- Hoppas du hittar ett användningsområde för den.
Jag köpte en för ett bra tag sedan, glad i hågen...och kom inte på en enda pryl att tillverka, så jag sålde den efter några veckor.
Okey jag skrev fram en liten kanin.
Som inspiration kan det vara bra att kolla på sidorna med gratismodeller, thingiverse.com, makerworld.com och printables.com
Jag är en sån person som är obotligt nyfiken och skaffar mig nya intressen för att lära mig och utforska. 3D-skrivaren har äntligen hjälpt mig att få tummen ur med CAD-modellering.
Tycker också det är intressant att lära mig om olika filament (utskriftsmaterial) och hur man kan optimera sina utskrifter för styrka, utskriftstid, temperatur eller vad det kan vara.
Just nu är jag i lärofasen har bara haft skrivaren en månad, så försöker komma på idéer som knappt kvalar in som praktiska bara för att lära mig mer modellering. Vill bli så pass van vid modellering att jag börjar se "det där kan jag modellera" i vardagen, på samma sätt som jag kan se att jag kan fixa/förbättra saker med vanliga verktyg.
Egna modeller:
Höjning till skrivbordet
Min nya skrivbordsstol var något högre än den gamla vilket ledde till att skrivbordet kom för lågt. Jag modellerade klossar som man sticker ner bordsbenen i. Klossarna ger en höjning på några centimeter och passformen är lagom tight för att de ska sitta fast om man lyfter bordet, men tillräckligt lös för att man ska få loss dem utan verktyg.
Batterihållare till headsetet jag visade ovan.
Jag har jag några extrabatterier, de har slarvigt legat löst på bordet. Modellerade en batterihållare, där man kan klicka i och ur batterier. Hållaren har samma form som basstationen, men med en utfasning så basstationen stabilt kan staplas ovanpå.
Bakstycke med plats för 120mm-fläkt till 3D-skrivaren.
Original kommer skrivaren med en 40mm-fläkt på baksidan, denna är högljudd och något underdimensionerad. Gjorde en ny baksida med plats för en 120mm och satte dit en Noctua. Lägre ljudnivå och bättre temperaturer.
Skjuvad fläkttunnel 80mm->120mm.
Inuti skrivaren sitter en fyrkantig fläkttunnel med en 80mm-fläkt. Det saknades 2mm för att kunna göra en rak adapter till 120mm, så jag tog tillfället att lära mig bygga en skjuvad fläkttunnel från fyrkantig 80mm-profil till rundad 120mm.
Färdiga gratismodeller:
* Hörnhållare till rörelsesensor för hemautomation.
* Väggkrokar uppskalade för att hålla mina ryggsäckar/drönarväskor och liknande på ett bra sätt.
* Innerkrukor till mina krukväxter. Hade flera krukor där innerkrukan inte passade på ett bra sätt, nu har jag måttat och gjort nya som har utmärkt passform.
* Påsklämmor. Visst kunde jag handlat det i affären och troligen med bättre kvalitet, men av någon anledning hände det aldrig. Så nu har jag skrivit ut ett par stycken i anpassad storlek till det jag ska ha det för.
* Hållare till skrivarens glaslock. Min skrivare har ett glaslock på toppen, detta tar man av när man ska skriva ut i material som PLA eller PETG, så det inte ska bli för varmt. För mig som är tankspridd slutar det med att glaslocket inte sätts tillbaka och att det blir dammigt i skrivaren. Skrev ut en hållare som kan ställa upp locket i vinkel för att få ner temperaturen.
Sen har jag skrivit ut trams med, hittade en butterfly-trainer som visade sig utmärkt som fidget-toy.