Skruvdragaren! Inte förstått vitsen med torx direkt på skruvdragaren. Är det en viktbesparing eller handlar det om att få den lite kompaktare? Prislappen på samma maskin med chuck istället verkar vara ungefär detsamma och sen är det ju bara att sätta en bitshållare i chucken. Nyfiken!
Trodde aldrig du skulle fråga
(fast torx är nog inte ordet du var ute efter)
M12 CID Fuel slagskruvdragare - M12 CPD Fuel slagborrmaskin
Vridmoment:
CID - 19Nm/135Nm
CPD - 37Nm
Vikt:
CID - 1.1kg
CPD - 1.34kg
Längd:
CID - 152mm
CPD - 197mm
Den är med andra ord avsevärt smidigare, lättare och kanske högst vridmoment på marknaden med jämförbara modeller. Med en chuck får man dessutom lägga till 1-3cm i längd beroende på vilken bitshållare som används = ett as att tråckla runt med i jämförelse.
För egen del så handlar håltagning etc. där en chuck kan vara användbar allt som oftast om enstaka per användningstillfälle medan skruvande i regel alltid handlar om flertalet. Skruva MC, bil, RC och trall är goda exempel när jag vill ha en liten men stark maskin, behöver jag råstyrka så har jag M18 borrskruvdragare (2.5kg) och M12 mutterdragare. De har lyckats riktigt duktigt med 12V och för mig är det lätt 80-20 till M12´s fördel i användningstillfällen.
Sen får man inte glömma bort att det finns mycket färdigt med bitsfäste som ex. borr, hylsor, stålborstar o.s.v..
OT men en annan kool grej, enl. mig som är prylfjant, är deras "One Key" där man då bl.a. kan kalibrera/ställa in skruvdragaren med en app =) Sen om det faktiskt resulterar i trovärdigt resultat o.s.v. låter jag vara osagt men idén känns helt rätt i tiden, tyvärr endast till M18 ännu.