Diskussion olyckor 2010

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
+1 och hon är en av över 100 trådar (!) i Minneslunden här på SH där det bakom varje tråd döljer sig ett liv som inte var odödligt. Bland dem är det gamla, unga, rutinerade och säkra, orutinerade och osäkra, skogsvägar, stadskörning... Oavsett så är det tragiskt varje gång.

Det är just det som är så jäkla läskigt, det döljer sig en människa bakom. Minneslunden skulle inte behövas egentligen, så många stryker med helt i onödan. :(

Jag funderar av och an på att skippa sporthojar (på gata, och bana är för dyrt, motocrossen ger mig allt jag behöver egentligen), det är för lätt åka såpass fort, att man får vara glad om man överlever om det händer något.

Det räcker med kedjebrott, punka, vilt eller något annat - och oavsett hur jävlig man är på att spaka, så styr man inte över yttre faktorer, man kan bara reagera på dem, och hoppas man gör rätt saker just då.

Otäckt är't i alla fall...trist bara att det skall vara så gött att ta en tur och njuta av kurvorna.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Tagga ner? jag är lugn redan så vet inte vart du fått ifrån att jag behöver tagga ner?

Jag har släppt det men tycker det är ganska mycket dubbelmoral att sitta och skriva olika på olika ställen på forumet, och sett det i flera olika trådar där dubbelmoralen flödar friskt så varför ska jag inte få reagera på det utan att ni blir taggade?

Diskuterade detta tidigare så inget att lägga ner nån vikt på att diskutera igen, jag har inte lust med det i alla fall.

Ja du är säkert jätte lugn.. Men tycker att det är onödigt att säga att vi kört som idioter när vi kört lagligt.. Men skit samma det behöver vi inte diskutera nu...

Ang dubblemoral så tror jag att många överdriver lite när det skriver och inte alltid är fullt allvarlig.. En anledning till att folk gör så är nog för att retas lite med alla moralkärringar här på forumet och för att många tar allt så bokstavligt.. (säger inte att just du gör de)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ja du är säkert jätte lugn.. Men tycker att det är onödigt att säga att vi kört som idioter när vi kört lagligt.. Men skit samma det behöver vi inte diskutera nu...

Ang dubblemoral så tror jag att många överdriver lite när det skriver och inte alltid är fullt allvarlig.. En anledning till att folk gör så är nog för att retas lite med alla moralkärringar här på forumet och för att många tar allt så bokstavligt.. (säger inte att just du gör de)

yes vi släpper det!

jo där håller jag med dig!
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Planterade igår min hoj i aktern på en Peageot. Var mest bara tacksam över att ingen annan än jag blev skadad. Kom ändå ganska billigt undan..

Men visst fick jag en tankeställare om att man inte är så odödlig ändå.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Planterade igår min hoj i aktern på en Peageot. Var mest bara tacksam över att ingen annan än jag blev skadad. Kom ändå ganska billigt undan..

Men visst fick jag en tankeställare om att man inte är så odödlig ändå.

Skönt att det verkar ha gått "bra" (du sitter ju här och skriver).

Vad hände?
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Angående olyckan på Norrviksvägen för en vecka sedan (http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4942319&postcount=420)

En träningskompis såg olyckan, satt i en bil ca 50 meter ifrån. Tydligen hade motorcykeln kört förbi honom i ca 30-40 km/h på vänstersidan och sedan försökt passa på att smita förbi lite fler bilar på motgående väghalva för att klämma sig in längst fram innan ett rödljus. Enligt polaren ska hojen ha accelererat då till uppskattningsvis ca 70 km/h vid krasch.

Polaren har själv snackat om att ta hojkort i något år och berättade att precis innan smällen så tänkte han "fy fan va nice att kunna gena förbi kön..."

En bilist för sig att göra en u-sväng och kapade då hojen som först såg ut att lyckas väja undan men fick antingen ett kast eller försökte räta upp hojen för tidigt. Han drog i ganska långt fram i sidan på bilen och flög sedan över. Även hojen fortsatte iväg en bit.

Håller tummarna att allt gått bra för föraren, inte fasiken kör jag i några 200+ med min hynda men det tar man ju igen i kötrafiken... Det är ju definitivt en tankeställare.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Mc-förare svårt skadad efter singelolycka
En mc-förare på en sportmotorcykel kraschade vid 18.40-tiden i hög hastighet i Veddesta nordväst om Stockholm.

Mannen fördes till sjukhus med svåra skador i bålen. Hans tillstånd ska dock inte vara livshotande.

Olyckan skedde i korsningen Girovägen-Veddestavägen i Veddesta som ligger i Järfälla kommun.

Enligt polisen ägde inte den skadade mannen motorcykeln utan hade lånat den av en kompis som precis köpt den.

– Han skulle bara testköra den och hade ingen hjälm på sig. Men han kunde inte riktigt hantera den och bromsade för hårt så bakhjulet låste sig vilket gjorde att han fick punktering, säger Peter Eriksson, vakthavande befäl på norrortspolisen.

Punkteringen gjorde att föraren gick omkull och gled rakt in i en lykstolpe.

– Han böjde lykstolpen med sin kropp så det måste varit en rejäl smäll. Enligt patrullen som var på plats blödde han väldigt mycket men var ändå talbar och vid medvetande, säger Peter Eriksson.

Han konstaterar att föraren hade tur i oturen som lyckades klara sig från att slå i sitt oskyddade huvud. Dock blev det stora skador på motorcykeln - som enligt uppgift inte hunnit försäkras av den nyblivna ägaren.
Det var många aj i den där storyn. Ovan hojen, ingen försäkring och ingen hjälm. Och går det ens att bromsa punktering på ett normalt däck? Det måste ha varit rejält slitet i så fall. Troligare är väl att punkteringen skedde i samband med krashen?

Får hoppas att han klarar sig i alla fall och inte får några bestående men.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det var många aj i den där storyn. Ovan hojen, ingen försäkring och ingen hjälm.

Håller med om det.

Förmodar att det var ivern att låta vännen provköra nyförvärvet som fick tråkiga följder. Ägaren får nog ta på sig en del av ansvaret för det som hänt. Rätt ansvarslöst att inte försäkrat sig om att motorcykeln var försäkrad vid provkörningstillfället och att vännen som fick låna motorcykeln saknade hjälm och förmodligen även annan säkerhetsutrustning.

Tur att vännen ser ut att ha klarat sig med livet i behåll. En läxa för båda två och även vi övriga som läser om det. Fallet kan säkert fungera som ett varnande exempel på vad man inte ska göra när man köpt en ny motorcykel.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Man blir så trött.
Så fort folk får veta att man kör hoj får man höra
hur farligt det är och olycka hit och olycka dit.

Det hjälper inte att försöka förklara att det är skillnad
på olycka och .......vara helt jävla dum i huvudet
alternativt självmördare alternativt, ja vad med
säger man, inkompetent i överlevnadsfrågor? :död

Missförstå mig rätt här, jag tycker också att det är mycket
tragiskt och sorgligt när någon dör eller skadas, oavsett om
det sker med mc, bandsåg eller flit eller alla tre i kombo,
men vore det inte bra om det fanns lite urskiljning
i rapporterna i pressen.

Hur stor det av alla mc-olyckor är 'olyckor'?
5%?
Mindre?

Hur definerar man en olycka?
Man laddar sexskjutaren med en patron, snurrar och trycker av mot pannan?
Står det självmord eller olycka i rubriken?

Många av rapporterna handla ju om fall där man laddat
sex patroner, tryckt av och hoppats på fabrikationsfel.

Veddestakillen laddade väl en 2-3 patroner cirkus givet
att han hade körkort och var nykter, annars ett par till.

Fortfarande tragiskt och så jävla onödigt. :(

Hoppas han kryar på sig.

/e
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Jaha, vad säger man om detta? Tragiskt att man är så lite värd i dagens samhälle..!


Hovrätten har fastställt straffet för en man från Svenljungatrakten som fällts för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död efter en allvarlig trafikolycka i Sexdrega.

Vid olyckan på länsväg 154 i september 2008 miste en motorcyklist livet och två andra fick skador som de ännu inte återhämtat sig helt från.

Mannen kom med bil med släp från Svenljungahållet och svängde in på macken vid Sexdrega i samma ögonblick som de tre motorcyklisterna kom ut ur kurvan från motsatta hållet. Två av de mötande körde rakt in i det svängande ekipaget medan den tredje hann väja, men for omkull.

I tingsrätten fälldes Svenljungabon för vårdslöshet, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Straffet blev villkorligt med 80 dagsböter. Han överklagade dock till hovrätten för att bli frikänd med motiveringen att motorcyklisterna kört för fort. Hovrätten konstaterar dock att mannen inte var fokuserad på mötande trafik när han svängde och fastställde den fällande domen.


http://www.bt.se/nyheter/svenljunga...om-orsakade-dodsolycka-i-sexdrega(2141064).gm
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kolla de just Wighsnews och inte en ända MC-olycka på flera dagar, skönt.:tummenupp
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top