Diskussion olyckor 2010

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu var det inte det jag skrev utan att jag tycker att folk borde tänka mer på riskerna med att ligga och elda inne i stan eller i tät trafik. Riskerna är så mycket större att det går åt fanders än på en skogsväg.



Fortfarande skogsvägar inte mycket trafik och det var inte jag som kom på varvstoppet på ett hjul på som du själv skriver ”inte grusfria vägar och temp på 13 grader…”

Citerade bara så långt jag orkade läsa.
Men allvarligt, när ska det bli komma något nytt under solen?

Sen -03 har jag läst det här forumet och den tydligaste konstanten har varit gnäll över dödsolyckor, och uppmaningar att alla andra ska köra säkrare och helst långsammare. Precis som det skulle hjälpa.
Självklart ska man se till sitt egna hus innan man talar om för andra hur de ska köra men vafan, det är väl ingen överraskning att det är en farlig aktivitet att löda på lite?

Ni som inte förstått att ni tar en risk när man kör som... tja, de flesta gör måste ju vara helt förståndshandikappade. Och när man insett risktagandet så kan ni antingen ändra ert körsätt eller acceptera riskerna de flesta av oss tar.
Sen är det en stor skillnad på de med lite skills och de som kör vårdslöst med, men det verkar ingen prata om.

Edit; Varvstoppet är alltid coolt :mattias
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Börjar med att meddela att detta inte är ett tjaffs mellan Pippi och Pippi och att vi faktiskt även pratar privat med varandra men jag tänker trots detta ge ett svar på hur jag tänker. :)

Pippi :krama



Jag menar inte att hon inte har rätt att bli rädd. Klart att PippiT har all rätt i världen att bli rädd om nån kör om med tighta marginaler. Jag tyckte dock att man bör ha uppsikt i speglarna samt att på en sådan väg kunna förvänta sig att det kommer folk som kör betydligt snabbare än en själv. Skogsvägar åter igen inte i tät trafik…

För det första så hade jag full koll i backspeglarna, men man kan inte sitta och stirra sig blind i backspeglarna heller, trodde det var en självklarhet att man faktiskt ska ha en rörlig blick. ;) Kommer det sedan någon bakifrån i en hastighet som är BRUTALT mycket över den hastighet som faktiskt är på vägen (70) så är det inte något som JAG ska förvänta mig. Man kan väl säga att det är skapligt tät trafik om man kommer själv och kör om 10-14 motorcyklar eller? :rolleyes:



Om jag inte missminner mig har tom PippiT bett om ursäkt för sitt uppträdande och skrivande i forumet samt att Mad_Skillz har bett om ursäkt för att han körde om tight.

Jag har inte bett om ursäkt för jag har inget att be om ursäkt för? Eller?



Visst att jag hänger med folk som kör fort men jag måste väl ändå ta ansvar för min körning och inte deras? Eller är jag personligen ansvarig för vad mina kompisar gör och du för dina?
Jag vet inte, men det kanske är dumt att måna om att folk tar det lite lugnare i trafiken och att det inte blir ”leva upp till ghostrider filmerna” på alla onsdagar i stan tex…

Här håller jag helt med dig, man kan endast ta ansvar för sin egen körning och inte sina vänners. Däremot är nog jag personligen och många av de jag kör med inte rädda för att skälla ut varandra om vi tycker att nån av oss kör som en idiot eller gör en korkad omkörning. (Ja emma082, jag vet och det kommer aldrig att hända igen:().
Det är aldrig dumt att måna om andra Pippi.



Som jag skrev i första inlägget, bomba i skogen och kör lugnare i trafiken så kanske fler får behålla livet!

Här måste jag nog återigen va lite av en moralkärring antar jag för är det inte så att (inga bevis) många av de allvarliga olyckorna faktiskt sker ute i skogen såsom på Bulten? I flera av dessa olyckor har dessutom någon antingen dragit med sig någon i sin egen krasch eller helt enkelt orsakat någon annan att krascha?


Varför inte istället inse att kuken och brösten inte blir större och att ni inte blir snyggare av att spela coola och köra som idioter? :yoparty:D:tuttar
 
Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag har säkert fel i mångt och mycket likväl som många andra.

Mitt inlägg började med att jag tycker att det är "säkrare" att bomba i skogen än i stadstrafik. Håll med eller håll inte med. Min uppfattning är och kommer förbli att det är bättre att köra 200 på en skogsväg än på Sveavägen en tisdag kl 18.00. Kanske tänker dumt men det får stå för mig.


PippiT hade för mig att ni kom till sans och bad om ursäkt till varandra, jag kan fortfarande ha fel.


Att man skall ha koll i speglar gällde nog inte bara dig PippiT utan ALLA som vistas i trafiken. Om vi hojåkare klagar på bilister som "aldrig" flyttar sig ur vänstra filen på motorvägen kan det ju vara en hit att vi själva tittar massor bakåt oxå... Samt så menar jag att vi som ofta kör dessa vägar, bulten, bogan osv ÄR eller BORDE vara medvetna om att folk "sk bombar" dessa sträckor. Jag försvarar INTE att nån gör det för det får den enskilde ta ansvar för!

Visst 4-10 hojar i rad är ju lite trafik men inte som på essingen en fredag kl 15.00 ;)

Som sagt är det inget tjafs mellan mig och PippiT.

Tror att vi båda vill måna om folk i allmänhet...

...fast eftersom pippi 1 verkar ha en del fel i sakfrågan, har du befog att tjafsa med henne.

Måste någon ha fel? Kan det inte vara så att folk har olika åsikt om saker och ting eller tolkar saker och ting olika? BTW Pippi 1 vem är det? Pippi eller Pippi T är de alternativ som finns vad jag vet...
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...bara för att pinka lite terpentin på brandfacklan innan jag vevar in den. :hihi

Jag minns en dam med fläta hängandes ur hjälmen som brassade om vårat utflyktsgäng på en del särdeles illa valda ställen på bulten en helg förra hösten...vill minnas det var blinda krön och kurvor inblandat.

Personligen så skiter väl jag i om någon brassar åt helvete pga allmän klåpighet, men det är ju oftast så att den som ställer till med det, klarar sig bäst.

Sedan om det var den dam jag tänker på, vilket jag är rätt säker på att det är, så är kanske inte 200 i skogen alltid så bra. ;) Det beror på hur man gör't.

/J - åkte i 200 senast i tisdags, men försökte göra't på någorlunda vettigt sätt. :galopperandedubbelmoralhelvit :huvet
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
200 på en skogsväg låter inte så smart. Men jag antar att med skogen menar du alla vägar utanför tullarna eller?
Är det inte där de flesta olyckor sker?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Måste någon ha fel? Kan det inte vara så att folk har olika åsikt om saker och ting eller tolkar saker och ting olika? BTW Pippi 1 vem är det? Pippi eller Pippi T är de alternativ som finns vad jag vet...

någon måste ha fel, om någon annan har rätt. framförallt om åsikterna går diametralt isär.

"...ett tjaffs mellan Pippi och Pippi"--->därav att jag kallade den ena för pippi1. sluta vara så lättstött pippi2.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag menar inte att hon inte har rätt att bli rädd. Klart att PippiT har all rätt i världen att bli rädd om nån kör om med tighta marginaler.

Och om PippiT vinglar till av okänd anledning eller flyttar något på sig av någon anledning, har hon då rätt att inte bli klippt bakifrån eller får hon skylla sig själv för att hon har dålig uppsikt bakåt?

Det är marginalerna som ser till att olyckor inte händer, om man regelbundet kör utan dem så är det inte fråga om utan när och då är problemet inte bara att man kvaddar själv utan att man riskerar att skada/döda någon annan.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
PippiT hade för mig att ni kom till sans och bad om ursäkt till varandra, jag kan fortfarande ha fel.

Vi kom till sans och tog i hand på att vi uppfattade saker olika men jag bad inte om ursäkt för vad finns det jag kan be om ursäkt för? Att jag var i vägen? Att jag hängde ut honom? Jag skäms inte för att jag hängde ut honom eftersom han satt och försvarade sitt beteende i tredje person, men som sagt...han och jag har lagt ner och insett att vi har olika åsikter och ser på händelsen olika och han har dessutom sagt att han ska försöka tänka sig för i framtiden.



Samt så menar jag att vi som ofta kör dessa vägar, bulten, bogan osv ÄR eller BORDE vara medvetna om att folk "sk bombar" dessa sträckor. Jag försvarar INTE att nån gör det för det får den enskilde ta ansvar för!

Jo men hur är det med oss andra som faktiskt inte vet vilka vägar det bombas på? Jag visste inte att vägen vid Gottröra var en sådan väg till exempelt? Hur ska jag då bli medveten om det? Måste jag göra efterforskningar innan jag ska köra på en väg första gången eller är det faktiskt så att vägen är en allmänn väg där man egentligen ska följa hastighetsbegränsningen? Det går aldrig någonsin få rätt i denna fråga om man inte håller hastighetsbegränsningen, tyvärr.



Visst 4-10 hojar i rad är ju lite trafik men inte som på essingen en fredag kl 15.00 ;)

Nu skrev ju jag 10-14 hojar...så hur tänkte du nu. :gnissla:krama



BTW Pippi 1 vem är det? Pippi eller Pippi T är de alternativ som finns vad jag vet...

Pippi 1 är du eftersom du var reggad innan mig på forumet. ;)
Pippi T är jag för att jag heter Pippi och mitt efternamn börjar på T. *fniss*:banana

någon måste ha fel, om någon annan har rätt. framförallt om åsikterna går diametralt isär.

"...ett tjaffs mellan Pippi och Pippi"--->därav att jag kallade den ena för pippi1. sluta vara så lättstött pippi2.

Men jag är väl PippiT(vå) då eller. :D:krama och jag är inte lättstött...mig stöter man inte på utan att få lite :whip
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag är 44 år gammal och har kört mest gamla hojar i mitt liv förutom dom sista 10 åren. Glidare och sedan en BMW 1200 Adventure sedan förra våren. Jag har kört mycket hoj. Jag blir rädd när jag blir omkörd av idioter ibland. Det klarar jag av att erkänna. Jag blir skiträdd. Ena stunden tittar man i backspegeln och ser ingenting oroande och 8 sekunder senare far det förbi någonting som för ett jävla liv i 200 + knyck på motorvägen. Jag blir väldigt rädd. Kör inte så. Jag får lust att montera en robotramp på hojen.

det är marginalerna som ser till att olyckor inte händer, om man regelbundet kör utan dem så är det inte fråga om utan när och då är problemet inte bara att man kvaddar själv utan att man riskerar att skada/döda någon annan.

+1.

//j
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Muhahahahahaha!

Minns i våras när du och mad skills var inne i en av SFS trådar och skulle hetsa mig ang. min körning, och det var knappast så ni körde lugnt själva trotts att du vart skjutsad av en annan förare, vägarna var inte 99% grusfria och tempen låg på ca. 13 C

på internet är alla perfekta:glömdet

Men du... Ta och tagga ner lite... Du har fortfarande inte fattat nåt av det jag skrev ang din körning i den där tråden.. Jag skojade med dig det var på skämt det var alltså inte allvar...
Du skrev till en av dina polare i den tråden att han körde som en tjej och att du åker ifrån han (Du skojade med han) inget fel med de..
Och jag tänkte att jag skulle skoja lite med dig och skrev det här som svar på det du skrev till din polare..

"Vem var det som blev om åkt av en H-D i helgen på kringelikrog väg......?:rolleyes:"

Du tog det tydligen väldigt hårt och verkade inte förstår att jag skojade med dig och där var diskussionen igång...

Vafan kom igen släpp det där nu man måste väl ändå kunna skoja lite med dig annars kanske du inte ska hålla på och skriva på ett öppet forum om du inte kan ta det..

Sen undrar jag lite vad du anser vara lugn körning när du säger att vi knappast körde lugnt när det gick i laglig hastighet...
Det var första gången för mig också att köra på den vägen faktiskt..
Och hon som ledde gruppen (En dam på 46år) körde lugnt just för att alla skulle hänga med...

Jag kritiserar absolut inte din körning eller säger att du är en dålig förare osv... Snarare tvärt om, så jag hoppas inte att du tar illa upp men jag är bara lite nyfiken på vad som är lugnt när 70 på 70 väg inte anses vara lugn körning.

Sen hänger väl du med det här gänget

BOMBÅKARTRÅDEN 2010

"Tänkte jag skulle starta en tråd för dom som gillar svineri och bus och är är trötta på att åka touring semester med sporthojen och behöva vänta en hel evighet vid varje korsning..."

Hur vet du vilka Pippi hänger med...? Och oavsett vilka hon nu hänger med vad har det med HENNES körning att göra egentligen.. Eller hennes åsikter.. Pippi brukar inte köra några bombrepor hon brukar nog snarare ta det lite lugnt när hon kör enligt mitt tycke iaf.. Men allt är ju relativt..
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Jag får lust att montera en robotramp på hojen.

:D:D:D

Håller i övrigt med dig, det är inte bra att bete sig på ett sätt som skrämmer upp ens medtrafikanter. Vad vinner vi hojåkare på det?

Jag tar det tom riktigt riktigt lugnt när jag saxar fram i kötrafiken, min hastighetsuppfattning är väldigt annorlunda jämfört med dem som sitter i stillastående bilar. Inte för att jag inte KAN gasa för allt vad hojen håller, utan för att jag faktiskt inte vill skrämma nån stackare som efter det börjar ogilla motorcyklister. Jag är inte perfekt i trafiken, men försöker visa hänsyn (t.ex. saktar ner när det behövs) och kommunicera (t.ex. blinka när jag byter filer och ska ut ur rondeller) med andra trafikanter så att de ser att det finns en människa bakom hjälmfan.

För att bomba räcker det med att vara en idiot, att köra ansvarsfullt kräver lite till.
 

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Ort
hus
Hoj
Aprilia, Tuono
Är det inte så att det är ALLTID den som kör på någon bakifrån som gör fel?

Sen ang s.k "bombning", vem bestämmer vad som är "bombväg"?
Vägarna tillhör väl oss alla skattebetalare?

Jag vill inte ha en plastraket i arslet om jag kör "lagligt" o sen få skit för det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är 44 år gammal och har kört mest gamla hojar i mitt liv förutom dom sista 10 åren. Glidare och sedan en BMW 1200 Adventure sedan förra våren. Jag har kört mycket hoj. Jag blir rädd när jag blir omkörd av idioter ibland. Det klarar jag av att erkänna. Jag blir skiträdd. Ena stunden tittar man i backspegeln och ser ingenting oroande och 8 sekunder senare far det förbi någonting som för ett jävla liv i 200 + knyck på motorvägen. Jag blir väldigt rädd. Kör inte så. Jag får lust att montera en robotramp på hojen.



+1.

//j
Att bli omkörd gör mig mindre, så länge dom hinner svänga undan för mig så, men att möta vissa självmordsbenägna nötter som kör tillräckligt fort för att inte ha en susning om vad dom pysslar med känns sådär. I synnerhet när dom inte håller sig på sin sida eller bara måste köra om utan att kolla om dom får möte, eller hur fort mötet kör. Det är tur att man är hojåkare och är högst medveten om att det är troligare att en tvåhjuling kommer i 200 än 70... Än bättre blir det med gruppkörningar som leds av duktiga killar som kör fort å wannabes som inte klarar av att köra ens i närheten men hänger på för att visa att dom kan...
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vill inte ha en plastraket i arslet om jag kör "lagligt" o sen få skit för det.
Dessutom är vi ju inte dom enda trafikanterna ute på vägarna, det finns rätt gott om traktorer, bussar, lastbilar, bilar med släp osv. Ringer bombrepagänget runt till alla dom å tjoar "kod blå!!" i telefon som betyder att vägen mellan där å här är stängd för bombrepor mellan 16 och 21 på onsdag? :va
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top