"Det här köpte jag idag!"-tråden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att inrikesflyget, järnvägen och långfärdsbussarna är uppköpta av bilindustrin och gör allt dom kan för att man ska ta egen bil istället.

Har SL bestämt sig för om som ska pajja tunnelbanan eller inte medans dom bygger bron brevid?
Det skulle vara festlig, samtidigt som rädda våtbyxorna sitter på essingeleden och proppar igen.
Saknas bara en rumänsk lastbil som brinner i en tunnel också
Det räcker med en SLbuss som kör i en för låg tunnel, en gammal favorit.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att deklarera (fuel) emergency och få förtur att landa kostar väl pengar på alla flygplatser?
Så säkerhetsorienterad som flygbranschen i stort är (inte Ryan och andra idiotbolag då) så tror jag inte det, i en faktiskt nödsituation ska piloten inte behöva fundera på huruvida man har råd att deklarera nödsituation. Nu tänker jag inte på anställda piloter som flyger för ett större bolag, det är ju inte deras pengar så då bryr de sig kanske inte oavsett, utan nu tänker jag mer på nöjesflygare med privatägda småflyg. Regler som gör att individer kanske drar sig för att deklarera nödsituation känns kontraproduktivt i en bransch där säkerheten har högsta prio... Men jag kan kolla med päronen, de jobbar båda inom branschen så de borde veta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så säkerhetsorienterad som flygbranschen i stort är (inte Ryan och andra idiotbolag då) så tror jag inte det, i en faktiskt nödsituation ska piloten inte behöva fundera på huruvida man har råd att deklarera nödsituation. Nu tänker jag inte på anställda piloter som flyger för ett större bolag, det är ju inte deras pengar så då bryr de sig kanske inte oavsett, utan nu tänker jag mer på nöjesflygare med privatägda småflyg. Regler som gör att individer kanske drar sig för att deklarera nödsituation känns kontraproduktivt i en bransch där säkerheten har högsta prio... Men jag kan kolla med päronen, de jobbar båda inom branschen så de borde veta.

Ja jag ska ju inte svära på det, men jag har för mig att jag såg det i någon flygvideo som förklarade olika scenarion, men då gällde det kommersiella flyg.

Appropå det, rysarna har börjat spontanlanda lite väl ofta nu :hihi
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag skulle absolut åka tåg, om tidsskillnaden avspeglades i priset.

Nu är tåget dyrare och lika dåligt, och tar 7-10 gånger så lång tid.

Tåg är ju bara glorifierade ihopkopplade lokaltrfikbussar med järnhjul som inte går riktigt ända fram i någon ände...
Det är ju en klockren beskrivning på ALL kollektivtrafik... Dessutom på tider som inte heller passar, som de dessutom inte håller ändå.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Så säkerhetsorienterad som flygbranschen i stort är (inte Ryan och andra idiotbolag då) så tror jag inte det, i en faktiskt nödsituation ska piloten inte behöva fundera på huruvida man har råd att deklarera nödsituation. Nu tänker jag inte på anställda piloter som flyger för ett större bolag, det är ju inte deras pengar så då bryr de sig kanske inte oavsett, utan nu tänker jag mer på nöjesflygare med privatägda småflyg. Regler som gör att individer kanske drar sig för att deklarera nödsituation känns kontraproduktivt i en bransch där säkerheten har högsta prio... Men jag kan kolla med päronen, de jobbar båda inom branschen så de borde veta.
Om du deklarerar ett nödläge så blir det en haveriutredning, oavsett om det gått bra eller inte.
Så ingen gör det med vilja. Det är bara en skröna.
Beträffande säkerhet och lågprisbolag så låg Ryan Air väldigt bra till när de granskats beträffande flygplanunderhåll, de vet att det är billigare att underhålla än att laga. Jag är säker på att Norwegian gör likadant. German Wings fick problem när de släpade efter med underhållet.
Större bekymmer är kvaliteten / erfarenheten hos besättningen, de som börjar få ihop hyfsat med flygtimmar byter bolag.
Visst är det trevligt med små söta öststatstjejer i uniform ombord men i händelse av nöd så väljer jag en 50+ stadig dam från SAS eller LH varje gång.
Jag har nödtränat med båda typerna, den ena är roligare på festen efter ;-)

Slut på OT: I morgon ska jag skriva att jag köpt nya handskar igen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som utlovat, de nya vantarna.
Evigt lång leveranstid men verkar vara utmärkta. Aningen små så töjer de sig inte så blir det annons.
20230913_104650.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du deklarerar ett nödläge så blir det en haveriutredning, oavsett om det gått bra eller inte.
Så ingen gör det med vilja. Det är bara en skröna.
Beträffande säkerhet och lågprisbolag så låg Ryan Air väldigt bra till när de granskats beträffande flygplanunderhåll, de vet att det är billigare att underhålla än att laga. Jag är säker på att Norwegian gör likadant. German Wings fick problem när de släpade efter med underhållet.
Större bekymmer är kvaliteten / erfarenheten hos besättningen, de som börjar få ihop hyfsat med flygtimmar byter bolag.
Visst är det trevligt med små söta öststatstjejer i uniform ombord men i händelse av nöd så väljer jag en 50+ stadig dam från SAS eller LH varje gång.
Jag har nödtränat med båda typerna, den ena är roligare på festen efter ;-)

Slut på OT: I morgon ska jag skriva att jag köpt nya handskar igen.


Nu är det iofs ett årtionde sedan, så de kan ju faktiskt ha ryckt upp sig sen dess.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja


Nu är det iofs ett årtionde sedan, så de kan ju faktiskt ha ryckt upp sig sen dess.

Frågan är om dom fick betala dyrt för det?

Jag noterar även att det var Madrid, en flygplats där alla som flyger dit får en gratis rundtur i en extra halvtimme-timme.

Senast jag flög dit så snurrade vi rätt länge, bilen vi hade beställt som skulle hämta oss kördes dock också av en Spanjor så han stod inte ens och väntade utan kom insladdandes efter ett tag.

Rent generellt är fasta tider inget dom använder sig av i det landet...

EDIT: "THREE RYANAIR aircraft which carried out emergency landings in Valencia because fuel supplies ran low after they were diverted from Madrid, followed safety guidelines and had enough fuel for their flight plans, a Irish Aviation Authority (IAA) report has found."

Det var alltså EFTER dom hade blivit omdirigerade (förmodligen efter att ha snurrat runt Madrid ett tag) dom gick till Valencia och då började närma sig minimireserv och därför deklarerade fuel emergency
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du deklarerar ett nödläge så blir det en haveriutredning, oavsett om det gått bra eller inte.
Så ingen gör det med vilja. Det är bara en skröna.
Beträffande säkerhet och lågprisbolag så låg Ryan Air väldigt bra till när de granskats beträffande flygplanunderhåll, de vet att det är billigare att underhålla än att laga. Jag är säker på att Norwegian gör likadant. German Wings fick problem när de släpade efter med underhållet.
Större bekymmer är kvaliteten / erfarenheten hos besättningen, de som börjar få ihop hyfsat med flygtimmar byter bolag.
Visst är det trevligt med små söta öststatstjejer i uniform ombord men i händelse av nöd så väljer jag en 50+ stadig dam från SAS eller LH varje gång.
Jag har nödtränat med båda typerna, den ena är roligare på festen efter ;-)

Slut på OT: I morgon ska jag skriva att jag köpt nya handskar igen.
Kan ju vara så att det var något de kom på som de tyckte lät skitsmart och som de också försökte med och sen tog det stopp när de märkte att det inte funkade lika bra som de tänkt sig, för ett tag var det ganska frekventa fuel emergencies från Ryan har jag bestämt för mig...

Att de brukade flyga med minsta möjliga bränsle tror jag inte är någon skröna, går det så långt att piloternas fackförbund upprättar anmälningar vilka resulterar i utredningar i flera länder avseende Ryanairs bränslepolicy så lär det ligga någonting bakom det:

Sen kan man ju spekulera i om avsikten var att ha ont om bränsle just för att kunna deklarera emergency på aproach och få förtur eller om det snarare blev en följd av att man snålade in på reserverna för att flyga billigare, men det är ju oavsett medvetet illa planerat.

Men som sagt, gammal nyhet så det kanske inte förekommer längre. Ett lumpet skitbolag som bör bojkottas är det oavsett.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, bara Ryan gillrar fällor för att deras kunder ska göra fel och tvingas betala extra avgifter.
Finns nog fler som gör det. Dock är Ryan nog det mest välkända och mest framgångsrika lågprisbolaget som satt dylikt fuffens i system på bekostnad av precis allt och alla inom flygbranschen, inte minst Ryans egna passagerare. Men de är ju glada ändå, för tänk så mycket pengar de sparat på de billiga flygbiljetterna... :dummer

Fick förresten svar från päronen som har viss insyn i flygbranschen, deras bild är att det är bekräftat att det var onormalt många Ryanflyg som deklarerade bränslenöd på kort tid för ett antal år sedan och att detta ledde till utredningar men att det inte gick att bevisa ont uppsåt utan flygen som deklarerade nödsituation hade på riktigt ont om bränsle. Ryans styrningar på den tiden lär ha varit att extra bränsle utöver kalkylerad mängd+minsta möjliga reserv enbart beviljades av särskilda skäl och att detta i princip aldrig medgavs, så man kan som sagt spekulera i huruvida detta var dåligt planerat av misstag eller en medveten taktik för att spara tid/pengar. De hade dock inte hört att det skulle ha förekommit i nutid, så Ryan verkar ha sträckt upp sig på den punkten.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ryans styrningar på den tiden lär ha varit att extra bränsle utöver kalkylerad mängd+minsta möjliga reserv enbart beviljades av särskilda skäl och att detta i princip aldrig medgavs, så man kan som sagt spekulera i huruvida detta var dåligt planerat av misstag eller en medveten taktik för att spara tid/pengar. De hade dock inte hört att det skulle ha förekommit i nutid, så Ryan verkar ha sträckt upp sig på den punkten.

Det är ju helt klart för att spara pengar, man flyger i princip aldrig med full tank om man inte måste, det är ju en jävla massa ton extra att släpa på, och det drar bränsle.

Jag bor ju brevid en flygplats som ofta drabbas av kraftig dimma plötsligt, och då brukar dom ligga och snurra över mitt hus innan dom bestämmer sig för att gå någon annanstans, Skellefteå och Övik är alternativen, men har dimman dragit in från havs så är dom ofta lika drabbade, dessutom har inte dom bemanning 24/7

Men med det dom behöver + lagstadgade reserver tar dom sig tillbaka till stockholm.

Vad jobbar päronen med på flyget?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är ju helt klart för att spara pengar, man flyger i princip aldrig med full tank om man inte måste, det är ju en jävla massa ton extra att släpa på, och det drar bränsle.

Jag bor ju brevid en flygplats som ofta drabbas av kraftig dimma plötsligt, och då brukar dom ligga och snurra över mitt hus innan dom bestämmer sig för att gå någon annanstans, Skellefteå och Övik är alternativen, men har dimman dragit in från havs så är dom ofta lika drabbade, dessutom har inte dom bemanning 24/7

Men med det dom behöver + lagstadgade reserver tar dom sig tillbaka till stockholm.

Vad jobbar päronen med på flyget?
Såklart, onödigt mycket vill man ju inte släpa på. Men säkerhetsmarginalerna är vanligtvis större än Ryans är den uppfattning jag fått, de verkar fokusera mer på ekonomi än säkerhet. Och det är jävligt fel tänk i flygbranschen. Reserverna ska mycket riktigt täcka oförutsedd ökad förbrukning, eventuell väntan i holding och ytterligare eventuellt omplanering och färd till närmaste alternativ. I Ryans fall verkar modellen snarare ha varit beräknad ankomst + kortare holding, om ens det. "Extra säkerhetsmarginal vid behov" är ju också ett begrepp som vanligtvis innebär att om man vet med sig att flygplatsen man ska till är vältrafikerad så kan holding dra ut på tiden, och då ska reserven beräknas med detta i åtanke. Men som jag har förstått det så beviljade Ryan sällan extra bränsle trots dylika omständigheter och därav hade de många bränslenödsituationer på kort tid för ett antal år sen.

Morsan är säkerhetskoordinator för LFV och jobbade tidigare som utredare för haverikommissionen, innan dess var hon flygledare. Farsan är sedan många år tillbaka kapten i ett av de större nordiska bolagen och frilansar dessutom som utbildare inom human factors och generell flygsäkerhet. Så ja, de har hyfsad insyn och jag litar på det de berättar för mig om vad som försiggår i branschen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som utlovat, de nya vantarna.
Evigt lång leveranstid men verkar vara utmärkta. Aningen små så töjer de sig inte så blir det annons.
View attachment 489591
Uppdatering efter 2 bandagar.
De är sämre än de nya Lindstrands Bergby som jag köpte samtidigt.
Visirtorkaren känns igenom i tummen. Trots samma storlek enl tabellerna så är de mindre.
De töjde en aning, Lindstrands satt bra efter 2 pass, de hade en söm i vänster tungrepp som var lite styv, det gick över.
Båda paren är helt ok säkerhetsmässigt.
Ventilationen i LS2 är sämre, vilket var en fördel i morgonkylan.
Båda paren är svårslagna prismässigt, LS2 har t o m gått ner någon hundring nu.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Uppdatering efter 2 bandagar.
De är sämre än de nya Lindstrands Bergby som jag köpte samtidigt.
Visirtorkaren känns igenom i tummen. Trots samma storlek enl tabellerna så är de mindre.
De töjde en aning, Lindstrands satt bra efter 2 pass, de hade en söm i vänster tungrepp som var lite styv, det gick över.
Båda paren är helt ok säkerhetsmässigt.
Ventilationen i LS2 är sämre, vilket var en fördel i morgonkylan.
Båda paren är svårslagna prismässigt, LS2 har t o m gått ner någon hundring nu.
Det var ju bra att det var Bergby jag beställde häromdagen :) Tack för input!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nytt bakdäck.jpg


Mörkt när jag åkte hemifrån och mörkt när jag kom hem några tusenlappar fattigare. Imorgon ska det regna men det blir varmare än de 3 plusgrader vi hade imorse. :tummenupp:)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top