Dewil´s SPORTster-projekt

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
"Eloxerade hemma i köket"

Ehum, hur gör du då? Hade ju varit jävligt cool att test :)

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
"Eloxerade hemma i köket"

Ehum, hur gör du då? Hade ju varit jävligt cool att test :)

Det är precis så lätt eller svårt man vill göra det. Om du bara vill testa skaffar du ett bilbatteri, utspädd batteri-syra och ett par aluminiumplåtar. Koppla biten som ska eloxeras till + och plåtarna till -. Ner i syran, se hur det bubblar. Ta upp, skölj av och doppa i textilfärg. Läs mer på caswellplating.com

Bettis

Lung & fin
Gick med
26 Mar 2011
Hoj
-01 Hornet 600
Har läst igenom alla 10 sidor (hittills) av ditt projekt... Shit vad grymt du gör detta! Impressive.. :bow
Får man fråga hur du har pengar till allt detta? känns ju ändå som allt går väldigt fort. Dock gör du ju mycket av jobbet själv, med svarvning o allt vad det heter. Men delar är väl inte det billigaste... Grymt bra jobbat. Väldigt rolig läsning... Jobba på! :yoparty
Nu känns det som du och din hoj snart kommer få sin första härliga tur :hojharley

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Fullt enig med tidigare:tummenupp Den blir för j-a fräck:yoparty
Nästan så att man blir sugen på att konvertera:tungan

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Har läst igenom alla 10 sidor (hittills) av ditt projekt... Shit vad grymt du gör detta! Impressive.. :bow
Får man fråga hur du har pengar till allt detta? känns ju ändå som allt går väldigt fort. Dock gör du ju mycket av jobbet själv, med svarvning o allt vad det heter. Men delar är väl inte det billigaste... Grymt bra jobbat. Väldigt rolig läsning... Jobba på! :yoparty
Nu känns det som du och din hoj snart kommer få sin första härliga tur :hojharley

Tackar! 

Tja, hur man har råd? Hmm all fritid spenderas ju i garaget så andra onödiga kostnader som, fest, bio, kläder och mat är ju mer eller mindre nollade! ;) Sjukt hur man kan grejja timmar i sträck och inte känna minsta hunger förrän man e klar!
Det mesta som man svarvar, fräser och svetsar själv e ju ganska billigt i
materialkostnad. Maskinerna är ju en investering.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Har kollat igenom hela tråden nu och hur har jag missat detta?! Väldigt imponerande jobb du gjort/gör och vilka delar du köper.... Hög dregelfaktor...!!!!!

Bettis

Lung & fin
Gick med
26 Mar 2011
Hoj
-01 Hornet 600
Tackar! 

Tja, hur man har råd? Hmm all fritid spenderas ju i garaget så andra onödiga kostnader som, fest, bio, kläder och mat är ju mer eller mindre nollade! ;) Sjukt hur man kan grejja timmar i sträck och inte känna minsta hunger förrän man e klar!
Det mesta som man svarvar, fräser och svetsar själv e ju ganska billigt i
materialkostnad. Maskinerna är ju en investering.

Jooo det med att köra på känner jag igen... Det är rätt häftigt egentligen vad motivation kan göra för en :)
Jag o min käresta tävlade i Biltrial (prototyp) och alla pengar vi fick spara man ju för att kunna åka iväg och tävla. Racebussen skulle ju tankas, startavgift, mat, priten :D, gick något sönder skulle det lagas mellan tävlingarna... När vi tittar tillbaka så undrar vi hur vi ens hade ett öre kvar.
Jaaa ska bli kul att se din hoj färdig och sedan få höra hur första turen var med (din 2´a) kärlek (får anta att din käresta ligger på 1´a plats) :D
Ha det gött, fortsätt med det grymma du gör!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

Jaha. En sak till på listan över saker jag måste testa själv...

Edit: Hur får man tag på batterisyra? Får inte säljas över disk längre. Är det knata in till den lokale skroten och be att få tappa några batterier (som man innan balanserat upp med dest vatten för att ha någon koll på koncentrationen)?
Kollade även lite snabbt på vad Kjelle har att erbjuda för kretskortsetsning och de säljer natriumpersulfat. Användningsområdet är ju liknande (få bort koppar) men sen gäller det att få till det där med blandningsförhållandena... Är det samma blandningsförhållande för kretskortsetsning och samma "tidsåtgång"?

Last edited:

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Den här hojen kommer att bli grym!!!
Ett litet förslag: Du har inte funderat på att airbrusha ett kolfiber-mönster i fälten på tanken och bakskärmen?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Det är med spänning och förväntan jag inväntar den slutspurt i byggandet som du nu verkar ha kommit in på. -Jag vill se färdig hoj!!!

Din byggtråd är det som kanske får mig att fastna på Sporthoj igen efter
några års frånvaro. Ditt bygge väcker min inspiration till att åter igen uppta projekt som för länge sedan gick i dvala.
Det är så man blir glad:banana

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Jaha. En sak till på listan över saker jag måste testa själv...

Edit: Hur får man tag på batterisyra? Får inte säljas över disk längre. Är det knata in till den lokale skroten och be att få tappa några batterier (som man innan balanserat upp med dest vatten för att ha någon koll på koncentrationen)?
Kollade även lite snabbt på vad Kjelle har att erbjuda för kretskortsetsning och de säljer natriumpersulfat. Användningsområdet är ju liknande (få bort koppar) men sen gäller det att få till det där med blandningsförhållandena... Är det samma blandningsförhållande för kretskortsetsning och samma "tidsåtgång"?

Vill inte stjäla Dewil´s tråd så jag ber om ursäkt för det.

Batterisyra: Norge eller någon mindre nogräknad firma som hanterar batterier (bara att fråga runt bland bilelektriker, återförsäljare).
Kan gå med beg. syra från batterier men har hört olika om det, inte provat själv så prova och se hur det går.

Desmut (avkoppring): Blanda enligt instruktionen på påsen, tiden blir lång beroende på legering och syran som används men eftersom det inte skadar aluminiumet på något sätt så prova en timme eller två.

(skrev om PDF:en lite ang Desmut, tider och särskrivningar)

Fråga till Dewil: hur får du till "guldfärgen" när du färgar?

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Jäklar va kul med alla kommentarer!

Tack alla!=)

Hellride: Nje, e inte någon fan av fake-kolfiber, hade däremot någon tanke på ett honeycomb mönster i pärlemo-klarlack, sen någon annan tanke på kameleont-lackad harley logga och resten av tanken i en av kameleontlackens skiftningar. Hade blivit coolt att bara se loggan träda fram i vissa vinklar.
Fastnade dock för muskelbils-stripningen (som ev hamnar på muskelbilen i vinter!:p)

Got torqe?: KUL att höra! Vad är det för avstannat projekt du har? Bra grej att göra en tråd av det så kan man få hjälp och dessutom vilja skynda sig å visa upp alla dumheter man gör!:p

CPMS: Snygg guide du skrivit! Borde ligga som sticky.
Den guldiga färgen är caswells gula, blandad med deras oranga (vet inte exakt hur jag blandade, men typ 4 delar gul 1 del orange). 30 min eloxering 0,666 A/dm2.

Idag var det kapning, slipning och svetsning som gällde. Blev jäkligt förvånad över att jag faktiskt hann "klart" avgassystemet på bara 2 dagar! Argonen till svetsten tog slut när jag hade a 2 cm fog kvar att lägga.. Köper ny på måndag och gör även sista böjen från kollektorn till ljuddämparen.

Imorgon tänkte jag trixa fast elsystemet och koppla det jag kan. Efterlysning: Om någon i Gbg-trakten, som är duktig på el, vill hjälpa mig på plats med hur jag ska koppla nya blinkers med motstånd och sån skit + ny acewell hastighetsmätare så vore jag tacksam som fan! (jag kan självklart betala, bjuda på öl eller hjälpa till med någon gentjänst som tack) Hör av er i så fall.

Mitt hemmagjorda auspuff, i rostfritt.
IMG_0652.jpg

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kan tänka mig att titta förbi imån, hade varit roligt att se ditt projekt i verkligheten.

Slå en pling på 0735031748

Fredrik

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Kan tänka mig att titta förbi imån, hade varit roligt att se ditt projekt i verkligheten.

Slå en pling på 0735031748

Fredrik

grymt! tänkte åka till Feltema och köpa motstånd eller vad man nu ska ha till diodblinkers. Något speciellt man ska tänka på? (kellerman rhombus och rhombus DF med integrerat bromsljus)
kellermann_rhombus_kl.jpg

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
grymt! tänkte åka till Feltema och köpa motstånd eller vad man nu ska ha till diodblinkers. Något speciellt man ska tänka på? (kellerman rhombus och rhombus DF med integrerat bromsljus)
View attachment 340626

Min erfarenhet är att det måste vara gummiledat skaft och dioder, Allt annat är inte Harley proof sas. Skakar bara sönder. Så kellermans enl ovanstående spec är bra, de kör jag på min.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Aha, kanske man skulle beställa lite färg då. Har letat lite efter guldfärg och ditt resultat ser väldigt bra ut, läst att det kan vara svårt att få samma nyans med riktig guldfärg men det borde ju vara lättare med gul+orange.

Tyckte siffrorna såg konstiga ut så jag provade att slå in dom i mitt Excel-blad, du kan nog köra längre tid om du vill få tjockare skikt. Kom fram till 116 minuter enligt 720-metoden och max skikt-tjocklek men det beror nog lite på spänningen också (och om mitt blad stämmer :) )

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    156.8 KB · Visningar: 149

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Aha, kanske man skulle beställa lite färg då. Har letat lite efter guldfärg och ditt resultat ser väldigt bra ut, läst att det kan vara svårt att få samma nyans med riktig guldfärg men det borde ju vara lättare med gul+orange.

Tyckte siffrorna såg konstiga ut så jag provade att slå in dom i mitt Excel-blad, du kan nog köra längre tid om du vill få tjockare skikt. Kom fram till 116 minuter enligt 720-metoden och max skikt-tjocklek men det beror nog lite på spänningen också (och om mitt blad stämmer :) )

ja en halvtimme är ju kort tid, men kör jag längre blir färgen för intesiv. Blir nästan ktm-orange istället.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras