Dieseltråden.

Polaren hittade ett knep till turbon på 24v-cumminsen. Det sitter en ring på inluften till turbon som gör hålet betydligt mindre och som sitter fast med en enkel låsring. Plockar man bort denna blir turboljudet betydligt högre, något han drömt om sedan barnsben.
Jag sitter och letar info hurvida detta påverkar effekten.
Någon som vet?

Tänker jag fel om jag påstår att en större öppning sänker lufthastigheten?
 
Tänker jag fel om jag påstår att en större öppning sänker lufthastigheten?

Jag är inte helt säker. Samtidigt så slipper ju turbon kämpa i sig luft. Blir det svårt för luften att hinna in blir det ju bara undertryck. Annat vore det med en kompressor som bara matar på men en turbo är ju begränsad av hur bra drag det är i utluften.

:va

Var är dieselbögen när man behöver karln? :mad:
 
Du som är inflytelserik på denna sida borde väl kunna styra upp en direktlänkad larmhistoria som får all elektronisk i hans ungkarlslya att larma ljudligt så fort någon skriver i dieseltråden?

Fixar så han får mail, sms, mms och att det ringer så fort någon gör ett inlägg :tummenupp
 
Tänker jag fel om jag påstår att en större öppning sänker lufthastigheten?

Nej.
Men du gör fel i att bry dig.
På sugmotorer med hög trimningsgrad, så vill man ha en hög lufthastighet in i cylindern, ety det möjliggör en fyllnadsgrad över 100%.
Genom en förgasare vill man ha fart på luften för att den skall fungera som tänkt.
Genom en turbo suger du bara luft, vilket gör att motstånd bara bromsar fläkten.
 
Nej.
Men du gör fel i att bry dig.
På sugmotorer med hög trimningsgrad, så vill man ha en hög lufthastighet in i cylindern, ety det möjliggör en fyllnadsgrad över 100%.
Genom en förgasare vill man ha fart på luften för att den skall fungera som tänkt.
Genom en turbo suger du bara luft, vilket gör att motstånd bara bromsar fläkten.

Ok, men jag tänker såhär: avgaserna driver ju den ena av de två fläktbladen, den har ju en viss hastighet eftersom avgasflödet har en definierad effekt på den.
Om man öppnar insugskanalen får ju fläkten inte ett annat varvtal, utan ett annat motstånd, dvs lägre, right?
Ett större hål med samma varvtal genererar väl ett lägre flöde?
Tips? :)
 

Bifogat

  • Tatra_9195291176.jpg
    Tatra_9195291176.jpg
    63.8 KB · Visningar: 110
Last edited:
Du som är inflytelserik på denna sida borde väl kunna styra upp en direktlänkad larmhistoria som får all elektronisk i hans ungkarlslya att larma ljudligt så fort någon skriver i dieseltråden?

Här han ens någon elektronik i lyan?

Är det inte mest polerad mässing och tjärade hamprep, sittbadkar på tassar och skitholk med vattencistern på väggen och ett snöre man spolar med...

Så har jag alltid föreställt mig det.
 
Här han ens någon elektronik i lyan?

Är det inte mest polerad mässing och tjärade hamprep, sittbadkar på tassar och skitholk med vattencistern på väggen och ett snöre man spolar med...

Så har jag alltid föreställt mig det.

Jag är i skåne, de bara äter och äter och äter här. Vi skulle till dieselhouse i Köpenhamn igår, men to much snö. Får ta det en annan gång.

Dämparringen är så vitt jag förstår just bara en dämpare av insugningsljudet, jag gissar att kompressorhust är såpass tilltaget att det inte stryper effekten i originalutförande, undertryck in i turbon är ju inget man vill ha.
 
Last edited:
Jag är i skåne, de bara äter och äter och äter här. Vi skulle till dieselhouse i Köpenhamn igår, men to much snö. Får ta det en annan gång.

Dämparringen är så vitt jag förstår bara en dämpare av insugningsljudet, jag gissar att kompressorhust är spåas tilltaget att det inte stryper effekten i originalutförande, undertryck in i turbon är ju inget man vill ha.

Aha, jag är i trakterna där du här släkten, vi bara äter och äter här också, och emellanåt kör vi lite isbil, startar en traktor eller eldar hemmagjorda diesel marshaller...

God Jul på er alla...
 
Ok, men jag tänker såhär: avgaserna driver ju den ena av de två fläktbladen, den har ju en viss hastighet eftersom avgasflödet har en definierad effekt på den.
Om man öppnar insugskanalen får ju fläkten inte ett annat varvtal, utan ett annat motstånd, dvs lägre, right?
Ett större hål med samma varvtal genererar väl ett lägre flöde?
Tips? :)

Fast infläkten vill ju bara få in så mycket kall luft som möjligt och blir det för jobbigt för avgasfläkten att driva infläkten pga motstånd så sjunker ju båda i varv.

:va

Är det inte mest polerad mässing och tjärade hamprep, sittbadkar på tassar och skitholk med vattencistern på väggen och ett snöre man spolar med...

Så har jag alltid föreställt mig det.

Exakt så är det. Tänkte mer mig att det skulle börja vissla i div pipor och koka i olika kittlar och pysa och ha sig när någon skriver i dieseltråden.
 
Last edited:
Exakt så är det. Tänkte mer mig att det skulle börja vissla i div pipor och koka i olika kittlar och pysa och ha sig när någon skriver i dieseltråden.

Hrm, är det inte så att en gammal dieselmotor i miniatyr knackar igång?

Tänkte skriva tändkula först, men en delay på en kvart iom uppstarten vill man ju inte ha! :gnissla
 
Exakt så är det. Tänkte mer mig att det skulle börja vissla i div pipor och koka i olika kittlar och pysa och ha sig när någon skriver i dieseltråden.

Tysta Teo minsann :mad:

Kom på en sak, jag har ju faktiskt ångvisslan från en minsvepare i min lya, man skulle kunna koppla så att den ger hals vid varje nytt inlägg?
 
Last edited:


Jag fulquotar lite för att få er uppmärksamhet, hoppas inte det visslar för högt i lägenheten jörgen....

Jag kör en 6.5 l cheva diesel. Som ni redan vet så är deras akilleshäl dieselpumpen. Dock har jag en fundering i övrigt som jag tycker någon av er ska svara på:

Det pratas om att "modern" diesel har lite brister i att den är torr eller smörjer dåligt och att man med fördel slår i någon liter motorolja per fulltank.

Det pratas också om att man inte alls ska slå i någon olja för att man då riskerar att spridarna mår dåligt av det mm. (typ bränner spridarspetsarna?)

Olja eller inte olja?? :gnissla

Hilfe bitte!!
 
Jag fulquotar lite för att få er uppmärksamhet, hoppas inte det visslar för högt i lägenheten jörgen....

Jag kör en 6.5 l cheva diesel. Som ni redan vet så är deras akilleshäl dieselpumpen. Dock har jag en fundering i övrigt som jag tycker någon av er ska svara på:

Det pratas om att "modern" diesel har lite brister i att den är torr eller smörjer dåligt och att man med fördel slår i någon liter motorolja per fulltank.

Det pratas också om att man inte alls ska slå i någon olja för att man då riskerar att spridarna mår dåligt av det mm. (typ bränner spridarspetsarna?)

Olja eller inte olja?? :gnissla

Hilfe bitte!!


Känner inte till pumpen på din motor. Men generellt så tål radpumpar typ bosch torra bränslen (tack vere att de är oljesmorda), medan däremot en del äldre bränslesmorda fördelarpumpar (typ CAV mfl) kan få problem. Bäst är då att använda tvåtaktsolja och bara ½ till 1% typ. Köp en dunk med billig mineraltvåtaktsolja på biltema isf. Tvåtaktsolja är utvecklad just med målsättningen att ha lågt ask- och kokstal. Ger dessutom visst rostskydd i bränslesystemet vilket kan vara bra om man kör sällan eller på båtmotorer som står still halva året.

Bästa sättet att få info kring om din pump har problem eller ej med miljödiesel är nog märkesforum.

Efter att det vart lag på 5% inblandning av FAME i miljödieseln på mackarna så tror jag dock att miljödieseln smörjer bättre. Dock har ju åldringsegenskaperna försämrats. Viktigt att inte ha vatten i tanken med modernt miljödieselbränsle.
 
Last edited:
Tack för snabbt svar!

Att olje inblandning skulle kunna var skadligt för till ex spridarna är inget du känner till?

4T-motorolja (Högre ask- och kokstal än 2T-olja) och överdriven inblandning kan säkert göra att man få sotkrona på spridarna snabbare, men viktigaste om man vill ha sotkrona är ju efterdropp pga slitna spridarnålar.
 
Last edited:
Känner inte till pumpen på din motor. Men generellt så tål radpumpar typ bosch torra bränslen (tack vere att de är oljesmorda), medan däremot en del äldre bränslesmorda fördelarpumpar (typ CAV mfl) kan få problem.

6.5:an har samma typ av pump som 7.3:an hade innan -94. Ser ut som en fördelare ungefär. De börjar tjuvdra luft efter en 18.000 mil ca.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top