Diskussion olyckor 2010

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
KTM RC8 R -12
Hej,

Jag har svårt att sätta fingret på -varför klotade jag...

Efter lugna 5 km utan direkta svängar skall jag köra på motorväg.

När jag är i påfarten till motorvägen lägger jag ner mcn för att skrapa knä. Får sladd bak när jag är på väg ner emot benskrap, känner att bakänden glider ut, tror att -nu kommer jag bara att glida på sidan...
Däcket får grepp och jag vobblar upp. Kastas som en high sider ur sadel. Mc´n flyger över mig. Både jag och mc ligger mitt på motorväg, E6. Änglavakt, ingen bil...!

Min teori:

Däcket är vamt i mitten. När jag lägger ner mcen får jag släpp på grund av kalla sidor. Kan det vara så att ett däck inte sprider värmen till sidorna tillräckligt under 5 km körning rakt fram?

Ingen singel och god vägbana, kanske lite grov. Efteråt ser bakdäcket rätt mysko ut, helt blankt polerat på den sidan, allt gummitrassel efter bankörning borta.

Hemskt tacksam av svar:)

vh Öjje
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Sidornna blir inte varma av att köra rakt fram. Vidare kan man ju tycka att det är ganska omdömmeslöst att köra så hårt att däcktemepraturen blir avgörande för liv eller död!

Skönt att det gick bra med hälsan!:tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Många motorvägspåfarter och rondeller är hala av lite dieselspill från den tunga trafiken. Det gör att det känns olustigt att "pressa"på dom ställena.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Gör ett enkelt test. Kör dina 5 km på sval asfalt i lungt tempo.
Stanna och känn av däcktempen med handen.
I bästa fall är dom lite fisljumna.
Att sedan testa knäskrap på ett underlag du inte känt av innan är
att be om trubbel.

Men du är inte ensam om att ha gjort samma korkade misstag.
Jag och många, många andra har gjort det oxå...:gnissla

Se det positiva;
Vi tillhör skaran som kan sitta och begrunda i efterhand och se till att vi
inte gör samma groda igen...might not be so lucky 2nd time around :tummenupp
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nördig pryltok som man är så köpte jag en sån här ir termometer.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termometer/

Efter en "lugn" transport på Bulten i Söndags så var tempen 40 i mitten, 43 på kanterna på mitt Dunlop Sportsmart bakdäck.
Det lustiga var att framdäcket höll hela 50 grader. Av samma märke.
Asfaltstempen var ca 30 grader.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nördig pryltok som man är så köpte jag en sån här ir termometer.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termometer/

Efter en "lugn" transport på Bulten i Söndags så var tempen 40 i mitten, 43 på kanterna på mitt Dunlop Sportsmart bakdäck.
Det lustiga var att framdäcket höll hela 50 grader. Av samma märke.
Asfaltstempen var ca 30 grader.

Känns som att solen fortf. värmer upp asfalten ganska bra.
Vore intressant att veta vad tempen är om det regnat ett par dagar och ingen sol varit där på ett tag.
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Med anledning av den här olyckan, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742938.ab, börjar jag nästan få belägg för min teori om att 1-2-system istället för motorväg ger fler olyckor trots att hastigheten sänks.

Nu säger inte artikeln något om att det är en sådan väg, men man kan ju bara dra slutsatser efter alla gånger jag själv har kampats med sekunderna innan vägen går ihop.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Med anledning av den här olyckan, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742938.ab, börjar jag nästan få belägg för min teori om att 1-2-system istället för motorväg ger fler olyckor trots att hastigheten sänks.

Nu säger inte artikeln något om att det är en sådan väg, men man kan ju bara dra slutsatser efter alla gånger jag själv har kampats med sekunderna innan vägen går ihop.

All respekt till den avlidne med anhöriga.
Och jag har ingen aning om hur det gick till med den här olyckan..

Men rent generellt, och med tanke på det fetmarkerade i citatet av din text..

Det där är jättevanligt, att just hojåkare (men även bilister) "måste" förbi innan vägen går ihop.. det är lite att utmana ödet och jag förstår inte varför man gör det när det är tight marginal.. bättre då att gå in bakom bilen..

Har bilat till och från Öland ett par gånger genom åren, där är det mkt 2-1 väg.. Det har hänt flera gånger att hojåkare blåser förbi precis innan det går ihop.. ofta även över spärrområdet/målade linjer.. (utan att tänka på att greppet inte är det bästa på den där färgen?)

Nu är man själv ganska van med motorcyklar och "aktar sig".. men kan mkt väl tänka mig att en bilförare kan bli rädd när man ser nån komma farande och antingen vingla till eller bromsa.. recept för katastrof m ao..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det där är jättevanligt, att just hojåkare (men även bilister) "måste" förbi innan vägen går ihop.. det är lite att utmana ödet och jag förstår inte varför man gör det när det är tight marginal.. bättre då att gå in bakom bilen..

Själv har jag missat (pga stor bil till höger)skylten för att det 2-filiga upphör under omkörning vid flertal tillfällen, det är läskigt när det goda utrymmet krymper tokfort :tungan
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Ligger man, som man brukar, i 29km/h över hastigheten och man ser en lastbil eller släpkörare som man vill hinna om innan vägen går ihop så gör man vad man kan. Det är en kamp om sekunder som är idiotiskt men en effekt av 1-2-systemen imo.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Med anledning av den här olyckan, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742938.ab, börjar jag nästan få belägg för min teori om att 1-2-system istället för motorväg ger fler olyckor trots att hastigheten sänks.

Nu säger inte artikeln något om att det är en sådan väg, men man kan ju bara dra slutsatser efter alla gånger jag själv har kampats med sekunderna innan vägen går ihop.

Mig veterligen är det helt vedertaget i samtliga läger att motorväg är det klart säkraste alternativet. Dock är det mycket dyrt att bygga motorväg, varför man på många håll av kostnadsskäl väljer 1-2 väg istället. Detta är ett (enligt statistiken) mycket säkrare väg-alternativ än den traditionella landsvägen.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Med anledning av den här olyckan, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742938.ab, börjar jag nästan få belägg för min teori om att 1-2-system istället för motorväg ger fler olyckor trots att hastigheten sänks.

De är så förbannat stolta över att dödsolyckorna har minskat drastiskt så resten låter de vara. Och var det tänkt att den 2-filiga delen skulle vara en fartsträcka,,, idiotiskt men så funkar det.

Varför var den mc-olycka det var ju en bil inblandad också.:va:va Djävla propagandatidning.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Mig veterligen är det helt vedertaget i samtliga läger att motorväg är det klart säkraste alternativet. Dock är det mycket dyrt att bygga motorväg, varför man på många håll av kostnadsskäl väljer 1-2 väg istället. Detta är ett (enligt statistiken) mycket säkrare väg-alternativ än den traditionella landsvägen.

Och det tråkiga med detta är att den numera även används vid nybyggda tvärleder i StorStockholm där det redan är trångt... så när två filer blir en rakt in i en tunnel... visst, trafikfarligt är det inte men de några km långa köerna som uppstår VARJE dag kan nog orsaka en cardiac arrest vilken dag som helst. Sen att det är just i en tunnel gör ju att det inte är så lätt att göra om till tvåfiligt heller... jävla plantor på VV! :huvet
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Brukar nästan aldrig läsa här inne. Håller mig ifrån sånt samt tidningarnas frosseri. Men det känns som vi har förlorat färre i trafiken i år än förgående år stämmer det?
För hösten var det ju hur många vurpor som helst.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Brukar nästan aldrig läsa här inne. Håller mig ifrån sånt samt tidningarnas frosseri. Men det känns som vi har förlorat färre i trafiken i år än förgående år stämmer det?
För hösten var det ju hur många vurpor som helst.

Yes, enligt statistiken som presenterats nyligen så har ca 10 personer färre satt livet till... vilket är 20% av totala antalet omkomna förra året.

Men ärligt talat, känns nästan lite magstarkt att klappa sig på axeln just nu då det var en kvinna som satte livet till på Essingeleden igårkväll. :(
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Yes, enligt statistiken som presenterats nyligen så har ca 10 personer färre satt livet till... vilket är 20% av totala antalet omkomna förra året.

Men ärligt talat, känns nästan lite magstarkt att klappa sig på axeln just nu då det var en kvinna som satte livet till på Essingeleden igårkväll. :(

+1 på den dock så läser inte alla nyheterna eller alla trådar på forumet så man kan ju vara ovetande om det som hände igår...

Tragiskt det som hände igår.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Sorry om jag agerade plumpt. Missade det hoppas hon är på ett bra ställe nu.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Borde det inte vara dags att folk tar det lite lugnare i trafiken?

Bombning kan väl ske på ställen där inte så många trafikanter är? Typ skogsvägar...

Helt värdelöst att folk sätter livet till för lite onsdagsbus.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Yes, enligt statistiken som presenterats nyligen så har ca 10 personer färre satt livet till... vilket är 20% av totala antalet omkomna förra året.

Men ärligt talat, känns nästan lite magstarkt att klappa sig på axeln just nu då det var en kvinna som satte livet till på Essingeleden igårkväll. :(

Måste bara inflika att jag tror att den där statistiken tyvärr bara är "tillfällig" snarare än ett trendbrott. Vi hade en lång och kall vinter där även våren och försommaren var ovanligt kall. Det har nog dragit ner siffrorna.

Sommaren i övrigt har även den varit ganska dålig och ostadig bortsett från 3 veckor i slutet av juni/början av juli som var riktigt bra.

Känns som att framförallt de få Onsdagar med bra väder så har det kraschats som vanligt.

Och ang. olyckan på Essingeleden så hade jag inte heller läst om den förrens jag såg i den här tråden. rip.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top