Dieseltråden.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Nån av er rakryggade herrar som vet ifall det finns nån skrotnisse som i stort sett samlar på maskiner och motorblock?

Söker en lite "speciell" pryl, Oldsmobiles V8 Diesel som tillverkades runt 70 talet.

Jag känner en som har en sån i sin Volvo 240 :yoparty

Edit: sån inte son

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Är inte det världshistoriens sämsta dieselmotor?
Dieselkonverterad bensinmotor?

Gick ett par Oldsmobile dieslar som taxi här, när jag var liten.
Chauförerna hatade dom.
Innerligt.

Ingen aning, har bara sett den en gång.
Det enda jag kan säga är att den låter manligare än en b20 :)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nån av er rakryggade herrar som vet ifall det finns nån skrotnisse som i stort sett samlar på maskiner och motorblock?

Söker en lite "speciell" pryl, Oldsmobiles V8 Diesel som tillverkades runt 70 talet.

Vasskadu med den till? Gör bojsten av skiten!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad som åsyftades i inlägget du svarade på vad allt skit som kan finnas i en gammal villaoljetank, och det gör man nog bäst i att filtrera bort innan man häller innehållet i dieselbilen:)

I det inlägget citerade han mig och jag tolkade det därför som att han missförstått vad jag menade med vatten.

Kan man verkligen filtrera bort vatten ur diesel? Jag har lite svårt att tänka mig det?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I det inlägget citerade han mig och jag tolkade det därför som att han missförstått vad jag menade med vatten.

Kan man verkligen filtrera bort vatten ur diesel? Jag har lite svårt att tänka mig det?

Ah, key.

Det borde man väl kunna på något sätt, eller åtminstone separera dem. Har svårt att tänka mig att dieselolja löser sig i vatten, så de borde ju åtminstone bilda skikt. Och skikt är ju inte så svåra att skilja åt, man kan ju suga upp enbart det önskade skiktet exempelvis.

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05

Filtret som jag länkade till tidigare sägs i alla fall kunna separera vatten från bränslen. Men inte den del vatten som är löst i dieseln utan t.ex kondens osv antar jag.

Finns väl fettavskiljare i vanliga avlopp så varför skulle det inte gå andra vägen?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vart har du fått det ifrån? :smasha

Kan mycket väl minnas galet, du är väl en av de där som bytte både namn och avatar ett par tre gånger på en vecka för någon period sedan?:D Så det är svårt att veta exakt vem som skrivit vad:D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns väl fettavskiljare i vanliga avlopp så varför skulle det inte gå andra vägen?

Visst kan man separera olja från vatten men jag var tveksam till att det går med filter. Och en oljeavskiljare till avloppet är inte ett filter.

Missade länken tidigare. Den där tratten har både filter och separator. Filtret är det som tar bort sand och gräs i filmen. Separatorn utnyttjar att vatten är tyngre än bensin/diesel så vatten lägger sig i botten på tratten. Åtminstone i den enkla teorin. Problemet med just den där separatorn är att oljan och vattnet blandas av omrörelsen när du häller bränsle i den så vatten kommer följa med bränslet och ner i tanken.

Du bygger en bättre vatten-bränsleseparator själv genom att göra en dunk med urtappningspip strax ovanför botten på dunken. Häll sedan i bränslet och låt det stå en stund så att vattnet hinner lägga sig längst ner. Sedan tappar du ut bränslet genom din pip.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst kan man separera olja från vatten men jag var tveksam till att det går med filter. Och en oljeavskiljare till avloppet är inte ett filter.

Missade länken tidigare. Den där tratten har både filter och separator. Filtret är det som tar bort sand och gräs i filmen. Separatorn utnyttjar att vatten är tyngre än bensin/diesel så vatten lägger sig i botten på tratten. Åtminstone i den enkla teorin. Problemet med just den där separatorn är att oljan och vattnet blandas av omrörelsen när du häller bränsle i den så vatten kommer följa med bränslet och ner i tanken.

Du bygger en bättre vatten-bränsleseparator själv genom att göra en dunk med urtappningspip strax ovanför botten på dunken. Häll sedan i bränslet och låt det stå en stund så att vattnet hinner lägga sig längst ner. Sedan tappar du ut bränslet genom din pip.

Dieselfilter är ofta gjorda så att de fungerar som en separator av cyklonmodell.
Det funkar.
Men:
Man måste montera dem på rätt håll (jag har sett proffs göra fel) och de är inte gjorda för höga flöden.
Bästa är att förvara oljan i ett ämbar med vattenavtappningsplugg i botten.
Då får det skikta sig i lugn och ro.
Sedan filtrerar man vid tankningen.
Slutligen filtreras det i motorns bränslefilter.

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
Dieselfilter är ofta gjorda så att de fungerar som en separator av cyklonmodell.
Det funkar.
Men:
Man måste montera dem på rätt håll (jag har sett proffs göra fel) och de är inte gjorda för höga flöden.
Bästa är att förvara oljan i ett ämbar med vattenavtappningsplugg i botten.
Då får det skikta sig i lugn och ro.
Sedan filtrerar man vid tankningen.
Slutligen filtreras det i motorns bränslefilter.

Det låter klockrent.

Har pratat med han som sålde oljan och han hade slut. Men eventuellt skulle det komma in mer sa han, så han tog mitt nr :D

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Ja det var mycket pyssel med dessa motorer, dels pga att effekten höjts i omgångar med nära 200% i dem sedan 30-talet. Dels att patrullisarna vart tyngre och tyngre av all ubåtsjaktutrustning och sjömålsrobotar. De ökade i vikt från 120 till 170 ton under sin livstid tror jag. Den gamla propellerkurvan vart väldig tung för de tyska fullbloden.

Patrullisarna var ju dessutom från början tänkta som enkla och snabba lätta kanonbåtar som likt vedettbåtar skulle patrullera kusten och idka havsövervakning och identifiera fartyg. Hela halvdäck var rent i början. Maskineriet var aldrig tänk att ligga och harva på lågfart med många start och stopp samt omkastningar, dvs det hattande som är typisk för ubåtsjakt. Maskineriet var tänkt att så fort det var varmkört ligga i drift på mcp (maximum continous power) utefter kusten.

Det vart som att dela ut post med en Ferrari, konstruerad på 30-talet.

Varför då dessa motorer frågar ngn, ja de var de starkaste dieslarna i den viktklassen då på 70-talet när båtarna projekterades. Rätt fantaskisk tysk ingenjörkonst från 30-talet mao! :hihi

Det finns inga patrullbåtar som går i linjen, sist jag såg dem låg de utrangerade avrustade på Muskö samt Kna. Några höggs upp på Muskö, genomkorkat beslut för att hålla varvspersonalen med jobb. Hur bra är det för arbetsmoralen hos varvsarbetarna att skära ned båtar man varit med att underhålla i så många år...

De båtarna skulle man sålt istället, de är ju i gott skick.
/J
Hej Jörgen.
Toklyfter ett gammalt inlägg.
Anledning: Jag fick av en slump reda på att "min" gamla patrullbåt tydligen inte alls är skrotad:):)
Den såldes tillsammans med 6 andra patrullbåtar och förhoppningsvis gör den fortfarande nytta. Glädjande tycker jag.

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/article715339.ece#articleimage-popup

http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Tordön_(P165)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Jörgen.
Toklyfter ett gammalt inlägg.
Anledning: Jag fick av en slump reda på att "min" gamla patrullbåt tydligen inte alls är skrotad:):)
Den såldes tillsammans med 6 andra patrullbåtar och förhoppningsvis gör den fortfarande nytta. Glädjande tycker jag.

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/article715339.ece#articleimage-popup

Det vara bara en del av båtarna som skars upp på Muskö.

Patrullbåtarna i artikeln vart en tråkig historia i Kna. Pga likviditetsproblem (har jag för mig) så hämtade köparen aldrig dessa båtar, för att få bort dem från handelshamnen bogserades de istället till Trashalla där de låg bristfälligt förtöjda. Skrovsidorna vart till slut så intryckta när båtarna törnade mot varann och mot kajen att hela gångborden nu är ihoptryckta. Sedan bpgserades de tillbaks till handelshamnen. Vet inte om de ligger kvar i Kna eller om de nu bogserats bort.
http://karlskrona.lny.se/hamnen-vill-bli-av-med-de-brittiska-patrullbatarna-19068/

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det vara bara en del av båtarna som skars upp på Muskö.

Patrullbåtarna i artikeln vart en tråkig historia i Kna. Pga likviditetsproblem (har jag för mig) så hämtade köparen aldrig dessa båtar, för att få bort dem från handelshamnen bogserades de istället till Trashalla där de låg bristfälligt förtöjda. Skrovsidorna vart till slut så intryckta när båtarna törnade mot varann och mot kajen att hela gångborden nu är ihoptryckta. Sedan bpgserades de tillbaks till handelshamnen. Vet inte om de ligger kvar i Kna eller om de nu bogserats bort.
http://karlskrona.lny.se/hamnen-vill-bli-av-med-de-brittiska-patrullbatarna-19068/
Ahmenvafan:confused::tummenner
Satan vad värdo.

Edit: Undrar vilket skick de är i nu? Finns det maskineri?
Tänk om.... Nä, skulle inte tro det va. Men det skulle ju va kul, fast åt helvete för dyrt antagligen.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...