Polisen avbröt ju jakten på grund av den höga farten. Vägen är asfalterad i försommar så det går i princip att köra hur fort som helst efter den med motorcykel. Varför polisen avbröt jakten är nog för att vägen är hårt trafikerad under dagarna med mycket tung trafik.
Stället han krashade på är ca 1-1½ mil norrut efter E4:an och det är en bra bit bort ifrån den plats där dom "borde" ha tappat bort honom pga den höga hastigheten.
Hur tillvida Polisen avrbyter en jakt eller inte tar jag alltid med en mycket stor nypa salt....
I början av 90 talet hade jag en bekant (vi umgicks i samma hojkrets) som körde en honda. Han hade nyligen fått tillbaka sitt körkort efter en forkörning.
En sen kväll, natt var han påväg från Alfta in mot Bollnäs. Ingen trafik och vägen är en riksväg med större mått.
Han möter länstrafikgruppens trafikpilot som vänder och sätter efter honom. Det blir jakt...
Han vill förmodligen inte bli av med körkortet igen.. Med polisen hack i häl kör han in på Runemovägen och förmodligen hänger trottlarna i styret.
Vid Runemo kommer han fram till en lång vänsterkurva. I kurvan står en skylt med ett ortsnamn på. Nu kommer jag inte ihåg om det står Runemo eller Alfta på den skylten... Men det är ju inte intressant i historien...
I denna kurva går han av någon orsak av och kör in i just den skylten. Hans liv gick inte att rädda.
Även efter denna olycka hävdade polisen att de avbröt innan olyckan.
De hävdade att han körde en stor 6 cylindrig mc. Den var god för minst 270-290 km/h och att de inte haft en någon möjlighet att hänga på den flyende mc-föraren med sin saab turbo....
Hojen han körde var en Honda CBX 1100.
Polisen hävdade i en version att de avbröt jakten tidigt och när de kom fram till platsen såg olyckan..
En annan version av det var att de avbröt jakten. Såg ett bromsljus och när de kom fram till platsen 1 minut senare hittade de en olycka..
Vi som låg och körde den här vägen rätt ofta... och ofta i inspirerande tempo och på betydligt värre hojar än cbxen..., FZ 750, FZR, Gsxr, RD, RG och allt vad vi håkte på... Vet att den kurvan kunda man i princip hålla stumt genom..
Vi pratade mycket om denna olycka.. och är rätt säker på att enda sättet han kan ha kört av på där är att polisen legat på omkörning och i princip prejat honom av vägen...
Jag lärde mig en sak av denna händelse och det är att när en mc-förare har kraschat under flykt från polisen... Så även om det officiellt heter att polisen släppt personen så ställer jag mig alltid frågan... Gjorde de verkligen det???
Vad som egentligen hände den natten får vi aldrig reda på.
Att skylla på polisen är enkelt... Likväl att lägga skulden på den förolyckade. Han valde ju själv att försöka smita..
Han lämnade fru och barn... för vad kan vi undra? Några månader utan körkort?
Var det värt det?
Är det verkligen Svensson-olyckorna?
Känns mer missbrukare stjäl hoj alternativt 4hjuling på landet-olyckor?
Tyvärr mycket vanligare än många tror....