Det gick bara raktfram...

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
EasyRider skrev:
Låter som ett nybörjarmisstag......... Hade inte du någon tråd om att köpa R1:a? Det var nog tur att inte det blev av för då hade du troligen inte kunnat skriva denna tråd.
Jo, troligen hade jag var mindre glad idag.... :3freak Får erkänna att KTMen verkligen känns som helt rätt val för mig.

/M
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Mingves skrev:
Jag höll på att skita på mig idag, skulle accelerera lite med min hoj och så kommer en kurva. Så ska jag svänga och upptäcker att det går för fort. Vet att det bara går rakt fram om man svänger o bromsar samtidigt så tänker, 1.bromsa 2.sväng.
Det e bara det att jag får nån form av blockering och det blir halvhjärtad broms och halvhjärtad sväng. Som tur e så finns det en svängfil när jag kommer igenom kurvan. Där får jag stopp... :kocko Faaan va korkad man e!!! Jag känner mig som en idiot som satte mig i den sitsen!!!
Hur skulle jag gjort egentligen(förutom att inte kört för fort)? hur tar man en sådan situation bäst?

/M

Bra Mingves att du törs skriva precis som du upplevde kurvan.

Detta hände mig också när jag var ny på MC. Jag fick nån slags panikkänsla och trodde inte att det skulle gå och svänga. Hur man svänger fick jag inte reda på i trafikskolan utan här på Sporthoj, i tråden om motstyrning :tummenupp

Sporthojs bästa tråd...undrar hur många den tråden har räddat livet på?

Så nu har jag kört ett par tusen mil och tränat aktiv motstyrning i varenda kurva, så nu sitter det i ryggmärgen.

Ut och träna, titta dit du ska och bryt i styret. :D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Poacher skrev:
Visst får man fråga, men jag förstår inte riktigt hur man ska kunna få ut nåt annat ur svaren än att man ska träna mer och köra själv, och det kanske man kan tänka ut själv.

Självklart är det så att övning ger färdighet som det så vackert heter. Men en kombination av teori och praktik brukar vara bästa sättet för de flesta att lära, vilket också är metoden man använder sig av i trafikskolor och många andra utbildningsinstitut.

Kunskapen om VARFÖR man bör/måste göra på ett visst sätt ökar inte bara förståelsen utan också inlärningskurvan och är i vissa fall en förutsättning för lärandet över huvud taget.

Att inhämta kunskap på egen hand kan ibland vara minst lika lärorikt och nyttigt som att bli satt i skolbänken och få den presenterad för sig. Att ta hjälp av släkt/vänner & bekanta eller som i detta fallet hojpolare på ett forum är ETT sätt att skaffa sig kunskap och förutsättning för mer lärande. Så jag ser inget fel i att fråga!

Vad sedan min/din allas körskicklighet har med frågan att göra går dock över mitt förstånd!?

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Poacher skrev:
Inga problem vi släpper in eliten, så får de svara.

Så vad säger du?

Ännu ett tyket svar som inte tillför ett enda skit till den fråga som först ställdes! Du kan helt enkelt inte låta bli att vara antingen tyken eller sarkastisk i stället för att svara ärligt och seriöst på en vettigt ställd fråga, eller!? :7peta

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
*DanTheMan* skrev:
...Se till att bromsa som fan,,,se till att ligga på en växel som "bromsar" in.
Kolla "genom" kurvan o sen full gas ur kurvan.
Lättare sagt än gjort om man inte e van men det e sånt man lär sig med åren.

Njaeeeeee, LITE beroende på vilken hoj man kör. Med min relativt effektsvaga hoj kanske man skulle kunna anamma FULL gas ut ur de flesta böjarna. Men med en modern R1:a med vikt/effektförhållande 1:1 skulle jag tippa på obönhörligen leder till ett besök hos "skogens konung" i de flesta böjar.

Nu var jag dock lite petig när jag svarade på ditt inlägg :4skrika för jag antar att du menar principen som sådan, dvs. att ge gas ut ur böjarna!?

Jag är dock på skrivhumör idag så du får ursäkta mig om jag "anmärker ord"! :näsblod

// Niklas
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Poacher skrev:
Det är bara övning som gäller sen kan ni skriva vad ni vill, killen är helgrön på hojåkning och har alltid tidigare försökt fråga sig igenom presis allting.

Nä Mingves ut och kör, med körning kommer erfarenhet, med tiden sätter sig de rätta greppen i ryggmärgen, så är det för presis alla.
Även efter vinteruppehållet är man stel.

Kör och lägg mil för tusan.
Förstår inte vad du har emot färska förare som ställer frågor är det inte det forumet är till för?
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Råkade ut för samma sak i veckan då jag skulle om en lastbil i 200 o så började det tokblåsa äckligt kvickt från vänster sida kom in oväder modell ARNE.
Här var goda råd dyra!
Tamejfan panik bromsade efter jag försökte TOK motstyra.. hände inte mycket mer än att jag höll mig kvar på vägen o inte åkte ner i diket.
Det gick bra men det kunde ha slutat värre!
Ibland låser det sig i skallen så e det!
Iof så var det lite annorlunda omständigheter vid det tillfället men man måste ju även kunna hantera just sådana lägen!
Men som det skrivits om tidigare.
Öva in så sitter det i ryggraden!
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Kan väl säga att detta hände ca 3 veckor efter att jag köpt min hoj. Den gamla så välkända uttalandet att det är efter 3 veckor som många klotar pga hybris stämmer följdaktligen(även om jag klarade mig..) :gnissla

/M
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
4 veckor dröjde det innan jag glömde att fälla upp sidostödet helt (batterisyra=rostigt stöd=Lelles ihopmontering uppfuckad) på min sprillans nya Kawa 750LTD 1982. Dikeskörning och tvärnit mot en vägtrumma. Ambulans. Vurpfri sen dess.
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Kommer man in i en panik situation så är det nog det som sitter i ryggmärgen som spelar roland. Va och körde på bana för ett tag sen och där lärde jag mig ett o annat. Jag missa lite i en kurva och va alldeles för sen på bromsen. Fast man "visste" att släpp bromsen, titta upp och ur kurvan, så ville det sig inte alls i hjärnan. Vart ett stirr moment, och rakt fram gick det.

Men efter ett antal varv till så blev det betydligt bättre! En likande miss senare gjorde jag som man skulle, men det va väl kanske för att jag lita mer på hojen, samt tordes svänga :tummenupp

Så nu blir det ban åka så ofta man kan för min del!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top