"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Varför inte köpa en husqwarna proffs el kedjesåg för 5k som går 1 Tim riktig körning fällning kvistning på ett batteri?

Tips är alltid trevligt men nja, ny batteriplattform jag inte kan använda till annat och storleken talar väl mest emot. Jag har min 16" fulsåg som sagt vilken gör det jobbet ändå, sågar mest omkullblåsta träd när det kommer till den kritan.

Hade dom "riktiga" sågtillverkarna däremot gjort någon bad ass liten grensåg med jämförbar prestanda kanske jag hade suktat åt det hållet men.. Nu har jag inte hittat någon argare och inte minst smidigare än denna =)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag var ett vårtsvinsbarn roade vi oss med att köpa ved som ännu inte låg på marken och då blev jag imponerad av grannens motorsåg. Den var ett antal år gammal, vägde sisådär dubbelt så mycket som pappas såg och hade ett maxvarv på hälften av den moderna. Det som imponerade var att den aldrig tappade i varv och spånen flög betydligt längre än hos övriga.
Efter att ha blivit storvuxen har jag insett att jag nog hade föredragit en trött såg för heldagsarbete.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blev kanske tvungen att sågnörda lite även om jag tycker att denna ligger orimligt dyrt i pris (vad annars?) men med batterier var det iaf någorlunda hyfsat i rabattsatsen.

2527-20.jpg

På bild 4.0Ah men jag beställer med 2st 6.0Ah så förhoppningsvis bra knuff för vad det är =)

Vad är det då?

Monsterkedjesåg ser ni väl.. eller hatchet på engelska. Nä men en grensåg på knappa 6" som lämnar förvånansvärt fina snitt av allt att döma, hemligheten kanske ligger i att det sitter skär på varje länk istället för varannan som det inte sällan gör, tror jag. Förvisso ger jag blanka i snitten när jag kvistar, inte mycket för beskärning m.a.o. men jag tycker många gånger.. ofta att kedja är enklare/lättare och trevligare att kapa med än tigersåg. Då kan ju snittytan spela någon roll, ibland. Tror jag bara sett Festool som har någon bordskap med kedja annars för hutlösa pengar men den är naturligtvis inte helt mobil. En gammal kollega sa sig ha hittat "kapskiva" till vinkelkap med kedja men där sätter nog självbevarelsedriften stopp för egen del :gnissla 3000 varv eller vad dom mäktar med känns farligt, hugg aj! fiasko.

Vore även magiskt om den skulle fungera för lite buskröj, ni vet där en vanlig motorsåg a l l t i d skickar kedjan åt helvete men det är väl kanske inget som talar för.. hoppas.

Finns ett 10" svärd som ska passa enl. youtube fast då inte lika fiffig kedja om man inte bygger själv men även om det fungerade så tyckte jag konceptet blev lite meningslöst. Stor del i chtjaarmen är såklart att den är så liten & smidig med rätt bra knuff, kanske alla tester jag sett är med 3-4Ah så jag tror det kan bli svinbra med 6Ah. Kedjan är något dyr med tanke på men hoppas att den lilla borstlösa motorn skonar den skapligt och automatisk smörjning trots liten maskin, faktiskt.

Tyvärr hinner jag förmodligen inte testa den innan en solresa men sen jeflar =) Kollade om det kunde gå att fynda den på varmare breddgrader men inte nämnvärt och tullLotta kanske..

-Är det en motorsåg du har i packningen?
-Eh.. nja, det var såhär..

Ridå.
ThisOldTony körde en snabbrecension av en sån i en video, han verkar gilla den :tummenupp

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
"Never mind going 100mph of a push of a button" :rofl

Som förr.. att göra en kort historia lång, så:

20220531-152107.jpg

Av skattetekniska skäl kan vi kalla det var planen ett onlinetjöp men så behövde jag en ringkabelsko till jordning av portabla elstötaren. Närhandeln erbjöd typ sortimentlåda med oduglig krossare och jag behöver bokstavligen en gul dojja. Eftersom närmsta gubbdagiset hade fått svidande kritik för sitt försök till detta stövla jag in på lite mer av fackhandel o se på f-n, där hängde skönheten. Provklämde lite och allt förutom säkerhetsspärren kändes kanon, inte katastrof med den knappen men om jag ska anmärka på något så. Summan för private persson var dock över tusingen dyrare än vad jag knappat fram, kula. Jaja, släppte habegäret lite o leta reda på den gula skon. Glodde sedan runt lite som man gör och när en stadig anställd nästan hälsat på mig för andra gången gjorde jag mitt drag.

-Jo du ni har inga rabarbererbjudanden på minisågen här?
Vi smög fram till den.
-Verkar kul men lite väl påslag sa ja med ett smajjl.
-Ja den där är bra, eller ja jag har den med skaftet.. skitskoj.
-10 tummarn va?
-Ja precis!

Visa sig att han också var torsk på det röda sortimentet och vi stod o jämförde erfarenheter från väggen. Tror han hade 27st själv så där ligger även jag i lä =)

Summa sumarum slutade det med 20% i kassan och faktiskt bara någon knapp tvåhundring från att behöva vänta på storchen :tummenupp Kedja kosta typ 30% över vad den går att handla för men hade inte mage att pruta där så lät det förbli onämnt och avstod istället.

Ska bli skoj att göra något magiskt med när jag får tid, snart. Även kul att testa övriga M12 med 6.0Ah, bara haft 4.0Ah tidigare.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Beställde prylar till CBRen.
1654093042795.png
Ny framruta "dark smoke" för att ersätta den gamla helsvarta som sitter där nu.

1654093098178.png
Styrdämpare av äkta kinamodell.

1654093528069.png
Då jag bytte bromspump från axiell till radiell behövde jag nytt bromshandtag så det skulle matcha. Blev ett vanligt set med två korta handtag.

En växelindikator till CBR:en.

View attachment 472439
Har funderat på att montera en till min CBR bara för att det är kul.
Men är osäker på om det tillför något eller om det bara blir mer misshandel av kabelstammen och en till pryl i klustret.

Vilken färg valde du?

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Blev en trädfällriktare.
När man fäller nära hus eller elledningar blir det så dyrt att fälla träd åt fel håll.
Brukar trycka med traktor eller grävmaskinen men dom är ju lite bökigt att ha med sig överallt.
IMG_20220601_170457.jpg

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Hade du HighLift domkraften sedan tidigare, eller var det komplett paket?
Det var dessa två jag köpte. man hade klarat sig med 80 cm domkraft men 120cm var billigare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var dessa två jag köpte. man hade klarat sig med 80 cm domkraft men 120cm var billigare.

Själv skulle jag nog lägga på 150:- till för ytterligare längre domkraft, men för trädfällningen behövs ju inte det.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Förväntansfull var det.. tänkte göra något provskjut med nya sågen och öppna lådan först idag.

Kula!

20220601-191843.jpg

Blev två dyra batterier det där och en laddare jag inte behöver =/

Blev lite misstänksam när tejpbitarna var brutna på kartongen men vafan är oddsen!? Naturligtvis är det lådan till demoexet jag fått och den som Olle tappat i golvet minst två gånger vill jag banne mig inte ha. Hoppas dom har någon fler i lager imorrn när jag stövlar dit.

Garva fritt åt eländet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Beställt för en tid sedan men nu äntligen levererad och monterad:

Förarryggstöd.jpg

Gubbtourern är nu fulländad :yoparty

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En skaljacka, grå och dessa i tveksamt färgschema men men. Utlovades hålla för vatten och torka snabbt, satt bra med trevlig och säkert inkorrekt dämpning.

20220602-141950.jpg

Gick även bra att byta lådan till en med såg =) Dom yra runt där och begrep inte hur det gått till = var inte demoexets låda men deras bästa gissning var att det är en retur från annan butik el. online som de blivit tilldelade. Stod mao inte framme så stöld ur den butiken kändes inte så troligt.

Men det var skönt att dom inte misstänkte mig och att en annan fanns i lager, han sa t.o.m. att nu hade jag en in hos dom och att jag kunde få en bra deal nästa gång för besväret.

Pallar jag provkörs den ikväll, ska ut o resa kl 03 inatt så vi får se =)

20220602-160522.jpg

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...