"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Skulle på julbord aftonen till ära och hade fått den ärofyllda uppgiften att byta ett par skor på vägen in. Kavaj o tisha hade jag som utstyrsel till middagen men fundera på att piffa till det lite, var länge sedan. När skorna var avklarade knalla jag in på guldshoppen som såg billigast ut, ett armband fick jag syn på och en halskedja som såg trevlig ut.

-Vill du ha försäkring till länken?
-Nej det går fint utan.
-Är du medlem här?
-Det är jag inte.
-Vill du bli?
-Är det till någon nytta?
-Du får bonuspoäng.
-Ok men kör på det då.
-Fint, då blir det 4500 pengar.
-*host* ..det var en dyr halskedja det där.
-Ja men den är väldigt populär!

Ringde genast till sambon *fiasko!* och drog händelseförloppet. Hon skratta så hon tjöt i luren åt min misär. 30 dagars öppet tjöp står det på kvittot, gillar verkligen halskedjan men va f-n.. Väl hemma kom vi överens om att det är ett fint köp och delar på kostnaden vilket blir min julklapp :)

Sista gången jag inte frågar om priset, före.

20221215-183111.jpg

20221215-220820.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ett jymdskepp, eller något sånt.
Dyrt att hålla hundhåren från julköttbullarna.

Bifogat

• 20221218_124358.jpg
    20221218_124358.jpg
    1.4 MB · Visningar: 41

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du får gärna lämna en resension (eller hur det stavas) min batteri Philips börjar komma till åren.
Vi tjöpte en Bosch skaftis med externt bytbart batteri (gröna hemmaserien) och efter fyra år var det dags att byta batteri. Funkar som ny igen.

Så se till att det är enkelt att byta batteri i skaftsugarn! :mattias :tummenupp

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Vi tjöpte en Bosch skaftis med externt bytbart batteri (gröna hemmaserien) och efter fyra år var det dags att byta batteri. Funkar som ny igen.

Så se till att det är enkelt att byta batteri i skaftsugarn! :mattias :tummenupp
Dessa har utbytbart batteri.
Vi valde mellan denna
och en Bosch serie 8
men hustrun avgjorde valet då denna var kilot lättare.
Båda har ju fått väldigt bra omdömen i tester.
Den ska ersätta en gammal Electrolux i sommarstugan.
En review dröjer nog lite, mycket annat som ska hända nu.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Du får gärna lämna en resension (eller hur det stavas) min batteri Philips börjar komma till åren.
Hustrun kunde inte behärska sig utan satte ihop dammsugaren och provade hemma.
Första intrycket är att den är lite plottrigt men bra passform på grejerna.
Golvmunstycket för hårda golv med "laser"-ljus fungerade fantastiskt bra. Jag garvade åt lyset tills jag såg hur väl damm, hundhår o annat syntes på golven, där körde hon på eco-läget.
Golvmunstycket för mattor provades på hallmattan som är en halvlånghårig sak från Ikea.
Den dammsög jag noga med vanliga dammsugaren dagen innan men V12an fyllde behållaren med hundhår o annat på de 3 minuterna som batteriet hade kvar att ge, där gick den på auto-läget.
Den är hyfsat tyst, provade dock inte boost-läget.
Så jag måste säga att jag är nöjd om än inte helt förtjust i utseendet.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Golvmunstycket för mattor provades på hallmattan som är en halvlånghårig sak från Ikea.
Den dammsög jag noga med vanliga dammsugaren dagen innan men V12an fyllde behållaren med hundhår o annat på de 3 minuterna som batteriet hade kvar att ge, där gick den på auto-läget.

Det är ett gammalt dammsugarförsäljarknep från den tiden dom kom hem till dig och demonstrerade dammsugare, du kan dammsuga en matta hur många gånger som helst och det blir damm och ludd i påsen.

Hade du satt en ny påse i den gamla dammsugaren och dammugit direkt efteråt så hade den också sugit upp damm.

Med det sagt tror jag ändå att den nya är bättre, men inte på grund av att den sög upp damm ur mattan.

En bekant till mig bar ut ett par ny dammsugna "orientaliska mattor" köpta på Rusta, hängde dom över en mattpiskställning och tvättade ur dom med högtryckstvätten från baksidan....
Det blev en tydlig rand med sand på backen under ställningen.
Det sitter DJUPT.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har haft lite funderingar på bättre varmluftströmmning i huset då jag eldar i kaminen. All värme stiger och i nock där kaminen står samlas det en massa go varmluft som jag skulle önska fanns på andra ställen i huset.
Fläkt. Byggda för att flytta luft. Behövde inte vara speciellt kraftig då den är tänkt att kontinuerligt flytta luft när kaminen brinner. Kanske en batterdriven? Kanske laddbar?
Mina googlingar efter en dylik fläkt snubblade jag över denna. Eftersom jag har en det batterier till ryobiserien passade den utmärkt mina behov.

Kaminen brinner, luft flyttas.
1b8abdb1ee52a6fa57ee1fdb639193f3.jpg

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har haft lite funderingar på bättre varmluftströmmning i huset då jag eldar i kaminen. All värme stiger och i nock där kaminen står samlas det en massa go varmluft som jag skulle önska fanns på andra ställen i huset.
Fläkt. Byggda för att flytta luft. Behövde inte vara speciellt kraftig då den är tänkt att kontinuerligt flytta luft när kaminen brinner. Kanske en batterdriven? Kanske laddbar?
Mina googlingar efter en dylik fläkt snubblade jag över denna. Eftersom jag har en det batterier till ryobiserien passade den utmärkt mina behov.

Det finns fläktar som drivs av varmluften i källan (beroende på hur det ser ut hos dig).
Googla: värmefläkt automatisk
Eller kolla in denna: https://www.kjell.com/se/produkter/...ENxUf-h6y819B7lOFiYaAnb6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det finns fläktar som drivs av varmluften i källan (beroende på hur det ser ut hos dig).
Googla: värmefläkt automatisk
Eller kolla in denna: https://www.kjell.com/se/produkter/...ENxUf-h6y819B7lOFiYaAnb6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Absolut, de är fiffiga. Dock kräver de att de står på en het yta av kaminen för att fungera.
Fläkten jag köpte kan jag placera precis var jag vill och vinkla luftströmmen efter eget önskemål.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Takfläkt, långsamtgående med långa blad, reverserad så den trycker är oöverträffat. Det har inte jag. Min ser ut som en propeller på nåt plan i en tecknad barnfilm och snurrar hysteriskt, men nytta gör den.

Fast du vet nog vad du vill ha. Kul att laborera med det där!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag installerade en värmeflyttare åt några släktingar för några år sedan, en liten kanalfläkt ovanför dörren till vardagsrummet som blåser in i nästa rum.

Jag var skeptisk, den flyttade inte mycket luft, man hörde inte ens att den var igång, men enligt dom som bor där är det skillnad som natt och dag på värmen i resten av huset sedan dom fick cirkulation mellan rummen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag installerade en värmeflyttare åt några släktingar för några år sedan, en liten kanalfläkt ovanför dörren till vardagsrummet som blåser in i nästa rum.

Jag var skeptisk, den flyttade inte mycket luft, man hörde inte ens att den var igång, men enligt dom som bor där är det skillnad som natt och dag på värmen i resten av huset sedan dom fick cirkulation mellan rummen.
Gjorde exakt samma hos särbon o hade samma funderingar. O det funkar utmärkt konstigt nog?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Stora takfläktar med lågt och ljudlöst varv är bäst. Det finns en anledning till att sånt finns (fanns) i tropikerna, men då för motsatt effekt. Vill man flytta mellan rum och kan gömma kanalisation, så är trumfläktar bra. De tar stora volymer men utan irriterande ljud som vanliga fläktar dras med. Sommartid när vi kyler nedervåningen med LV-pump, har vi en stor fläkt i trappen som slår sönder värmebarriären som annars bildas upp mot ovanvåningen. Det ger några graders skillnad där uppe.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Blev en UPS som jag ska koppla in på husets cirkulationspump, Shuntventil och Pumpar mellan vedpanna och Acctankar.
Nu kommer jag klara mig en lång tid vid strömavbrott och ändå ha varmt i huset.
IMG_20221220_181639.jpg

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Hur många kwh?
Den här är det.
Kommer räcka riktigt länge för cirkulationspumpen är bara på 21watt.
Övriga pumpar är också på 21w men dom går bara i intervaller när det behövs flytta över värme så det är försumbart.
Shuntventilen är på ännu mindre effekt och den går ju bara några sekunder åt gången.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den här är det.
Kommer räcka riktigt länge för cirkulationspumpen är bara på 21watt.
Övriga pumpar är också på 21w men dom går bara i intervaller när det behövs flytta över värme så det är försumbart.
Shuntventilen är på ännu mindre effekt och den går ju bara några sekunder åt gången.

Batteriet i UPS'n är på 12V 7Ah dvs 84 Wh låt oss teoretiskt anta att batteriet kan laddas ur totalt
och spänningsomvandlaren har 80% verkningsgrad så har du 67 Wh till förfogande.
Om det bara gäller cirkulationspumpen 21W så blir det 3 timmars drift.
Mekar du shuntventilen med manuell inmatning ?
Eller finns det en styrutrustning, kanske 10W när den bara går.
Då är drifttiden nere på 2 timmar.
Att jämföra med vad har ditt hus för tidskonstant ?
Om du stänger av cirkpumpen hur snabbt / långsamt sjunker temperaturen i huset 10 grader ?
Id'en med UPS, en är god men jag hade nog kopplat in ett batteri med lite större kapacitet parallellt med UPS,ens för att slå huset tidskonstant.
Och ett batteri som verkligen klarar djupurladdning. Typ Golfbilsbatteri.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år