"Det här köpte jag idag!"-tråden

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Skruva, slipa, kapa...

M12_CID-0M12_CID-0--Hero_2_HiRes.jpg

dremel®8200platinumedition-9443.jpg

Skruvdragaren! Inte förstått vitsen med torx direkt på skruvdragaren. Är det en viktbesparing eller handlar det om att få den lite kompaktare? Prislappen på samma maskin med chuck istället verkar vara ungefär detsamma och sen är det ju bara att sätta en bitshållare i chucken. Nyfiken!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Skruvdragaren! Inte förstått vitsen med torx direkt på skruvdragaren. Är det en viktbesparing eller handlar det om att få den lite kompaktare? Prislappen på samma maskin med chuck istället verkar vara ungefär detsamma och sen är det ju bara att sätta en bitshållare i chucken. Nyfiken!

Trodde aldrig du skulle fråga ;) (fast torx är nog inte ordet du var ute efter)

D1khp.jpg

M12 CID Fuel slagskruvdragare - M12 CPD Fuel slagborrmaskin

Vridmoment:

CID - 19Nm/135Nm

CPD - 37Nm

Vikt:

CID - 1.1kg

CPD - 1.34kg

Längd:

CID - 152mm

CPD - 197mm

Den är med andra ord avsevärt smidigare, lättare och kanske högst vridmoment på marknaden med jämförbara modeller. Med en chuck får man dessutom lägga till 1-3cm i längd beroende på vilken bitshållare som används = ett as att tråckla runt med i jämförelse.

För egen del så handlar håltagning etc. där en chuck kan vara användbar allt som oftast om enstaka per användningstillfälle medan skruvande i regel alltid handlar om flertalet. Skruva MC, bil, RC och trall är goda exempel när jag vill ha en liten men stark maskin, behöver jag råstyrka så har jag M18 borrskruvdragare (2.5kg) och M12 mutterdragare. De har lyckats riktigt duktigt med 12V och för mig är det lätt 80-20 till M12´s fördel i användningstillfällen.

Sen får man inte glömma bort att det finns mycket färdigt med bitsfäste som ex. borr, hylsor, stålborstar o.s.v..

OT men en annan kool grej, enl. mig som är prylfjant, är deras "One Key" där man då bl.a. kan kalibrera/ställa in skruvdragaren med en app =) Sen om det faktiskt resulterar i trovärdigt resultat o.s.v. låter jag vara osagt men idén känns helt rätt i tiden, tyvärr endast till M18 ännu.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Nä, bits så klart. :crash
Tycker din jämförelse haltar lite då du jämför med en slagborrmaskin. Behövs slagborr plockar jag fram en borrhammare med SDS+ istället. Fast jag förstår din poäng!

Själv kär i min GSR 10,8V. Efter att ha fått en på jobbet blev det en privat också. Så nätt och smidig att jag kan räcka över den till sambon. Kraftig nog till det mesta.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
13442676_1159760657399813_7629887846423050066_o.jpg

När jag inte hann med att köpa en racehoj så får det bli lite tröstköp av verktyg istället. :hihi

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Två scootrar, en nyare som frun kan köra och en äldre som är mer i min smak :) Så i sommar tar vi varsitt barn på och åker på upptäcksfärder i norduppland. Ett perfekt sätt att få kvalitetstid med familjen, få se sig om samt att fortsätta förstärka barnens motorintresse. Siktar på att få med oss tält och campa någon natt också.

View attachment 43169

Bifogat

• 20160626_145245.jpg
    20160626_145245.jpg
    1.4 MB · Visningar: 111

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Fick ett paket från Louis idag så när frugan åker bort i 2 dagar så passar man på att ha lite kvalitetstid med älsklingen.
20160629_213329.jpg

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Asus Gaming Computer med dubbla värmeutblås bak och uppgraderad redan som ny med 64gb ram minne.Nu klarar den lätt värstingspelen sa säljaren.Njaaa, jag hänger ju mest på sporthoj.com denna tiden på året svarade jag då :3freak ha ha ha ... :crash

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Asus Gaming Computer med dubbla värmeutblås bak och uppgraderad redan som ny med 64gb ram minne.Nu klarar den lätt värstingspelen sa säljaren.Njaaa, jag hänger ju mest på sporthoj.com denna tiden på året svarade jag då :3freak ha ha ha ... :crash

Riktigt bra datorer, jag har fjolårets modell och innan den hade jag förrfjolårets modell! Klockrent att kunna spela när och var man vill, mobil gaming av bästa slag :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA