Diskussion olyckor 2010

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Enligt uppgift ifrån Olyckstråden inatt skall minst en av förarna i gårdagens olycka haft hjälmkamera. Gissningsvis med syfte att filma den ack så härliga framfarten.

Hur länge tror ni att det tar den här gången innan allt återgår till att vara som vanligt här på sporthoj.com? Tror ni det tar en, två eller tre veckor innan Roller och/eller likasinnade börja göra reklam för sina häftiga filmer igen?

Min gissning är att begravningen av det senaste dödsoffret inte hunnit ske innan allt tyvärr är som vanligt här, och på vägarna, igen. Jag tror tyvärr faktiskt inte ens att blommorna på gårdagens olycksplats kommer att ha hunnit torka innan nästa avåkning skett på Bulten/Bogan/...

Undrar vem som dör härnäst?

Du vill få det till att det är Roller o Co som är ansvariga.
Det är lika intelligent som att skylla Landskrona-"olyckan" på Paulo Roberto.

Sista dödsolyckan har givetvis inte skett där, hur många motorcyklister åker där på en sommar?

Gissningsvis lika många som hela Östergötlands samlade mcpopulation, fast vi har ingen väg där ALLA åker,
men ingen letar syndabockar när någon kör ihjäl sig här, det är under eget ansvar man kör mc.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag ger inte uttryck för någon sådan slutssats. Men det är intressant att notera att du direkt gör den där kopplingen angående ansvarsfrågan.

Jag kanske drog den konstiga slutsatsen pga citat G-Man
Enligt uppgift ifrån Olyckstråden inatt skall minst en av förarna i gårdagens olycka haft hjälmkamera. Gissningsvis med syfte att filma den ack så härliga framfarten.

Hur länge tror ni att det tar den här gången innan allt återgår till att vara som vanligt här på sporthoj.com? Tror ni det tar en, två eller tre veckor innan Roller och/eller likasinnade börja göra reklam för sina häftiga filmer igen?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag kanske drog den konstiga slutsatsen pga citat G-Man

Ja, tycker inte du att det är osmakligt att vissa skrattar gott åt sina häftiga race-rullar på allmän väg bara några dagar efter att folk kört ihjäl sig på samma vägavsnitt? Vi har ju blivit överösta med dylikt i flera år bara några dagar efter att många forummedlemmar avlidit eller blivit svårt invalidiserade. Anser du som moderator att denna för så många stötande okänslighet inte är värd att nämna i sammanhanget? Det var i.a.f. dylik respeklöshet som fick mig att jag skriva som jag gjorde.

Säg xibalba. Hur länge tror du att det tar innan vi återigen ser glorifiering av dylika filmer, samt nonchalans rörande andras liv och hälsa, här på forumet?

Nu när du har väckt detta intressanta diskussionsämne Xibalba så kan det ju vara intressant att få höra dig gissa hur länge det tar innan vi får se nästa flashiga bild på en motorcyklist som tar fotokurvan med knäskrap? Nästa onsdag?

Tror du att det kan tänkas vara så att folk emellanåt filmar sina färder för att visa sina polare hur häftigt de kört och att detta möjligen leder till ett ännu högre/farligare tempo? Tror du möjligen att vissa trafikanters höga hastigheter ökar faran för alla andra trafikanter?

.

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
En "banskiss" uppsatt på fiket med alla olyckor uppnålade samt en minnesbok man kan bläddra i och skriva kondoleanser...kanske får någon att tänka till innan man kör nästa bombrepa...och en årlig kortegekörning...

MC Olyckorna finns på denna karta - vilket också bör vara en tankeställera - detta är olyckor som finns i STRADA ett skades register över polis rapporterade olyckor.

Kännar mig väldigt berörd av denna olycka, men inte förvånad över det hände, och jag tänker mycket på alla berörda i familj och bland kompissar.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tycker inte det var något konstigt med hans uttalande. :va

OBS. Jag försökte genom att kursivera "den där fjollan" verkligen betona min ironi. Jag tror ytterst få svenska män skulle kalla Salming för en fjolla. Men många här hävdar tyvärr att annat folk som yttrar sig som han gjorde i den intervjun är fjollor/moralkärringar/sporthojsavfällingar.

När det gäller den här senaste dubbelolyckan så undrar jag om det var så att båda förarna totalt missbedömde samma kurvan, eller om det var den ena föraren som tog den andra med sig av vägen? Att två förare, som gissningsvis kört denna väg många gånger (?), gör identiska misstag samtidigt på samma ställe låter osannolikt.

Snackar vi möjligen om grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död i det här fallet?

Är det någon som verkligen vet?

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Asch, adrenalinberoende är precis som allt annat beroende, man vill hela tiden ha mer, förnekar all vettig argumentation om att det skulle vara skadligt och bemöter negativ kritik med förlöjligande, förnekande och ilska.

Proffesionell avgiftning med "omprogrammering" eller en 24/7-öppen bana i varje stad är vad som behövs för att få ner okynneskörning. (tyvärr)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det var ett galet tempo på Bulten igår. Så tyvärr var det nog "bara en vanlig jakt" .
Jag pratade med gubbarna en timme innan, hur sköna som helst. :(

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag tror tyvärr faktiskt inte ens att blommorna på gårdagens olycksplats kommer att ha hunnit torka innan nästa avåkning skett på Bulten/Bogan/...

Men det är ju det som är hela grejjen, Bulten är mytomspunnen, omtalad, ökänd, t.o.m i TV och på nätet, pga alla race, tidtagningar, foton, rekordförsök, filmer, bombrepor, folk som crashat ut i spenaten.

Det är ju det som drar massor av MC-fok och fotografer dit ut, det finns ju 100.000 lika bra vägar annars.

Om man byggde fartgupp var 50 meter så ingen kunde köra över 30 skulle snart Bulten falla i glömska.

Det ligger i människans natur att prova gränserna ovasett om det är på Bulten, Simma över Niagara, tjurrusningen i Pamplona eller Klippdyka i Acapulco

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
OBS. Jag försökte genom att kursivera "den där fjollan" verkligen betona min ironi. Jag tror ytterst få svenska män skulle kalla Salming för en fjolla. Men många här hävdar tyvärr att annat folk som yttrar sig som han gjorde i den intervjun är fjollor/moralkärringar/sporthojsavfällingar.

När det gäller den här senaste dubbelolyckan så undrar jag om det var så att båda förarna totalt missbedömde samma kurvan, eller om det var den ena föraren som tog den andra med sig av vägen? Att två förare, som gissningsvis kört denna väg många gånger (?), gör identiska misstag samtidigt på samma ställe låter osannolikt.

Snackar vi möjligen om grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död i det här fallet?

Är det någon som verkligen vet?

Nu får du väl ändå fan skärpa dig.
Nej ingen vet ... Ännu.
men rent generellt sett så har det ju cirkulerat ett antal "jag var där så jag vet vad som hände" historier. varför inte läsa dem ?

Det kan vara vad som helst, men jag tror inte vi kan utesluta akut sjukdom.

och när det gäller dina kommentarer så är det väl jävligt lätt att sitta bakom tangentbordet och kasta ur sig en massa skit.

Reportaget som du hänvisar till var fan det sämsta skitet jag sett på länge.
Det gjorde att i varjefall jag slutade titta på programmet, varför ? tja har det inte bättre fakta om det de rapporterar om så måste man ju frågas sig, hur ser det ut då med den andra biten som de rapporterar om som jag inte vet något annat om än deras vinkling.
kort sagt sicket skitprogram, och nej det har inget med att göra om vad jag tycker utan det har bara att göra om fakta och hur man visar upp faktan. Rakt igenom patetiskt.

BikerSpy

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
-
Det var ett galet tempo på Bulten igår. Så tyvärr var det nog "bara en vanlig jakt" .
Jag pratade med gubbarna en timme innan, hur sköna som helst. :(

Tycker det har blivit värre på Bulten detta år, om man så ens jämför med 2009. Jag åker bulten nästan varje dag och märker en enorm skillnad, tempot har trappats upp något enormt. Onsdagar och lördagar brukar vara värst, lördagen härom veckan var helt crazy med omkörningar i högerkurvor och omkörningar samtidigt från motsatta håll. Jag tror folk först och främst behöver hålla sig i sitt eget körfält, såväl bilister som motorcyklister eller ens cyklar, vet inte hur många gånger jag mött någon i mitt eget körfält nu bara i april och maj.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om man bortser från olyckan i går och verkligen försöker vara objektiv och försöker sätta sig in i vad vi "dom flesta på SH" visar för bild av oss själva till alla utanför det underbara mc kollektivet, så inser man snart att det media utmålar oss för att vara faktiskt är väldigt sant.

Hämtade för några timmar sen en kompis som klotat ordentligt på en av våra populärare vägavsnitt utanför Helsingborg och det han mantrade hela tiden var "Fan ingen bil stannade när jag låg bredvid vägen" skrämmande eller hur.

Jag TROR att om vi skall kunna fortsätta att köra på favoritvägarna så måste vi ändra attityden lite och faktiskt inse att vi är ett problem för dom boende vid dom vägarna.

Man lägger ner 100 tals miljoner årligen på att bygga 2-1 vägar och det gör man för att rädda 25 liv årligen, när dom kommer på att det bara kostar en bråkdel att fylla våra fina vägar med vägbulor/räfflor och samtidigt tillgodose lobbyisterna som bor vid dom så är allt sammantaget ett lysande buissniscase för 0-visions ivrarna.

sportbike

Guest
Fäster tråden tills vidare, hoppas den hålls på en seriös nivå.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Såg en stor MC-kolonn med poliseskort i Sthlm idag vid 18. Ett hundratal glidare. Kan den ha haft med olyckan att göra måntro?

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
och när det gäller dina kommentarer så är det väl jävligt lätt att sitta bakom tangentbordet och kasta ur sig en massa skit.

Det gjorde att i varjefall jag slutade titta på programmet, varför ? tja har det inte bättre fakta om det de rapporterar om så måste man ju frågas sig, hur ser det ut då med den andra biten som de rapporterar om som jag inte vet något annat om än deras vinkling.
kort sagt sicket skitprogram, och nej det har inget med att göra om vad jag tycker utan det har bara att göra om fakta och hur man visar upp faktan. Rakt igenom patetiskt.
Om man bortser från olyckan i går och verkligen försöker vara objektiv och försöker sätta sig in i vad vi "dom flesta på SH" visar för bild av oss själva till alla utanför det underbara mc kollektivet, så inser man snart att det media utmålar oss för att vara faktiskt är väldigt sant.
Det roliga är att du har beviset för det du påstår här 2 poster ovanför din VBK.

Sir-väs, jag tänker inte argumentera mer än detta inlägg, inte minst för att du verkar vara helt utan självinsikt, och jag såg också Upp. Gran. programmet. Förklara för mig, lite mer exakt, vad som var fel med det. För såsom jag kan se det så drev programmet 1 tes:

Det körs förjävla fort på Bogesundsvägen. Boende är trötta på det men ingen gör något. Dödsfall sker varje år som direkt följd av hastigheten.

Att man sedan kan tycka att "jamen Jesper (Galne Dansken) fick inte tala tillräckligt mycket" osv, tough shit. Tror nog du sett ett par andra av programmen (du säger det iaf) och det är så det funkar, det gör tyvärr inte tesen ovan mindre sann. Ge mig inget jävla "vi har ingen bana" bullshit, förklara istället för mig hur du tycker att inte minst boende vid de här vägarna, men även andra trafikanter, ska (re)agera. Det är du som dör men de som får leva med synen av din snevridna kropp runt ett träd. Är det rättvist mot endera dem, dig, och de som bryr sig om dig?

Angående olyckan så kan man ju minst sagt säga att farten (såsom alltid vid singelolyckor) var en starkt bidragande, om inte den största, faktorn till att någon dog. Även om det var 2 som kraschade har jag förstått det som att det var 2 individuella avåkningar. Samma olycka i den föreskrivna hastigheten hade inte nödvändigtvis haft fatal utgång. Igen, detta stöder tesen ovan om man byter ut Bogesundsvägen mot Bulten.

Tyvärr är det ingen annan en de som skadades fel att det hände. Det är inte mindre synd om dem för det, men låt detta fungera som (ännu) en väckarklocka när ni ger er ut på Onsdag/Lördag/Whathaveyou. När det går åt helvete så går det snabbt åt helvete, glöm aldrig det!

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu får du väl ändå fan skärpa dig.
Nej ingen vet ... Ännu.
men rent generellt sett så har det ju cirkulerat ett antal "jag var där så jag vet vad som hände" historier. varför inte läsa dem ?

Det kan vara vad som helst, men jag tror inte vi kan utesluta akut sjukdom.

Jo, nog kan jag behöva skärpa mig alltid. Men det skulle underlätta om du kunde precisera dig på vilken punkt jag är mest slö.

Jag har läst alla kommentarer jag funnit. Läste även många av de som postades i olyckstråden inatt innan de raderades. Inte någonstans har jag funnit någon förklaring till varför två maskiner gick av vägen samtidigt. Jag tycker att detta faktum är relevant att diskutera i denna tråd. Akut sjukdom låter dock inte helt osannolikt.

Återigen. Snälla precisera dig. Menar du vad jag skrev i eget namn eller när jag citerade diverse fraser som vissa använder när de "ursäktar" sin olämpliga framfart på vissa vägavsnitt? Jag kan i.s.f. hålla med att så gott som alla dessa "ursäkter" enbart är skitsnack.

Även om programmet i sig kanske inte förtjänar något journalistiskt pris så tog de upp en sann bild av verkligheten. Man måste vara allvarligt synskadad om man med gott samvete och objektivt sinne ska försöka förneka det faktumet.

Att programmet möjligen var aningen vinklat får väl ändå anses vara självklart, men knappast förkastligt. Det gjordes sannolikt inte av motorcyklister och det gjordes garanterat inte för motorcyklister. Det gjordes för de övriga 97 procenten av Sveriges befolkning. Och precis som VBK nämnt här ovan så behöver dessa 97 procent knappast övertygas om att många motorcyklister leker rövare på vägen. Men de drabbas och irriteras med rätta över vad vissa motorcyklister håller på med.

Jag tycker att du åter borde börja titta på samhällsprogram för att om möjligt få en liten nyktrare bild av hur samhället fungerar.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Frågan är varför egentligen analysera...ibland göra jag det också men oftast rycker jag på axlarna och går vidare. Folk dör ju dagligen av allehanda orsaker och att klota och loggar ur på Bulten, bananen någonstans på Gotland eller Bogan är ju ett sätt att dö som vilket annat. Folk dör ju en hel del i trafiken, i sjukdomar (även självförvållade sådana) men att dö på det viset föranleder ojande, diskussion, "mogna" och "djuplodande" resonemang och på detta vis ger det hela mer dramatik.

Om någon jag känner loggar ur i lungncancer efter att ha bolmat som en jävla skorsten sedan han var 15 känner jag mest samma sak som om någon som jag känner dog av att klota på en hoj. Ärligt talat...ojar folk sig lika mycket och analyserar när de hör att någon de inte känt kört ihjäl sig i sin Volvo som om någon de inte känner satte livet till på sin hoj ?

On en vän till mig skulle dö i en lavin skulle det inte innebära mer eller mindre sorg än om min vän klotade till döds ner i ett dike på någon kul väg. Här ska alla beklaga sig och tävla i att vara djupa och medkännande medan om det handlade om någon de inte ens känner halkade i någon osbkyr trappa skulle det inte bekommit de ett dugg. Det är nog lite ältande över det hela och fan tro om det inte handlar om lite "glorifiering" i stil "vi håller minsann på med ett mycket farligt hobby...folk dör faktisk av det". Det är nog inte poppis att bara säga "bad shit..better him - than me"....men jag kan ge mig fan på att det är precis så många resonerar innerst inne...fast vågar inte säga det rakt ut.

Jag vet att många kommer att bli upprörda, men jag skiter i det (som jag alltid gör) och säger som jag känner och tycker dvs att när sådant händer tänker jag mest..."vilken tur att det inte var jag" och försöker inte att fundera så mycket mer än det. Jag skulle också kunna bomba med floskler och väl beprövade kondoleans slogans men ...med tanke på att INGET förändras år efter år så tror jag att de klokhetens och förnuftets ord som uttalas här är lite som "jag ska aldrig dricka mer" när man är så bakis att man börjar undra om man inte har DCS.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...