"Det här köpte jag idag!"-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tankbil. Hela bilen var byggd av trä och innuti bilen satt det en 1,2 m3 tank av koppar, så hela överbyggnad inklusive hytt var rutten visade det sig men det var nästen 1 ton koppar skrot o en 429 boss med automat.

429,n fick han 25,000 för automaten Fords grövsta gav några tusenlappar, Fords grövsta bakaxel gick också för ett gäng tusingar + koppar skrotet, så det övertagandet var inkomstgivande.
Ah, då är jag med :hihi

Jisses, det var verkligen ett kap han gjorde. Gissar att det var ett tag sen för allting hade nog varit värt en hel del mer idag...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Screenshot_20221129_195041.jpg
Inte mina men jag införskaffade ett par dröm högtalare, närmare bestämt elektrostariska dipoler av fabrikat Martin Logan, modell Sequel 2. Dessa är den äldre sorten som väger dryga 50 kg st dom nya väger mycket mindre och är som allt nytt sämre tyvärr.

Så nu saknas ett par clips lascala bara?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Efter en lång bil tur så är jag o högtalarna hemma stora jäklar är det, men spelar så fantastiskt detaljerat men ändå mjukt o varmt. Tror jag tycker dessa är värda vartenda öre jag betalade.
IMG_20221130_225538.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Efter en lång bil tur så är jag o högtalarna hemma stora jäklar är det, men spelar så fantastiskt detaljerat men ändå mjukt o varmt. Tror jag tycker dessa är värda vartenda öre jag betalade.
View attachment 478982
Du tror att du tycker det? :va :hihi Du får ursäkta, men appropå det här med audiofili och huruvida man faktiskt hör kvalitetsskillnad eller inte så tyckte jag allt att det var lite roligt sagt :hihi

Med det sagt så ser högtalarna minst sagt maffiga ut, hur fungerar de? Antar att nätdelen upptill inte bara är för syns skull, så hur fungerar de? Det ser ju inte ut som traditionella högtalarelement precis... Hur sätter de luften i svängning och producerar ljudvågor utan membran?

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Wtf… the ancient audiophile members calling from the 90’ Nog för att man ska passa sig för att erkänna hängivenhet åt någonting som slutar på -fil, men audiofil må väl vara ok.
Martin Logans elektrostater var ren porr på den tiden det begav sig, var ju några fler som ägnade sig åt detta akustiska fenomen, Stax och Krell kanske, minnet är gravt sviktande. Experimenterade själv med hemmabyggda elektrostater gjorda av smörgåspapper med pålimmade spolar av folie och clasohlssonmagneter bakom. Lät gjorde det… illa! Sen sket jag i det projektet och skaffade ett par Dali 40… 76 kg/st. Fyra 8-tumsbasar per låda, närmast rak frekvenskurva ned till 16 Hz, ja, det gav utslag på seismografen ibland… De står kvar, övergivna i sina hörn, halvdöv som man blivit är det inte så roligt att lyssna på finmusik längre, blir bara tungmetal på mycket hög volym i hörlurarna. Åsså kör jag hoj istället.

Bifogat

• BBA9020D-CA45-44B5-87D4-D39CA826FFD5.jpeg
    BBA9020D-CA45-44B5-87D4-D39CA826FFD5.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 28

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du tror att du tycker det? :va :hihi Du får ursäkta, men appropå det här med audiofili och huruvida man faktiskt hör kvalitetsskillnad eller inte så tyckte jag allt att det var lite roligt sagt :hihi

Med det sagt så ser högtalarna minst sagt maffiga ut, hur fungerar de? Antar att nätdelen upptill inte bara är för syns skull, så hur fungerar de? Det ser ju inte ut som traditionella högtalarelement precis... Hur sätter de luften i svängning och producerar ljudvågor utan membran?
Jodå dom funkar utmärkt köptes 1990 av en audio fil som bara lyssnat på jass o dyligt, mannen som var ägare nr 2 har haft dessa två sedan 1992 och visade sig vara Yamahas högsta chef Innom musik saker i norden, så när han matade på med vad han tycker hög volym så talades vi vid i normal samtals ton,
knappt inkörda finns inte ett märke och har stått på som typ radio o sorlat genom åren.

Just Martin Logan har 5000 volt i främre o bakre metall gallret som då påverkas av ljudsignal och då drar i den plastfolie i mellan dessa metall gallren.

Så en plastfolie obetydligt tyngre än luft som är helt mekaniskt frikopplad är det som ger ljudet.

Sammets lent detaljerat ljud kommer det ur dessa.

Tror jag kommer vara nöjd.

Tja mitt rum är ju inte som hans rum så av naturliga skäl kommer dom inte låta likadant hos mej som i säljarens rum.

Audio är jävligt mycket mera undligt skit komplicerat än ex ställa in kamaxlarna på en rak w3 motor.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
En brandvarnare kopplad till smarta hemmet.
Nu tänder det alla lampor i huset om brandvarnaren larmar så att man lättare hittar ut om det skulle börja brinna på natten.
Jag får även ett larm till telefonen och det är ju rätt bra om man inte är hemma.

Bifogat

• 317491622_456074246650167_2569175635234423557_n.jpg
    317491622_456074246650167_2569175635234423557_n.jpg
    73.1 KB · Visningar: 10

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jodå dom funkar utmärkt köptes 1990 av en audio fil som bara lyssnat på jass o dyligt, mannen som var ägare nr 2 har haft dessa två sedan 1992 och visade sig vara Yamahas högsta chef Innom musik saker i norden, så när han matade på med vad han tycker hög volym så talades vi vid i normal samtals ton,
knappt inkörda finns inte ett märke och har stått på som typ radio o sorlat genom åren.

Just Martin Logan har 5000 volt i främre o bakre metall gallret som då påverkas av ljudsignal och då drar i den plastfolie i mellan dessa metall gallren.

Så en plastfolie obetydligt tyngre än luft som är helt mekaniskt frikopplad är det som ger ljudet.

Sammets lent detaljerat ljud kommer det ur dessa.

Tror jag kommer vara nöjd.

Tja mitt rum är ju inte som hans rum så av naturliga skäl kommer dom inte låta likadant hos mej som i säljarens rum.

Audio är jävligt mycket mera undligt skit komplicerat än ex ställa in kamaxlarna på en rak w3 motor.

Har du byggt upp ett speciellt musik rum eller har du anläggningen i vanliga vardagsrummet?
För många år sedan byggde dom upp en studio/musik rum på ett bygge jag var på.
Inget fyrkantigt rum utan massa spetsar och vinklar tror att det var 3 lager gips och speciella akustisk tak. Blev en gigantisk skillnad på ljudet.
En barndomsvän hade en pappa som var musik nörd han hade ett rum bara med en fåtölj och musikanläggning där han satt och lyssnade

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har du byggt upp ett speciellt musik rum eller har du anläggningen i vanliga vardagsrummet?
För många år sedan byggde dom upp en studio/musik rum på ett bygge jag var på.
Inget fyrkantigt rum utan massa spetsar och vinklar tror att det var 3 lager gips och speciella akustisk tak. Blev en gigantisk skillnad på ljudet.
En barndomsvän hade en pappa som var musik nörd han hade ett rum bara med en fåtölj och musikanläggning där han satt och lyssnade
Där är jag inte ännu men ett dedikerat rum på 45 m3 är nu mera musik rum o kommer så sakta förändras med mjuka filtar på väggar o dyligt.. Men allt har sin tid. Skall ju köra hoj ochså?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det är december tydligen, lost battle..

20221201-130152.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
M18 FCS66 cirkelsåg
"Nästa generation POWERSTATE™ kolborstfria motor: Detta är Milwaukees mest kraftfulla motor med kraftigare magneter och 175% mer koppar jämfört med tidigare motorer"

Information som väl får vem som helst att klicka på tjöp? :smasha

Av någon anledning har inte tillverkaren gjort något kombopaket för just denna maskin så det blir gärna lite dyrt med 12Ah batterier om man vill få ut max från snurran, vill. Mejlade en handlare som varit flexibel tidigare om dom kunde göra något på priset om jag valde ut artiklarna (maskin/laddare/2xbatteri) som borde funnits som kombo men det var lite tjärvt för dom. Han förklara att det var snäva marginaler där (bra pris jämfört med övriga internet visste jag om) så en femhundring var gränsen men då om jag hämta i butik 50 mil bort. Annars gick det på någon hundring när jämt upp med frakten mena han på.

Tackade artigt för snabb återkoppling och nöjde mig nu istället med maskin och ett batteri, 12Ah tar ändå en stund att såga slut på, ett mindre batteri under laddning kommer även göra jobbet.

Phet maskin i.a.f., landar nästa vecka hoppas jag, bra stor bild om man vill klicka o se detaljer:

M18_FCS66-121C--App_5.jpg
M18_HB12--Hero_1.jpg

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Fan, tar du med dig nät och grejor ut i skogen....
Det var avancerat.
En bekants son var till skogen och hämtade en julgran och då visade det sig att han hade hämtat granen på den egna marken.
Så Pappan fick ha ett samtal med sonen om vad som är rätt och vad som är fel..... En julgran ska man ju stjäla! :D
Och en gran skjuter man, såg är för stadsbor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En bekants son var till skogen och hämtade en julgran och då visade det sig att han hade hämtat granen på den egna marken.
Så Pappan fick ha ett samtal med sonen om vad som är rätt och vad som är fel..... En julgran ska man ju stjäla! :D

På den tiden jag hade döende träd inomhus högg jag den själv (var talar jag inte om)

Första julen jag och exet skulle ha oss en gran åkte vi till skogs och skulle ordna det lite snabbt en sen kväll.
Med oss hade vi yxa, såg och en sån där rödvit behållare för tomma batterier som såldes som "ficklampa" på den tiden.

Vi såg en gran en bit bort, men på väg dit snubblade X'et och stoppade "ficklampan" i snön, varpå den dog.
I månljuset hittade jag granen och började såga, den föll och ändå stog den kvar?

Det visade sig vara två som stod tätt ihop, men det var bråttom hem, så granen släpades til bilen och fraktades hem.

Hemma i ljuset avslöjades att den var mycket tätvuxen med många rejäla grenar, men bara i 90 graders vinkel ut från stammen.

Vi ställde den i hörnet i vår lilla lägenhet och skruvade in två krokar i väggen att binda fast den i så att den inte tippade.

Vi fick mycket beröm för hur fin den var och hur smart det var att kapa bort grenar så man kunde ställa den i hörnet om man har en liten lägenhet.... :tomten?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
På den tiden jag hade döende träd inomhus högg jag den själv (var talar jag inte om)

Första julen jag och exet skulle ha oss en gran åkte vi till skogs och skulle ordna det lite snabbt en sen kväll.
Med oss hade vi yxa, såg och en sån där rödvit behållare för tomma batterier som såldes som "ficklampa" på den tiden.

Vi såg en gran en bit bort, men på väg dit snubblade X'et och stoppade "ficklampan" i snön, varpå den dog.
I månljuset hittade jag granen och började såga, den föll och ändå stog den kvar?

Det visade sig vara två som stod tätt ihop, men det var bråttom hem, så granen släpades til bilen och fraktades hem.

Hemma i ljuset avslöjades att den var mycket tätvuxen med många rejäla grenar, men bara i 90 graders vinkel ut från stammen.

Vi ställde den i hörnet i vår lilla lägenhet och skruvade in två krokar i väggen att binda fast den i så att den inte tippade.

Vi fick mycket beröm för hur fin den var och hur smart det var att kapa bort grenar så man kunde ställa den i hörnet om man har en liten lägenhet.... :tomten?

Det är ju modärnt med kompakt living och på det sättet skulle man kunna få ut två julgranar utav en.. t.o.m. Greta skulle nog vara stolt över dig :klappahuvet

Medföljande sågklinga är i regel 24 taggare som ger ungefär lika fina snitt som en yxa, sett upp till 60T men gissat att hastigheten blir lite trött. Milwaukee's egna merch är bra överprissatta, oftast inge fel på kapaciteten men inte bättre än annat i helt annan priskategori typ så. Fick bli en med 44 tänder till ett vettigt pris på 389 pengar, även tunnare än medföljande så det ska bli intressant att jämföra sågsnitt sen.
ASSET-JPEG-28509293.webp

..sen var vi på vernissage där en häst i sten och ett glassmycke budades hem men det vill jag inte prata om.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka