DeWalt vs Makita

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Dom små är smidiga,men är man så klen att man inte orkar lyfta en 14 eller 18 voltare så kanske man skall be någon om hjälp :)
Sen har dom skitsmå batterier 1,3 Ah mot 3.0Ah på dom större.

Va jag som trodde jag var Arnold.. eller så handlar det om att få plats, det e trångt som f-n i motorrummet på subban :tummenupp Jo visst finns det smidigare saker men jag har redan brutit av vinkelskruvdragare så det får va. Sen för ex hoj krävs det i regel inte särskilt mycket kraft för alla tusen småskruv = less is more.. eller nåt.

BDF 140 med chucktillbehör blir bara konstig (som jag fattar det så får man sätta chucken i bitsfästet) ,dessutom överlever inte en vanlig borrchuck slagfunktionen i längden.

Tror bestämt du har en poäng här, samtidigt så funkar väl deras snabbfäste för borrar också men chuck känns ändå smidigast då man slipper leta något anpassat tjofräs vad det nu heter.

Men BDF440 verkar förgånget, måste vara den här som är skiten nu:

(undrar om den finns i vit/svart...)
drdrbdf452rfe.jpg

http://www.makita.se/?sisu=tootekataloog&lang=swe&id=4687&mid=132&kat=609

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jag är gammal,BDF 440 var flaggskeppet för några år sedan.

Man använder inte skruvdragare till att dra småskruv på en hoj,det gör man för hand :mattias

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Uuuutveckla =) Vad är bra o vad är bad samt användningsområde?

Inte alla dagar då, men det jag testat så verkar den rätt orkeslös när man skall dra i större skruv, man kör fast den rätt lätt när man kör på snabbläge. Och även om det inte hänt med denna än så brukar iaf billigare makitor brinna rätt snabbt när man kör fast med dem. Samt att batteriet går slut onödigt snabbt. Jävla skön att använda dock.
Det sagt har jag inte allt för mycket att jämföra med, utan bara mot mina egna förväntningar egentligen. Har en billigare makita hemma och tycker inte där är en tillräckligt stor skillnad vad gäller ork, sitter mycket skönare i näven dock.
Polarens Milwuakee känns rätt lik fast den är billigare, dock får vi la se vilken som håller bättre i längden...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har det där Makita set'et (10,8v). Det e helt klart litet och smidigt att jobba med, men inte direkt nån kraft att tala om i borrvarianten. Men när inte kraft behövs e det funkis.

I slagskruv-varianten e det bra kraft tack vare slagfunktionen, men jag hatar att använda den för den låter nå in i hilvitti! Jag tar hellre en starkare dragare utan slagfunktion om jag ska dra i nåt som behöver brute force.

En dragare som e oslagbar om man ska jobba i trånga utrymmen är Festolls CXS, inte minst tack vare alla smarta tillbehör som ingår:

http://www.festool.se/Produkter/Pag...x?pid=564271&name=Skruvdragare-CXS-Li-1-3-Set

Man kan sätta en bit direkt på dragaren också. Grymt genomtänkt och högkvalitativ drafter!

Som ett tips kan jag säga att Blå Bosch har en kampanj nu där man kan tjacka en dragare av dom och sen välja efterföljande maskiner "tomma" dvs utan ack eller laddare för typ 1600 spänn styck.

Här har du lite paket bara för att ge dig ännu mer beslutsångest.

http://www.proffsmagasinet.se/bosch-verktyg-paket.html

Det finns inte 1 maskin som klarar allt. Man Behöver en 10.8 v och en 18 voltare, alternativt 14,4. Slagfunktion i en batterdriven går fetbort enligt mig. När man behöver borra i hårdare material e det en borrhammare som gäll' ändå. Så man kan lika välja bort den funktionen. Ytterligare en felkälla bara.

Over and out.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tackar för infon! :tummenupp Erfarenhet pratar.. eh ja ni fattar, men då känns de nämnda maskiner ändå som om att de skule kunna va något för mig. Som sagt 10.8V blir mest bekvämlighetsdragare och 18V kommer nog inte få jobba mycket tyngre än att skruva trall samt borra några <10mm hål i stål/betong... sen är jag ute ur Alcatraz :D

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Då har man fått sitt paket från Toolking. :)
Det blev ett LXT405-kit.

Dock blev jag förvånad när jag öppnade lådan och de inte var vita. :va
Trodde alla som beställde från USA fick vita?

5841845531_a993198fa7_b.jpg

5841845655_33f0e091a2_b.jpg

United States 15.06.2011 19:11 Order behandlad: Redo för UPS
-->
Stockholm-Arlanda, Sweden 17.06.2011 7:41 Ute för leverans

Är inte något man kan klaga på direkt.
Tur att man jobbar natt så man kunde vara hemma och ta emot paketet.
Då man har läst många som fått uppleva det här:

http://www.youtube.com/watch?v=LTlLOF2moxY

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
United States 15.06.2011 19:11 Order behandlad: Redo för UPS
-->
Stockholm-Arlanda, Sweden 17.06.2011 7:41 Ute för leverans

Är inte något man kan klaga på direkt.

Är bara posten i sverige som är värdelösa! Går snabbare att skicka ett paket från Usa till Sverige än det gör att skicka inom landets gränser.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
:)

Jag fick paket idag!

Makita LXT702

Beställde 220v direkt från US and A. Kostade lite mer än 110v men slipper krångla här hemma. Tyvärr var radios nätsladd 110v i alla fall.:va

Bra ljud i radion och alla verktyg känns bra utom lampan som kändes "normal plastig" och inte hade så imponerande ljus som 18v borde kunna ge.

FedEx var snälla och "hjälpte till" att tulla och momsa som det kom jag inte undan.

Bifogat

• Makitaset.jpg
    Makitaset.jpg
    48.6 KB · Visningar: 101

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Läste i lokala morgontidningen om ett test av skruvdragare/borrmaskiner.

Att de billigare inte skulle vara lika bra som de dyrare förvånar väl ingen. Dock, att DeWalten tog hem förstapriset före Makitan hade jag inte tippat.

http://hd.se/konsument/2012/04/07/man-far-vad-man-betalar-for/

Märkligt att vare sig Hitachi eller Boschen var med, de är ju storsäljare i alla prissegmenten.

Min självklara favorit som hittills har slagit alla andra på fingrarna är Panasonic men smakar det så kostar det dessvärre :(
Jag stod och lekte med deras senaste 18V-serie på byggmässan (lekte med alla märkena förutom Festool som lyste med sin frånvaro) och det kliade i fingrarna att lägga en beställning på ett kit för ca 18k men det känns bortkastat med den maskinpark jag har nu.
Dewalt är genuint bra men det är ändå alltid något man stör sig på hos dem förutom den kycklinggula färgen. De är felbalanserade, växellådan slår för hårt, för tunga/för lätta eller något annat.
Och när jag skulle testa deras batteridrivna dyckertpistol då jag är på jakt efter en sådan så gick den sönder :D
Den var dessutom dubbelt så tung som Sencos och mycket dyrare så Dewalt sjönk ytterligare i mina ögon.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Har Makitaprylar hemma men inte en enda DeWalt. Det jag drömmer om är att en dag ha Hilti-väskor ståendes i garaget, har man en gång slagborrat med en Hilti så tappar sex med en vacker kvinna sin toppnotering i upplevelselistan. Nästan iaf.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
makita håller säkert lite bättre än dewalt, men ska man ha nåt som verkligen håller i alla väder ska man nog vända sig till Hilti. måste dock säga att mina dewaltprylar hållt jävligt bra för det jobbet de gjort. dvs skruvdragare, tigersåg, kap o girsåg, sticksåg, gjort ett jäkla bra jobb... 2st altaner, tilläggsisolerat kåken, massa snickeriarbeten invändigt, bytt till nya fönster o dörrar runt om + flyttat ut dem för att passa nya isoleringen, lagt nytt golv hela övervåning, furuplank 27x157mm + en massa annat och maskinerna känns fortfarande som nya

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har haft nöjet att låna makitas batterimaskiner ibland och tycker dom sagar och tömmer batterier fortare än fan.

Tom mina gamla atlas Copco maskiner står sig fortfarande bra not dom efter femton år.

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Kan säga att dewalten jag köpte till jobbet är den bästa skruvdragaren jag använt.
Den heter DCD785 och köptes på ahlsell i en väska med en hel del tillbehör för 2500kr.

Tycker den är jävligt stark, på växel 1 får man hålla i den med två händer för att inte riskera handleden.
Jag har inte använt en skruvdragare som ligger bättre i handen. Den har också ett motorskydd. Så den stänger av sig om man försöker överbelasta den.

Den har också slagborr, vilket funkar fint till mindre hål <10mm. Tyvärr så vibrerar den ganska äckligt när man slagborrar, antagligen för att det är så många slag per minut. Fast då har jag inte jämfört med något annat märke på just slagfunktionen.

Jag använder den till allt möjligt. Gipsa, borra i metall, skruva maskinskruv osv osv.

Sjukt nöjd är jag iaf :yoparty

dcd785c2.jpg

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Micke™;5508298 skrev:
makita håller säkert lite bättre än dewalt, men ska man ha nåt som verkligen håller i alla väder ska man nog vända sig till Hilti. måste dock säga att mina dewaltprylar hållt jävligt bra för det jobbet de gjort. dvs skruvdragare, tigersåg, kap o girsåg, sticksåg, gjort ett jäkla bra jobb... 2st altaner, tilläggsisolerat kåken, massa snickeriarbeten invändigt, bytt till nya fönster o dörrar runt om + flyttat ut dem för att passa nya isoleringen, lagt nytt golv hela övervåning, furuplank 27x157mm + en massa annat och maskinerna känns fortfarande som nya

Hur mycket dyrare är egentligen Hilti mot t.ex. blå Bosch och Makita? Vad kostar en Hilti skruvdragare? Klart det finns olika modeler men en liten hint då man aldrig ser priser angivna.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Hur mycket dyrare är egentligen Hilti mot t.ex. blå Bosch och Makita? Vad kostar en Hilti skruvdragare? Klart det finns olika modeler men en liten hint då man aldrig ser priser angivna.

Har en Makita 451 har jag för mig att den heter och den kör jag 76 mm hålsåg i 5/7 tårplåt.

Sen Hilti använder jag mycket i firman också och det är första kittet som kostar en del, sen köper man kropparna och har för mig att 22 v ligger de flesta kroppar på runt 1600.

DeWalt överreklamerat runk.
Innan DeWalt tog över ELU så var det bra grejer även ibörjan men sen har det rasat.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv

Vore inte priset en issue hade jag valt Hilti alla dagar i veckan. Och ja de är säkert inte många hundringar dyrare än vad makita, dewalt o allt va det nu heter är.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA