"Det här köpte jag idag!"-tråden

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Okej. Tips på några som håller bättre då? Nu jobbar jag iofs inte som väktare längre men bra kängor är ju alltid intressant :)
Senast köpte jag ett par 5.11 gore-tex/skinn men de har inte hållit i närheten lika bra. Utsidan är fortfarande skaplig men fodret slets ut i hälen ganska snabbt och det är ju aldrig särskilt bekvämt.

Jag har kört "Viking Hunter" några år.
Funkar och håller bra, men är väldigt varma.
http://www.vikingfootwear.com/en/mens/performance-sport
Höst och vår använder jag gummistövlar - Betalar man, så finns det stövlar som funkar riktigt bra.
Jag använder Le Chameau. 1800 kan verka dyrt för svampplockarstövlar, men de är värda det.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Okej. Tips på några som håller bättre då?

Vill du ha en känga som du kan ha väldigt länge. Titta på t ex Crockett & Jones Snowdon. Bara att se till att sköta dem så håller de en livstid. Jag har haft mina sedan 2001 ungefär. Använt dem höst, vinter och vår sedan dess. De är inte särskilt varma då de inte är fodrade. Man får dra på sig en bra yllestrumpa när det är som kallast och man ska vara ute länge. Här nere i Skåne fungerar de utmärkt. Men kanske inget jag skulle använda uppe i Norrland i -25 timvis. Fördelen med att de inte är fodrade är att det inte är något foder som kan gå sönder i dem.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Som återförsäljare för Stihl så har jag fått äran att testa några av deras kängor och även de som inte är avsedda förskogsbruk håller riktigt hög klass. Nu har jag ju inte testat dem någon längre stund men ska plocka hem ett par "Rangers" i min storlek då det var en av de bättre kängor jag har testat för det priset. Använder Sievi i vanliga fall. Jag har haft funderingar på Stihls värstingkänga Advance GTX men 3000:- för en känga är i mesta laget :näsblod

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag funderar på en ny jacka, en Sail Racing Glacier Bay.
Är det bra shit, eller skall man köra på en klassisk parka från Fjällräven?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min fjällräven har hållt ok i 3 år. Börjar bli lite sliten men kvalitén är schysst och fodret sitter där det ska. Allt som heter nåt med 'sail' spyr en bohusläning på pga kotlettfrisyrerna med pappas plastkort. Nu är det ju ingen 'seglarjacka' du kikar på iaf :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Min fjällräven har hållt ok i 3 år. Börjar bli lite sliten men kvalitén är schysst och fodret sitter där det ska. Allt som heter nåt med 'sail' spyr en bohusläning på pga kotlettfrisyrerna med pappas plastkort. Nu är det ju ingen 'seglarjacka' du kikar på iaf :)

Jag är ute efter en vinterjacka som tål väta. Har en bra dunjacka, men den gillar inte höstregnen.
Skulle även vilja ha en parkamodell som är lite längre än dunjackan (slutar vid baken)

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Nej, det är ganska mycket bil för pengarna kan jag hålla med om även om jag anser att man får betydligt bättre bil för 146k vilket lät ganska saftigt. Jag har haft många Saabar genom åren, jag måste väl gilla att plåga mig själv :D

Jo, baksätet är litet om man ska ha två bakåtvända barnstolar i det. Bara att glömma att använda mittendelen och man får inte vara lång om man ska sitta i framstolarna. Ren tur att både jag och tjejen är 170cm korta annars skulle det vara kört med ungarna där bak.

Superben vore jäkligt najs, stort baksäte och underbart skön bil att köra. Lite för dyr än dock.

Bättre bil får du säkert, men inte mer :)
Knappa in max 4k mil, inte äldre än 2010, minst 180hk, max 150k kr och kombi och visa mig en bil med bättre spec vad det gäller utrustning ;)

Man bör även beakta att jag servar 9-5an i princip gratis (exklusive delar som jag får bra rabatt på) på auktoriserad verkstad :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Tycker inte att jag upplever min Babour jacka som särskilt tung. Allt är så klart relativt om man jämför med en lätt dunjacka. De är dock oerhört slitstarka och blir bara snyggare när de har fått lite patina.

Har haft en sån. Tung, och med foder ännu tyngre. Dessutom måste de fettas in varje säsong vilket är en del pyssel.
Fick hål i ärmvecken på min efter några år...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vill du ha en känga som du kan ha väldigt länge. Titta på t ex Crockett & Jones Snowdon. Bara att se till att sköta dem så håller de en livstid. Jag har haft mina sedan 2001 ungefär. Använt dem höst, vinter och vår sedan dess. De är inte särskilt varma då de inte är fodrade. Man får dra på sig en bra yllestrumpa när det är som kallast och man ska vara ute länge. Här nere i Skåne fungerar de utmärkt. Men kanske inget jag skulle använda uppe i Norrland i -25 timvis. Fördelen med att de inte är fodrade är att det inte är något foder som kan gå sönder i dem.

Ska spana lite för säkerhets skull om man skulle behöva dyra kängor igen. :)

Edit: Jag hade blivit mobbad om jag kommit till jobbet i såna :p Vetifan om de såg så bekväma ut att springa runt i 12 timmar i sträck heller.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har haft en sån. Tung, och med foder ännu tyngre. Dessutom måste de fettas in varje säsong vilket är en del pyssel.
Fick hål i ärmvecken på min efter några år...

Köpte en Babour på 90-talet som jag fortfarande har kvar. Använde den i flera år utan att behandla den. Den fått lite mindre hål där tyget veckas, men det är inget som stör på den typen av plagg. Lät behandla den för något år sedan efter att den legat oanvänd i källaren under många år. Händer att jag tar fram den ibland. Det är en jacka jag verkligen inte är rädd om på något sätt. Praktiskt att ha.

För två år sedan köpte jag en ny Babour jacka. Den är vaxbehandlad. Modellen heter Barbour Rexton. Just exemplaret jag köpte är en limiterad Steve McQueen utgåva. Den är inte lika oöm som den gamla jackan som är mer avstötande. Den klarar dock den skånska hösten med bravur. Med en tjock tröja under går den utmärkt att använda även när temperaturen sjunker.

Det låter som du ska köpa någon form av funktionsplagg med Gore Tex eller dylikt. Har en gammal Prada jacka som jag köpte för många år sedan. Den fungerar i rätt många sammanhang. Både sportig och dressad på samma gång. Jackan jag har är ett skalplagg. Egentligen en skidjacka, men helt värdelös som sådan. Skulle aldrig få för mig att ha den i skidbacken. Helt enkelt för dålig för det. Hur som helst ger jackan inte ett lika konservativt intryck som en Babour. Har sett att Prada än idag säljer i stort sett samma modell. Är man lite sparsam av sig kan man säkert köpa en på rea efter säsongen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tycker inte att jag upplever min Babour jacka som särskilt tung. Allt är så klart relativt om man jämför med en lätt dunjacka. De är dock oerhört slitstarka och blir bara snyggare när de har fått lite patina.

Jag upplever min rock som tung, och jag är inte så värst känslig.

Men helt klart oslagbara.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag delar inte din uppfattning, jag är inne på mitt andra par Meindl Performance och dom håller inte. Vi är iaf ett tiotal på min pluton på jobbet som har dom kängorna och samtliga har samma problem, sulan släpper från själva kängan alt att lädret/goretex spricker sönder trots ordentlig vård.
Har flera polare som jobbar som väktare som även dom säger samma sak.

Har även testat Lowas motsvarighet, den höll mindre än en månad så nja jag är INTE övertygad dock ska det sägas att jag har inte hittat några kängor som är skönare än Meindl Performance när man ska bära tung och gå långt!

Just nu brukar jag ett par Meindl Jungle Elite och dom är helt okej och luftiga!

Ok. Bristfällig kvalitet för yrkesfolk men ändå ett bra val för vanligt folk? Tolkar jag dig rätt?

Än har jag bara testat dom lite men är väldigt nöjd. Får ser hur du ser ut efter vintern.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nya bekantskaper för barnen, nostalgi för mig.
Joguslaviskt 70-tal!!!

Bifogat

• uploadfromtaptalk1382184621609.jpg
    uploadfromtaptalk1382184621609.jpg
    59.7 KB · Visningar: 82
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...