Biturbo
Min går i etthundra!
Ja, jag vet inte. Men jag har hört att TTS är det enda som gäller.
Happ...
Ja, jag vet inte. Men jag har hört att TTS är det enda som gäller.
Frågan är väl hur bra dom smörjer dina injektorer.
Vill minnas att den finska oljan får köras i lastbilar, traktorer eller nåt sånt i finland så det är möjligt att dom har andra tillsatser än sverige.
Vet att det norrut även disskuterats hur bra den finska är och att vissa inte vågar köra på den i sina bilar, samtidigt som andra lovordar den. Nu är den ju inte laglig i sverige längre om nu någon bryr sig.
Jag har kört på den finska nån enstaka gång men inte märkt någon skillnad. Den ska nog ha lite högre densitet och energiinnehållet hos peroleumbaserade bränslen korelerar till viss del med vikten. Bilen ryker även lite mer vilket kan hänga ihop med att mer kol pytsas in i motorn. Kol är ju tyngre än väte som är beståndsdel nr 2 i ett bränsle. Väte bildar dock vatten och ingen rök.
Den finska röda verkar helt ok att köra på. Är grön svensk eldningsolja samma sak?
Lite extra rök är väl inget problem. Och förutsatt att man filtrerar oljan för att separera vatten och föroreningar så borde det väl vara ok?
Svårt att hitta bra input på detta på nätet då det mesta som skrivs är tyckerier.
Någon fler som har erfarenhet i ämnet? Vad är det för skillnad på eldningsolja, villaolja, grön diesel och röd diesel?
vh
En annan skillnad på villaolja och vanlig diesel för bilar är när den paraffineras. Villaoljan som är gjord för lagring utomhus har dock liknande köldtålighet som diesel för personbilar. Den "vanliga" är inget man skall använda vintertid.
Helt rätt, det glömde jag säga.
Vad tror du sbp tycker om doppvärmare i tanken?
Ett annat alternativ är att inte stänga av bilen vintertid. En diesel skall ju ändå alltid vara varm. Sedan är det en kulturtjänst för grannarna att somna och vakna till det lugna om617 knackandet, vilket i sig borde vara kulturstödsberättigande.
Svensk villaolja går bra att köra dieselbilar på, det gör jag i min 300D 1980. Svensk villaolja är samma kvalité som den gamla fetdieseln som sommartid såldes på mackarna innan miljödieseln infördes. Samma soppa som säljs på en del sjömackar under namnet Gasoil, eller som Brännolja på Åländska sjömackar
Innehållar ca 0,1% svavel jämfört med miljödieselns ca 0,001%
Men om man har ny bil med oxiderande katalysator och partikelfilter kan man ju kolla i instruktionsboken hur mycket svavel katen tål. 0,1% brukar dock många klara. Det är ju vanligt i dieselbränslen i många länder.
Sen är det ju en annan sak om oljan i annonsens skulle vara förorenad eller vattenblandad pga av felaktig hantering/förvaring.
Vad tror du sbp tycker om doppvärmare i tanken?
Ett annat alternativ är att inte stänga av bilen vintertid. En diesel skall ju ändå alltid vara varm. Sedan är det en kulturtjänst för grannarna att somna och vakna till det lugna om617 knackandet, vilket i sig borde vara kulturstödsberättigande.
Den "vanliga" är inget man skall använda vintertid.
Och förutsatt att man filtrerar oljan för att separera vatten och föroreningar så borde det väl vara ok?
Jag har hört att man kan blanda i ett par procent white spirits (lacknafta?) i bränslen som egentligen inte tål att kylas ner (som exempelvis använd frityrolja). Ska tydligen "lösa upp" och se till att det inte tjocknar vid låga temperaturer... Kanske funkar även med villaolja?
Du behöver inte filtrera, det bildas alltid vatten vid förbränning av petroleumprodukter och det åker ut genom avgasröret precis som koldioxiden.
Diesel ger typiskt
CH1.83 + 0.46*O2 => CO2 + 0.92 * H2O + energi
Egentligen
Vilket kan jämföras med t.ex sprit = C2H5OH = C2H6O eller CH3O0.5 ger betydligt mer vatten
CH3O0.5 + O2 => CO2 + 1.5*H2O
Kemister kan ha lite invändningar mot att man reducerar ner formlerna till icke hela atomer men det blir lite pedagogiskt tydligare att det bildas mer vatten per kolatom.
Vatten skadar väl dieselpumpen om jag inte har fel
Vatten skadar väl dieselpumpen om jag inte har fel
Formeln är vid förbränning så vattnet bildas alltså efter dieselpumpen.
Du pratade väl om vattnet som fanns i dieseln du tankade?
Oja.
Moderna högtryckspumpar blir dyrt att köra bottensatsen från brännoljetanken i.
Jag har provat.
Med pumphaveri som följd eller? Var sker övergången till modern högtryckspump? I min 1,9 sitter enhetspump. S.k "Pump düse".
Nej det gjorde jag inte eftersom det är försumbara mängder.
Med pumphaveri som följd eller? Var sker övergången till modern högtryckspump? I min 1,9 sitter enhetspump. S.k "Pump düse".
Det vet antagligen Jörgen.
Jag skrotade en Chrysler från 98 så.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |