Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Mm drivaxlarna är jag medveten om men de i stål verkar faktiskt inte de bästa = det finns en anledning att det vidhåller de i plast =) Dels medger plast lite flex istället för att bara flytta svagaste länken i drivlinan, de är även dessutom teleskopiska och medger alltså olika inställningar jämfört med stål med noll giv. Inget jag själv har listat ut med det lilla jag kört utan kollat flitigt på nätet, en lirare som hade uppgraderat med fina RPM länkarmar klippte en stum stolpe i sådär 50km/h varav länkarmarna höll men drivaxeln vänster fram sa oh snapp. Naturligtvis inget konstigt i det krockvåldet men när han sedan visade bytet berätta han att han testat stålaxlar men p.g.a. uppdaterade länkarmar och annan höjd på kärran höll de ungefär 10 min 6S utan krasch eller hopp.
Original har dock tveksam konstruktion av drivknutar så lösningen är att byta till Summits drivaxlar med bättre utformning av drivknutarna, fortfarande plaströr men drivknutar helt i stål jämfört med E-Revons hybrid. Det man får tänka på är att Summit med låsbara diffar har två olika längder på drivaxlarna och de är de långa du vill ha till E-Revo.
Klart jag vill testa bana men troligtvis inget jag kommer sysselsätter mig mest med, ang. Svenska handlarna så ligger de faktiskt rätt i pris många ggr när det kommer till high end produkter. Ebay, kina etc. har jag också testat men finns det på hyllan någonstans inom räckhåll så väger det ganska tungt för mig =)
Anledningen att de vidhåller plast är pengar pengar pengar. Även stål är teleskopiska även om det inte är lika mycket. Och jag tvivlar på att plastaxlarnas flex skyddar drivlinan det är nog bara en internetsanning.
Överallt där någon pratar om att förstärka rc-bilar så kommer någon dragandes med den där logiken som förvisso stämmer ibland men lång ifrån alltid. Min bil håller betydligt bättre än original och enligt de där teorierna så borde min förstärkta bil hålla sämre...
Plastaxeln är väl 8-10 mm i diameter och stålaxeln är kanske 3 mm i diameter, eftersom vridstyvheten ökar i kubik med diameter så är jag inte ens säker på att stålaxeln är mer vridstyv trots att den är av stål. Bortsett från själva knutkorsen då som är den svaga punkten som också spricker. Vill man att axeln ska flexa mer kan man minska diametern.
Sen om jag minns rätt tror jag det står någonstans att man inte ska kombinera höjningskitet med ståldrivaxlar men jag vill inte ha min bil högre, den har tillräckligt dålig väghållning som i lågt utförande.
Men summitens drivaxlar kanske också håller och plastaxlarna är ju lättare så de sågar jag inte. Bara originalaxlarna. Nu har jag ju redan stålaxlar plus reserv så jag tänker inte byta bara för bytandet.
Köp ett par summitaxlar du och montera bak redan nu så tar du dina befintliga bakaxlar och sparar som reserv till fram. Det är bättre än att köra sönder dem på några repor.
Här har du bilder på mina förstärkningar, baktill mellan stötdämparna brukar dom ju tipsa om att man ska montera ett styrstag eller vad det nu var för stag, jag bockade till en plåtprofil istället. Sen har jag gjort en egen undertray bak som sträcker sig lite lägre fram så att jag kam skruva ihop den med den svarta bottenplattan.
Fram har jag borrat igenom undertrayen och skruvat ihop den med samma bottenplatta så mina undertrays är numera bärande delar av chassi och styvar upp chassit enorm. Därav knäcks inga dyra bulkheads längre. Gamla bilder förresten då jag knäckt främre undertray senare och numera har alu.