Men den har ju bluetooth..
Varför hänger Moran åt fel håll?Så jävla nöjd med andra knivarna så det blev två till!
Riktigt trevliga, det enda jag egentligen saknar i deras line up är en schysst filékniv...
View attachment 501254
View attachment 501255
Magnetlisten är stark som fan och jag vill inte repa loggan på kniven när jag våldar loss och dit den varje gångVarför hänger Moran åt fel håll?
Avis.Idag blev det ett stycke Amerikansk militärhistoria:
View attachment 501285View attachment 501286
Manhattan firearms "Navy" (.36cal) femskotts slaglåsrevolver från ca1860. I princip en samtida kopia av en Colt m1851 Navy som började tillverkas av diverse colt-konkurrenter efter att Colts patent löpt ut om jag förstått saken rätt. Fantastiskt fint skick, gravyren på trumman är extremt skarp så den har nog inte spenderat mycket tid i ett hölster...
Om man missar så kan man göra heltomframåt bakom rökridån.
Salutkanon nästa?
Tål att tänkas på! När jag var yngre så roade jag mig med att gjuta ämnen i brons och svarva små dekorativa miniatyrkanoner. Givetvis utan hål för stubin, så inga vapenbrott här inte. Inte för att det teoretiskt sett skulle vara svårt att ta en liten borr och borra sig ner till själva eldröret, eller för att det teoretiskt sett eventuellt skulle kunna fungera utmärkt att ladda den dylikt modifierade prydnadskanonen med krossat svartkrut och stubin från överblivna nyårsfyrverkerier...Salutkanon nästa?
Det skulle iaf bräcka grannens trädgårdtomte.
Det är inte olagligt att bygga/inneha en salutkanon som tänds med lunta. Det som är olagligt är räfflade eldrör, tändning med slagstift eller liknande (där du närsomhelst kan avlossa en laddning), skjuta med enhetspatroner (gastät hylsa) eller att skjuta iväg projektiler/kulor.Tål att tänkas på! När jag var yngre så roade jag mig med att gjuta ämnen i brons och svarva små dekorativa miniatyrkanoner. Givetvis utan hål för stubin, så inga vapenbrott här inte. Inte för att det teoretiskt sett skulle vara svårt att ta en liten borr och borra sig ner till själva eldröret, eller för att det teoretiskt sett eventuellt skulle kunna fungera utmärkt att ladda den dylikt modifierade prydnadskanonen med krossat svartkrut och stubin från överblivna nyårsfyrverkerier...
Just "avtryckaren" på en potatiskanon är väl vanligtvis en piezo-enhet från en tändare/motsvarande. Kan tolkas som slagstift eller liknande?Det är inte olagligt att bygga/inneha en salutkanon som tänds med lunta. Det som är olagligt är räfflade eldrör, tändning med slagstift eller liknande (där du närsomhelst kan avlossa en laddning), skjuta med enhetspatroner (gastät hylsa) eller att skjuta iväg projektiler/kulor.
I princip borde en potatiskanon vara laglig ända tills man skjuter iväg en potatis (men jag är osäker på exakt vad som gäller där)
Lagar och regler för salutkanon – Kanoner.nu
www.kanoner.nu
För att ett vapen ska vara licensfritt så måste det vara tillverkat före 1890 samt ej vara avsett för gastät patron.Det är inte olagligt att bygga/inneha en salutkanon som tänds med lunta. Det som är olagligt är räfflade eldrör, tändning med slagstift eller liknande (där du närsomhelst kan avlossa en laddning), skjuta med enhetspatroner (gastät hylsa) eller att skjuta iväg projektiler/kulor.
I princip borde en potatiskanon vara laglig ända tills man skjuter iväg en potatis (men jag är osäker på exakt vad som gäller där)
Lagar och regler för salutkanon – Kanoner.nu
www.kanoner.nu
Utan att ha det helt glasklart så tror jag skillnaden ligger i just det där med avtryckaren som finns på de vapen du räknar upp - men inte på salutkanonenFör att ett vapen ska vara licensfritt så måste det vara tillverkat före 1890 samt ej vara avsett för gastät patron.
Folk har dömts för vapenbrott efter att ha tillverkat potatiskanoner:
17-årings potatiskanon var skjutvapen - döms för vapenbrott
En 17-årig pojke i Lerum utanför Alingsås tillverkade en kanon som kunde skjuta iväg potatisar. Idéen fick han efter att ha sett instruktionsfilmer på videosajten Youtube. Vad han inte visste var att kanonen utgör ett skjutvapen som kräver licens. I september 2016 fick en 17-årig pojke en idé...www.alltomjuridik.se
Jag antog att detta också tillämpades på salutkanoner, dvs har du en antik salutkanon så är detta lagligt och licensfritt då den är gammal nog samt ej laddas med gastät enhetspatron, precis som en slaglåspistol, flintlåspistol, luntbössa etc, men har du istället en modernt tillverkad salutkanon så uppfyller den inte ålderskravet för licensfrihet, precis som moderna replikor av antika slaglåspistoler etc som kräver licens. Men jag kan absolut ha fel i ndet
Vet inte exakt hur det ligger till, armborst är jag inte särskilt insatt i alla men en snabb googling så verkar det som att "Varje armborst är licenspliktigt i Sverige" vilket jag antar inkluderar antika vapen så då känns det ju som att reglerna kring armborst är hårdare än för slag- och flintlåsvapen som ju är licensfria om de är tillverkade före 1890...Utan att ha det helt glasklart så tror jag skillnaden ligger i just det där med avtryckaren som finns på de vapen du räknar upp - men inte på salutkanonen
Jämför med pilbåge - en modern jaktbåge är synnerligen farlig för den som hamnar framför pilen - men kräver ingen licens.
En armborst kräver licens
Om du orkar - det gör inte jag - så läs igenom det som finns på polisens hemsida
https://polisen.se/sok/ "salutkanon" - saxade i alla fall detta därifrån
Vissa föremål är dock undantagna från vapenlagens tillämpningsområde.9 Ett sådant exempel är salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhets patroner.10 Med en enhetspatron avses en patron där kula eller hagel tillsammans med patronhylsan och en driv- eller tändsats bildar en enhet. Med en gastät patron avses en patron som är självtätande i patronläget vid avfyrning och förhindrar krutgas att tränga ut bakåt.11 Även skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner faller utanför vapenlagens tillämpningsområde.12 Notera att båda kraven måste vara uppfyllda för att skjutvapnet ska omfattas av undantaget. Här avses främst framladdningsvapen (mynningsladdare), osv...
Lite längre fram står om armborst
Jag har ibland funderat på att bygga en trebuchet, frågan är dock om den hamnar under samma bedömning som en armborst. Skulle vara kul att göra såhär hemma på ängarna
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|