"Det här köpte jag idag!"-tråden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nej, det gör det då verkligen inte.

Ergonomi, innovativa lösningar, absolut, men kvalitet, njaaa.
Nu är du negativ mina äldsta festool verktyg är ca 20 år o är felfria ännu. Tillomed skruvdragare men 18 volt nickelmerallhybrid batterier funkar utmärkt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu är du negativ mina äldsta festool verktyg är ca 20 år o är felfria ännu. Tillomed skruvdragare men 18 volt nickelmerallhybrid batterier funkar utmärkt.
Jag har en sticksåg från Bosch's gröna serie. Den är tillverkad 1996, och fungerar fortfarande.
Det betyder inte att det är bra kvalitet över lag på dem.

Som någon som har jobbat med att ta emot reklamationer på festool - det är absolut bra grejer - men ren driftsäkerhet är inte det som är deras forté.

Egentligen så beror de flesta reklamationer i branschen på rent handhavande-fel, så kallat skit bakom spakarna, men vissa produkter tål misshandel bättre än andra. Festool - not so much.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har en sticksåg från Bosch's gröna serie. Den är tillverkad 1996, och fungerar fortfarande.

Som någon som har jobbat med att ta emot reklamationer på festool - det är absolut bra grejer - men ren driftsäkerhet är inte det som är deras forté.

Egentligen så beror de flesta reklamationer i branschen på rent handhavande-fel, så kallat skit bakom spakarna, men vissa produkter tål misshandel bättre än andra. Festool - not so much.

Sen måste man jämföra hur på hur mycket drifttid en yrkesmaskin och en hobby maskin får innan går sönder. Hemma pularen ligger inte utomhus i snöslask och jobbar och använder maskiner 40 timmar i veckan på vintern.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.

Vilka tål misshandel bäst?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
På Peab där jag jobbar håller iallafall festool bäst utan tvekan sedan kommer makita tätt följt av hilti.. Dewallt, s ny batteri maskin serie är jävligt prisvärt o dewallt batterier anser jag iallafall är bland dom bästa på marknaden.
Då har jag enbart hilti maskiner på jobbet
Våra maskiner är ju ute i regn o snö o sol så jag vågar nog säga att värre test än verkligheten finns inte.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Ja mina festool har gått åtskilliga 100 kanske 1000 timmar dock inomhus. O vad du än Säger så kommer jag inte köpa något annat. Slitosläng är dewallt batteri maskiner och dom är bra utan tvekan för priset.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Sen måste man jämföra hur på hur mycket drifttid en yrkesmaskin och en hobby maskin får innan går sönder. Hemma pularen ligger inte utomhus i snöslask och jobbar och använder maskiner 40 timmar i veckan på vintern.
Absolut, men ofta är det just hemmapularen som får ett haveri i förtid.
Skit bakom spakarna som sagt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ja mina festool har gått åtskilliga 100 kanske 1000 timmar dock inomhus. O vad du än Säger så kommer jag inte köpa något annat. Slitosläng är dewallt batteri maskiner och dom är bra utan tvekan för priset.
Gör gärna det du, det är som sagt jävligt bra grejer för den som har råd. :tummenupp

(även om jag fortfarande vidhåller att styrkan ligger i annat än just kvaliteten)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ja det är en bra fråga, jag har endast professionell erfarenhet av Festool (protool), Makita, Bosch, FXA, och lite Ryobi / Einhall / Scheppach / Skil. Så jag ska nog inte uttala mig om övriga. Även om jag har polare som jag spenderat mycket garagetid med som kör Milwaukee.

Av de jag har jobbat med så har kanske Festool jämnast kvalitet, men den är också på nivån att saker går sönder ganska fort om man inte använder dem som det är tänkt. Scheppach är egentligen svårdödade men är dåliga på så många andra sätt så jag skulle inte rekommendera dem.
Sen beror det på maskin, Bosch gör bra sågar, men dåliga skruvdragare etc (gröna linjen suger i allmänhet getpung). Makita gör bra skruvdragare men pissiga sågar, de brukar hålla men precisionen är patetisk, iaf jämfört med Festool.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Makita gör bra skruvdragare men pissiga sågar, de brukar hålla men precisionen är patetisk, iaf jämfört med Festool.
Kvalitet o precision samt ett fantastiskt tillbehörsystem som går att använda korsvis mellan maskintyper. Att sedan överhandsfräsar slippapper o allt annat förbrukningsmaterial är av mycket hög klass gör ju valet enklare. Även om man som jag hobby bygger möbler så är festool lättare att kunna såga rakto dessutom enkelt på mindre än mm 1/10 går också bra att justera in o bearbeta bort..

Sen visst 900 spänn för hiltis nya skruvdragare som är liten stark som en björn små lätta batterier men då kommer problemen med handleder med dessa pyggme stora men vrålstarka maskiner.

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
En Roger & Spenser 44a årsmodell 1860
Kostade ungefär som en iPhone 13 och kommer att funka 150 år till.

Bifogat

• Screenshot_20220519-170605.png
    Screenshot_20220519-170605.png
    1.3 MB · Visningar: 23
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Eftersom Yamaha inte skickar med en nyckelring när man köper en mc fick jag handla en och passa på att betala för mina nöjen.
IMG_20220520_164310.jpg

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
d0dde84c2bed6c1bf1df76834d5d242f.jpg

Blev nya handtag till t7an, värmehandtagen har totalt värdelöst fäste när man kör lite ”inspirerat” på gruset

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En Philips Airfryer....för att jag inte har tid/lust att laga mat på vardagarna.
O jädrar i min lilla airfryerlåda vad smidigt det var att laga djupfrysta kycklingbröst utan att behöva passa en stekpanna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En Philips Airfryer....för att jag inte har tid/lust att laga mat på vardagarna.
O jädrar i min lilla airfryerlåda vad smidigt det var att laga djupfrysta kycklingbröst utan att behöva passa en stekpanna.

En bekant till mig som är lite matlagningsgadget-glad köpte en, dom är två i hushållet, men tänkte att det är ju när man har gäster man vill briljera, så dom köpte helt enkelt det största aset dom hittade.
Än så länge är dom jäkligt nöjd med den.

Dom har ett walkin-skafferi fullt med köksgadgetar som har pensionerats för att dom tar upp för mycket plats, det är mixers och mixerstavar, elvispar, degmixers och brödmaskiner, george forman grillar, vertikalgrillar och raklettgrillar, juicers och glassmaskiner, smörgåsjärn, våffeljärn och arepamakers.
Hon har en hel hylla med olika popcornmaskiner

Hon skämtade om att när hon dör finns det en av varje för att ställa upp och göra en tidslinje över dom olika gadgetarnas uppgång och fall.

Hon hade microvågsugn innan någon annan hade det hemma och hon lagade hela måltider i den, hon hade den första sodastreamern osv.

Än så länge står Airfryern framme, men det är bara en tidsfråga innan den hamnar i museumet också.

Det lite lustiga är att dom alltid har tillbringat HELA somrarna i en stuga utan el och inte ens haft en brödrost, utan rostat sitt bröd på gasolspisen.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin