Diskussion olyckor 2010

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Någon påstod att asfalten kan blöda olja när det regnar första gången efter en torrperiod. Låter en smula overkligt va? Myt eller sanning?:va
Gick ju trots allt bra, men är fortfarande totalt:confused:

Ingen myt, fick släpp på en 5km sträcka med nylagd asfalt, första regnet.
Varje gång jag var på gasen släppte det, vågade aldrig bromsa :tungan

Men annars är väl diesel i rondellen en lågoddsare?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Det kändes som asfalten var ren is. Det fanns inga vita vägmarkeringar. Ska man inte kunna kräva mer av ett hojdäck? Någon påstod att asfalten kan blöda olja när det regnar första gången efter en torrperiod. Låter en smula overkligt va? Myt eller sanning?:va
Gick ju trots allt bra, men är fortfarande totalt:confused:
Har varit med om snorhala rondeller framförallt om det finns en röd asfalt i dom. Arningerondellen (Täby) la dom om med svart asfalt efter åtskilliga klotningar, nu är den ok.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Hade vart ganska skönt att kunna skylla på däcket annars. Grus o skit på vägbanan har man ju lärt sig att upptäcka vid de här laget men de blir värre med diesel och felfärgasfalt..suck
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hade vart ganska skönt att kunna skylla på däcket annars. Grus o skit på vägbanan har man ju lärt sig att upptäcka vid de här laget men de blir värre med diesel och felfärgasfalt..suck
Jag lägger också ett bud på diesel. En rondell jag kör igenom i stort sett var dag utan problem vare sig i torrt eller vått var en regnig morgon så hal att det släppte med bilen för minsta gaspådrag. När jag på eftermiddagen åkte hem regnade det fortfarande men då var greppet hur bra som helst (körde ett ärevarv bara för att kolla).

Helt övertygad om att jag hade skrapat betydligt mer än knä om jag haft hojen den dagen.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Har gjort exakt samma rondellresa som du. Visserligen på 80-talet, men ändock....diesel och duggregn var boven den gången. Kunde först inte fatta vad som hänt, men när hojen var upprest gick jag igenom rondellen med näsan i backen, och jajjemensan, nog fan luktade det diesel...:mad:
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Snorhalt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7584012.ab

Tragisk olycka det där.

Körde samma vägsträcka fast norr ut i lördags, gick svagt uppför och vägen svängde aningen åt höger. Låg i 120 - 130 kmh med jämnt gaspådrag i 6:an, helt plötsligt släpper det bak och går på svag sladd 10 - 20 meter.

Som tur va lyckades ja behålla lugnet och däcket fick grepp igen då det kom ut på asfalt som inte va spegelblank.

Man tror ju det är safe och bra grepp på motorväg, ta det lungt :krama
 

cazorp

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Sthlm
Hoj
ingen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7651479.ab
Va tydligen Mellan Skånegatan/Blekingegatan ungefär, strax efter skrapan.
Nån som vet hur det gick till?

Nån som försökt slanga? Måste gått fort iaf och kan ju vart ett haveri. För bilen stod väl inte parkerad mitt i gatan. Att båda fordonen börja brinna, hmm

Jo, finns en tråd på flashback med både ögonvittnesskildring & obehagliga bilder;

Ursprungligen postat av septicwound
Hände precis utanför mig på Götgatan kl 05.20 ungefär (mellan skatteskrapan och telenor) och både jag och min tjej blev vittnen till det hela eftersom vi var vakna. Han körde garanterat en bra bit över hundra. Händelseförloppet var ungefär enligt följande: Vi hör en motorcykel accelerera rejält (skulle tippa på att han kom upp en bra bit över 100 kmh), sedan låter det som att avgasröret eller något går sönder totalt, för det börjar låta helt sanslöst extremt högt om motorn. Därefter hörs en kraftig smäll och då springer vi till rutan och ser att hela bakdelen av en parkerad bil är inskjuten, en motorcykel ligger med små lågor runt och föraren ligger ca. 7-10 meter bort och verkar av allt att döma vara helt livlös. Han blödde kraftigt ur huvudet och inom kort var det en ganska stor blodpöl som rann en bra bit bort. Skulle tippa på att han dog direkt vid smällen. Blev lite ståhej runt honom och några försökte få kontakt med honom och andra ropade att ingen skulle röra han eftersom ambulans var på väg.

Ambulansen kom ca. 4-5 minuter efter att det hela hade inträffat (lite skumt kanske med tanke på att SÖS bara ligger 1 minut bort max?). Ambulanspersonalen verkade inse ganska fort att det var ganska kört för killen men gav honom hjärtlungräddning ändå i kanske 5-10 minuter innan man gav upp och packade ner honom i en liksäck, la honom på bår och tog in han i ambulansen.

Under tiden som ambulanspersonalen jobbade med att få liv i killen så blev brandutvecklingen kraftigare kring motorcykeln och det började brinna rejält. Elden hoppade även delvis över in i bilen som MC'n hade kört in i och det blev rejäl rökutveckling och luktade brända däck på hela Götgatan ett tag.

Tog ett gäng bilder, varav en blev publicerad av Expressen: http://www.expressen.se/2.147.128237...029.1282370725

Fler bilder ser ni här (OBS! känsliga varnas):

http://img52.imageshack.us/img52/9801/dsc04064b.jpg

http://img839.imageshack.us/img839/918/dsc04067w.jpg

http://img576.imageshack.us/img576/9786/dsc04072po.jpg

Tragiskt, men killen verkade prioritera allt fart framför sin egen och andras säkerhet rejält och verkade heller inte ha haft någon hjälm på sig.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jo, finns en tråd på flashback med både ögonvittnesskildring & obehagliga bilder;

sedan låter det som att avgasröret eller något går sönder totalt, för det börjar låta helt sanslöst extremt högt om motorn.

Låter väl som att han kopplade upp den på slangen..
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ujuj..Har han ens använt hjälm med tanke på allt blod på huvudet?
Men så kanske den var stulen också!?

Ser ut att ligga en hjälm bredvid killen på en av bilderna med folk runtomkring.

Att man börjar blöda på huvudet trots hjälm är inte omöjligt.. en polare mosade in i sidan på en bil för ett par år sen. Hjälmen sprack som ett ägg och han blödde rejält.

Jävla "tur" att hojen fastnade i bilen iaf och inte fortsatte upp på trottoaren och tog med sig nån annan.
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Ser ut att ligga en hjälm bredvid killen på en av bilderna med folk runtomkring.

Att man börjar blöda på huvudet trots hjälm är inte omöjligt.. en polare mosade in i sidan på en bil för ett par år sen. Hjälmen sprack som ett ägg och han blödde rejält.

Jävla "tur" att hojen fastnade i bilen iaf och inte fortsatte upp på trottoaren och tog med sig nån annan.

Ye jag såg det strax efter att det var nått svart bakom en hjälpande
hand där.Och det såg ut som att det blödde ordentligt från huvudet också.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hmm, ingen hjälm, "fel" kläder, dålig kontroll, kl 05 på morgon. Stulen?

Packad påväg hem från krogen? på fest och skulle "bara" prova någons hoj, eller varit hos nån polare och skulle bara bränna hem... who knows? Kan mkt väl vara stulen, men känns som att "stulen"-kortet dras fram direkt när någon gör nåt idiotiskt..

Folk som kör i den där typen av kläder ser man dagligen inne i stan.
Skulle vara intressant att veta vad som egentligen hände.
 

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Ort
by
Hoj
1989
Folk som kör i den där typen av kläder ser man dagligen inne i stan.
Skulle vara intressant att veta vad som egentligen hände.

Håller med, tycker det har tystats ner lite väl..., är det nån s.k "kändis"
Inte så stor ide att kolla FB, där spekulera det så vilt att det skulle kunna vara allt mellan tomten och en såpa skådis.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Håller med, tycker det har tystats ner lite väl..., är det nån s.k "kändis"
Inte så stor ide att kolla FB, där spekulera det så vilt att det skulle kunna vara allt mellan tomten och en såpa skådis.

ok, för att få slut på iaf en del av spekulationerna:

• ingen kändis, det var en vän till mig
• hojen var hans, ej stulen

däremot anledningen till varför det gick som det gick, huruvida han hade hjälm på sig eller inte, om han var påverkad av någon substans eller ej, etc etc, vet jag inte och tänker heller inte spekulera i det.
 

EroX

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Uppsala
Hoj
98 Honda Hornet 600
ok, för att få slut på iaf en del av spekulationerna:

• ingen kändis, det var en vän till mig
• hojen var hans, ej stulen

däremot anledningen till varför det gick som det gick, huruvida han hade hjälm på sig eller inte, om han var påverkad av någon substans eller ej, etc etc, vet jag inte och tänker heller inte spekulera i det.

Bra sakt, han var en god vän till mig med. Och knappast den som vansinnes körde tyvärr. RIP My Friend!
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Bra sakt, han var en god vän till mig med. Och knappast den som vansinnes körde tyvärr. RIP My Friend!
Såg honom också som en god vän. Schysst kille som knappast förtjänade sitt öde. Han är saknad...
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Tragiskt och så förbaskat onödigt med ännu ett dödsfall i dödsfällan man alltför lätt går i; en vänstersvängarbilist utan uppsikt bakåt och en mc-förare på omkörning utan att ha uppfattat svängarrisken hos bilisten.

Kan även hända att min egen första tanke är att köra om när en bilist framför saktar ner (utan att visa tecken på svängförberedelse med blinkers eller ens placeringsändring). Det är till att bita sig i läppen och vänta ut innan man vågar sig förbi.

Öht rätt tröttsamt att alltid hela tiden leta, leta, leta efter avtagsvägar för mötande potentiella vänstersvängare. Men vad göra?! Håller kanske på att drabbas av "bilskräck"..
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top