Har alltid omedvetet tyckt att trucksen i Ice Road Trucks låter annorlunda...
Det där är ett tecken på att du är en bra människa. Reflektion över
viktiga saker i livet är få förunnat.
Har alltid omedvetet tyckt att trucksen i Ice Road Trucks låter annorlunda...
Det låter ju vettigt. Färre rörliga delar - billigare att tillverka..
Har alltid omedvetet tyckt att trucksen i Ice Road Trucks låter annorlunda... Nu har vi ju förklaringen.
Vedmaskinen är hydraulisk och motorns tidigare jobb var att driva ett hydraulsystem, så det bör nog nästa vara bult-på.
Det sitter inte Detroit Diesel-motorer i alla amerikanska lastbilar, och merparten av Detroit Diesels motormodeller är inte tvåtaktare. Så även i USA är Detroit Diesels tvåtaktare lite kult.
Du hör direkt om det är en Detroit 2T dock, de skränar mer.
Jag har faktiskt inte hört ngn tvåtaktare än i Ice Road.
Dock har de flesta amerikanska långtradare större slagvolym. Dvs de tar ut samma effekt som i europeiska långtradare, men med större slagvolym. Så då låter det lite annorlunda. Men på senare år så är trenden att skillnaderna minskar i slagvolym mellan europeiska och amerikanska lastbilsmotorer.
Detroit diesel har ju tex ett sammarbete med tyska MTU, en gemensam motorserie kallad 2000-serien bla.
Många lastbilstillverkare i USA låter ju kunden välja motor, tex Peterbilt. Dvs en kund vill ha Caterpillar-motor, en annan vill ha Detroit eller Cummins.
Hydraulik är kraftöverföring.
Motorkraven är fortfarande varvtalsregulator och hyfsat svänghjul.
Och Scania regerar över dem alla.
Naturligtvis, stockholmsdieslar ju!
Tja, Sverige har bidragit ganska mycket till utvecklingen av dieselmotorerna.
Det var inte många andra än Atlas-Copco som trodde på
Med all rätt.
Dieselmotorer var inte särskilt bra innan sent sextio/tidigt sjuttiotal.
Atlas Diesel.
Ja helt klart har sverige gjort det, mycket av den inhemska motorsagan startade med affärsmannen JV-Svensson som köpte med sig ett antal patent från en industrimässa i Köpenhamn.
Ja om man inskränker sig till svensktillverkade last- och personvagnsdieselmotorer så nog är det så.
Han sysslade även mycket med TVO.
Tractor Vaporising Oil.
Det vet jag inte vad det är.
Vet du?
Tractor vaporizing oil är motorfotogen, Texacos motorfotogen kallades ju även tractortex om du minns. Fanns på pump vid OK brommaplan för ekeröbönderna när jag var teen minns jag.
Vaporazing menades att det var en "gasolja". Alltså ett destillat, som bensin och diesel etc. Till skillnad från råolja som kulorna gick på
Tractor vaporizing oil är motorfotogen, Texacos motorfotogen kallades ju även tractortex om du minns. Fanns på pump vid OK brommaplan för ekeröbönderna när jag var teen minns jag.
Vaporazing menades att det var en "gasolja". Alltså ett destillat, som bensin och diesel etc. Till skillnad från råolja som kulorna gick på
Har du rövat ett litet flickebarn från ett par stackars föräldrar?
Eller hälsade ni bara på dom av någon anledning?
PS. Snart vill vi se en film när du far ut på åkern eller annat snötäckt område och lägger ett par åttor.
Efter vad jag läste mig till i en bok om Ferguson, så skildes det mellan fotogen- och TVOmotorer.
Verkade vara samma princip, men (om jag minns rätt) ännu lägre kompression i TVOmotorerna.
Tror inte heller att de måste varmköras på bensin, utan gick att starta på TVOn direkt.
Verkar bara ha sålts i England.
Sag att det pratades Detroit diesel i traden. Kom just pa att jag har tva stycken har pa jobbet. Cirka 12 ar gamla i nyskick. Endast ett par hundra timmar. V16 2-stroke.
Flickvännen bor hos sina föräldrar inne i Lund så
Det är dock jävligt ont om snö just nu... Får vänta tills första vårregnet så blir det lerkörning istället
För övrigt har mina fälgar till sketvrålet dykt upp! Tyvärr visade det sig att däcken som satt på till och med var mindre än mina original... Blir till att sälja av och köpa nytt. Men fälgarna är snygga i alla fall
Du skall ge fan i andras döttrar:Belgien.
"American racing" fälgar?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |