Din första bankörning

Jasko

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
gbg
Hoj
R1 -06
Tjena killar när kan man ta sig till falkenberg och köra en bandag inte kört innan..(nån lite erfaren som ska dit, sällskap?).
funderar på de här har ett helsystem va ska jag göra för att tysta ner det lite orkar inte byta till original
tack

syns på vägarna
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tjena killar när kan man ta sig till falkenberg och köra en bandag inte kört innan..(nån lite erfaren som ska dit, sällskap?).
funderar på de här har ett helsystem va ska jag göra för att tysta ner det lite orkar inte byta till original
tack

syns på vägarna

Lägg en förfrågan HÄR.

Ang ljudnivån så kan du montera en db-killer i ljuddämparen och hoppas att det räcker (beroende på vad du kör med för system). Men originalsystem är att föredra speciellt för banägarens skull som har ljudkrav att rätta sig efter.
 

grokum

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fazer 1000 -01
Mina intryck av första bandagen

Gelleråsen fick min ban-oskuld nu i helgen med BKK. Har lagt lite intryck på SVMC forum för den som vill läsa.

I korthet: skitkul, värt pengarna, när är det dags igen? :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Får man köra med goretex ställ?
ll

Brukar vara ok i lugn/medel grupp. På SMC-kurser är det ok.


Pesonligen kör jag alltid med skinnställ på bana. Det brukar klara nötning bättre samt att skydden brukar vara mer välfixerade i ett tajt skinnställ.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Lägg en förfrågan HÄR.

Ang ljudnivån så kan du montera en db-killer i ljuddämparen och hoppas att det räcker (beroende på vad du kör med för system). Men originalsystem är att föredra speciellt för banägarens skull som har ljudkrav att rätta sig efter.

Hur blir det med PC och dess inställningar när hojen är mappad för andra dämpare än original?
Kommer motorn gå sämre?

Jag ska köra en heldag på Sviesta och undrar hur mycket däck det går åt?
Jag har ingen aning hur många pass det blir men jag tror det är tre grupper som kommer att köra hela dagen.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag ska köra en heldag på Sviesta och undrar hur mycket däck det går åt?
Jag har ingen aning hur många pass det blir men jag tror det är tre grupper som kommer att köra hela dagen.

Ingen fara om du har skapliga däck. Om du inte har kört så mycket förut så går det antagligen inte jättefort och då slits inte däcken heller så mycket. Tappa ur lite luft bara, 2 hekto ungefär sägs va lagom.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Hur blir det med PC och dess inställningar när hojen är mappad för andra dämpare än original?
Kommer motorn gå sämre?

Jag ska köra en heldag på Sviesta och undrar hur mycket däck det går åt?
Jag har ingen aning hur många pass det blir men jag tror det är tre grupper som kommer att köra hela dagen.

Hejsan,
Om du byter tillbaks till orginaldämpare så kommer hojen förmodligen gå lite fett...ingen katastrof förmodligen...

Hur ditt däcklistage är beror på däck, inställningar, temperatur och framförallt körstil. Man kan ju säga att på bana sliter du mer på sidorna än du någonsin gör på gatan...så....
Lämpligt däckstryck beror helt på vilka däck du kör på....men som sades innan, de flesta gatsportdäck brukar funka bra på bana med ca 2,1-2,3kilos tryck om du har tempo att köra dem varma..
Körstilen och hojens inställning är direkt avgörande för hur länge däcken håller...jag har sabbat ett nytt bakdäck på 2 pass....yxig gashand och för hård returdämpning bak *visslar oskyldigt*

Hoppas du får en kanonkörning :)
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
asbra tråd:tummenupp..har vart skitnojig ang min första körning på gälleråsen den 6 sept..nu känne rjag att jag har liiiiite mer koll vad som komma skall....hoppas det blir så bra jag hoppas på!:)
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
När jag såg trådrubriken så trodde jag det var en sån där "berättartråd", att man skulle skriva om sin första bankörning. Så nu gör jag det :)

Året var -99 och det var i början av september. Dimmigt som fan på morgonen när jag skulle köra ner till Sviestad med min gamla Honda VFR-750 från -94. Och nervös som sjutton var jag. Hyffsat färsk, tog körkortet -97 och hade bara kört 2 säsonger, om än rätt många mil.

Kommer fram och har ingen som helst aning om hur det funkar. På den tiden var det inte uppstyrt som det är idag. Inga grupper utan alla körde hur som helst. Fick veta att man skulle sträcka upp handen och hålla åt sidan när man skulle in i depån och det var väl i stort sett det enda. :rolleyes:

Så det var bara att ge sig ut på banan och börja gasa. Men fy fan säger jag. Det var hojar överallt och jag hade ingen vidare koll på spårval och dylikt. Erkänner att jag var precis gråtfärdig när jag kom tillbaka till depån.

Där var det nära att jag gav upp och inte tänkte köra nåt mer på bana.

Men sen har det blivit en massa körningar efter det, både på Nürburgrings GP bana, Assen, Gälleråsen, Kinnekulle, Mittsverigebanan och Mantorp.

Det är en jävla kick, när man kör det värsta man förmår och får in en fin rytm runt banan.

Och det är otroligt lärorikt eftersom man lär att bli ett med hojen. Mjukare körning och istället för att bromsa in i kurvona så viker man bara ner hojen och sveper genom kurvan.

//Madelene
 

SpinX91

sheriffen
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki Ninja 250R -09
jag har precis tagit min behörighet på A-begränsad, så ska väl köpa mig en sporthoj med 25kw. är det för tidigt för mig att dra en bandag nästa säsong? som det låter så är det ju jäkla bra körträning iaf.
 

yelworC

herzattacke
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Daschland
Hoj
Skitjävladucati
Varför detta slickande inför bankörning,ngt så inåt hvt tråkigt har jag aldrig vart med om. Passar väl homofiler kanske. Jag körde dessutom sämre efter. Det enda roliga var att köra om föråkaren,få skäll och crasha.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top