Dieseltråden.

Det låter ju vettigt. Färre rörliga delar - billigare att tillverka..

Har alltid omedvetet tyckt att trucksen i Ice Road Trucks låter annorlunda... Nu har vi ju förklaringen.

Det sitter inte Detroit Diesel-motorer i alla amerikanska lastbilar, och merparten av Detroit Diesels motormodeller är inte tvåtaktare. Så även i USA är Detroit Diesels tvåtaktare lite kult.

Du hör direkt om det är en Detroit 2T dock, de skränar mer.

Jag har faktiskt inte hört ngn tvåtaktare än i Ice Road.

Dock har de flesta amerikanska långtradare större slagvolym. Dvs de tar ut samma effekt som i europeiska långtradare, men med större slagvolym. Så då låter det lite annorlunda. Men på senare år så är trenden att skillnaderna minskar i slagvolym mellan europeiska och amerikanska lastbilsmotorer.

Detroit diesel har ju tex ett sammarbete med tyska MTU, en gemensam motorserie kallad 2000-serien bla.

Många lastbilstillverkare i USA låter ju kunden välja motor, tex Peterbilt. Dvs en kund vill ha Caterpillar-motor, en annan vill ha Detroit eller Cummins.
 
Last edited:
Vedmaskinen är hydraulisk och motorns tidigare jobb var att driva ett hydraulsystem, så det bör nog nästa vara bult-på.

Hydraulik är kraftöverföring.
Motorkraven är fortfarande varvtalsregulator och hyfsat svänghjul.

Det sitter inte Detroit Diesel-motorer i alla amerikanska lastbilar, och merparten av Detroit Diesels motormodeller är inte tvåtaktare. Så även i USA är Detroit Diesels tvåtaktare lite kult.

Du hör direkt om det är en Detroit 2T dock, de skränar mer.

Jag har faktiskt inte hört ngn tvåtaktare än i Ice Road.

Dock har de flesta amerikanska långtradare större slagvolym. Dvs de tar ut samma effekt som i europeiska långtradare, men med större slagvolym. Så då låter det lite annorlunda. Men på senare år så är trenden att skillnaderna minskar i slagvolym mellan europeiska och amerikanska lastbilsmotorer.

Detroit diesel har ju tex ett sammarbete med tyska MTU, en gemensam motorserie kallad 2000-serien bla.

Många lastbilstillverkare i USA låter ju kunden välja motor, tex Peterbilt. Dvs en kund vill ha Caterpillar-motor, en annan vill ha Detroit eller Cummins.

Och Scania regerar över dem alla.
 
Last edited:
Tja, Sverige har bidragit ganska mycket till utvecklingen av dieselmotorerna.
Det var inte många andra än Atlas-Copco som trodde på

Atlas Diesel. :ajjabajja
Ja helt klart har Sverige gjort det, mycket av den inhemska motorsagan startade med affärsmannen JV-Svensson som köpte med sig ett antal patent från en industrimässa i Köpenhamn.
Jag ska fö ut och skruva med tre marinmotorer tillverkade av Atlas Diesel idag. Kunskapstest: Vet du förresten varför Altas Marinmotorer fick tillägget "Polar"?

Med all rätt.
Dieselmotorer var inte särskilt bra innan sent sextio/tidigt sjuttiotal.

Ja om man inskränker sig till svensktillverkade last- och personvagnsdieselmotorer så nog är det så.
 
Last edited:
Atlas Diesel. :ajjabajja
Ja helt klart har sverige gjort det, mycket av den inhemska motorsagan startade med affärsmannen JV-Svensson som köpte med sig ett antal patent från en industrimässa i Köpenhamn.



Ja om man inskränker sig till svensktillverkade last- och personvagnsdieselmotorer så nog är det så.

Nähä.
AB Atlas startade "AB Diesels motorer".
Atlas Diesel blev det först när motorerna visat sig tillräckligt bra för att inte skämma ut företagsnamnet "Atlas".
Tidigt nittonhundratal, tror jag.

Jag vill nog påstå att det gäller alla mindre motorer, oavsett var de tillverkades.
Bland annat är det många som tycker att det var konstigt att gubben Ferguson inte satte dieselmotorer i "Grållarna".
Men sent fyrtiotal/tidigt femtiotal var bensinmotor ett betydligt bättre val.
Till och med fotogenmotorer var bättre.

Han sysslade även mycket med TVO.
Tractor Vaporising Oil.
Det vet jag inte vad det är.
Vet du?
 
Jag ville mest påpeka att Atlas Copco är ett namn som antogs efter att man sålt av motortillverkningen. Att det var under namnet Atlas Diesel man tillverkade merparten av sina motorer.

Företaget ficks sitt namn eftersom dess vagga stod i Atlasområdet, alldeles invid mitt hus. På 20-talet var området även högkvarter för smugglarkungen Altas-Pelle.

Altas diesel hade levererat framdrivningsmaskinen i Fritjiof Nansens (och Amundsens) polarforskningsfartyg. Så efter detta så fick alla marinmotorer från Altas Diesel tillnamnet Polar. Även tex de licenstillverkade bensindrivna torpedbåtsmotorerna till Marinen som jag ska ut och skruva med idag. Kan ta lite fina bilder på Atlasmotorskyltar för tråden.
 
Last edited:
Han sysslade även mycket med TVO.
Tractor Vaporising Oil.
Det vet jag inte vad det är.
Vet du?

Tractor vaporizing oil är motorfotogen, Texacos motorfotogen kallades ju även tractortex om du minns. Fanns på pump vid OK brommaplan för ekeröbönderna när jag var teen minns jag.

Vaporazing menades att det var en "gasolja". Alltså ett destillat, som bensin och diesel etc. Till skillnad från råolja som kulorna gick på
 
Tractor vaporizing oil är motorfotogen, Texacos motorfotogen kallades ju även tractortex om du minns. Fanns på pump vid OK brommaplan för ekeröbönderna när jag var teen minns jag.

Vaporazing menades att det var en "gasolja". Alltså ett destillat, som bensin och diesel etc. Till skillnad från råolja som kulorna gick på

Efter vad jag läste mig till i en bok om Ferguson, så skildes det mellan fotogen- och TVOmotorer.
Verkade vara samma princip, men (om jag minns rätt) ännu lägre kompression i TVOmotorerna.
Tror inte heller att de måste varmköras på bensin, utan gick att starta på TVOn direkt.
Verkar bara ha sålts i England.
Eller UK.
Eller Storbrittanien.
Allt blir komplicerat om man är nyfiken.
[YOUTUBE-ID]rNu8XDBSn10[/YOUTUBE-ID]
 
Tractor vaporizing oil är motorfotogen, Texacos motorfotogen kallades ju även tractortex om du minns. Fanns på pump vid OK brommaplan för ekeröbönderna när jag var teen minns jag.

Vaporazing menades att det var en "gasolja". Alltså ett destillat, som bensin och diesel etc. Till skillnad från råolja som kulorna gick på

Min morfar hade ett varv (Helins) på ön jag bor och då hade han även en mack. Efter det hade vi länge en stor tank med tractortex. Mycket bar att använda som tändvätska till sura rishögar och när vi som barn byggde kanoter av urholkade trädstammar.

Varvet med en båt under byggnad på slipern
Varvet.jpg

Båten Juamba när den var klar.
Juamba.jpg

På slipern är den spetsgattad men nen rullade förmycket i sjön så han byggde om den i aktern så på bilden har den akterspegel.
 
Last edited:
Kom precis hem efter att ha skjutsat bruden hem i dieselchevan!:) När vi gick ut från huset så gick hon först mot föräldrarnas audi, jag gick förbi. Hon:
"Ska vi inte ta audin?"
Jag:
- Nej!:D

"... Audin har stolsvärme... Och är finare..."
- Gumman, min bil har en 6.5l diesel. Den är varm på två minuter, och sen kommer fläkten sprida sommarvärme i hela kupén på ett par sekunder. Audin tar minst en 10 minuter att bli så pass varm att du får ut något ur fläktsystemet. Hur länge vill du frysa sa du?
"Mummel mummel..."

Vi går bort till min bil, hoppar in, startar (Mysigt dieselljud!!), backar ut och kör iväg. Två minuter senare sprutar brännhet luft ur ventilerna, och följande dialog utspelar sig:
- Är du varm nu?
"Mja, jovars..."
- :D
"Seften!"

:hihi

Jag gillar min hillbillymobil!:D
 
Har du rövat ett litet flickebarn från ett par stackars föräldrar?
Eller hälsade ni bara på dom av någon anledning?


PS. Snart vill vi se en film när du far ut på åkern eller annat snötäckt område och lägger ett par åttor.
 
14 L kronolja + filter har inköpts och i morgon blir det oljebyte på Internationalen. Sen ska jag gasa åker så det bolmar snö I tells ya!
 
Har du rövat ett litet flickebarn från ett par stackars föräldrar?
Eller hälsade ni bara på dom av någon anledning?


PS. Snart vill vi se en film när du far ut på åkern eller annat snötäckt område och lägger ett par åttor.

Flickvännen bor hos sina föräldrar inne i Lund så:)

Det är dock jävligt ont om snö just nu...:va Får vänta tills första vårregnet så blir det lerkörning istället:tummenupp

För övrigt har mina fälgar till sketvrålet dykt upp!:) Tyvärr visade det sig att däcken som satt på till och med var mindre än mina original...:huvet Blir till att sälja av och köpa nytt. Men fälgarna är snygga i alla fall:tummenupp
 
Efter vad jag läste mig till i en bok om Ferguson, så skildes det mellan fotogen- och TVOmotorer.
Verkade vara samma princip, men (om jag minns rätt) ännu lägre kompression i TVOmotorerna.
Tror inte heller att de måste varmköras på bensin, utan gick att starta på TVOn direkt.
Verkar bara ha sålts i England.

Verkar som om jag mindes fel.
Fotogen har oktantal 0.
TVO 50-70.
TVO verkar vara fotogen anpassad till motorbränsle.
Förmodligen kallades det motorfotogen i Sverige.
 
Sag att det pratades Detroit diesel i traden. Kom just pa att jag har tva stycken har pa jobbet. Cirka 12 ar gamla i nyskick. Endast ett par hundra timmar. V16 2-stroke.
 

Bifogat

  • Detroit 001.jpg
    Detroit 001.jpg
    58.9 KB · Visningar: 70
  • Detroit 002.jpg
    Detroit 002.jpg
    54.9 KB · Visningar: 61
  • Detroit 003.jpg
    Detroit 003.jpg
    53.6 KB · Visningar: 55
Sag att det pratades Detroit diesel i traden. Kom just pa att jag har tva stycken har pa jobbet. Cirka 12 ar gamla i nyskick. Endast ett par hundra timmar. V16 2-stroke.

Är ni rädd för strömavbrott?

Man kan hitta allt möjligt i källare och bergrum, här uppe var det en företagare som hade köpt något gammalt ställe med beredskapsaggregat och när elen var så dyr i fjol så sparkade han igång dom och körde firman på egenproducerad el.

När han hade mätt bränsleförbrukningen under last så sa han att han ångrade att han inte hade kommit på tanken tidigare.
 
Flickvännen bor hos sina föräldrar inne i Lund så:)

Det är dock jävligt ont om snö just nu...:va Får vänta tills första vårregnet så blir det lerkörning istället:tummenupp

För övrigt har mina fälgar till sketvrålet dykt upp!:) Tyvärr visade det sig att däcken som satt på till och med var mindre än mina original...:huvet Blir till att sälja av och köpa nytt. Men fälgarna är snygga i alla fall:tummenupp

Du skall ge fan i andras döttrar:Belgien.

"American racing" fälgar?
 
Du skall ge fan i andras döttrar:Belgien.

"American racing" fälgar?

Bättre att hålla sig till Sina egna?:fritzl

Nja, Mickey Thompson Classic. Kanske samma sak? Som en helskiva Alu med hål runt om.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top