Diskussion olyckor 2010

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Måste bara inflika att jag tror att den där statistiken tyvärr bara är "tillfällig" snarare än ett trendbrott. Vi hade en lång och kall vinter där även våren och försommaren var ovanligt kall. Det har nog dragit ner siffrorna.

Sommaren i övrigt har även den varit ganska dålig och ostadig bortsett från 3 veckor i slutet av juni/början av juli som var riktigt bra.

Känns som att framförallt de få Onsdagar med bra väder så har det kraschats som vanligt.

Och ang. olyckan på Essingeleden så hade jag inte heller läst om den förrens jag såg i den här tråden. rip.
Vi både kunde och gick bättre...i totalsvensk statistik -fck uppdelningen :yoparty sluta skåda navel för en stund - i beg.
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Borde det inte vara dags att folk tar det lite lugnare i trafiken?

Bombning kan väl ske på ställen där inte så många trafikanter är? Typ skogsvägar...

Helt värdelöst att folk sätter livet till för lite onsdagsbus.

Pippi - klok som vanligt..

Måste bara inflika att jag tror att den där statistiken tyvärr bara är "tillfällig" snarare än ett trendbrott. Vi hade en lång och kall vinter där även våren och försommaren var ovanligt kall. Det har nog dragit ner siffrorna.

Yesbox, så kan det ligga till. Har en del kontakt med en forskare från Österrike, och han är mycket tydig med kopplingen Väder & antal döda på på MC!


Vi både kunde och gick bättre...i totalsvensk statistik -fck uppdelningen :yoparty sluta skåda navel för en stund - i beg.

Personligen anser jag att vi bör ha stake och informera mera om MC olyckorna här - så vi alla kan lära oss att förstå varför det gick snett!

I svensk olycks statistik och debatt framgår inte enkla begrebb som t. ex.; bombning, wheelie/stoppie, brist på körskunskap ( t. ex. kurv teknik eller broms), kriminalitet, mm..

Istället har från myndigheterna, pressen; inget körkort, avställd, rattfylla, för hög hastighet, etc.. - och vad lär vi oss av detta..

Om vi inte själva har "balls" att tala om vad som hände - lär jag mig inte särskild mycket..

Jag var förre året på flera platser vart det var MC dödsolyckor - och har i samband med detta försökt att förstå olyckorna och andledningarna - vartefter jag har klagad duktigt" hos dåvärande Vägverket.

Efter att ha grottad i djupstudiematerial (under fortrolighet) kom en skrämmande bild upp; Det mesta var inte som beskrevet på forums, - polisrapporterna (innehållande förhör) viste en annan bild, väldigt höga hastigheter, mycket droger, alkohol, körförbud, inga körkort, och framför allt så jag att vi måste prata om brist på körkunskap, bombning, grupptryck, etc..

Ledsen om jag brytar mott etiketten!
Jag vill endast ha alla mina kompissar kvar på hoj...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du är en mycket klok människa, Pippi:tummenupp

Kolle här på forumet fäste min uppmärksamhet på en dagsfärsk händelse: http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=5586577

En lite äldre eskapad tidigare i sommar: http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5492061

Visst kanske vi kan le lite grand åt händelserna, men det är väl inte riktigt den typen av uppmärksamhet som påverkar allmänhetens uppfattning om våra fordon i särskilt positiv bemärkelse. Lägg därtill en bunt fotografier från fartkamerorna i kommunen så behöver man väl inte direkt vara Einstein för att föreställa sig vad vad Piteåpolisen har att berätta på vinterns konferenser om framtida insatser och resursfördelning för att främja trafiksäkerheten:död

Som man bäddar...

Borde det inte vara dags att folk tar det lite lugnare i trafiken?

Bombning kan väl ske på ställen där inte så många trafikanter är? Typ skogsvägar...
 
Last edited:

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
En massa bra text...

För att vara galen är du ovanligt klok :tummenupp

Håller med Jesper, man måste våga/kunna informera om vad som verkligen hände, man lär sig av misstag ! Tyvärr hinner för många av oss hojåkare avlida innan.. men låt inte nåns olycka vara förgäves utan låt oss alla lära av misstagen...
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Lägg därtill en bunt fotografier från fartkamerorna i kommunen så behöver man väl inte direkt vara Einstein för att föreställa sig vad vad Piteåpolisen har att berätta på vinterns konferenser om framtida insatser och resursfördelning för att främja trafiksäkerheten:död

Som man bäddar...

Bara att instämma. Var inte allt för ovanligt när jag jobbpendlade till Luleå i sommar att det kom flygande förbi nån jeppe i god fart på plastraket vid fartkamerorna som är uppsatta i Rosvik och Kopparnäs. För er oinvigda så är dessa två fartkameror de mest lönsamma i hela Sverige. Båda hade drygt 1000 mer fotade fortkörare än 3:an på listan. Mörkertalet är ju förmodligen ännu större (motorcyklister som inte kan tas, men fortfarande hamnar på bild).

Två rejäla bombningar som fastnat på polisens radar i Piteås omnejd kan ju inte annat än vara en tvåhundraprocentig ökning. Vet inte om man ska dra kopplingar till att det varit ovanligt många som tagit körkort i Luleå och Piteå senaste året då förarna i båda fallen varit under 25 år. Förmodligen kommer dom hålla ett extra öga på motorcyklisterna nästa säsong då vi varit relativt förskonade från sånt här.

Motorcyklarna vi kör inbjuder ju ofta till hög fart, men det börjar kännas jäkligt uttjatat att använda det som ursäkt varje gång någon olycka händer (pga fortkörning/bombning). Varje vecka läggs det upp filmer här på forumet som glorifierar körning som inte kan kallas något annat än idiotisk. Nu vet jag inte vem som använder dessa filmer som någon form av måttstock på vad som är häftigt att göra men någon gör det ju uppenbarligen för det blir ju bara fler och fler.

När du är ute och kör motorcykel ensam kör du för din egen skull. För att det är härligt. Frihetskänslan och allt det där. Inga krav eller nånting.

Så fort det blir en större samling motorcyklister växer vargflocken fram. Gärna tänja på lite gränser, "Kolla så häftig jag är!". Är det en grupp på fem personer så har du fem olika körstilar och fem helt olika sinnen. Den som leder gruppen kanske inte har något problem med tempot men dom övriga hamnar lite på efterkälken och försöker ta ikapp detta genom att köra fortare. Marginalerna minskar och vips så ligger du ute i grönsakerna, smetad runt en trädstam.

Krasst sagt är det ungefär lika förvånande att motorcyklister dör efter smala och kurviga skogsvägar (Bulten, mfl) som att barn dör av svält i Afrika.

Det är inte körskolorna, SMC eller någon annan instans som brister i sin utbildning eller information som gör att olyckorna inte minskar, det är vi här på forumet som brister i att uppfostra våra hojkompisar och folk som har för avsikt att ta hojkort. Normen här på SH är att vi ser trådar från Bulten med bilder på posörskrapningar i kurvor, filmer där man körfortsåinnihelvete på bakhjulet efter motorvägen och så vidare.

Visst, i var och en av oss bor det en liten djävul som vill gasa på lite extra då och då eller gärna ofta. Och visst, var människa måste tänka för sig själv, men jag tror ändå att genom att ta avstånd från ovanstående beteende och istället främja att köra med insidan, tänka efter före och gärna köra avrostningar / bandagar / knix att vi kan förändra allmänhetens synsätt på motorcyklismen. Men kanske framförallt; vårt eget.

Och som dansken sa: att vi här på forumet börjar reflektera kring och diskutera olyckorna mer öppet.

Ingen av oss vill ju läsa att goda vänner kört ihjäl sig, speciellt inte som tjejen i Stockholm härom kvällen. En tragedi som saknar motstycke.

Nu har jag väl dragit nog så mycket off-topic men jag ville bara skriva av mig lite.

Idioti från alla håll. Lyckligtvis gick det bra nu. Men vi måste alla ta vårt ansvar. Hur hade låtit om han förolyckats. Att polisen hänger på nån som kör i 248 km/h :huvet , vad fan tänker dom med där uppe.

Polisen avbröt ju jakten på grund av den höga farten. Vägen är asfalterad i försommar så det går i princip att köra hur fort som helst efter den med motorcykel. Varför polisen avbröt jakten är nog för att vägen är hårt trafikerad under dagarna med mycket tung trafik.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...shade%20f%F6raren.%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Stället han krashade på är ca 1-1½ mil norrut efter E4:an och det är en bra bit bort ifrån den plats där dom "borde" ha tappat bort honom pga den höga hastigheten.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Personligen anser jag att vi bör ha stake och informera mera om MC olyckorna här - så vi alla kan lära oss att förstå varför det gick snett!

Absolut, det skulle vara helt underbart om man kunde få lära lite av andras misstag, men det jag verkligen saknar i den enkla statistiken är vilka som är rena olyckor och vilka som är "självförvållade", med självförvållade menar jag då droger/alkohol/inget körkort osv... dvs sådana som vi seriösa hojåkare inte riktigt vill befatta oss med.

I svensk olycks statistik och debatt framgår inte enkla begrebb som t. ex.; bombning, wheelie/stoppie, brist på körskunskap ( t. ex. kurv teknik eller broms), kriminalitet, mm..

Istället har från myndigheterna, pressen; inget körkort, avställd, rattfylla, för hög hastighet, etc.. - och vad lär vi oss av detta..

Om vi inte själva har "balls" att tala om vad som hände - lär jag mig inte särskild mycket..

Jag var förre året på flera platser vart det var MC dödsolyckor - och har i samband med detta försökt att förstå olyckorna och andledningarna - vartefter jag har klagad duktigt" hos dåvärande Vägverket.

Efter att ha grottad i djupstudiematerial (under fortrolighet) kom en skrämmande bild upp; Det mesta var inte som beskrevet på forums, - polisrapporterna (innehållande förhör) viste en annan bild, väldigt höga hastigheter, mycket droger, alkohol, körförbud, inga körkort, och framför allt så jag att vi måste prata om brist på körkunskap, bombning, grupptryck, etc..

Ledsen om jag brytar mott etiketten!
Jag vill endast ha alla mina kompissar kvar på hoj...

Det som jag tror att vi alla kan hjälpa till med är att vara bättre på att inte låta folk falla för grupptrycket, att inte "inleda i frestelse" så att säga och hålla lite koll på varandra i grupperna och faktiskt hjälpa så gott vi kan.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Läste artikelln i om dödsolyckan på essingeleden häromdagen men den var ju väldigt vag, nån som känenr till olycksförloppet och vad det berodde på etc?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Efter att ha grottad i djupstudiematerial (under fortrolighet) kom en skrämmande bild upp; Det mesta var inte som beskrevet på forums, - polisrapporterna (innehållande förhör) viste en annan bild, väldigt höga hastigheter, mycket droger, alkohol, körförbud, inga körkort, och framför allt så jag att vi måste prata om brist på körkunskap, bombning, grupptryck, etc..

Ledsen om jag brytar mott etiketten!
Jag vill endast ha alla mina kompissar kvar på hoj...

Är det verkligen Svensson-olyckorna?

Känns mer missbrukare stjäl hoj alternativt 4hjuling på landet-olyckor? :va
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Polisen avbröt ju jakten på grund av den höga farten. Vägen är asfalterad i försommar så det går i princip att köra hur fort som helst efter den med motorcykel. Varför polisen avbröt jakten är nog för att vägen är hårt trafikerad under dagarna med mycket tung trafik.

Stället han krashade på är ca 1-1½ mil norrut efter E4:an och det är en bra bit bort ifrån den plats där dom "borde" ha tappat bort honom pga den höga hastigheten.

Hur tillvida Polisen avrbyter en jakt eller inte tar jag alltid med en mycket stor nypa salt....

I början av 90 talet hade jag en bekant (vi umgicks i samma hojkrets) som körde en honda. Han hade nyligen fått tillbaka sitt körkort efter en forkörning.
En sen kväll, natt var han påväg från Alfta in mot Bollnäs. Ingen trafik och vägen är en riksväg med större mått.
Han möter länstrafikgruppens trafikpilot som vänder och sätter efter honom. Det blir jakt...
Han vill förmodligen inte bli av med körkortet igen.. Med polisen hack i häl kör han in på Runemovägen och förmodligen hänger trottlarna i styret.
Vid Runemo kommer han fram till en lång vänsterkurva. I kurvan står en skylt med ett ortsnamn på. Nu kommer jag inte ihåg om det står Runemo eller Alfta på den skylten... Men det är ju inte intressant i historien...
I denna kurva går han av någon orsak av och kör in i just den skylten. Hans liv gick inte att rädda.

Även efter denna olycka hävdade polisen att de avbröt innan olyckan.
De hävdade att han körde en stor 6 cylindrig mc. Den var god för minst 270-290 km/h och att de inte haft en någon möjlighet att hänga på den flyende mc-föraren med sin saab turbo....
Hojen han körde var en Honda CBX 1100.

Polisen hävdade i en version att de avbröt jakten tidigt och när de kom fram till platsen såg olyckan..
En annan version av det var att de avbröt jakten. Såg ett bromsljus och när de kom fram till platsen 1 minut senare hittade de en olycka..

Vi som låg och körde den här vägen rätt ofta... och ofta i inspirerande tempo och på betydligt värre hojar än cbxen..., FZ 750, FZR, Gsxr, RD, RG och allt vad vi håkte på... Vet att den kurvan kunda man i princip hålla stumt genom..
Vi pratade mycket om denna olycka.. och är rätt säker på att enda sättet han kan ha kört av på där är att polisen legat på omkörning och i princip prejat honom av vägen...

Jag lärde mig en sak av denna händelse och det är att när en mc-förare har kraschat under flykt från polisen... Så även om det officiellt heter att polisen släppt personen så ställer jag mig alltid frågan... Gjorde de verkligen det???

Vad som egentligen hände den natten får vi aldrig reda på.
Att skylla på polisen är enkelt... Likväl att lägga skulden på den förolyckade. Han valde ju själv att försöka smita..

Han lämnade fru och barn... för vad kan vi undra? Några månader utan körkort?
Var det värt det?

Är det verkligen Svensson-olyckorna?

Känns mer missbrukare stjäl hoj alternativt 4hjuling på landet-olyckor? :va

Tyvärr mycket vanligare än många tror....
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Polisen avbröt ju jakten på grund av den höga farten. Vägen är asfalterad i försommar så det går i princip att köra hur fort som helst efter den med motorcykel. Varför polisen avbröt jakten är nog för att vägen är hårt trafikerad under dagarna med mycket tung trafik.


Stället han krashade på är ca 1-1½ mil norrut efter E4:an och det är en bra bit bort ifrån den plats där dom "borde" ha tappat bort honom pga den höga hastigheten.

Ok, avbröt de jakt då läste jag fel. Trodde de låg på för fullt för att få tag på han. Tänkte mig just fina rubriker. "Polisen hetsar fartsyndare till race slutar tragiskt med krasch.....
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ok, avbröt de jakt då läste jag fel. Trodde de låg på för fullt för att få tag på han. Tänkte mig just fina rubriker. "Polisen hetsar fartsyndare till race slutar tragiskt med krasch.....

Gemene man lär inte tycka särskilt synd om personer som kraschar vid polisjakt. Det finns ju ett väldigt enkelt sätt att minimera risken för alla om man är jagad. Det är att stanna. Och det är helt hojåkarens val.
De flesta lär tycka att man får skylla sig själv, och det kan vi tacka oss själva för. Allmänheten vet ju hur "vi" kör bland trafik t ex.

I övrigt så tycker jag att Dansken är inne på helt rätt spår att det borde vara mer öppet och diskuteras vad som faktiskt hänt vid en olycka. Vad den berott på. Vad vittnen sagt osv. I slutänden kanske vi kan lära oss något av andras misstag.

Om det kommer fram att 95% av alla som kör av i en viss kurva gör det för att de bromsar och går rakt fram.. så kanske någon lär sig att inte bromsa i kurvan.. (siffran 95% är helt tagen ur luften som ett exempel).

I dag när olyckor diskuteras så är förklaringen ofta bara otur, grus, kalla däck.. såna grejer..

Och när statistik presenteras så skriker många om att i statistiken finns det med tjuvar, fulla/drogade osv.. Visst, det kanske det gör.. men det tar ju inte bort det faktum att vi ställer till med mkt skit själva, skit som vi borde göra något åt..

Jag tycker att det är lika tragiskt varje gång någon kör ihjäl sig, eller någon skadas för livet. MEN jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är så patetiskt när folk skrävlar ena dagen om att de är medvetna om riskerna, tycker att det är värt det för att hojåkning är deras liv.. och att de tar konsekvenserna.. men sen när det väl smäller så skylls det ALLTID på nånting annat än den bristande förmågan/omdömet hos föraren själv..

Jag har vurpat 2 gånger. Ena gången var det första varvet på en bana, så då kanske däcken var lite kalla.. men båda gångerna var det ändå bara mitt fel. Hade jag kommit in saktare och haft bättre gaskontroll så hade det aldrig hänt.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Borde det inte vara dags att folk tar det lite lugnare i trafiken?

Bombning kan väl ske på ställen där inte så många trafikanter är? Typ skogsvägar...

Helt värdelöst att folk sätter livet till för lite onsdagsbus.

Muhahahahahaha!

Minns i våras när du och mad skills var inne i en av SFS trådar och skulle hetsa mig ang. min körning, och det var knappast så ni körde lugnt själva trotts att du vart skjutsad av en annan förare, vägarna var inte 99% grusfria och tempen låg på ca. 13 C

på internet är alla perfekta:glömdet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För att vara galen är du ovanligt klok :tummenupp

Håller med Jesper, man måste våga/kunna informera om vad som verkligen hände, man lär sig av misstag ! Tyvärr hinner för många av oss hojåkare avlida innan.. men låt inte nåns olycka vara förgäves utan låt oss alla lära av misstagen...
Ja, tyvärr är det många som alltid pekar ut en yttre orsak till olyckan, och ser inte deras egen roll i det hela, tex anpassa farten efter omständigheterna eller tänkta ett steg längre. Att köra fort är en sak, 150kmh på en öde, rak, torr motorväg är inte farligt. Att köra för fort är en helt annan sak! Ibland är 30kmh för fort med tanke på omständigheterna just där och då, ibland är 70kmh för fort för just den personen pga erfarenhet, kunskap mm.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur tillvida Polisen avrbyter en jakt eller inte tar jag alltid med en mycket stor nypa salt....

I början av 90 talet hade jag en bekant (vi umgicks i samma hojkrets) som körde en honda. Han hade nyligen fått tillbaka sitt körkort efter en forkörning.
En sen kväll, natt var han påväg från Alfta in mot Bollnäs. Ingen trafik och vägen är en riksväg med större mått.
Han möter länstrafikgruppens trafikpilot som vänder och sätter efter honom. Det blir jakt...
Han vill förmodligen inte bli av med körkortet igen.. Med polisen hack i häl kör han in på Runemovägen och förmodligen hänger trottlarna i styret.
Vid Runemo kommer han fram till en lång vänsterkurva. I kurvan står en skylt med ett ortsnamn på. Nu kommer jag inte ihåg om det står Runemo eller Alfta på den skylten... Men det är ju inte intressant i historien...
I denna kurva går han av någon orsak av och kör in i just den skylten. Hans liv gick inte att rädda.

Även efter denna olycka hävdade polisen att de avbröt innan olyckan.
De hävdade att han körde en stor 6 cylindrig mc. Den var god för minst 270-290 km/h och att de inte haft en någon möjlighet att hänga på den flyende mc-föraren med sin saab turbo....
Hojen han körde var en Honda CBX 1100.

Polisen hävdade i en version att de avbröt jakten tidigt och när de kom fram till platsen såg olyckan..
En annan version av det var att de avbröt jakten. Såg ett bromsljus och när de kom fram till platsen 1 minut senare hittade de en olycka..

Vi som låg och körde den här vägen rätt ofta... och ofta i inspirerande tempo och på betydligt värre hojar än cbxen..., FZ 750, FZR, Gsxr, RD, RG och allt vad vi håkte på... Vet att den kurvan kunda man i princip hålla stumt genom..
Vi pratade mycket om denna olycka.. och är rätt säker på att enda sättet han kan ha kört av på där är att polisen legat på omkörning och i princip prejat honom av vägen...

Jag lärde mig en sak av denna händelse och det är att när en mc-förare har kraschat under flykt från polisen... Så även om det officiellt heter att polisen släppt personen så ställer jag mig alltid frågan... Gjorde de verkligen det???

Vad som egentligen hände den natten får vi aldrig reda på.
Att skylla på polisen är enkelt... Likväl att lägga skulden på den förolyckade. Han valde ju själv att försöka smita..

Han lämnade fru och barn... för vad kan vi undra? Några månader utan körkort?
Var det värt det?



Tyvärr mycket vanligare än många tror....

Visst ska man ta rapporter med en nypa salt. Att personer inom ordningsmakten håller varandra om ryggen är ju inget nytt fenomen, men samtidigt så ägde fortkörningen och olyckan rum på helt skilda platser. Finns ingen risk att en polisbil orkar hänga med i 250km/h efter dom här vägarna. E4:an har ganska mycket enkelfiligt den här sträckan, men det finns ändå utrymme för en MC att komma förbi. Även om dom skulle ha hakat på motorcykeln så hade dom kommit efter en bra bit, så att dom skulle ha prejjat han av vägen tycker jag låter osannolikt.

Vad gäller din kompis missöde så finns det säkert mycket sanning i det.

Som du säger finns det inte en chans att han skulle ha hållt några 270-290km/h, det gör ju nästan inte en modern 1000cc hoj som utvecklar nästan 100 hästar mer. Sen är ju inte CBX:en något vidunder vad gäller väghållning och det gör ju det hela mer osannolikt.

Värt det i efterhand? Förmodligen inte. I stundens hetta? "Helvete! Nu åker kortet igen!" *håller stumt*

Svårt att sia om...
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Gemene man lär inte tycka särskilt synd om personer som kraschar vid polisjakt. .

Men han kunde ju lika gärna ha tagit nån med sig. Min åsikt är att försöker nån köra ifrån snuten i 250 så bör det haja att han inte kommer att stanna förrens det går åt helvete. Kommer ihåg en tråd om en mc-polis som körde rakt mot 2 st bilar som hade street race. Polisen kallades för självmordsbenägen i flera medier.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Pippi
I en tidigare tråd försvarar du en av dina vänner som höll på att skrämma ner en tjej i diket pga. vansinneskörning. Du menade att man inte behöver bli rädd när han kör om utan några som helst marginaler, eftersom han är så skicklig på att köra och att du har sånt förtroende för honom eftersom han kan klappa dig på axeln när han kör om dig på bakhjulet.

Sen hänger väl du med det här gänget

BOMBÅKARTRÅDEN 2010

"Tänkte jag skulle starta en tråd för dom som gillar svineri och bus och är är trötta på att åka touring semester med sporthojen och behöva vänta en hel evighet vid varje korsning..."

Dubbelmoral så det skriker om det
Nu blev det här kanske lite fel att ta upp det i den här tråden (jag gillar egentligen personangrepp), men jag är så jäkla trött på dom som skriver så kloka saker ena dagen, sen är dom med och hetsar och försvarar bombkörningar andra dagen
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Pippi
I en tidigare tråd försvarar du en av dina vänner som höll på att skrämma ner en tjej i diket pga. vansinneskörning. Du menade att man inte behöver bli rädd när han kör om utan några som helst marginaler, eftersom han är så skicklig på att köra och att du har sånt förtroende för honom eftersom han kan klappa dig på axeln när han kör om dig på bakhjulet.

Sen hänger väl du med det här gänget

BOMBÅKARTRÅDEN 2010

"Tänkte jag skulle starta en tråd för dom som gillar svineri och bus och är är trötta på att åka touring semester med sporthojen och behöva vänta en hel evighet vid varje korsning..."



Dubbelmoral så det skriker om det

är det sant, kan hon ta sig i arslet :mattias
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dubbelmoral så det skriker om det
Nu blev det här kanske lite fel att ta upp det i den här tråden (jag gillar egentligen personangrepp), men jag är så jäkla trött på dom som skriver så kloka saker ena dagen, sen är dom med och hetsar och försvarar bombkörningar andra dagen
Är inte det en av dom absolut största riskerna, att olyckor händer bara andra, dom som har otur å inte kan köra lika bra som jag/vi som är perfekta? Skulle det hända mig en olycka så är det pga nån helt annan egentligen.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Eeehh.....Que??:va

Pippi, den enda motorcyklisten som jag känner
som tullar på allt vad säkerheten gäller med
"hoppklistrade" mc-fordon mm.........:rolleyes:

Nu var det inte det jag skrev utan att jag tycker att folk borde tänka mer på riskerna med att ligga och elda inne i stan eller i tät trafik. Riskerna är så mycket större att det går åt fanders än på en skogsväg.
Vad gäller ihopklistrade fordon får du förklara lite mer vad du menar, jag kan inte minnas att jag har haft ett enda, men jag kan ju ha fel.


Muhahahahahaha!

Minns i våras när du och mad skills var inne i en av SFS trådar och skulle hetsa mig ang. min körning, och det var knappast så ni körde lugnt själva trotts att du vart skjutsad av en annan förare, vägarna var inte 99% grusfria och tempen låg på ca. 13 C

på internet är alla perfekta:glömdet

Fortfarande skogsvägar inte mycket trafik och det var inte jag som kom på varvstoppet på ett hjul på som du själv skriver ”inte grusfria vägar och temp på 13 grader…”

Pippi
I en tidigare tråd försvarar du en av dina vänner som höll på att skrämma ner en tjej i diket pga. vansinneskörning. Du menade att man inte behöver bli rädd när han kör om utan några som helst marginaler, eftersom han är så skicklig på att köra och att du har sånt förtroende för honom eftersom han kan klappa dig på axeln när han kör om dig på bakhjulet.

Sen hänger väl du med det här gänget

BOMBÅKARTRÅDEN 2010

"Tänkte jag skulle starta en tråd för dom som gillar svineri och bus och är är trötta på att åka touring semester med sporthojen och behöva vänta en hel evighet vid varje korsning..."

Dubbelmoral så det skriker om det
Nu blev det här kanske lite fel att ta upp det i den här tråden (jag gillar egentligen personangrepp), men jag är så jäkla trött på dom som skriver så kloka saker ena dagen, sen är dom med och hetsar och försvarar bombkörningar andra dagen


Jag menar inte att hon inte har rätt att bli rädd. Klart att PippiT har all rätt i världen att bli rädd om nån kör om med tighta marginaler. Jag tyckte dock att man bör ha uppsikt i speglarna samt att på en sådan väg kunna förvänta sig att det kommer folk som kör betydligt snabbare än en själv. Skogsvägar åter igen inte i tät trafik… Om jag inte missminner mig har tom PippiT bett om ursäkt för sitt uppträdande och skrivande i forumet samt att Mad_Skillz har bett om ursäkt för att han körde om tight.

Visst att jag hänger med folk som kör fort men jag måste väl ändå ta ansvar för min körning och inte deras? Eller är jag personligen ansvarig för vad mina kompisar gör och du för dina?

Jag vet inte, men det kanske är dumt att måna om att folk tar det lite lugnare i trafiken och att det inte blir ”leva upp till ghostrider filmerna” på alla onsdagar i stan tex…

Som jag skrev i första inlägget, bomba i skogen och kör lugnare i trafiken så kanske fler får behålla livet!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top