"Det här köpte jag idag!"-tråden

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nä, det plockar man lätt ut ur rensluckan sen.

Tvätta inte skarvhylsor till koppartråd i tvättmaskinen heller. De sätter dig i pumpen och så blir det värdens service av maslinen för att få bort dem...:mad: Jag behövde till och med vinkelslipen för att få ut hylsorna:smasha

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tvätta inte skarvhylsor till koppartråd i tvättmaskinen heller. De sätter dig i pumpen och så blir det värdens service av maslinen för att få bort dem...:mad: Jag behövde till och med vinkelslipen för att få ut hylsorna:smasha

Haha. För att kapa hylsorna eller för att dela maskinen i två?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Haha. För att kapa hylsorna eller för att dela maskinen i två?

Kapa maskinen...:crash jag skulle ha behövt demontera halva maskinen för att komma åt pumpen som ätit upp ett par hylsor, så det var avsevärt lättare att kapa ett litet hål för att nå pumpen...:gnissla (dock helt osynligt under en skyddskåpa!
Så efter felsökningen, svärandet för idiotiskt konstuktion, vinkelslipas och uppskurna händer på kanterna från mitt fina plåtarbete på maskinen...:rodnar så snurrar maskimen perfekt igen:tummenupp

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ny cykel till tjejen. Ett fynd på blocket. 1000 riksdaler. Som ny och i de här fallet stämmer det
Lampa fram å bak. Lås, cykelkorg. Riktig bakbroms. 3 växlar. Modern ram, moderna hjul:kär

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En ny godislåda

essbox_940_ee.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Berätta mer! Hur funkar den där?

Det är en hårddisk som funkar som ett moln.
Istället för att ha exempelvis en dropbox till dina filer lägger man filerna på den egna hårddisken. Åtkomst från alla datorer, telefoner, plattor överalltifrån. Man kan ha så att telefonen automatiskt säkerhetskopierar sina filer mot maskinen så fort man gjort någon förändring, exempelvis tagit ett foto.

Den stora fördelen mot en traditionell molntjänst är att den fysiska lagringen av mina privata bilder och filer sker hemma hos mig själv.
Personligen är jag inte speciellt intresserad av att mina 15 år med digitalkamera hamnar på en server där jag själv inte har ansvaret för dem.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är en hårddisk som funkar som ett moln.
Istället för att ha exempelvis en dropbox till dina filer lägger man filerna på den egna hårddisken. Åtkomst från alla datorer, telefoner, plattor överalltifrån. Man kan ha så att telefonen automatiskt säkerhetskopierar sina filer mot maskinen så fort man gjort någon förändring, exempelvis tagit ett foto.

Den stora fördelen mot en traditionell molntjänst är att den fysiska lagringen av mina privata bilder och filer sker hemma hos mig själv.
Personligen är jag inte speciellt intresserad av att mina 15 år med digitalkamera hamnar på en server där jag själv inte har ansvaret för dem.

OK, så det är som en privat version av t.ex. Dropbox eller OneDrive? Kan man dela filer och mappar lika enkelt på de kommersiella varianterna? Kör en del molnlösningar i jobbet, men inser såklart begränsningarna med dem.
Privat kör jag mest med Dropbox och tycker det funkar bra, men det är klart att ur sekretessynpunkt så är ju en egen lösning bättre.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en likadan disk här hemma för samma funktion men den strular konstant :(
Nu kommer jag inte in på den för andra gången och jag vettefan hur jag gjorde för att lösa det förra gången men det får väl bli en ominstallation på nätverket eller dylikt.
Men när den väl fungerar så är den perfekt...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har en likadan disk här hemma för samma funktion men den strular konstant :(
Nu kommer jag inte in på den för andra gången och jag vettefan hur jag gjorde för att lösa det förra gången men det får väl bli en ominstallation på nätverket eller dylikt.
Men när den väl fungerar så är den perfekt...

Köpte också en sån och är så jävla nöjd. Funkar klockrent med apparna och programvaran. Och jag är oändligt långt från dataproffs men den dynamiska tilldelningen av IP-adress kukade till det lite för mig första timman när den fick ny IP varje gång man startade om den.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vad blev det för kamera den här gången? Visst hade/har du en RX100? Vill minnas att du tyckte att den var grym i ett inlägg i någon tråd. Kanske rent av den här.

Har fortfarande min RX100M2, men saknade en rejäl zoom på den (svårt att komma nära folk/ungarna etc) Kikade på en RX10 när jag köpte den där, men då för ett år sedan kostade den mer än 11k. Nu har den sjunkit i pris till 7000, och det är ett fantastiskt bra pris för den kameran. Främst optiken är riktigt bra.
F2.8 hela vägen 24-200 :banana

Alternativet hade varit en systemkamera + gluggar för en kostnad av 15-20k, men jag är bara en glad amatör, och jag har ingen lust att släpa på objektiv.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Alternativet hade varit en systemkamera + gluggar för en kostnad av 15-20k, men jag är bara en glad amatör, och jag har ingen lust att släpa på objektiv.

Kan nog vara en klok insikt du gjort om du vet med dig att en systemkamera hade legat och samlat damm. Själv köpte jag en Fujii X100 för något år sedan och visst saknar man en zoom ibland. Har gått i tankarna att köpa en systemkamera men har inte haft det tillräckligt högt på prioriteringslistan än så länge.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Kan nog vara en klok insikt du gjort om du vet med dig att en systemkamera hade legat och samlat damm. Själv köpte jag en Fujii X100 för något år sedan och visst saknar man en zoom ibland. Har gått i tankarna att köpa en systemkamera men har inte haft det tillräckligt högt på prioriteringslistan än så länge.

Kollade på den kameratypen också. Även om den är mindre än en vanlig DSLR så är de fortfarande inte små, och man behöver dessutom förmodligen komplettera med fler objektiv...
RX10 är större, men den har "allt" iom den där gluggen. RX10 i kombo med den lilla RX100:an blir perfekt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kollade på den kameratypen också. Även om den är mindre än en vanlig DSLR så är de fortfarande inte små, och man behöver dessutom förmodligen komplettera med fler objektiv...
RX10 är större, men den har "allt" iom den där gluggen. RX10 i kombo med den lilla RX100:an blir perfekt.

X100 är smidigare än en systemkamera, men klumpigare än en "pocketkamera". Tyvärr blir det så att man ibland struntar i att ta med den eftersom man inte kan stoppa den i fickan. Det är inte alltid man vill ha en synlig kamera hängande över axeln. Skulle jag köpa en systemkamera hade jag alla gånger köpt en bra pocketkamera motsvarande en RX100. Jag tror säkert din kombo blir bra.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring