Det gick bara raktfram...

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
MostWanted skrev:
lär dig hojen, åk på bandagar osv...


Det går att bromsa i kurvor, bara att släppa bromsen lugnt och städat så händer ingenting...
Jag har varit på 2 bankörningar i år och lärt mig mkt om hojen :tummenupp
Även släppt en del spärrar som satt i sen min krasch -03

Man ska ha respekt för farten, men oftast går det att köra fortare än man tror...
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Mingves skrev:
Jag visste att det skulle komma den vanliga skitsnacksskuren. Man börjar bli van med skitsnackarna här på SH.
Jag vill inte mista livet för att jag gör om samma miss en gång till. Om det mot förmodan händer igen så vill jag veta hur jag löser situationen.
Kalla det löjligt eller va ni vill, har ni valmers och krigge inget vettigt förslag att komma med istället?

E du så löjligt korkad att du tror att bara för att folk på ett internetforum har talat om för dig hur du skall agera när du kör hoj så kommer du göra så????
Sälj hojen om du inte ens vet hur man ska göra när det går fort och börjar svänga annars blir du snart en i statistiken :kocko
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
NoicE skrev:
Det går att bromsa i kurvor, bara att släppa bromsen lugnt och städat så händer ingenting...
Jag har varit på 2 bankörningar i år och lärt mig mkt om hojen :tummenupp
Även släppt en del spärrar som satt i sen min krasch -03

Man ska ha respekt för farten, men oftast går det att köra fortare än man tror...
Jag måste komma iväg på nån form av avrostning. Ingen som vet om det är nån sådan kurs snart? Skall kolla på SMC nu direkt...
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Krigge skrev:
E du så löjligt korkad att du tror att bara för att folk på ett internetforum har talat om för dig hur du skall agera när du kör hoj så kommer du göra så????
Sälj hojen om du inte ens vet hur man ska göra när det går fort och börjar svänga annars blir du snart en i statistiken :kocko
Jag måste gjort något eftersom du retar dig så på mig :confused:
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
Visst går det bromsa även i en kurva. Men det beror såklart på vilken hastighet man har och hur hårt man bromsar.

Min uppfattning är att det sämsta man kan göra dock är att komma alldeles för fort in i en kurva och panikbromsa. Inte bara för att man kan låsa hjulet. Lägger man ner motorcykeln och håller sån hastighet att man spelar på marginalerna finns det bara en utväg: att gasa sig ut ur kurvan. Att bromsa, eller för den delen bara släppa gasen i en sån situation, kan vara det som behövs för att man ska åka av, eftersom allt för mycket vikt då förflyttar sig från bakdelen av motorcykeln till framdelen, vilket leder till att hojen börja understyra istället för att överstyra. Dina chanser att klara dig genom kurvan minskar drastiskt.

Någon replik på detta?
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Lite utdrag från Keith Code:s bok A twist of the wrist 2.

Skriver engelska orkar inte översätta.

Du har drabbats av Survival Error som antagligen är "In to fast".
Du kommer att göra Survival Reactions som:

1. Roll-off the gas
2. Tighten on bars
3. Narrow and frantically hunting field of view.
4. Fixed attention (on something).
5. Steering in the direction of the fixed attention.
6. No steering (frozen) or ineffective (not quick enough or too early) steering.
7. Braking errors (both- and under-braking)

Du känner nog igen några punkter från ovanstående, kanske allihop.
Du drabbades nog av alla Survival Reactions.

Så är det ....
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hulken_1 skrev:
Lite utdrag från Keith Code:s bok A twist of the wrist 2.

Skriver engelska orkar inte översätta.

Du har drabbats av Survival Error som antagligen är "In to fast".
Du kommer att göra Survival Reactions som:

1. Roll-off the gas
2. Tighten on bars
3. Narrow and frantically hunting field of view.
4. Fixed attention (on something).
5. Steering in the direction of the fixed attention.
6. No steering (frozen) or ineffective (not quick enough or too early) steering.
7. Braking errors (both- and under-braking)

Du känner nog igen några punkter från ovanstående, kanske allihop.
Du drabbades nog av alla Survival Reactions.

Så är det ....
Känner igen samtliga punkter, kändes som man va stel som en pinne!
Lustigt att det finns ett namn för det...
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Svaret är enkelt.....

Boka en bandag!! :tummenupp

Du kommer få upp ögonen för vad hojjen egentligen är byggd för.... Man blir en mycket bättre förare efter några dagars bankörning!!

REKOMENDERAS SAMTLIGA!!!
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Hulken_1 skrev:
Lite utdrag från Keith Code:s bok A twist of the wrist 2.

....Survival Reactions.

Så är det ....
Kul att få det uppspaltat!
Kom ihåg en gån när man, rätt grön, var på väg in i en hårnål i Alperna, med för hög fart och en hel del packning å hojen, men det gången gick det bra iaf :)
/F.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mingves skrev:
Jag måste gjort något eftersom du retar dig så på mig :confused:

Skit i nissarna vars föräldrar borde ha använt kondom, det är lysande av dej att lägga upp en sådan här tråd
:tummenupp

Somliga människor tror att man föds som hojåkare men det gör man inte, det finns bara en lösning på dina/våra/allas problem och det är träning, träning, träning och åter träning. Läs Keith Codes böcker, åk på bandagar, kolla om det finns någon form av motardträning i din närhet på någon lämplig gocartbana... Försök träffa likasinnande och åk och busa på någon lämplig avlyst plats, lär dej hojens begränsningar, vurpa gärna men gör det under relativt säkra förhållanden...

Apropå det sistnämda så försökte jag introducera en moppekurs på mina ungars skola, det finns massor med mopedister men dom har ingen aning om hur man kör... det hela sket sej pga att dessa mopedisters föräldrar tyckte att det lät farligt och att deras telningar kanske skulle bromsa omkull moppen och få skrapmärken på plasten. Att jag påpekade att det var f-n så mycket bättre än att dom bromsade omkull sej under en buss verkade dom inte lyssna på...

...det föds en varje minut, använd kondom... :rolleyes:
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Mingves skrev:
Känner igen samtliga punkter, kändes som man va stel som en pinne!
Lustigt att det finns ett namn för det...

Det finns lösningar på alla problemen oxå och i väldigt kortfattat är det så här:

Bromsa klart.
Sväng fort som fan till din maxlutning
Lätt gaspådrag
Lös och ledig i händerna
Titta igenom kurvan

Men visst testa några bandagar, gärna med bra instruktörer.
Och kom ihåg att i trafiken ta inga chanser. det brukar straffa sig :näsblod
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Niklasinorr skrev:
...dessa mopedisters föräldrar tyckte att det lät farligt och att deras telningar kanske skulle bromsa omkull moppen och få skrapmärken på plasten. Att jag påpekade att det var f-n så mycket bättre än att dom bromsade omkull sej under en buss verkade dom inte lyssna på...

...det föds en varje minut, använd kondom... :rolleyes:



Måste man bromsa omkull bara för att känna hur det känns att låsa hjulen?
Man glider ju rakt fram om man kör och inte tittar på fåglar :gnissla


föv. bra inlägg :jäs
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Krigge skrev:
E du så löjligt korkad att du tror att bara för att folk på ett internetforum har talat om för dig hur du skall agera när du kör hoj så kommer du göra så????
Sälj hojen om du inte ens vet hur man ska göra när det går fort och börjar svänga annars blir du snart en i statistiken :kocko

:tomten :tråkad
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Japp, det där känns igen. Hände flera gånger under mina första år på hoj. Det tar tid och mycket träning att jobba bort ett sådant beteende. Allt kanske funkar klockrent när man kör i sitt vanliga tempo på kända vägar, men dyker det upp något oförutsett eller man kört lite snabbare än vad man borde, så kan man lätt befinna sig i en sådan situation helt plötsligt.

Bandagar, intensiv körning i trafik och avrostningsövningar hjälper. Man blir aldrig fullärd.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Du är nybörjare, är du förvånad?

Åk lungt och lär dig, det är inte riktigt som tat cykla.

Detta borde du förstå utan att skriva trådar om sånt här tjafs alla är med om speciellt i början.
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Många bra varvade tips finns det här, men det absolut bästa är att TA D VACKERT på vägar du inte känner.

// Robban
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Poacher skrev:
Du är nybörjare, är du förvånad?

Åk lungt och lär dig, det är inte riktigt som tat cykla.

Detta borde du förstå utan att skriva trådar om sånt här tjafs alla är med om speciellt i början.
Nä det är ju klart, sånna här trådar behöver man inte skriva, kan ju vara så att folk kan få tips om hur man ska bete sig om en sådan situation uppstår. Synd att alla inte är lika smart som dig :Bugar

Känner igen det där att man blir som paralyserad när sånt där inträffar, men det träna och träna som gäller, och sen att inte gripas av panik. :tummenupp
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Varför hackas det på Mingves?
Han har ställt en fråga för att få tips som kan hjälpa honom att förstå vad som hände honom, och förhoppningsvis därigenom kunna lära sig förebygga problemet. Har man inget konstruktivt att bidra med tycker jag man skall hålla sig borta från tråden.

@Mingves: Helt rätt att fråga. :tummenupp Det bästa svaret enligt min mening du fått är citatet från Keith Code.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Poacher skrev:
Du är nybörjare, är du förvånad?

Åk lungt och lär dig, det är inte riktigt som tat cykla.

Detta borde du förstå utan att skriva trådar om sånt här tjafs alla är med om speciellt i början.

Kan ju vara bra att skriva sådana här trådar så nybörjarförare inte behöver bli förvånade straxt innan det smäller! (och andra för med för den delen)

Lyft fram problemet med att man blir skraj en nanosekund och allt låser sig istället för att alla ska lära sig den hårda vägen!

Kan inte förstå att folk tycker att man inte ska diskutera olyckstillbud.
Det är ett lysande sätt att ge andra en aha upplevelse och kanske undvika att göra samma fel!
Att köra bandagar är ett utmärkt tips som återkommer i tråden!
Lysande!

Och alla vet att när väl hjälmen sitter där och körkortet är så nytt så plasten är fortfarande varm så är det ju kul att testa hur fort hojen går...

En del vet faktiskt inte konsekvensen av att köra av vägen!
Tro det eller ej men så är det!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top