Diskussion olyckor 2010

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tycker det känns ganska patetiskt med alla V.I.F och R.I.P som om det skulle vara något som hör till, att det finns en risk att man dör pga att man kör mc:confused:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tycker det känns ganska patetiskt med alla V.I.F och R.I.P som om det skulle vara något som hör till, att det finns en risk att man dör pga att man kör mc:confused:
Visst finns det en risk att dö när man kör hoj. Det finns en risk att dö när man sprättar upp ett korvpaket med en slö kniv också, om man råkar vara väldigt klantig, slinter och fimpar handleden. Lite sätter man väl ribban själv dock, om man tar det "lugnt", läser av trafiken, har bra skyddsutrustning och en hel&fräsch hoj så har man bra mycket bättre odds än om man åker i shorts, t-shirt å tycker att allt under 200 är fånigt, oavsett tid, plats och trafiksituation, helst med bara ett hjul i backen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om vi hojåkare klagar på bilister som "aldrig" flyttar sig ur vänstra filen på motorvägen kan det ju vara en hit att vi själva tittar massor bakåt oxå... Samt så menar jag att vi som ofta kör dessa vägar, bulten, bogan osv ÄR eller BORDE vara medvetna om att folk "sk bombar" dessa sträckor.

Jag hoppas att jag har tolkat detta fel... för du menar väl inte att någon som kör långsammare (laglig hastighet, eller t om en bit över det) på en landsväg ska behöva vara beredd att flytta sig för att någon kan komma bakifrån på sin bombrepa?

Om man nu är så jävla "race:ig" som en del anser sig vara.. varför tillämpar man då inte race-synsättet kring omkörningar? Dv s att den som åker framför ska i princip kunna skita i vad som händer bakom, och att den som kör om har hela ansvaret.

Jag brukar förvisso sakta in, hålla mig till kanten och vinka förbi när någon kommer bombandes mkt fortare än mig.. egentligen är det helt sjukt att jag gör det.. särskilt med tanke på att jag förmodligen betalat betydligt mer skatt än många av "bombarna" och därmed borde ha större rätt till vägen i fråga.. men det handlar om ren självbevarelsedrift från min sida..
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Tyvärr är en av dom vanligaste formerna för allvarliga olyckor ute i skogen på trevliga 70-90 vägar. Hastigheten är ofta mycket högre än i stan och tyvärr finns det hinder i form av träd, stenar och bilar som dyker upp "oförutsett".

I stan är hastigheten ofta lägre, vilket i och för sig inte är någon garanti för överlevnad om oturen är framme.

Enda sättet att hålla nere olyckstalen är det tråkiga sättet: ta mindre risker och hålla ner hastigheten.


Nu var det inte det jag skrev utan att jag tycker att folk borde tänka mer på riskerna med att ligga och elda inne i stan eller i tät trafik. Riskerna är så mycket större att det går åt fanders än på en skogsväg.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tycker det känns ganska patetiskt med alla V.I.F och R.I.P som om det skulle vara något som hör till, att det finns en risk att man dör pga att man kör mc:confused:

Jag uppfattar det som stötande när folk som inte har en aning om den avlidne spyr ur sig ett "rest in peace" på ett forum, men det är nog inte det du menar.
Och det är bara en uppfattning jag har som kanske inte delas av den avlidnes familj/vänner.

Däremot förstår jag inte vad du menar med att det inte skulle finnas en risk för att dö när man kör hoj. Är du en av dessa mentala dvärgar jag refererade till tidigare i tråden? Jag tror inte det, så varför förstår du inte att det kan vara LIVSFARLIGT att köra hoj som de flesta gör?
Många gånger över 100km/h (eller 250km/h för den delen med) i praktiken oskyddade, meter ifrån bergväggar, mötande lastbilar och grus i kurvorna. Risk för att dö...? Skojar du med oss?
 

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Ort
hus
Hoj
Aprilia, Tuono
Tycker det känns ganska patetiskt med alla V.I.F och R.I.P som om det skulle vara något som hör till, att det finns en risk att man dör pga att man kör mc:confused:

Vem är du att kalla alla oss för patetiska (för det är det du gör) som vill hedra nån som tragiskt gårt bort med V.I.F eller R.I.P???!!!

KLART att det hör till.

Har ingen lust att skriva hur jklat korkat inlägg du gjort med respekt till dom som gått bort och deras närmsta och för oss som vill hedra deras minne!!!.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har i en herrans massa år varit lärare i svensk grundskola. Där har vi mängder med regler för vad elever får och inte får göra. Givetvis en massa brott mot dessa regler varje dag. En kollega och jag tyckte att det var så in i h-e mycket regler så att ingen bryr sig om dem. Vi ville införa en enda regel:

Uppträd så att du inte stör eller förstör för någon annan! Vi fick inte riktigt gehör för detta.:)

Är det något som skulle fungera i trafiken och minska olyckorna?

Kör så att du inte stör eller förstör för någon annan!

Jag menar givetvis om denna enkla regel skulle få gehör hos Mc-folket.

Det innebär i korthet att man tar hänsyn. Om jag ligger i hög fart på 70-väg så saktar jag in så in i h-e om jag ska passera någon. Oavsett om denne går, cyklar, rider, kör hoj eller bil. Likaså om jag passerar infart till hus eller i övrigt ser eller kan förvänta mig människor.

Jag kör så, mina kompisar kör så och jag tror vi har lika kul som de flesta andra på sina hojar.

Detta forum och vad som skrivs här har stor inverkan på hur många kör. Ska vi ta och mogna till och våga vara lite försiktiga allihop?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Mycket bra inlägg...

Det du efterlyser låter som sunt förnuft tycker jag. Problemet är (inte bara på sporthoj) att man får stämpeln "moralkärring" när man talar för det.
Det där med att slå av innan du kör om en "pensionärsutflykt" i 60km/h på 70-vägen tycker jag är självklart. Så slipper baskertant och gubbe få morgonkaffet i katetern när man vrålar om med sina öppna dämpare i 150. Man gör inget mer än att skrämma och reta dessa individer annars och det är inget annat än onödigt.

Att köra som f-n förbi utfarter, cyklister och hästar eller vad som helst tjänar inget till heller. Det skapar bara ett förakt mot MC-ister. Folk som tycker det tuffaste som finns att köra som helv*te i tätorter är ännu dummare. Har aldrig träffat någon som imponerats av det förutom spånhuvudet på hojen baken som visst ska vara lika "cool".
Att folk är villiga att riskera sitt eget liv är en sak, men vad är värst;
Köra ihjäl sig själv eller ta livet av, t ex, ett barn som sprang ut och själv överleva?

Har aldrig gillat att köra i grupp. Det leder nästan alltid till hets och grupptryck. Ofta omedvetet. Det är alltid någon som kör fortast och någon som egentligen inte vill köra så pass men vill inte vara sämre. Det kan vara den avgörande faktorn...

Nu menar jag inte med detta inlägg att jag alltid ligger 5km/h under hastighetsgränsen (och 15km/h vid kameror). Jag gillar också när det går undan men på rätt plats.
Jag skulle kunna leva med att jag kör ihjäl mig (pun intended) i en singelolycka men inte att jag skulle ta någon med mig i fallet.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Men du... Ta och tagga ner lite... Du har fortfarande inte fattat nåt av det jag skrev ang din körning i den där tråden.. Jag skojade med dig det var på skämt det var alltså inte allvar...
Du skrev till en av dina polare i den tråden att han körde som en tjej och att du åker ifrån han (Du skojade med han) inget fel med de..
Och jag tänkte att jag skulle skoja lite med dig och skrev det här som svar på det du skrev till din polare..

"Vem var det som blev om åkt av en H-D i helgen på kringelikrog väg......?:rolleyes:"

Du tog det tydligen väldigt hårt och verkade inte förstår att jag skojade med dig och där var diskussionen igång...

Vafan kom igen släpp det där nu man måste väl ändå kunna skoja lite med dig annars kanske du inte ska hålla på och skriva på ett öppet forum om du inte kan ta det..

Sen undrar jag lite vad du anser vara lugn körning när du säger att vi knappast körde lugnt när det gick i laglig hastighet...
Det var första gången för mig också att köra på den vägen faktiskt..
Och hon som ledde gruppen (En dam på 46år) körde lugnt just för att alla skulle hänga med...

Jag kritiserar absolut inte din körning eller säger att du är en dålig förare osv... Snarare tvärt om, så jag hoppas inte att du tar illa upp men jag är bara lite nyfiken på vad som är lugnt när 70 på 70 väg inte anses vara lugn körning.



Hur vet du vilka Pippi hänger med...? Och oavsett vilka hon nu hänger med vad har det med HENNES körning att göra egentligen.. Eller hennes åsikter.. Pippi brukar inte köra några bombrepor hon brukar nog snarare ta det lite lugnt när hon kör enligt mitt tycke iaf.. Men allt är ju relativt..

Tagga ner? jag är lugn redan så vet inte vart du fått ifrån att jag behöver tagga ner?

Jag har släppt det men tycker det är ganska mycket dubbelmoral att sitta och skriva olika på olika ställen på forumet, och sett det i flera olika trådar där dubbelmoralen flödar friskt så varför ska jag inte få reagera på det utan att ni blir taggade?

Diskuterade detta tidigare så inget att lägga ner nån vikt på att diskutera igen, jag har inte lust med det i alla fall.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har aldrig träffat någon som imponerats av det förutom spånhuvudet på hojen baken som visst ska vara lika "cool".

Haha.. huvudet på spiken..

Ser man ju bara i filmtrådarna.. Okej en riktigt snyggt redigerad hojfilm med bra stämning och bra musik.. det kan uppskattas..

Men just de där meningslösa där det bara bombas, wheelas och bränns däck kanske uppskattas av polarna i "gänget" (klubbar för inbördes beundran kan vi kalla dem..) och några till, säg 200 personer totalt (optimistiskt räknat).. resterande 9.373.179 medborgare tycker att det är patetiskt och korkat.. (vilka av dessa 2 grupper är det som bestämmer den dagen nya regler och förbud kommer på tal?)

Från första dagen jag började köra MC så får man alltid förklara för kollegor, vänner, kunder osv att man faktiskt inte är en av de där idioterna som tycker att de är så jävla häftiga.

Men lite on-topic.. jag förstår inte att det ska vara så svårt att hålla igen lite.. visst, rena olyckor händer, och det är tråkigt.. men faktum kvarstår att många av dem skulle aldrig ha hänt eller kunnat ha undvikas om man inte körde riktigt så fort..
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det du efterlyser låter som sunt förnuft tycker jag. Problemet är (inte bara på sporthoj) att man får stämpeln "moralkärring" när man talar för det.

Nej, problemet är att ditt förnuft inte är samma som mad_skillz förnuft.
Eller mitt för den delen.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag uppfattar det som stötande när folk som inte har en aning om den avlidne spyr ur sig ett "rest in peace" på ett forum, men det är nog inte det du menar.
Och det är bara en uppfattning jag har som kanske inte delas av den avlidnes familj/vänner.

Nu kan jag inte tala för någon annan, men i fallet med Jennifer (där jag känner att jag kan gruppera mig med "vänner") uppskattar åtminstone jag gesten. Ungefär som att folk visar att de bryr sig, att de beklagar sorgen. Återigen, jag kan inte tala för någon annan, men det är så jag uppfattar det, och inte som någon slentrianmässig spya.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Uppfattningen om vad som är en bombrepa är ju väldigt olika. Kan i alla fall själv säga att de gånger jag har åkte med Mad Skills eller Pippi så är de väldigt sympatiska. Visst det går fort när Pippi kör och Mad Skills har jag inte en suck att hänga på. Men det har aldrig varit nån hets och de väntar alltid vid korsningar. Överhuvudtaget tycker jag det går fort men sansat till på onsdagskörningar. Det har ju inte varit många olyckor när jag varit med i alla fall.

Men visst blåser nån om mig så jag måste agera blir jag sur. Men inte om jag knappt hinner agera. Sen håller jag med Pippi att man får förvänta sig lite. Kan ju vara en hantverkar som pressar sin skåpbil till max på väg hem till fredagsölen.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag uppfattar det som stötande när folk som inte har en aning om den avlidne spyr ur sig ett "rest in peace" på ett forum, men det är nog inte det du menar.
Och det är bara en uppfattning jag har som kanske inte delas av den avlidnes familj/vänner.

Däremot förstår jag inte vad du menar med att det inte skulle finnas en risk för att dö när man kör hoj. Är du en av dessa mentala dvärgar jag refererade till tidigare i tråden? Jag tror inte det, så varför förstår du inte att det kan vara LIVSFARLIGT att köra hoj som de flesta gör?
Många gånger över 100km/h (eller 250km/h för den delen med) i praktiken oskyddade, meter ifrån bergväggar, mötande lastbilar och grus i kurvorna. Risk för att dö...? Skojar du med oss?

Om du inte förstår hur jag menar kan jag inte göra så mycket åt, men det som är patetiskt är att det verkar vara accepterat att ett antal unga människor måste dö i mc olyckor varje år, det hör liksom till mc åkandet:näsblod
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Att köra som f-n förbi utfarter, cyklister och hästar eller vad som helst tjänar inget till heller. Det skapar bara ett förakt mot MC-ister. Folk som tycker det tuffaste som finns att köra som helv*te i tätorter är ännu dummare. Har aldrig träffat någon som imponerats av det förutom spånhuvudet på hojen baken som visst ska vara lika "cool".
Att folk är villiga att riskera sitt eget liv är en sak, men vad är värst;
Köra ihjäl sig själv eller ta livet av, t ex, ett barn som sprang ut och själv överleva?

Det är precis sånt som vi försöker pränta in på våra gruppkörningar.
Och innan någon annan säger det, ja, det kan gå lite fel på vägen från gruppkörningen till McD... men då har vi redan kört 10-15mil i gruppkörning och säger att nu är det upp till var och en.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är precis sånt som vi försöker pränta in på våra gruppkörningar.
Och innan någon annan säger det, ja, det kan gå lite fel på vägen från gruppkörningen till McD... men då har vi redan kört 10-15mil i gruppkörning och säger att nu är det upp till var och en.

Så sant, senast i onsdags verkade ingen känna sig pressad. Det var bara och byta plats om man höll olika tempo. Samt så frågade Nilax om tempot var ok.

Själv känner jag mig tryggare i grupp. Går det åt helvete när man kör själv kanske man inte får hjälp.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top