Det gick bara raktfram...

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag höll på att skita på mig idag, skulle accelerera lite med min hoj och så kommer en kurva. Så ska jag svänga och upptäcker att det går för fort. Vet att det bara går rakt fram om man svänger o bromsar samtidigt så tänker, 1.bromsa 2.sväng.
Det e bara det att jag får nån form av blockering och det blir halvhjärtad broms och halvhjärtad sväng. Som tur e så finns det en svängfil när jag kommer igenom kurvan. Där får jag stopp... :kocko Faaan va korkad man e!!! Jag känner mig som en idiot som satte mig i den sitsen!!!
Hur skulle jag gjort egentligen(förutom att inte kört för fort)? hur tar man en sådan situation bäst?

/M
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Mingves skrev:
Hur skulle jag gjort egentligen(förutom att inte kört för fort)? hur tar man en sådan situation bäst?

bromsa så mycket du kan/vågar innan kurvan, och sedan bara lägg ner. man tror inte att det ska gå men det gör det.

om man inte håller typ 200 i en 90 graders böj :tungan
 

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Ort
K-dala
Hoj
trajumf äräss!!
Mingves skrev:
Jag höll på att skita på mig idag, skulle accelerera lite med min hoj och så kommer en kurva. Så ska jag svänga och upptäcker att det går för fort. Vet att det bara går rakt fram om man svänger o bromsar samtidigt så tänker, 1.bromsa 2.sväng.
Det e bara det att jag får nån form av blockering och det blir halvhjärtad broms och halvhjärtad sväng. Som tur e så finns det en svängfil när jag kommer igenom kurvan. Där får jag stopp... :kocko Faaan va korkad man e!!! Jag känner mig som en idiot som satte mig i den sitsen!!!
Hur skulle jag gjort egentligen(förutom att inte kört för fort)? hur tar man en sådan situation bäst?

/M

Slå på bromsen, luta dej ut av bara h-vete å tänk goda tankar om"han-där-uppe".Så hade jag gjort iallafall :D
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Bromsa.
Håll jämn gas, häng o sväng för allt du är värd och så lite till. Gasa dig ur kurvan.


Lättare i teorin än praktiken.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Lägg ner. Mycket. Lägg ner tills du är övertygad om att du kommer vurpa, då har du en bit kvar tills fotpinnarna tar i, så lägg ner mera om det behövs. Stäng gasen, det bromsar en hel del, och nerlägget i sig bromsar som fan.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Mingves skrev:
Jag höll på att skita på mig idag, skulle accelerera lite med min hoj och så kommer en kurva. Så ska jag svänga och upptäcker att det går för fort. Vet att det bara går rakt fram om man svänger o bromsar samtidigt så tänker, 1.bromsa 2.sväng.
Det e bara det att jag får nån form av blockering och det blir halvhjärtad broms och halvhjärtad sväng. Som tur e så finns det en svängfil när jag kommer igenom kurvan. Där får jag stopp... :kocko Faaan va korkad man e!!! Jag känner mig som en idiot som satte mig i den sitsen!!!
Hur skulle jag gjort egentligen(förutom att inte kört för fort)? hur tar man en sådan situation bäst?

/M
lyft blicken till utgången av kurvan och motstyrså handlederna vitnar.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
MostWanted skrev:
lär dig hojen, åk på bandagar osv...
Det e nog smart, jag fattar ínte vad som hände i huvet. Det gick bara inte att svänga :confused: Jag undrar om jag kanske sänkte blicken och inte tittade ut ur kurvan efter att jag bromsade?? Det var djävligt otäckt, hade den extra filen inte funnits där så hade jag legat i motsatta filen och hade det kommit en bil då....ajaj :näsblod
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Mingves skrev:
Det e nog smart, jag fattar ínte vad som hände i huvet. Det gick bara inte att svänga :confused: Jag undrar om jag kanske sänkte blicken och inte tittade ut ur kurvan efter att jag bromsade?? Det var djävligt otäckt, hade den extra filen inte funnits där så hade jag legat i motsatta filen och hade det kommit en bil då....ajaj :näsblod

Tittar du itne ut ur kurvan så är det mycket svårare att svänga, iaf för mig. Jag har råkat ut för samma sak och på så vis lärt mig att det fortfarande finns gränser att bryta. Bara bromsa utan att det släpper, och sen lägga ner så mycket det går och hålla jämnt vrid på gasen, inte för mycket och inte för lite.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Ganska modigt att våga lägga en sån här tråd! Man kunde tänka sig att du blev flejmad ända in i nästa vecka. :tummenupp
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag försökte tvätta håret igår, men jag kunde inte. Vad ska jag göra?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
hrc skrev:
Ganska modigt att våga lägga en sån här tråd! Man kunde tänka sig att du blev flejmad ända in i nästa vecka. :tummenupp
Jag visste att det skulle komma den vanliga skitsnacksskuren. Man börjar bli van med skitsnackarna här på SH.
Jag vill inte mista livet för att jag gör om samma miss en gång till. Om det mot förmodan händer igen så vill jag veta hur jag löser situationen.
Kalla det löjligt eller va ni vill, har ni valmers och krigge inget vettigt förslag att komma med istället?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mingves skrev:
Jag höll på att skita på mig idag, skulle accelerera lite med min hoj och så kommer en kurva. Så ska jag svänga och upptäcker att det går för fort. Vet att det bara går rakt fram om man svänger o bromsar samtidigt så tänker, 1.bromsa 2.sväng.
Det e bara det att jag får nån form av blockering och det blir halvhjärtad broms och halvhjärtad sväng. Som tur e så finns det en svängfil när jag kommer igenom kurvan. Där får jag stopp... :kocko Faaan va korkad man e!!! Jag känner mig som en idiot som satte mig i den sitsen!!!
Hur skulle jag gjort egentligen(förutom att inte kört för fort)? hur tar man en sådan situation bäst?

/M
Ta det stilla Mingves!
Kör lungt på vägar du inte känner och öka din tröskel successivt på vägarna du känner.
På så sätt får man i lugn och ro lära känna sin hoj och samtidigt ökar man sina erfarenheter som förare för olika dilemman på vägen.
Det finns ett par olika sätt att rädda en situation som den du var med om, hur man bäst beter sig på en motard är förmodligen snarlikt plastraketens lösning.
Men som ngn redan skrivit i tråden så är ju aphänga och motstyra för kung och fosterland en bra grej.
Men som sagt lugna ner dig och öka dina erfarenheter som biker stillsamt.
Det vore ju trist att se en tråd om att du vurpat och får ångest för detta.
SMC anordnar bra avrostningar som alla borde besöka, övning har inte gett ngn sämre erfarenhet vad jag vet :)
//Tobbe
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Det går förresten att bromsa i en kurva också - man får bara ta i mer i styrningen...
/F.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det går att köra otroligt fort genom en kurva innan däcken släpper/lyfts upp av allt som skrapar i. Bara titta dit du ska, lägg ner och gasa mera och hoppas på det bästa.
Sånt här händer alla, flera gånger. Det är lätt att låsa blicken mot hindret och det kräver träning att hinna koppla bort det när det händer.
Jag har varit ut i spenaten pga sån skit, men har även klarat mig från en säker död med en hårsmån för att jag la ner mer och tittade dit jag skulle. Skrapade då blinker, pinne och kilade fast knät mellan tank och asfalt.
Skitdumt såhär efteråt, men det är lätt att vara efterklok, man kan bara hoppas att man lär sig till nästa gång.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mingves skrev:
Det e bara det att jag får nån form av blockering och det blir halvhjärtad broms och halvhjärtad sväng.

Nybörjarfel... du har antagligen inte kört speciellt mycket gathoj tidigare. Botas bäst på en bandag där man lär sig testa sina egna och hojens gränser under säkra förhållanden. Sitter det inlärt/tränat behöver man inte tänka på hur man ska reagera - utan det bara sker, helt automagiskt. Ungefär som att lära sig cykla... :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top