"Det här köpte jag idag!"-tråden

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
- Hoppas du hittar ett användningsområde för den.
Jag köpte en för ett bra tag sedan, glad i hågen...och kom inte på en enda pryl att tillverka, så jag sålde den efter några veckor.

Okey jag skrev fram en liten kanin.
Sök på "Built by Wikander" på YT - jag har för mig att han ibland kör tre skrivare 24-7 för sina projekt

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
- Hoppas du hittar ett användningsområde för den.
Jag köpte en för ett bra tag sedan, glad i hågen...och kom inte på en enda pryl att tillverka, så jag sålde den efter några veckor.

Okey jag skrev fram en liten kanin.
Som inspiration kan det vara bra att kolla på sidorna med gratismodeller, thingiverse.com, makerworld.com och printables.com

Jag är en sån person som är obotligt nyfiken och skaffar mig nya intressen för att lära mig och utforska. 3D-skrivaren har äntligen hjälpt mig att få tummen ur med CAD-modellering.

Tycker också det är intressant att lära mig om olika filament (utskriftsmaterial) och hur man kan optimera sina utskrifter för styrka, utskriftstid, temperatur eller vad det kan vara.

Just nu är jag i lärofasen har bara haft skrivaren en månad, så försöker komma på idéer som knappt kvalar in som praktiska bara för att lära mig mer modellering. Vill bli så pass van vid modellering att jag börjar se "det där kan jag modellera" i vardagen, på samma sätt som jag kan se att jag kan fixa/förbättra saker med vanliga verktyg.

Egna modeller:
Höjning till skrivbordet
Min nya skrivbordsstol var något högre än den gamla vilket ledde till att skrivbordet kom för lågt. Jag modellerade klossar som man sticker ner bordsbenen i. Klossarna ger en höjning på några centimeter och passformen är lagom tight för att de ska sitta fast om man lyfter bordet, men tillräckligt lös för att man ska få loss dem utan verktyg.

Batterihållare till headsetet jag visade ovan.
Jag har jag några extrabatterier, de har slarvigt legat löst på bordet. Modellerade en batterihållare, där man kan klicka i och ur batterier. Hållaren har samma form som basstationen, men med en utfasning så basstationen stabilt kan staplas ovanpå.

Bakstycke med plats för 120mm-fläkt till 3D-skrivaren.
Original kommer skrivaren med en 40mm-fläkt på baksidan, denna är högljudd och något underdimensionerad. Gjorde en ny baksida med plats för en 120mm och satte dit en Noctua. Lägre ljudnivå och bättre temperaturer.

Skjuvad fläkttunnel 80mm->120mm.
Inuti skrivaren sitter en fyrkantig fläkttunnel med en 80mm-fläkt. Det saknades 2mm för att kunna göra en rak adapter till 120mm, så jag tog tillfället att lära mig bygga en skjuvad fläkttunnel från fyrkantig 80mm-profil till rundad 120mm.

Färdiga gratismodeller:
* Hörnhållare till rörelsesensor för hemautomation.

* Väggkrokar uppskalade för att hålla mina ryggsäckar/drönarväskor och liknande på ett bra sätt.

* Innerkrukor till mina krukväxter. Hade flera krukor där innerkrukan inte passade på ett bra sätt, nu har jag måttat och gjort nya som har utmärkt passform.

* Påsklämmor. Visst kunde jag handlat det i affären och troligen med bättre kvalitet, men av någon anledning hände det aldrig. Så nu har jag skrivit ut ett par stycken i anpassad storlek till det jag ska ha det för.

* Hållare till skrivarens glaslock. Min skrivare har ett glaslock på toppen, detta tar man av när man ska skriva ut i material som PLA eller PETG, så det inte ska bli för varmt. För mig som är tankspridd slutar det med att glaslocket inte sätts tillbaka och att det blir dammigt i skrivaren. Skrev ut en hållare som kan ställa upp locket i vinkel för att få ner temperaturen.

Sen har jag skrivit ut trams med, hittade en butterfly-trainer som visade sig utmärkt som fidget-toy.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag är en sån person som är obotligt nyfiken och skaffar mig nya intressen för att lära mig och utforska. 3D-skrivaren har äntligen hjälpt mig att få tummen ur med CAD-modellering.

Tycker också det är intressant att lära mig om olika filament (utskriftsmaterial) och hur man kan optimera sina utskrifter för styrka, utskriftstid, temperatur eller vad det kan vara.

Just nu är jag i lärofasen har bara haft skrivaren en månad, så försöker komma på idéer som knappt kvalar in som praktiska bara för att lära mig mer modellering. Vill bli så pass van vid modellering att jag börjar se "det där kan jag modellera" i vardagen, på samma sätt som jag kan se att jag kan fixa/förbättra saker med vanliga verktyg.

Egna modeller:
Höjning till skrivbordet
Min nya skrivbordsstol var något högre än den gamla vilket ledde till att skrivbordet kom för lågt. Jag modellerade klossar som man sticker ner bordsbenen i. Klossarna ger en höjning på några centimeter och passformen är lagom tight för att de ska sitta fast om man lyfter bordet, men tillräckligt lös för att man ska få loss dem utan verktyg.

Batterihållare till headsetet jag visade ovan.
Jag har jag några extrabatterier, de har slarvigt legat löst på bordet. Modellerade en batterihållare, där man kan klicka i och ur batterier. Hållaren har samma form som basstationen, men med en utfasning så basstationen stabilt kan staplas ovanpå.

Bakstycke med plats för 120mm-fläkt till 3D-skrivaren.
Original kommer skrivaren med en 40mm-fläkt på baksidan, denna är högljudd och något underdimensionerad. Gjorde en ny baksida med plats för en 120mm och satte dit en Noctua. Lägre ljudnivå och bättre temperaturer.

Skjuvad fläkttunnel 80mm->120mm.
Inuti skrivaren sitter en fyrkantig fläkttunnel med en 80mm-fläkt. Det saknades 2mm för att kunna göra en adapter till 120mm, så jag roade mig med att bygga en skjuvad fläkttunnel från fyrkantig 80mm-profil till rundad 120mm.

Färdiga gratismodeller:
* Hörnhållare till rörelsesensor för hemautomation.

* Väggkrokar uppskalade för att hålla mina ryggsäckar/drönarväskor och liknande på ett bra sätt.

* Innerkrukor till mina krukväxter. Hade flera krukor där innerkrukan inte passade på ett bra sätt, nu har jag måttat och gjort nya som har utmärkt passform.

* Påsklämmor. Visst kunde jag handlat det i affären och troligen med bättre kvalitet, men av någon anledning hände det aldrig. Så nu har jag skrivit ut ett par stycken i anpassad storlek till det jag ska ha det för.

* Hållare till skrivarens glaslock. Min skrivare har ett glaslock på toppen, detta tar man av när man ska skriva ut i material som PLA eller PETG, så det inte ska bli för varmt. För mig som är tankspridd slutar det med att glaslocket inte sätts tillbaka och att det blir dammigt i skrivaren. Skrev ut en hållare som kan ställa upp locket i vinkel för att få ner temperaturen.

Sen har jag skrivit ut trams med, hittade en butterfly-trainer som visade sig utmärkt som fidget-toy.
- Jag för min del upptäckte att de flesta småfinurliga prylar jag kom på, redan fanns på ex. Temu. Billigare och färdigmålade/putsade.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
- Jag för min del upptäckte att de flesta småfinurliga prylar jag kom på, redan fanns på ex. Temu. Billigare och färdigmålade/putsade.
Vad som fått mig att vänta så många år med 3d-skrivare är just att det inte blir lönsamt och att jag kan köpa det via Kina. Även om plastbitarna jag behöver säljs till överpris så handlar jag inte tillräckligt många sådana för att det ska betala igen skrivare och filament.

Men jag tror också det är att missa poängen lite. Som jag skrev så gör jag det i första hand för att det är kul och lärorikt. Men jag vill också bli så van vid verktygen att det sätter sig mentalt "det här kan jag fixa med skrivaren", precis som det sitter att jag skulle kunna förbättra något genom att slipa, måla, klistra, såga till en träbit eller vad det kan vara. Det är först då jag kan avgöra hur användbar produkten faktiskt är.

Just nu har jag kul med processen att komma på något jag kan fixa, som inte går att köpa eller göra något som är bättre anpassat än det som finns att köpa. Det är något tilltalande i att justera en liten pryttel så den blir exakt efter ens egna behov.

Sen tycker jag arbetsprocessen är kul med, det är en speciell känsla i att titta, mäta, fundera, modellera, skriva ut några varianter och få till den där perfekta passformen på något.

Mitt nästa projekt är att modellera ett picatinny-rail som är modellanpassat till en kurvad yta och kan använda befintliga skruv som sitter där. Alternativet är tillverkarens generiska plastrail med platt botten och dubbelhäftande tejp á 200kr.
Lönsamt? Knappast. Kommer det bli bättre 100%

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife