Ja det var mycket pyssel med dessa motorer, dels pga att effekten höjts i omgångar med nära 200% i dem sedan 30-talet. Dels att patrullisarna vart tyngre och tyngre av all ubåtsjaktutrustning och sjömålsrobotar. De ökade i vikt från 120 till 170 ton under sin livstid tror jag. Den gamla propellerkurvan vart väldig tung för de tyska fullbloden.
Patrullisarna var ju dessutom från början tänkta som enkla och snabba lätta kanonbåtar som likt vedettbåtar skulle patrullera kusten och idka havsövervakning och identifiera fartyg. Hela halvdäck var rent i början. Maskineriet var aldrig tänk att ligga och harva på lågfart med många start och stopp samt omkastningar, dvs det hattande som är typisk för ubåtsjakt. Maskineriet var tänkt att så fort det var varmkört ligga i drift på mcp (maximum continous power) utefter kusten.
Det vart som att dela ut post med en Ferrari, konstruerad på 30-talet.
Varför då dessa motorer frågar ngn, ja de var de starkaste dieslarna i den viktklassen då på 70-talet när båtarna projekterades. Rätt fantaskisk tysk ingenjörkonst från 30-talet mao!
Det finns inga patrullbåtar som går i linjen, sist jag såg dem låg de utrangerade avrustade på Muskö samt Kna. Några höggs upp på Muskö, genomkorkat beslut för att hålla varvspersonalen med jobb. Hur bra är det för arbetsmoralen hos varvsarbetarna att skära ned båtar man varit med att underhålla i så många år...
De båtarna skulle man sålt istället, de är ju i gott skick.
/J