Det gick bara raktfram...

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Stå på dig Mingves :tummenupp

Det finns tyvärr en del som inte har mycket annat för sig än att slå ner på andra och pilla sig på lilla snoppen.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Har sett en film där Arto Nyqvist gör samma sak med sin kawa 1300. Wheelie, ner, för nära kurvan och rakt ut i sandfollan. Men när man ser på filmen ser man att det inte borde vara några problem alls att ta kurvan. Så du är i gott sällskap.
Om underlaget är bra så kan man i stort sett alltid lägga ner mer och klara svängen, försök tänk på det även om det är svårt. Sen ska man ju inte tänja på gränserna på detta sätt.
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Helt klart en relevant fråga att diskutera och byta erfarenheter runt. Synd att en dels föräldrar verkar vara syskon här på forumet ibland. :rolleyes:

Själv har jag märkt att jag tenderar att hamna lite långt bak på hojen när jag gasar på. Att flytta fram pungen mot tanken och luta ut lite brukar hjälpa till för snabbare oväntade svängar.

Mvh Stephenj
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Här var det många typer av änniskor som get sig in i debatten. Enkelt kan man kategorisera dem i två grupper:
- De som vill hjälpa till
- De som INTE vill hjälpa till

Personligen förstår jag inte VARFÖR man måste vara tyken när någon ställer en fråga och ber om tips/förslag/idéer. Blir man irriterad och anser frågan vara dum skit då hellre att svara så slipper irritationen gå ut över någon som inget ont gjort! :7peta

När det gäller situationen du råkade ut för kan du känna dig lugn, det händer alla och då helst i början av sin hojkarriär.

När jag övningskörde fick jag ett gott råd av min trafikskollärare som jobbade extra hos sina föräldrars trafikskola men i övrigt jobbade som mc-polis. Han sa så här:

- Du kommer förr eller senare att komma in i en kurva när du tror (det känns) som att farten är för hög. Oftast när det händer och du lutar hojen för att svänga och tror att det inte går att luta mer så går det nästan ALLTID att luta lite till. Vad har du för alternativ annat än att pröva? Prövar du inte så kraschar du prövar du så finns chansen att det kan gå bra!

Skall man dela upp händelserna i olika delmoment kan man väl säga att du skall försöka med följande:

1.) Bromsa (rakt fram) så hårt och så länga du kan!
2.) När du inte kan bromsa mer och anser att nu MÅSTE jag svänga för att kunna ta böjen! Då släpper du bromsen och påbörjar svängen.
3.) Titta dit du skall (skitviktigt!)
4.) Försök vara avslappnad (så gott det går) så du inte med kroppen "styr emot" utan att hojen får jobba själv.
5.) När du ser utgången av böjen försök möta med lite lätt gaspådrag (titta fortfarande dit du skall).

Man kan säkert bryta ner detta i ännu mindre delar men det är jag inte man nog att försöka göra.

Skall jag ge dig bara ETT råd som överskuggar alla andra så måste det bli:
- TITTA DIT DU SKALL HELA TIDEN!

Man har nämligen som förare en viss "förkärlek" till att styra hojen dit man tittar oavsett om man hamnar i en paniksituation eller ej oavsett om man kör fort eller långsamt.

Rådet, som flera har gett dig, att anmäla dig till någon bandag är ett lysande råd. Man lär sig otroligt mycket om sin hoj och om sig själv som förare på ett trafiksäkert sätt.

Lycka till!
// Niklas
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bromsa allt vad du mäktig och gör sen det jävligaste nedlägget i historien. Det kan ta emot men man blir förvånad vilket grepp man faktiskt har.

Skönt att det gick bra :tummenupp Men nästa gång kan det ju komma en buss (eller nån på hoj) i kurvan så ta liiite lugnare ett tag framöver....

Om du däremot vet med dig att du hamnar i den här situationen lite för ofta så rekommenderar jag en bandag. Otroligt kul och lärorikt!
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Krigge skrev:
E du så löjligt korkad att du tror att bara för att folk på ett internetforum har talat om för dig hur du skall agera när du kör hoj så kommer du göra så????
Sälj hojen om du inte ens vet hur man ska göra när det går fort och börjar svänga annars blir du snart en i statistiken :kocko

e du på riktigt? :kocko


Bra tråd mingves! :tummenupp Det hände också mig häromdagen... och nu efter att jag läst allas förslag så har man ju något att gå på till nästa gång om det nu skulle hända..
 

mts

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Multistada -04
Bor du runt Malmö kan du ju hänga med ut så kan vi se om du gör något katastrofalt med din svängteknik.
Själv har jag kört sedan 1975 och de första åren var det en hel del panik i blicken, sedan lärde jag mig att motstyra, slappna av (både i kroppen och framförallt i handleder, armbågar och axlar) och lita på hojen (underlättade när jag köpte ducce;-) och lyfta blicken (hjärnan har redan registrerat allt som är i din närhet och upptäcker du det genom att titta ner är det redan för sent), dessutom dit du tittar där hamnar du (gäller även snowboard, mountainbike mm) tittar du på en sten eller ett hål i vägbanan nog fan kör du i stenen eller hamnar i hålet, kolla lååångt in i kurvan.

Detta är ju när det skitit sig ordentligt och när man inte planerat svängen i tid, och då underlättar det att flytta röven en bit in i mot kurvan för att vara beredd på en snäv sväng.

Anmäl dig sedan till bankörning, det är det roligaste jag gjort på hoj och jag har kört kross, trial, grus och skog, backtävling och från snuten.

Bengan
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det är bara övning som gäller sen kan ni skriva vad ni vill, killen är helgrön på hojåkning och har alltid tidigare försökt fråga sig igenom presis allting.

Nä Mingves ut och kör, med körning kommer erfarenhet, med tiden sätter sig de rätta greppen i ryggmärgen, så är det för presis alla.
Även efter vinteruppehållet är man stel.

Kör och lägg mil för tusan.
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
stephenj skrev:
Helt klart en relevant fråga att diskutera och byta erfarenheter runt. Synd att en dels föräldrar verkar vara syskon här på forumet ibland. :rolleyes:

Själv har jag märkt att jag tenderar att hamna lite långt bak på hojen när jag gasar på. Att flytta fram pungen mot tanken och luta ut lite brukar hjälpa till för snabbare oväntade svängar.

Mvh Stephenj

Nu är jag inte med riktigt..lutar du oväntat ut pungen åt det håll du önskar svänga? Är det en sådan manöver som kan kallas "ball teknik"? :hihi
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Poacher skrev:
Det är bara övning som gäller sen kan ni skriva vad ni vill, killen är helgrön på hojåkning och har alltid tidigare försökt fråga sig igenom presis allting.

Nä Mingves ut och kör, med körning kommer erfarenhet, med tiden sätter sig de rätta greppen i ryggmärgen, så är det för presis alla.
Även efter vinteruppehållet är man stel.

Kör och lägg mil för tusan.


Klart det är övning som gäller. Och visst, med körning kommer erfarenhet. Men att få lite tips/råd på vägen skadar väl inte, eller?
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Kevorkian skrev:
Klart det är övning som gäller. Och visst, med körning kommer erfarenhet. Men att få lite tips/råd på vägen skadar väl inte, eller?


exakt, konstigt att folk inte vill fråga saker när man får helt puckade svar och mer eller mindre blir hånad.

verkar som man måste kunna köra och hantera hojen som Rossi annars e man ju helt kass, men det är ju tur att det finns så duktiga personer som aaaaldrig har varit nära att klota sina hojar, tar varje kurva som en gud och är bara såååå jävla grymma på att köra hoj.

Dessutom var dom redan bättre än alla andra när dom började att köra hoj :mattias
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Jag har ett annat problem som ni kanske kan hjälpa till med. Häromdan körde jag alldeles för långsamt in i en kurva, jag höll på och välta men visste inte vad jag skulle göra?? Tips tack??
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Krigge skrev:
Jag har ett annat problem som ni kanske kan hjälpa till med. Häromdan körde jag alldeles för långsamt in i en kurva, jag höll på och välta men visste inte vad jag skulle göra?? Tips tack??

Vilket var ditt första problem? Syrebrist?
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
eisbaer skrev:
Vilket var ditt första problem? Syrebrist?

Som jag sa tidigare, alla kan inte hjälpa att deras föräldrar är syskon.

Wounded skrev:
Nu är jag inte med riktigt..lutar du oväntat ut pungen åt det håll du önskar svänga? Är det en sådan manöver som kan kallas "ball teknik"? :hihi

Japp :) Och är det en riktigt kurvig väg så gäller en boll på vardera sidan tanken, så kallad "Kul hojåkning"

Mvh Stephenj
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
eisbaer skrev:
Vilket var ditt första problem? Syrebrist?
:rofl :Bugar


Edit1:
....Mingves är kung! han ställer frågorna som alla andra gröngölingar vill ha svar på men ingen vågar fråga om.. Är lite "Bullens Brevfilm" om hans trådar även om "Det faktiskt är Mingves i tråden som skrivit tråden"...
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Krigge skrev:
E du så löjligt korkad att du tror att bara för att folk på ett internetforum har talat om för dig hur du skall agera när du kör hoj så kommer du göra så????
Sälj hojen om du inte ens vet hur man ska göra när det går fort och börjar svänga annars blir du snart en i statistiken :kocko

Enligt min mening så är teori blandat med praktik det bästa sättet att lära sig. Så det mingves gör är att fråga efter tips och ideér så att han kan prova det i praktiken sen. Ingen fel i det. Sen kanske han blir lika tuff och ball som du och kan håna folk för att de inte är lika "grymma" på att köra.

Tycker det är starkt av mingves att söka info för hur man hanterar en hoj på bästa sätt. Redan då har man ju erkänt för sig själv att man inte är störst bäst och vackrast och därmed öppen för mer info att förkovra sig i. Detta sätt om något borde ju vara det rätta för att undvika att bli en i statistiken. Men om man är så matcho att man anser sig vara fullärd så borde risken för olyckor vara överhängande. Man lär inte heller utvecklas som förare särskilt mycket, eftersom man enligt sig själv är top of the line.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
korvgubbe skrev:
:rofl :Bugar


Edit1:
....Mingves är kung! han ställer frågorna som alla andra gröngölingar vill ha svar på men ingen vågar fråga om.. Är lite "Bullens Brevfilm" om hans trådar även om "Det faktiskt är Mingves i tråden som skrivit tråden"...


Håller med. Sett bara denna säsongen MC förare som behöver träning, avrostningskurs eller dylikt. T ex i tisdags var det en mc förare med skjuts som panikbromsade för en bil när bilen gjorde en u-sväng, motorcykeln kom från motsatt håll. Detta i ett sammhälle 50 väg. Hojen hade låg hastighet, såg bilen, normalt inga problem MEN mc föraren använde enbart bakbroms, till följd att hjulet låste sig med en djävla sladd till följd, de klarade sig med en hårsmån. Kunde bara skaka på huvudet, normal inbromsning med frambromsen hade räckt.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
"A twist of the wrist 2", som redan har nämnts i tråden är en bra investering. :tummenupp Mycket nyttig teori om vanliga nybörjarfel och hur man ska köra för att hojen ska ha optimalt grepp och stabilitet. Ofta verkar nybörjarfelen handla delvis om att man gör tvärt emot vad hojen är byggd för och på så sätt pajar sina chanser att klara kurvan helskinnad. Att man kramar hårt om handtagen när det blir läskigt är ett sådant exempel.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top