Diskussion olyckor 2010

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det är precis sånt som vi försöker pränta in på våra gruppkörningar.
Och innan någon annan säger det, ja, det kan gå lite fel på vägen från gruppkörningen till McD... men då har vi redan kört 10-15mil i gruppkörning och säger att nu är det upp till var och en.

Det är ju jättebra att ni försöker sprida detta på era gruppkörningar. För övrigt vet jag inte riktigt att det går till uppe i huvudstaden, men de omtalade "onsdagskörningarna" man hör så mycket om här på SH verkar ju minst sagt ganska olycksdrabbade tyvärr.
Sedan har man ju förstått det senaste att de påkallat en hel del intresse från polisens sida, och det antar jag inte beror på att de flesta grupperna försöker inpränta bra betenende i medlemmarna?

Jag kan ju ha fel, men det är det intrycket jag fått från att läsa här iaf.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är ju jättebra att ni försöker sprida detta på era gruppkörningar. För övrigt vet jag inte riktigt att det går till uppe i huvudstaden, men de omtalade "onsdagskörningarna" man hör så mycket om här på SH verkar ju minst sagt ganska olycksdrabbade tyvärr.
Sedan har man ju förstått det senaste att de påkallat en hel del intresse från polisens sida, och det antar jag inte beror på att de flesta grupperna försöker inpränta bra betenende i medlemmarna?

Jag kan ju ha fel, men det är det intrycket jag fått från att läsa här iaf.

Fel fel det gäller torsdagskörningarna från skogis och ut till bulten. På onsdagskörningarna syns inga poliser. Då är det norr om stan.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fel fel det gäller torsdagskörningarna från skogis och ut till bulten. På onsdagskörningarna syns inga poliser. Då är det norr om stan.

Dom är ju på Onsdagar.. och det har ju inte gått en Ondsag (med bra väder) den här sommaren utan att någon kraschat. Märker en betydlig skillnad i framförallt hastighet på just Onsdagar. Nu har jag inte kört bulten, eller knappt gata alls, på ett par månader.. så det kanske har lugnat ner sig..

Det är ju jättebra att ni försöker sprida detta på era gruppkörningar. För övrigt vet jag inte riktigt att det går till uppe i huvudstaden, men de omtalade "onsdagskörningarna" man hör så mycket om här på SH verkar ju minst sagt ganska olycksdrabbade tyvärr.

Många mc-grupper är vettiga. Ingen stress, folk väntar på varandra osv.. trevliga gäng helt enkelt..

Det är väl ett par enstaka "gäng" som har ett extra behov av att synas och bombar extra hårt när det är publik.. där det viktiga är att stunta och att det ska gå fort snarare än att köra bra.. vet åtminstone om något fall där man uppmuntrar folk som knappt kan hålla 70 på slingerbulten att "stunta".. slanga osv.. där tycker jag att man brister i sitt ansvar som mer erfaren förare..
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är ju jättebra att ni försöker sprida detta på era gruppkörningar. För övrigt vet jag inte riktigt att det går till uppe i huvudstaden, men de omtalade "onsdagskörningarna" man hör så mycket om här på SH verkar ju minst sagt ganska olycksdrabbade tyvärr.
Sedan har man ju förstått det senaste att de påkallat en hel del intresse från polisens sida, och det antar jag inte beror på att de flesta grupperna försöker inpränta bra betenende i medlemmarna?

Jag kan ju ha fel, men det är det intrycket jag fått från att läsa här iaf.

Du har _lite_ fel.

Jag kör med Skitsnack MC, de bildade klubben för att det för några år sedan var några pers som körde av vägen varje onsdag och ibland med dödlig utgång. När jag började köra med de, förra året, så var det redan uttalat att gruppen är startad av folk som är trött på idiotkörningen och hetsandet utan det skall fokuseras på skön körning men absolut noll hets. Det här tilltalade mig som nybliven hojåkare som väntat med kortet tills jag kommit till mogen ålder.
Såhär efter att ha kört med dem ett år så kan jag säga att vissa av de i klubben kör snabbt, vissa kör snabbare och vissa ser jag aldrig... men det sker oftast med hänsyn och både till omgivning och till andra deltagare. Det råder som en gemensam överrenskommelse om att man inte skall trigga varandra utan uppmuntra bra och säker körning... och nej, säker är inte lika med kärringkörning! :)

Nu är inte jag något språkrör för klubben eller så, men den här inställningen är en stor orsak till att jag verkligen gillar att köra med gammelgubbarna i klubben... sen gör ju inte Skitsnacket i rasterna det hela sämre. :yoparty

Dom är ju på Onsdagar.. och det har ju inte gått en Ondsag (med bra väder) den här sommaren utan att någon kraschat. Märker en betydlig skillnad i framförallt hastighet på just Onsdagar. Nu har jag inte kört bulten, eller knappt gata alls, på ett par månader.. så det kanske har lugnat ner sig..

Våra onsdagskörningar går i stort sett aldrig på bulten eller söder om stan.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fel fel det gäller torsdagskörningarna från skogis och ut till bulten. På onsdagskörningarna syns inga poliser. Då är det norr om stan.

Ok, fel av mig. Men oavsett om det är onsdag eller torsdag så är det knas när någon av dessa börjar kräva liv pga dåligt omdömme.

Dom är ju på Onsdagar.. och det har ju inte gått en Ondsag (med bra väder) den här sommaren utan att någon kraschat. Märker en betydlig skillnad i framförallt hastighet på just Onsdagar. Nu har jag inte kört bulten, eller knappt gata alls, på ett par månader.. så det kanske har lugnat ner sig..



Många mc-grupper är vettiga. Ingen stress, folk väntar på varandra osv.. trevliga gäng helt enkelt..

Det är väl ett par enstaka "gäng" som har ett extra behov av att synas och bombar extra hårt när det är publik.. där det viktiga är att stunta och att det ska gå fort snarare än att köra bra.. vet åtminstone om något fall där man uppmuntrar folk som knappt kan hålla 70 på slingerbulten att "stunta".. slanga osv.. där tycker jag att man brister i sitt ansvar som mer erfaren förare..

Självklart, jag skrev inte alla mc-grupper. De flesta är riktigt bra folk.

Det är ju dessa jag tidigare benämnde som "spånskallen på hojen bakom". Vem är dummast, dåren eller han/hon som följer honom/henne?
Det är ju "se mig-mentaliteten" som är riktigt farlig. Speciellt då den inte imponerar på någon. Speciellt inte på förbudsivrare och skattebetalare när förarna måste plockas upp brevid vägen.


Edit: Riktigt pissigt svårläst gul färg, ni får markera om ni vill läsa... :näsblod

Du har _lite_ fel.

Jag kör med Skitsnack MC, de bildade klubben för att det för några år sedan var några pers som körde av vägen varje onsdag och ibland med dödlig utgång. När jag började köra med de, förra året, så var det redan uttalat att gruppen är startad av folk som är trött på idiotkörningen och hetsandet utan det skall fokuseras på skön körning men absolut noll hets. Det här tilltalade mig som nybliven hojåkare som väntat med kortet tills jag kommit till mogen ålder.
Såhär efter att ha kört med dem ett år så kan jag säga att vissa av de i klubben kör snabbt, vissa kör snabbare och vissa ser jag aldrig... men det sker oftast med hänsyn och både till omgivning och till andra deltagare. Det råder som en gemensam överrenskommelse om att man inte skall trigga varandra utan uppmuntra bra och säker körning... och nej, säker är inte lika med kärringkörning! :)

Nu är inte jag något språkrör för klubben eller så, men den här inställningen är en stor orsak till att jag verkligen gillar att köra med gammelgubbarna i klubben... sen gör ju inte Skitsnacket i rasterna det hela sämre. :yoparty

Trevlig, då behöver ni ju inte känna er träffade. :)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Trevlig, då behöver ni ju inte känna er träffade. :)

Nja, egentligen inte men då det var jag som blev citerad när det gällde onsdagskörningar så... :gnissla

Grejen är att det under en viss tid var en massa olyckor på onsdagskörningar och det är en grupp ur denna som skapats som jobbar för att man skall köra säkert men inte tråkigt för det. Bara kolla i arkivet efter trådar från Kapten Blåskäggs körningar så ser du...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nja, egentligen inte men då det var jag som blev citerad när det gällde onsdagskörningar så... :gnissla

Grejen är att det under en viss tid var en massa olyckor på onsdagskörningar och det är en grupp ur denna som skapats som jobbar för att man skall köra säkert men inte tråkigt för det. Bara kolla i arkivet efter trådar från Kapten Blåskäggs körningar så ser du...

Ok, beklagar att du kände det som en attack. Det var enbart ett citat för att få mer mening till mitt raljerande, eller rättare sagt fortsätta diskutionen om gruppkörning. Inte meningen att anklaga just eran grupp.

Berömmer erat initiativ!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ok, beklagar att du kände det som en attack. Det var enbart ett citat för att få mer mening till mitt raljerande, eller rättare sagt fortsätta diskutionen om gruppkörning. Inte meningen att anklaga just eran grupp.

Berömmer erat initiativ!

Inget att beklaga, jag kände snarare att jag behövde förklara... vem vet, kanske väcker det tankar hos fler. :)

Grejen är den att det är lätt att "ryckas med" eller "triggas" eller "impa på de andra"... men om de andra inte uppmuntrar det utan förordar bra körning först och främst så skapar man en bättre feeling för de flesta tror jag. Sen passar det självklart inte alla.
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Du har _lite_ fel.

Jag kör med Skitsnack MC, de bildade klubben för att det för några år sedan var några pers som körde av vägen varje onsdag och ibland med dödlig utgång. När jag började köra med de, förra året, så var det redan uttalat att gruppen är startad av folk som är trött på idiotkörningen och hetsandet utan det skall fokuseras på skön körning men absolut noll hets. Det här tilltalade mig som nybliven hojåkare som väntat med kortet tills jag kommit till mogen ålder.
Såhär efter att ha kört med dem ett år så kan jag säga att vissa av de i klubben kör snabbt, vissa kör snabbare och vissa ser jag aldrig... men det sker oftast med hänsyn och både till omgivning och till andra deltagare. Det råder som en gemensam överrenskommelse om att man inte skall trigga varandra utan uppmuntra bra och säker körning... och nej, säker är inte lika med kärringkörning! :)

Nu är inte jag något språkrör för klubben eller så, men den här inställningen är en stor orsak till att jag verkligen gillar att köra med gammelgubbarna i klubben... sen gör ju inte Skitsnacket i rasterna det hela sämre. :yoparty



Våra onsdagskörningar går i stort sett aldrig på bulten eller söder om stan.

du glömde gammelkärringarna :krama
..blev ju så fint kallad 46-årig dam av Mad skillz här innan:tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Inget att beklaga, jag kände snarare att jag behövde förklara... vem vet, kanske väcker det tankar hos fler. :)

Grejen är den att det är lätt att "ryckas med" eller "triggas" eller "impa på de andra"... men om de andra inte uppmuntrar det utan förordar bra körning först och främst så skapar man en bättre feeling för de flesta tror jag. Sen passar det självklart inte alla.

Där är en riktigt bra inställning. Man får dock tyvärr leva med moralkärringstämpeln oftast.
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
För övrigt så har jag själv både kört som ett svin och lugnt som en filbunke, men oavsett det så har jag respekt för mina medtrafikanter och försöker att köra som man kör på bana vid omkörningar, dvs. ta hänsyn till hojen/bilen och passera med god marginal.

Jag har själv blivit omkörd av vissa rotfrukter där de allvarligt talat riskerade MITT liv pga. fullständigt galna omkörningar i helt dolda kurvor och det är INTE acceptabelt!

Jag är också nyfiken på vad som egentligen hände vid dödsolyckan i onsdags? Är det ingen som vet eller vill berätta? Var det en singelolycka eller blev hon påkörd av någon bil?
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Nu kan jag inte tala för någon annan, men i fallet med Jennifer (där jag känner att jag kan gruppera mig med "vänner") uppskattar åtminstone jag gesten. Ungefär som att folk visar att de bryr sig, att de beklagar sorgen. Återigen, jag kan inte tala för någon annan, men det är så jag uppfattar det, och inte som någon slentrianmässig spya.

Håller absolut med, vissa människor bryr sig o menar det verkligen... jag tror inte att någon som skrivit några fina ord till jennifer gjort det utan att verkligen mena det. Många har en tanke på henne och hennes anhöriga... varför kritisera att folk bryr sig... Vad fan det är skittrist att en ung människa kör ihjäl sig... det är trist med alla olyckor.. vissa bryr sig och engagerar sig och vissa bryr sig inte ett skit tyvärr...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu kan jag inte tala för någon annan, men i fallet med Jennifer (där jag känner att jag kan gruppera mig med "vänner") uppskattar åtminstone jag gesten. Ungefär som att folk visar att de bryr sig, att de beklagar sorgen. Återigen, jag kan inte tala för någon annan, men det är så jag uppfattar det, och inte som någon slentrianmässig spya.

Jag brukar ofta dra mig för att skriva i sorgetrådar eller dylikt just för att jag känner att jag inte riktigt har där att göra... men Jennie08´s bortgång berörde mig trots att jag (mig veterligen) inte träffat henne... hon har varit aktiv här och skrivit massor, hon engagerade sig och hon fanns liksom alltid här... förstår egentligen inte varför men det blev lite mer tomt nu.

Sen får ni som fördömer sånt säga vad ni vill, men det är vad jag känner och det kan ingen ta ifrån mig... hur gärna jag än vill...
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag vill bara be om ursäkt för att jag är så satans dum som tycker att folk i allmänhet borde:

" Borde det inte vara dags att folk tar det lite lugnare i trafiken?

Bombning kan väl ske på ställen där inte så många trafikanter är? Typ skogsvägar...

Helt värdelöst att folk sätter livet till för lite onsdagsbus. "

Fast det verkar ju sjukt dumt i detta sammanhang...

Jag ger vika, ni alla andra har rätt jag har fel.

Trevlig helg och kör vårdslöst och busa satan helst utan hänsyn till andra trafikanter. Själv ska jag ta mörkt visir och slå rekordet på alla gasroliga vägar runt Stockholm. Nån som ska med?

Mad_Skillz: Dig kan jag väl lita på? Vart möts vi?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Håller absolut med, vissa människor bryr sig o menar det verkligen... jag tror inte att någon som skrivit några fina ord till jennifer gjort det utan att verkligen mena det. Många har en tanke på henne och hennes anhöriga... varför kritisera att folk bryr sig... Vad fan det är skittrist att en ung människa kör ihjäl sig... det är trist med alla olyckor.. vissa bryr sig och engagerar sig och vissa bryr sig inte ett skit tyvärr...

Jag har inte skrivit ett V.I.F eller R.I.P i hennes minnestråd. Jag kände henne inte, förutom ett par inlägg som fick mig att tycka om personen och tro att hon var en riktigt vänlig själ.

Ett vif eller rip från en helt främmande person tror jag inte har så stor betydelse. Hon kan vare sig läsa det eller ha glädje av det. Det känns lite som religon i övrigt, en snuttefilt för de som inte drabbades just denna gången.
Betyder det att jag inte bryr mig? Absolut inte! Hade jag inte brytt mig hade jag inte skrivit i denna tråden.

Kan jag hindra en enda människa att köra ihjäl sig pga mina inlägg anser jag att mina uteblivna vif och rip är ok.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En klyscha jag försökt hålla mig ifrån hela kvällen... :)
Det är trots allt det vi alla borde sikta efter.

Ber om ursäkt om det var en klyscha. Har inte läst den tidigare.

Du kan ju sätta ett "gilla" på mitt inlägg då, det är ju anonymt. ;)
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Jag vill bara be om ursäkt för att jag är så satans dum som tycker att folk i allmänhet borde:

" Borde det inte vara dags att folk tar det lite lugnare i trafiken?

Bombning kan väl ske på ställen där inte så många trafikanter är? Typ skogsvägar...

Helt värdelöst att folk sätter livet till för lite onsdagsbus. "

Fast det verkar ju sjukt dumt i detta sammanhang...

Jag ger vika, ni alla andra har rätt jag har fel.

Trevlig helg och kör vårdslöst och busa satan helst utan hänsyn till andra trafikanter. Själv ska jag ta mörkt visir och slå rekordet på alla gasroliga vägar runt Stockholm. Nån som ska med?

Mad_Skillz: Dig kan jag väl lita på? Vart möts vi?

Klart du kan lita på mig! :) Men fan du skulle sagt till lite tidigare har vart ute och svinat redan var en sväng till uppsala.. Vad ska man säga, det var rena vilda västern där det blinka disco så man vart ju nästan bländad och körde av! Fan så kul vi hade du skulle vart med :yoparty
Men det kommer en dag imorn med då är det full tank och nya tag som gäller!
Har köpt nåt 2komponentslim som jag tänkte limma fast gasen med får se hur bra det funkar det räcker nog till dig med! :tummenupp
 

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Jag brukar ofta dra mig för att skriva i sorgetrådar eller dylikt just för att jag känner att jag inte riktigt har där att göra... men Jennie08´s bortgång berörde mig trots att jag (mig veterligen) inte träffat henne... hon har varit aktiv här och skrivit massor, hon engagerade sig och hon fanns liksom alltid här... förstår egentligen inte varför men det blev lite mer tomt nu.

Sen får ni som fördömer sånt säga vad ni vill, men det är vad jag känner och det kan ingen ta ifrån mig... hur gärna jag än vill...
+1 och hon är en av över 100 trådar (!) i Minneslunden här på SH där det bakom varje tråd döljer sig ett liv som inte var odödligt. Bland dem är det gamla, unga, rutinerade och säkra, orutinerade och osäkra, skogsvägar, stadskörning... Oavsett så är det tragiskt varje gång.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top