"Det här köpte jag idag!"-tråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
På tal om knivar, hur är global? Gillar hur dom ser ut men jag lagar mycket mat så dom måste va sjyssta.
Annars tar ja gärna emot tips på liknande knivar :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
På tal om knivar, hur är global? Gillar hur dom ser ut men jag lagar mycket mat så dom måste va sjyssta.
Annars tar ja gärna emot tips på liknande knivar :)

Skulle nog säga att det är mycket pengar för designen. Känner rätt många kockar/ köksmästare och INGEN använder Global.

Jag skulle, och gjorde det även idag, lägga pengarna på andra tillverkare.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Funderar på nya knivar, men då det finns ett fruntimmer i köket tar det emot....

Men meddela gärna ditt intryck av dom.

Jag köpte ett helt block med Sabatier-knivar häromdagen. 395 pix tror jag det kostade på Campadre.
Hade några sen tidigare och de är riktigt bra.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag köpte ett helt block med Sabatier-knivar häromdagen. 395 pix tror jag det kostade på Campadre.
Hade några sen tidigare och de är riktigt bra.

Har faktiskt hyfsade knivar som det är.

Men lite sugen på nya av något anledning jag inte kan förklara.:prylgalen
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ang. Knivar till köks så vill jag tipsa om Giesser. Användarvänliga såtillvida att det är gummihandtag så man kan slafsa och ha bra grepp ändå. Billiga och bra. Omöjlig kombo möjlig.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nya knivar är alltid kul. Keramikknivar desto roligare. Jag mosade min sista för nåt år sen, att jag inte kan lära mig att de inte håller för att pressa vitlök med är jävligt konstigt :mad:

Nu ska jag ta tag i saken och beställa några nya, sån skärpa som det har varit i dem uppnår jag aldrig i mina vanliga knivar som jag slipar ganska ofta.
Billiga knivar är förvånansvärt bra i det avseende att de är lättslipade då stålet inte är lika hårt som på de dyrare. Man får slipa oftare men får vassare knivar, när man slipar själv åtminstone.
Den billigaste kniven jag har är nog +8 år gammal och den är slipad måååånga gånger. Det finns minst lika mycket egg kvar att slipa dessutom, bra för en kniv för 200:-.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Billiga knivar är förvånansvärt bra i det avseende att de är lättslipade då stålet inte är lika hårt som på de dyrare. Man får slipa oftare men får vassare knivar, när man slipar själv åtminstone.
Den billigaste kniven jag har är nog +8 år gammal och den är slipad måååånga gånger. Det finns minst lika mycket egg kvar att slipa dessutom, bra för en kniv för 200:-.

SVEICO?
Har några premiumknivar, men SVEICOs vanliga köttkniv med plasthandtag och SVEICOS brödkniv med trähandtag är ändå favoriterna.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
103042_high.jpg
Köpte dessa idag. 499 på ICA. Jamie Oliver någonting. De känns tunga och gedigna med bra grepp. Bättre än den "japanska" kockkniven jag hade innan. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nya knivar är alltid kul. Keramikknivar desto roligare. Jag mosade min sista för nåt år sen, att jag inte kan lära mig att de inte håller för att pressa vitlök med är jävligt konstigt :mad:

Nu ska jag ta tag i saken och beställa några nya, sån skärpa som det har varit i dem uppnår jag aldrig i mina vanliga knivar som jag slipar ganska ofta.
Billiga knivar är förvånansvärt bra i det avseende att de är lättslipade då stålet inte är lika hårt som på de dyrare. Man får slipa oftare men får vassare knivar, när man slipar själv åtminstone.
Den billigaste kniven jag har är nog +8 år gammal och den är slipad måååånga gånger. Det finns minst lika mycket egg kvar att slipa dessutom, bra för en kniv för 200:-.

Kolla på aliexpress.com, sök på ceramic knife. Där kan du få ett helt kit för nästan gratis. Kanske värt att testa?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
SVEICO?
Har några premiumknivar, men SVEICOs vanliga köttkniv med plasthandtag och SVEICOS brödkniv med trähandtag är ändå favoriterna.

Nej, kan vara en Anders Petter eller dylikt. Jag avskyr stålknivar med handtag i plast eller trä, helgjutet ska det vara.

Kolla på aliexpress.com, sök på ceramic knife. Där kan du få ett helt kit för nästan gratis. Kanske värt att testa?

Jag köpte lite bättre på Ebay första gången och sedan har jag köpt billigare och skillnaden är marginell så jag ska nog våga testa ett kit från Kina. De borde inte bli mycket ömtåligare än vad de redan är...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top