Dieseltråden.

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Frågan är väl hur bra dom smörjer dina injektorer.
Vill minnas att den finska oljan får köras i lastbilar, traktorer eller nåt sånt i finland så det är möjligt att dom har andra tillsatser än sverige.

Vet att det norrut även disskuterats hur bra den finska är och att vissa inte vågar köra på den i sina bilar, samtidigt som andra lovordar den. Nu är den ju inte laglig i sverige längre om nu någon bryr sig.

Jag har kört på den finska nån enstaka gång men inte märkt någon skillnad. Den ska nog ha lite högre densitet och energiinnehållet hos peroleumbaserade bränslen korelerar till viss del med vikten. Bilen ryker även lite mer vilket kan hänga ihop med att mer kol pytsas in i motorn. Kol är ju tyngre än väte som är beståndsdel nr 2 i ett bränsle. Väte bildar dock vatten och ingen rök.

Den finska röda verkar helt ok att köra på. Är grön svensk eldningsolja samma sak?

Lite extra rök är väl inget problem. Och förutsatt att man filtrerar oljan för att separera vatten och föroreningar så borde det väl vara ok?

Svårt att hitta bra input på detta på nätet då det mesta som skrivs är tyckerier.

Någon fler som har erfarenhet i ämnet? Vad är det för skillnad på eldningsolja, villaolja, grön diesel och röd diesel?

vh
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den finska röda verkar helt ok att köra på. Är grön svensk eldningsolja samma sak?

Lite extra rök är väl inget problem. Och förutsatt att man filtrerar oljan för att separera vatten och föroreningar så borde det väl vara ok?

Svårt att hitta bra input på detta på nätet då det mesta som skrivs är tyckerier.

Någon fler som har erfarenhet i ämnet? Vad är det för skillnad på eldningsolja, villaolja, grön diesel och röd diesel?

vh

Svensk villaolja går bra att köra dieselbilar på, det gör jag i min 300D 1980. Svensk villaolja är samma kvalité som den gamla fetdieseln som sommartid såldes på mackarna innan miljödieseln infördes. Samma soppa som säljs på en del sjömackar under namnet Gasoil, eller som Brännolja på Åländska sjömackar

Innehållar ca 0,1% svavel jämfört med miljödieselns ca 0,001%
Men om man har ny bil med oxiderande katalysator och partikelfilter kan man ju kolla i instruktionsboken hur mycket svavel katen tål. 0,1% brukar dock många klara. Det är ju vanligt i dieselbränslen i många länder.


Sen är det ju en annan sak om oljan i annonsens skulle vara förorenad eller vattenblandad pga av felaktig hantering/förvaring.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
En annan skillnad på villaolja och vanlig diesel för bilar är när den paraffineras. Villaoljan som är gjord för lagring utomhus har dock liknande köldtålighet som diesel för personbilar. Den "vanliga" är inget man skall använda vintertid.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En annan skillnad på villaolja och vanlig diesel för bilar är när den paraffineras. Villaoljan som är gjord för lagring utomhus har dock liknande köldtålighet som diesel för personbilar. Den "vanliga" är inget man skall använda vintertid.

Helt rätt, det glömde jag säga.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Helt rätt, det glömde jag säga.

Vad tror du sbp tycker om doppvärmare i tanken? :)

Ett annat alternativ är att inte stänga av bilen vintertid. En diesel skall ju ändå alltid vara varm. Sedan är det en kulturtjänst för grannarna att somna och vakna till det lugna om617 knackandet, vilket i sig borde vara kulturstödsberättigande.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad tror du sbp tycker om doppvärmare i tanken? :)

Ett annat alternativ är att inte stänga av bilen vintertid. En diesel skall ju ändå alltid vara varm. Sedan är det en kulturtjänst för grannarna att somna och vakna till det lugna om617 knackandet, vilket i sig borde vara kulturstödsberättigande.

Haha. Man kan blanda i bensin, men inte mer än ca 5%. Eller fotogen men då max 1/3. Alternativt blanda 50/50 miljödiesel tex. Då paraffinerar det inte på vintern.
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Svensk villaolja går bra att köra dieselbilar på, det gör jag i min 300D 1980. Svensk villaolja är samma kvalité som den gamla fetdieseln som sommartid såldes på mackarna innan miljödieseln infördes. Samma soppa som säljs på en del sjömackar under namnet Gasoil, eller som Brännolja på Åländska sjömackar

Innehållar ca 0,1% svavel jämfört med miljödieselns ca 0,001%
Men om man har ny bil med oxiderande katalysator och partikelfilter kan man ju kolla i instruktionsboken hur mycket svavel katen tål. 0,1% brukar dock många klara. Det är ju vanligt i dieselbränslen i många länder.


Sen är det ju en annan sak om oljan i annonsens skulle vara förorenad eller vattenblandad pga av felaktig hantering/förvaring.

Tack då fick jag lite rätsida på saken i alla fall. Såg till exempel detta filter http://www.mrfunnel.com/Mr._Funnel/Home.html (ursäkta fånig reklamvideo) som man kan köra för säkerhets skull innan det åker i tanken.
Är nybörjare på diesel men roas över vad folk verkar köra på. Rapsolja från Willys, begagnad hydraulolja och gammal frityrolja..

Vad tror du sbp tycker om doppvärmare i tanken? :)

Ett annat alternativ är att inte stänga av bilen vintertid. En diesel skall ju ändå alltid vara varm. Sedan är det en kulturtjänst för grannarna att somna och vakna till det lugna om617 knackandet, vilket i sig borde vara kulturstödsberättigande.

Att det ska vara vinter/utekvalitet är jag helt på det klara med! Men tack för att du nämnde det.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den "vanliga" är inget man skall använda vintertid.

Jag har hört att man kan blanda i ett par procent white spirits (lacknafta?:va) i bränslen som egentligen inte tål att kylas ner (som exempelvis använd frityrolja). Ska tydligen "lösa upp" och se till att det inte tjocknar vid låga temperaturer... Kanske funkar även med villaolja?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och förutsatt att man filtrerar oljan för att separera vatten och föroreningar så borde det väl vara ok?

Du behöver inte filtrera, det bildas alltid vatten vid förbränning av petroleumprodukter och det åker ut genom avgasröret precis som koldioxiden.

Diesel ger typiskt
CH1.83 + 0.46*O2 => CO2 + 0.92 * H2O + energi
Egentligen

Vilket kan jämföras med t.ex sprit = C2H5OH = C2H6O eller CH3O0.5 ger betydligt mer vatten
CH3O0.5 + O2 => CO2 + 1.5*H2O

Kemister kan ha lite invändningar mot att man reducerar ner formlerna till icke hela atomer men det blir lite pedagogiskt tydligare att det bildas mer vatten per kolatom.

Jag har hört att man kan blanda i ett par procent white spirits (lacknafta?:va) i bränslen som egentligen inte tål att kylas ner (som exempelvis använd frityrolja). Ska tydligen "lösa upp" och se till att det inte tjocknar vid låga temperaturer... Kanske funkar även med villaolja?


Min gamla mattelärare i gymnasiet körde sin slitna gammelmerca med nästan tom tank till bilprovningen. Pytsade i en dunk fotogen i tanken precis runt hörnet innan bilprovningen. Så klarade han röktestet utan problem. Men fotogen smörjer dåligt så direkt han kommit runt hörnet igen så fyllde han på med mera diesel igen.

:D Dieselmotorer går på det mesta som har tillräckligt högt cetantal, eller på bondsvenska tillräckligt lågt oktantal för att bränslet ska kunna tända av kompressionsvärmen.
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Du behöver inte filtrera, det bildas alltid vatten vid förbränning av petroleumprodukter och det åker ut genom avgasröret precis som koldioxiden.

Diesel ger typiskt
CH1.83 + 0.46*O2 => CO2 + 0.92 * H2O + energi
Egentligen

Vilket kan jämföras med t.ex sprit = C2H5OH = C2H6O eller CH3O0.5 ger betydligt mer vatten
CH3O0.5 + O2 => CO2 + 1.5*H2O

Kemister kan ha lite invändningar mot att man reducerar ner formlerna till icke hela atomer men det blir lite pedagogiskt tydligare att det bildas mer vatten per kolatom.

Vatten skadar väl dieselpumpen om jag inte har fel
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej det gjorde jag inte eftersom det är försumbara mängder.

Det beror väl helt på förvaringssätt? Kan nog finnas gott om både vatten och annat skit i gamla dieseltankar...

Det vatten du pratar om i inlägget ovan skapas vid förbränning, korrekt. Men det är inte det vattnet som folk talar om att filtrera bort. Vad som åsyftades i inlägget du svarade på vad allt skit som kan finnas i en gammal villaoljetank, och det gör man nog bäst i att filtrera bort innan man häller innehållet i dieselbilen:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med pumphaveri som följd eller? Var sker övergången till modern högtryckspump? I min 1,9 sitter enhetspump. S.k "Pump düse".

Det vet antagligen Jörgen.
Jag skrotade en Chrysler från 98 så.

Ja vatten i bränslet är inte bra alls, dels sätter det gärna igen filter, eftersom filterpapp fet av diesel ogärna släpper igenom vatten vilket ger stort diff.tryck. Dels är det som ni säger farligt för pumpen om det kommer igenom. Dels frodas de överallt närvarande anaeroba dieselbakterierna i gränsskiktet mellan vatten och bränsle, dessa bakterier stör inte motorn, men när de har tillgång till vatten så sätter de upp skylten och börjar leverera slam som sätter igen filtren.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Nån av er rakryggade herrar som vet ifall det finns nån skrotnisse som i stort sett samlar på maskiner och motorblock?

Söker en lite "speciell" pryl, Oldsmobiles V8 Diesel som tillverkades runt 70 talet.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top