig shame. Hoppas du fattar vad jag menar..respekt och att vara trevlig goes both way.

Den som ska känna shame är väl säljarens chef som inte låter vederbörande ta ledigt en eller ett par dagar. Både okänsligt och osmart att låta en säljare i kris gå runt bland kunderna.

Kneedrag

Guest
På en stor mc-verkstad här i Trollhättan är jag inte välkommen som kund.
Ha ha ha de kan vara lugna jag kommer aldrig mer tillbaka dit.

Reservdels-disken och affären är ok men handlar bara nödvändigt där.

För att skriva en historia kort var där för att hämta min bakfälg som de inte har haft tid att byta lager på (en vecka vänta jag) Jag fick nog! hämta fälgen och i samma veva sa min sambo att det är "typiskt den MC-verkstaden" Det hörde verkstadschefen som replikerade med " du behöver inte komma tillbaka hit" Smart sagt! De har förlorat två kunder. Skrattar åt det än idag. Det finns mer att berätta.

Var på Momentum i trollhättan för att beställa bakhjuls lager och i samma veva fråga man ju om någon ringt eller frågat efter sådana lager jag just då beställer. "Nej ingen" svarar killen i kassan som jobbat där hela tiden. Killen bakom disken på den stora mc-verkstaden i Trollhättan sa ju att han minnsan varit ute på Momentum under sin privata tid och letat efter lager till min fälg.

Hur mycket lögner ska man orka med som kund

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Problemet är att man sällan får sånt! :gnissla Killarna på reservdelar på Ava och dom som säljer kläder på Mc-Varuhuset är perfekta, dom ställer upp, alltid glada å trevliga, och bryr sig inte så mycket om klockan hann bli fem över sex, bara kunden är nöjd! :Bugar Men jag va på Ava och kollade på hojar, och en säljare ville kränga på mig nått, men jag sa att jag inte hade råd. Då började han tjafsa om att i Tyskland var det mycket dyrare att äga hoj än här, så jag hade inget att klaga över, han tyckte att det var fullgod anledning för mig å köpa en spretans litersgixxer :dummer Eller på numera konkade Mc-Poolen, jag och SwedB var där och kollade på en komplett utrustning, men 17:59 så avbröt säljarn mitt i sin egen mening å kastade ut oss! :huvet
Dan efter åkte vi till Mc-Varuhuset och vi kom lite sent, kvart, tjugo i sex kanske. Men tjejen som tog hand om oss hade inte bråttom hem, så hon hjälpte oss fram till halv sju! :Bugar Hon avslutade tom med att hon var ledsen, men inget dom hade passade perfekt! Hon "tvingade" inte på oss något, bara för att! Sen dess har jag köpt varenda skinnställ, hjälm mm där :fakta

Har (tyvärr) samma erfarenhet av just AVA...ägaren är juste men har verkar ha lite dålig koll på vem som funkar i säljrollen. Samtidigt: de överlever ju (vilket är lite av en gåta) och så länge de gör det så kan de nog leva med att bli uthängda i vissa mcforum i tid och otid. A manageable problem...:rolleyes:

På en stor mcverstad här i Trollhättan är jag inte välkommen som kund.
Ha ha ha de kan vara lugna jag kommer aldrig mer tillbaka dit.

Reservdelsdisken och Affären är ok men handlar bara nödvändigt där.

För att skriva en historia kort var där för att hämta min bakfälg som de inte har haft tid att byta lager på (en vecka vänta jag) Jag fick nog! hämta fälgen och i samma veva sa min sambo att det är "typiskt den MCverstaden" Det hörde verstadschefen som replikerade med " du behöver inte komma tillbaka hit" Smart sagt! De har förlorat två kunder. Skrattar åt det än idag. Det finns mer att berätta.

Off topic men vad är det som speglar sig i ditt visir???

Last edited:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Till trådskaparen

Alltså om man läser igenom tråden så verkar många ha problem med dåligt kundbemötande helt klart.

MEN hur vet du att inte detta samtal var viktigare än att få sälja en hoj till just dig? Någon dött? Han är på väg att bli pappa... ja det finns mängder med möjligheter om man tänker efter.

Inget personligt mot trådskaparen men man måste även tänka på möjligheterna(det gäller alla). :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept