Så säkerhetsorienterad som flygbranschen i stort är (inte Ryan och andra idiotbolag då) så tror jag inte det, i en faktiskt nödsituation ska piloten inte behöva fundera på huruvida man har råd att deklarera nödsituation. Nu tänker jag inte på anställda piloter som flyger för ett större bolag, det är ju inte deras pengar så då bryr de sig kanske inte oavsett, utan nu tänker jag mer på nöjesflygare med privatägda småflyg. Regler som gör att individer kanske drar sig för att deklarera nödsituation känns kontraproduktivt i en bransch där säkerheten har högsta prio... Men jag kan kolla med päronen, de jobbar båda inom branschen så de borde veta.
Om du deklarerar ett nödläge så blir det en haveriutredning, oavsett om det gått bra eller inte.
Så ingen gör det med vilja. Det är bara en skröna.
Beträffande säkerhet och lågprisbolag så låg Ryan Air väldigt bra till när de granskats beträffande flygplanunderhåll, de vet att det är billigare att underhålla än att laga. Jag är säker på att Norwegian gör likadant. German Wings fick problem när de släpade efter med underhållet.
Större bekymmer är kvaliteten / erfarenheten hos besättningen, de som börjar få ihop hyfsat med flygtimmar byter bolag.
Visst är det trevligt med små söta öststatstjejer i uniform ombord men i händelse av nöd så väljer jag en 50+ stadig dam från SAS eller LH varje gång.
Jag har nödtränat med båda typerna, den ena är roligare på festen efter ;-)
Slut på OT: I morgon ska jag skriva att jag köpt nya handskar igen.