"Det här åt jag idag!"-tråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Pulled pork

Pulled pork, djävlar vad gott det kan bli med en köttbit som kostat 25kr kilot...
Köpte fläskkarré på bit med ben för 25kr/kg.
Skickade det ner den i en emaljgryta och gav den en 5-timmarssession i ugnen på låg värme. Lite krossade tomater i botten och köttet smordes in i en smet av ketchup, whiskey, chipotlepasta och lite kryddor(bl.a. spiskummin och koriander).... Lök och vitlök hackades och lades uppepå(och petades någon timme senare ned i tomatsåsen).

Efter drygt tre timmar vände jag på köttet och plockade bort benen.
Efter nästan 5 timmar lyftes köttet ut till en egen form och "drogs isär" (got pulled) med en stor gaffel och tomatsåsen smakades av med ytterligare en skvätt bourbon, kryddor och en buljongtärning och salt&peppar...
När den smakade fint vändes såsen ner i det sönderdragna köttet tills man fick en god men inte för såsig röra av alltsammans.

Serverades på stora skivor bröd som fått färg och frasighet i pannan med avokado, rödlök och lite riven ost.
Sköljdes ner med en Manhou Negra som smakar mörk choklad när den avnjuts med maten.. :tummenupp:tummenupp
Bifogar en innan- och efterbild.

Bifogat

• gryta.jpg
    gryta.jpg
    65.1 KB · Visningar: 122
  • bröd och mahou.jpg
    bröd och mahou.jpg
    71.9 KB · Visningar: 160

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Om jag skulle skriva här varje dag, så skulle det stå Thaimat 99% av gångerna. :) Sambon är thailändska och äger en matlagningsvagn. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Grillad kalventrécote med potatisbakelse och ruccolasmör, grekisk sallad och Allesverloren Shiraz.

Bifogat

• kalv.jpg
    kalv.jpg
    94.5 KB · Visningar: 93

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Pulled pork, djävlar vad gott det kan bli med en köttbit som kostat 25kr kilot...
Skickade det ner den i en emaljgryta och gav den en 5-timmarssession i ugnen på låg värme. Lite krossade tomater i botten och köttet smordes in i en smet av ketchup, whiskey, chipotlepasta och lite kryddor(bl.a. spiskummin och koriander).... Lök och vitlök hackades och lades uppepå(och petades någon timme senare ned i tomatsåsen).

Efter nästan 5 timmar lyftes köttet ut till en egen form och "drogs isär" (got pulled) med en stor gaffel och tomatsåsen smakades av med ytterligare en skvätt bourbon, kryddor och en buljongtärning och salt&peppar...
När den smakade fint vändes såsen ner i det sönderdragna köttet tills man fick en god men inte för såsig röra av alltsammans.

Serverades på stora skivor bröd som fått färg och frasighet i pannan med avokado, rödlök och lite riven ost.
Sköljdes ner med en Manhou Negra som smakar mörk choklad när den avnjuts med maten.. :tummenupp:tummenupp

Det här receptet användes idag och satan i gatan va gott:):tummenupp

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Blev kycklingwraps för mig :)
Man får passa på att äta stark mat, när man äter själv :D

Betyg: ///½ (3,5) fiskpinnar. En 4:a om jag hade fått en öl till...

Kyckling.jpg

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Intressant! Vilket projekt! Hur kommer man på att man skall hålla på med sånt här en hel dag?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Intressant! Vilket projekt! Hur kommer man på att man skall hålla på med sånt här en hel dag?

Hålla på en hel dag?
Att skotta ner det i grytan tar 10 minuter. Sen sköter den sig själv. Det är heller inte särskilt noga med tiden så om den står inne 4.30 eller 5.30 är inte så noga...
Så om man i huvudsak har planer på att vara hemma en lördag så är det ju inget problem. Den tar ju inte skada av att du åker och storhandlar och tvättar bilen medan den gosar till sig i ugnen. Sen när du kommer hem tittar du till den, tar en öl, kollar på en fotbollsmatch och sen är det klart.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hålla på en hel dag?
Att skotta ner det i grytan tar 10 minuter. Sen sköter den sig själv. Det är heller inte särskilt noga med tiden så om den står inne 4.30 eller 5.30 är inte så noga...
Så om man i huvudsak har planer på att vara hemma en lördag så är det ju inget problem. Den tar ju inte skada av att du åker och storhandlar och tvättar bilen medan den gosar till sig i ugnen. Sen när du kommer hem tittar du till den, tar en öl, kollar på en fotbollsmatch och sen är det klart.

Ok. Ska tesa. Vad har man att förlora. 1 kilo trist kött :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
1 kilo trist kött....

...Förvandlas till en stor hög fantastiskt gott kött. :)
Köp ölen jag tipsade om. Stek två skivor gott surdegsbröd i olivolja så det blir riktigt frasigt och ät med avokado och rödlök och köttröran...

....eller så äter ni det som texmex som wraps med den typen av tillbehör..

Drick ölen som jag tipsade om till maten. Den är dock inte lika god att dricka som den är men till den nämnda maten sitter den som en fläskläpp!

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Råkade bli hemma ikväll. Så jag gjorde en fläskfilépanna med kantareller, kantarellfond, lite grädde, creme fraiché och ett gäng körsbärstomater.
Serverades med ris.

Blev gottigott!

tkS9P.jpg

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Vad folk är seriösa! Jag gjorde riktig snabbismat idag. Stekte upp lite köttbullar, och la de i 2st wraps tillsammans med guacamole, gräddfil och extra hot chilisås. Kunde ju lagt i grönsaker också egentligen, men använder jag inte upp allt direkt vet jag att det blir stående och blir dåligt, så det får vänta tills kombon är hemma. :gnissla

Råkade bli hemma ikväll. Så jag gjorde en fläskfilépanna med kantareller, kantarellfond, lite grädde, creme fraiché och ett gäng körsbärstomater.
Serverades med ris.

Blev gottigott!

Låter mumma! :tummenupp

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vad folk är seriösa! Jag gjorde riktig snabbismat idag. Stekte upp lite köttbullar, och la de i 2st wraps tillsammans med guacamole, gräddfil och extra hot chilisås. Kunde ju lagt i grönsaker också egentligen, men använder jag inte upp allt direkt vet jag att det blir stående och blir dåligt, så det får vänta tills kombon är hemma. :gnissla

Låter mumma! :tummenupp

Japp, det blev det. Men jag ser nu att det ser föga aptitligt ut på bilden, som en slängspya ungefär. :gnissla

Borde nog ta lite bättre bilder i en sån här tråd.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hahaha! Det är väl bättre att det gör sig i verkligheten än på bild? :)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Sönderkokade makaroner, en kopp nyponsoppa och två bleka rostmackor.

Återhämtning efter magsjuka är föga upphetsande.

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Varför har jag inte sett denna tråd innan? :D

Cantadou-fyllda lövbiffar med ugnsbakade rotfrukter samt smörstekt sparris. Till det sjysst kranvatten från 2011!

Bifogat

• IMG_0472.jpg
    IMG_0472.jpg
    231.7 KB · Visningar: 82
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Varmrätt - Svensk ryggbiff, chilibea, vinsky med friterad klyftpotatis.

Efterrätt - Öländsk havtornsmousse med vit chokladsås och marinerade jordgubbar.

33172677.jpg

33172678.jpg

Gjorde inte ont alls faktiskt :)
33172679.jpg

//// och en halv fiskpinne för båda, saknade lite hetta i chilibean samt jordgubbarna var ljumna = jag föredrar kalla. I övrigt perfekt, riktigt gott!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...