"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
NEPTUN-MOTO-N7-220-tip-Obromsad-släpvagn-för-motorcyckel-1.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Alltså dom där är ju skitbra om man ofta ska ha hojar med sig bakom bilen.

Men varför inte köpa en vanlig 750kg's släp och skruva i hjulrännor i en sån?
Då kan man ju faktiskt transportera annat mög emellanåt med den.

Det första jag skulle göra med en sån där är ju att konstruera en skiva/balja att ställa i hjulrännorna så att det går att använda som en vanlig släp, eller skruva loss hjulrännorna om det går och sätta en skiva under...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Det första jag skulle göra med en sån där är ju att konstruera en skiva/balja att ställa i hjulrännorna så att det går att använda som en vanlig släp, eller skruva loss hjulrännorna om det går och sätta en skiva under...

Vi har ett sådant.
Köpte det för att det är enklare att lasta och lossa hojarna p g a lägre höjd.
Körde dem på vanliga släpet innan och detta är betydligt smidigare.
Jag har lagt durkaluminium mellan skenorna och ska lägga på sidorna också om jag behåller släpet, ev blir det hästtransporten som får bli hojtransport framöver.
Jag satte dit några extra lastöglor också för att få fler alternativ vid fastspänning.
2019-08-28 18.03.07-1.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Unikt är väl reservhjulet på denna tjärra ?

Eller är det normalt med reservhjul på 750kg kärrorna ? Alla säljs med reservhjul ?

En fördel med en så lätt tjärra är att det går att lasta rätt tunga hojar utan överskrida totalvikten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Eller är det normalt med reservhjul på 750kg kärrorna ? Alla säljs med reservhjul ?

En fördel med en så lätt tjärra är att det går att lasta rätt tunga hojar utan överskrida totalvikten.

Det brukar nog följa med reservhjul, annars är det ju oftast standard Opelfälg om man vill komplettera.

Man kan nog med säkerhet anta att släpet är inregistrerat utan reservhjul för att få maximal lastvikt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det brukar nog följa med reservhjul, annars är det ju oftast standard Opelfälg om man vill komplettera.

Man kan nog med säkerhet anta att släpet är inregistrerat utan reservhjul för att få maximal lastvikt.

Om det nu är inregistrerat utan reservhjul för få maximal lastvikt, så misstänker jag väldigt många släp säljs utan reservhjul........
Och behovet att komplettera med reservhjul finns väl inte innan man har fet punka ? :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om det nu är inregistrerat utan reservhjul för få maximal lastvikt, så misstänker jag väldigt många släp säljs utan reservhjul........
Och behovet att komplettera med reservhjul finns väl inte innan man har fet punka ? :huvet

Mitsubishi? sålde en Pickup som fick dra en hästfinka på B kort, dom identifierade behovet (förmodligen någon på Importfirman som hade hästar) och besiktade bort lastvikten från flaket för att få högre släpvagnsvikt.

Bilen regbesiktades med en burk punkaspray i handskfacket och inget reservhjul, samt med ett enkelt fast monterat flaklock.

Sen att det följde med ett hjul på köpet när man hämtade ut bilen som man kunde montera i hållaren på bilen är en annan sak, och flaklocken blev ofta kvar på bilfirman, för dom flesta köpte till en rejäl kåpa så man kunde köra hö och sadlar på flaket....

Men givetvis inte mer än 140kg eller vad som nu blev kvar av lastvikten...

Samma pickup fast inte med utökad släpvagnsvikt fick lasta 1500kg på flaket...

Min pickup får lasta 1040, men jag får bara dra 750kg på B-kort

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare

Jag har något begränsade förvaringsmöjligheter där jag bor, så därför föll valet på detta släp då det känns mer ”litet och nätt”. Sen är det väldigt sällan jag har annat mög att transportera än mina hojar.

Ja, smidigt! Tyvärr ingår inte reservhjulet utan det får man köpa till. 1400:- tror jag det kostar.

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Med 30cm snö, nalkande ledighet i flera veckor, och en allmänt lång vinter i "hemma-kontoret", så försöker jag att göra det bästa av situationen.
Fick tag på en YSR50 som verkar komplett, men behöver lite kärlek för att bli fin till sommaren.
Kändes som en bra lösning för att få till lite lagom garagetid.

YSR50_1.jpg

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA