Diskussion olyckor 2010

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Flera dagar - men, inte en vecka..

Här finns en lista över årets "kollisions olyckor" - skrämmande tycker..

Görs det några utredningar kring olyckorna som sen blir offentliga?
Minns att jag läste någon äldre undersökning på vilka som var de vanligaste olyckorna, och vilka typer av hojar som var mest inblandade osv. Men den hade ett par år på nacken.

Som jag skrivit tidigare så uppmärksammas olyckorna ofta i olyckstråden. Men man får aldrig veta vad som "egentligen" hände..

Det verkar råda någon sorts tabu kring att diskutera det pga av någon sorts respekt för den som råkat ur för olyckan.. jag tror att det är bättre att presentera vad som hänt i varje fall, så kanske någon kan lära sig av andras misstag.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Personligen anser jag att vi bör ha stake och informera mera om MC olyckorna här - så vi alla kan lära oss att förstå varför det gick snett!

I svensk olycks statistik och debatt framgår inte enkla begrebb som t. ex.; bombning, wheelie/stoppie, brist på körskunskap ( t. ex. kurv teknik eller broms), kriminalitet, mm..

Istället har statistikken från myndigheterna, pressen; inget körkort, avställd, rattfylla, för hög hastighet, etc.. - och vad lär vi oss av detta..

Om vi inte själva har "balls" att tala om vad som hände - lär jag mig inte särskild mycket..

Jag var förre året på flera platser vart det var MC dödsolyckor - och har i samband med detta försökt att förstå olyckorna och andledningarna - vartefter jag har klagad duktigt" hos dåvärande Vägverket.

Efter att ha grottad i djupstudiematerial (under fortrolighet) kom en skrämmande bild upp; Det mesta var inte som beskrevet på forums, - polisrapporterna (innehållande förhör) viste en annan bild, väldigt höga hastigheter, mycket droger, alkohol, körförbud, inga körkort, och framför allt så jag att vi måste prata om brist på körkunskap, bombning, grupptryck, etc..

Ledsen om jag brytar mott etiketten!
Jag vill endast ha alla mina kompissar kvar på hoj...

Görs det några utredningar kring olyckorna som sen blir offentliga?
Minns att jag läste någon äldre undersökning på vilka som var de vanligaste olyckorna, och vilka typer av hojar som var mest inblandade osv. Men den hade ett par år på nacken.

Som jag skrivit tidigare så uppmärksammas olyckorna ofta i olyckstråden. Men man får aldrig veta vad som "egentligen" hände..

Det verkar råda någon sorts tabu kring att diskutera det pga av någon sorts respekt för den som råkat ur för olyckan.. jag tror att det är bättre att presentera vad som hänt i varje fall, så kanske någon kan lära sig av andras misstag.

Djupstudier görs i princip endast på dödsolyckor, dvs det kommer delvist kunskap från ca. 50 olyckor årligen.
Djupstudier länk - innehåller enklare siffror runt svärt skadade.

Tyvärr, görs det inte djupstudier på vanliga MC olyckor. På trots av att man här ofta har möjlighet att prata med föraren!

Sedan skulle man tro att det ku vara enkelt att få statistik från försäkringsbolagen, men så är det tyvärr inte! Det är stora skillnader hur man här har sina data - och ofta går det inte att få dessa i elektronisk sorterbart format. Det är diskussion på EU nivå om att elektronisk sökbar medier ska nyttjas i "framtiden"

Sen är jag aldeles överens om att vi själva bör kommunicera öppet..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sen är jag aldeles överens om att vi själva bör kommunicera öppet..

En sak som säkert gör att folk är ovilliga att delge vad de vet om en specifik olycka är nog försäkringsfrågan. Försäkringstagaren och hans omgivning vill ogärna uppge om några brott mot försäkringsvillkoren har begåtts av hänsyn till eventuella ersättningar.

Egot är nog en annan sak man inte gärna skojar om. Det är nog få som t ex skriver att de drömde sig bort för ett par ögonblick när de såg en lättkläd dam och plötsligt stod det en bil framför en. Ingen vill nog heller frivilligt uppge att det gick dubbelt så fort som lagstadgad hastighet ett par hundra meter innan man förlorade kontrollen över motorcykeln. Man skyller nog gärna på andra faktorer som rullgrus, blöta löv, punktering etc.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Flera dagar - men, inte en vecka..

Här finns en lista över årets "kollisions olyckor" - skrämmande tycker..

Usch då, det var en tankeställare.

Jag brukar funder lite så här: Om man skulle ta fram ett paket med frågor eller på något sätt få personer som var med om en allvarlig olycka eller kanske alla olyckor där man får beskriva de sista avgörande sekunderna av en olycka, just då när man ser att nu har jag gjort nått galet och kanske lite tillbakas i tiden, just bara när man tänker fan nu går det åt pipan.
Det är lite synd att man bar låter försäkringsbolag avgöra vem som var vållande och sen är det klart med det.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Dansken, olycksrapporteringen från 16 november är en mopedolycka med en 17-åring.

Men mopedolyckor kanske ska vara med där? Har inte sett några förut bara.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
En sak som säkert gör att folk är ovilliga att delge vad de vet om en specifik olycka är nog försäkringsfrågan.....
Egot är nog en annan sak man inte gärna skojar om.........
Man skyller nog gärna på andra faktorer som rullgrus, blöta löv, punktering etc.

Vist är det så!
Kan man då konkludera, när inga fakta kommer, att nått var fel?
Och alla vi andra pröjser gärna våre skyhöga försäkringspremier, för att hjälpa dom, eller ...

Usch då, det var en tankeställare.

..få personer som var med om en allvarlig olycka eller kanske alla olyckor där man får beskriva de sista avgörande sekunderna av en olycka, just då när man ser att nu har jag gjort nått galet och kanske lite tillbakas i tiden, just bara när man tänker fan nu går det åt pipan.
Det är lite synd att man bar låter försäkringsbolag avgöra vem som var vållande och sen är det klart med det.

Finns flera utmaningar i detta!
Dom flesta kommer ganska enkelt inte ihåg - krockvåldet, chocken - gör att minnet suddas bort.
Det saknas forskning i dessa "near miss accidents" - tyvärr blev ett större engelsk forsknings projekt nerlagd i brist på pengar. FEMA var ganska insyltad i detta - Jag tror vi kan lära oss ganska mycket!

Dansken, olycksrapporteringen från 16 november är en mopedolycka med en 17-åring.

Men mopedolyckor kanske ska vara med där? Har inte sett några förut bara.

Yes - syftet med SMCs sammanställning är att visa specifikt myndigheterna storleken på synbarhetsproblematikken. Så i det samband överlever vi nog att en moppe olycka kom med. Hursomhälst är det tankaväckande att det är så mycket kollisioner bil/MC på endast 1 år.

Och straffet för att köra en motorcyklist ihjel är kanske lagom lindrigt??
Lite pressklipp från gårdagen, ang. efterspelet runt dödsolyckan i våres, Hedemora:
http://www.dt.se/nyheter/article644230.ece
http://www.dt.se/brottsplats/article830026.ece
http://www.dalademokraten.se/sida/id/148329/
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top