Diskussion olyckor 2010

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Du måste väl ändå fatta att dessa program handlar mer om populism och tittarsiffror än objektiv granskning. Tycker du de lyckas med desanningshalten i andra avsnitt, om andra företeelser? I bästa fall sätter de fingret på ett problem, vilket de i högsta grad lyckats med i det här fallet. Problemet är ju att ingen ville stå för hur det går till i vanliga fall. Ögontjänarna dröp ju av när larmet gick.

Edit;

Är olyckstalen också lögn?

Precis vad jag försökt säga hela tiden. varför skall jag kolla på något som ändå inte är sant.
Men det får jag inte tycka uppenbarligen.

Olyckstalen ? jag vet inte vad du pratar om så du får gärna förklara om du vill jag skall bemöta något.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Först måste vi ju då börja med lite personlig skitkastning, jag är utan självinsikt och du är dum i hela huvudet, efterbliven och saknar totalt förmågan att tänka själv. Så, är vi klara med att kasta bajs på varandras personligheter nu ? så vi kan ta tag i den riktiga diskussionen.
Haha, förstod att du skulle ta upp det. Jag skrev att JAG tycker att du verkar sakna självinsikt. Du är säkert en fantastisk människa på flera sätt, men din argumentation här tyder, och det står jag fast vid, på bristande självinsikt. Det var ingen smutskastning, det var endast ett påstående. Förresten, nu bryter jag mot vad jag skrev, men nevermind. Ordförståelse och läsförmåga var det ja ... Vi skippar den biten va?

Du för en diskussion med dig själv, och det får du stå för själv, men jag kan svara på mitt påstående att det är ett riktigt skitprogram.
Nej, jag skriver hur jag uppfattat programmet. Om du håller med om vad jag skriver angående hur programmet var, vad finns det att argumentera om? Du har fortfarande inte direkt besvarat huruvida vad jag skrev om programmet är rätt eller fel, men jag misstänker att det är för att du hellre fokuserar på punkterna nedan. Det är lätt att missa skogen för alla träd, som vi brukar säga.

1) av programmets 25 minuter så var det ca 7 minuter som handlade om helt andra saker, som tex polis i göteborg som beskrev en jakt i göteborg. vad har det med bogesund och den vägen att göra ?
det var ju inte så att de inte intervjuade polis på platsen, för det gjorde de, men de fick inte något tillräckligt smaskigt med chockverkan så då var de tvungna att fylla ut med annat.
Egentligen handlade väl programmet mestadels om att köra för fort, och konsekvenserna av detta? Och Bogan togs upp som ett bra exempel på en väg som gjorts till ett fåtals racingbana varje sommar. Att det körs fort i resten av landet torde väl inte komma som en överraskning heller?

2) tidsram, de hade inte ETT ENDA inslag med motorcyklar som körde på tid eller ens kraftigt för fort som var inom 2 år från reportagets skapande.
Hade de haft tid (säkerligen har de deadlines att följa) kunde de väl bara ställt sig i fotokurvan en Onsdag, krävs ingen jätteuppoffring men de kanske prioriterade annorlunda, vad vet jag. Jag kan gå ut om 2 veckor och göra det åt dig om du vill ha videomaterial. Och de hade väl knappast ens behövt ställa sig på en av de populärare vägarna ...

3) Jag har kört sträckan många gånger, jag har tillbringat mycket tid därute även utanför motorcykelkörningen, men jag har ALDRIG sett någon köra på tid, köra som idioter JA, men köra på tid och putsa "varvtider" osv, aldrig.
så att det skulle vara någon högfrekvent grej att man gör det har jag svårt att tro.
Hur ser man att någon kör på tid? Jag håller dock med i grundpoängen, jag tror det är väldigt få som faktiskt kör på tid ... Vilket får mig att undra vad de egentligen pysslar med. Men ja, att det skulle hända dagligen är väl att ta i. Jag spekulerar, men därför kanske det var mer relevant att snacka med polisen i GBG än att faktiskt fortsätta pressa på tidtagningsaspekten av det hela?

4) De inriktade sig på sporthojar, Förklarar hur snabba de är, hur mkt motor det är jämför med formel1 bilar på allmän väg, hur farliga de är osv, men den enda olyckan som man faktiskt tar fram är med en kromsläde. men hur går det ihop ? det måste ju finnas massor och återigen massor med olyckor med sporthojar, så som de har gått på med hur vansinnigt det är.
Tittar man sedan lite mer noga så kan man nog påstå att den olyckan knappast hade med några varvtider mm att göra om ens med någon hastighetsöverträdelse alls. (kolla bilden på hoj o bil)
Fair enough, dålig research. Men som du säger, hade de lagt ner lite mer tid så hade det väl knappast saknats exempel.

5) de visar upp en 30 skylt för dramatik, Först en idiotisk fortkörning växla in en bild på 30 sträcka sedan idiotisk fortkörning igen. men det finns inga 30 skyltar på den sträckan där den idiotiska fortkörningen har gått, utan det är skyltarna som står över bron.
Igen, fair enough.

6) Ghostriders stockholm-uppsala körning har väl inte direkt filmats på bogesundsvägen. så man kanske skall hålla sig till ämnet som var att det körs för fort på bogesundsvägen. med den uttalade insinueringen "det är sporthojarna som gör det".
Se ovan. Fart-aspekten är det viktiga i sammanhanget, inte just Bogesundsvägen. Repotaget heter "Mc-förarna har gjort allmän väg till racingbana", inte "Bogesundsvägen körs det fort på".

7) Kommentar om att det dör 2 st om året, och sedan i berättelsen ändras det till att det sker 2 allvarligare olyckor om året trots att insinueringen är att 2 st om året avlider på sträckan, vilket vi alla vet är en klar överdrift.
Ser vi på kartan som Galne Dansken pejstade, och sammanfogar det med vad Jörgen sa (jag utgår från att det är samma material här), så ser man på Bogesundsvägen ca 20 olyckor (med polisiär/ambulans-inblandning, dvs, olyckor då det inte direkt gått sakta) på en tidsrymd som sträcker sig över 4 år. Det är 5 olyckor / år det ... Kolla bakåt i tråden om du vill se (sidan 2 och 3). Se även: http://svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290 där komplett information finns. Tyvärr verkar det inte finnas någon information om hur många som omkom, men de kanske researchade det? Oavsett är deras senare påstående om 2 allvarliga olyckor/år antagligen i underkant.

8) Hade de ens lov att använda det bildmatrial de använde ? var det inte en hel del snack om att de inte hade det.
Ingen kommentar.

9) och sista punkten.
Att hela reportaget är gjort i värsta skjutjärnsjournalistiska stilen.
"fyfan vad illa det är" och när de sedan kommer dit o skall filma o göra något av det så blev det platt fall för att det inte alls var så smaskigt som de trodde att det skulle vara.
Att ingen vill prata med ett program som redan har en åsikt är väl ganska sunt, man vet redan innan att de kommer att redigera ens svar och sätta in dem i sammanhang som inte alls är det man menat eller i värsta fall inte ens den frågan man svarat på.
Och de som faktiskt pratade med dem framstog ju inte som några ljushuvud precis "400 motorcyklar som alla kör 100 över skyltad hastighet" är det rimligt ? nja kanske inte, men jag förstår att om man sätts framför en kamera så kommer man garanterat säga saker som är lite fel och som kan sättas i helt andra sammanhang än man själv trodde från början. Speciellt om man vill vara lite häftig som ju alla grabbar vill vara.
Men det är ju fakta de presenterar? Självklart har de som sitter framför kameran inget ansvar för vad andra gör, men de gav ju motorcykelkollektivet en chans att ge sin bild av det hela? Och igen; ge mig en bra förklaring varför man ska köra så fort som det ändå görs på gata. "Vi har ingen bana" är ingen anledning, likaså "jag köpte inte denna för att bara köra på 1an och 2an" och dyliknande. Du verkar vilja justifiera framfarten som sker, eller hur ska du ha det egentligen? Att ingen av de snabbkörande människorna ville träda fram är väl inte Upp. Gran. fel? Och vet man att det klipps får man väl se till att tänka innan man öppnar munnen. Jag inser också att det kan vara svårt, men accepterar man deras förfrågan får man väl se till att förbereda sig?

De (jag tvekar verkligen att kalla dem journalister) är bara ute efter rubriker, dvs smaskiga nyheter som gör att folk läser deras verk, tittar på deras program även nästa gång. I detta fallet så slog det tillbaks, om de har så dålig research på något jag faktiskt har lite koll på så kan jag bara förvänta mig att de har lika dålig på allt annat de gör med
Du inriktar dig på i sammanhanget, mindre faktuella fel. Olyckan var en kromsläde, men som du själv säger så skulle det inte varit svårt att leta reda på en riktig jävla mos-olycka med sporthoj. Olycksstatistiken tonar de ner till hojarnas fördel. De presenterar flera fall med olika vittnen som berättar om att det brukar, i olika scenarion, gå åt helvete för fort. Att du sedan blir sur att de vinklar programmet ... Som innan; though shit.

Lite som olyckan som utlöste denna diskussion beskrevs som ett streetrace på nyheterna.
Det må inte ha funnits några åskådare, men vad vill du kalla det då? När den stackaren som körde GSX-R:en sägs ha legat "20 meter" ifrån vägen? Då har det knappast gått i 70 va? Är det bara business as usual eller vad är det?

Nu får du gärna förklara var jag saknar självinsikt, för jag tror du saknar ordförståelse ! Självinsikt handlar om vad jag vet om mig själv och mitt handlande, knappast relevant I denna tråden då jag varken var med i reportaget, kör på tid, har kört på någon eller av bogesundsvägen eller något annat som har med reportaget, däremot har jag kört vägen ett antal gånger med Kamera och fotat en del grejer, såsom träd i avkörningstangenten, sprickor i vägen, grus osv. men det är väl inte riktigt det reportaget handlar om va ? och nej jag är inte med på Onsdags/whatever körningarna... men jag kör på onsdagar och whatever dag med.
Se ovan. Är detta business as usual för dig? För det verkar så. "Sporthojar kör snabbt på vägarna (även vägar där folk bor runtomkring), shit happens polisen ska jaga de riktiga bovarna som snor våra motorcyklar istället"? Jag undrar bara hur din prioriteringsskala ser ut för det här. Du har inte en gång sagt att de satt fingret på ett problem, utan koncentrerat dig på att skriva vad de gjorde fel, istället för att försöka se den större bilden. Det är inte bra att vissa grejor i programmet var fel, men Michael Moore's filmer är inte heller 100 % korrekta men man kan likväl förstå vad han menar, vad hans syfte är, vad han försöker säga. Om man sedan håller med eller ej, det är en annan sak. Om du håller med om poängen att det körs åt helvete för fort, varför koncenterar du dig inte på det istället för att peka på i vissa fall högst subjektiva saker som i sammahanget blir irrelevanta för den större frågan.
 

sportbike

Guest
Behövs den här tråden?
Kommer vi nånstans med den?
Bara en stilla undran, tacksam för svar.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Behövs den här tråden?
Kommer vi nånstans med den?
Bara en stilla undran, tacksam för svar.

Nej. Det är samma diskussion varje år, nån bror duktig och nån som är huligan. En del bryr sig andra inte, en del är duktigare än andra, andra inte. Jag orkar inte läsa.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Behövs den här tråden?
Kommer vi nånstans med den?
Bara en stilla undran, tacksam för svar.

Tråden behövs under förutsättning att debatten hålls på en städad nivå.
Detta kan vara en bra ventil där människor kan skriva av sig om incidenter där det kunde gått riktigt illa och även där det gått illa. Övergår det till ren pajkastning kan tråden läggas ner.

// Mina 50 öre
 

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Hemma med hunden
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Behövs den här tråden?
Kommer vi nånstans med den?
Bara en stilla undran, tacksam för svar.

Ja, den behövs i allra högsta grad. Diskussionen är intressant läsning. :tummenupp

Nej. Det är samma diskussion varje år, nån bror duktig och nån som är huligan. En del bryr sig andra inte, en del är duktigare än andra, andra inte. Jag orkar inte läsa.

Att diskussionen återkommer år efter år är ett tecken på att den är berättigad och att den faktiskt behövs. Om du inte orkar läsa så står det dig fritt att låta bli...
 
Last edited:

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
:) började läsa lite och insåg lite ironiskt att jag fick en "skvallertidnings" feeling hehe... resten lägger jag mig inte i så skriv vidare :tummenupp
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Behövs den här tråden?
Kommer vi nånstans med den?
Bara en stilla undran, tacksam för svar.

Om den behövs är väl tveksamt egentligen. Om man nu vill diskutera en specifik olycka så kan man väl starta en tråd om just den? Det strider väl inte mot reglerna?

Den här tråden kommer enbart mynna ut i att folk spyr galla över de personer som tycker om att gasa lite med sina motorcyklar på allmän väg. Tror jag.
Fast jag har haft fel förr iofs :D

Folk som gillar att gasa lite extra på allmän väg kommer fortsätta med det, oavsett hur många olyckor som inträffar och trådar som startas på SH. Så är det bara.
Enda olyckorna som ger ordentliga tankeställare är när det är personer i ens närhet, som man har ett ansikte eller kanske mera på, som krashar.
Till syvende och sist så är det man själv som håller i gashandtaget, fast det hjälper ju inte om ens motmänniskor i trafiken inte sköter sitt :gnissla

En barndomsvän till mig gick av vägen på bulten förra året. Han fick gå med nån lustig plastkorsett till slutet på november samt att han fick permanent rörelsenedsättning i ena benet/knät. Han hade ändå en hiskelig tur som klarade sig så oerhört bra!
Det är sådana krasher som gör att man tänker till. Om någon för mig helt okänd människa i Göteborg skulle göra samma krasch så hade jag knappt noterat det.

Den senaste kraschen, som nog till stor del är upphov till den här tråden, har faktiskt berört mig rätt duktigt.
Har sett den äldre förolyckade mannen ett antal gånger på bulten och skogis. Verkade vara en äldre herre som hade sin ungdomliga sida kvar. Tråkigt som fan att det gick som det gick :(

Den yngre killen som är 26 år gammal, precis som jag är ett litet tag till, som nu ligger på sjukhus stod jag och pratade med senast i fredags när vi stötte ihop uppe på Däckshoppen i Haninge. Att han nu ligger så illa skadad på sjukhus finner jag knappt ord som kan beskriva hur jag känner för faktiskt :(
Tankeställare, visst.
Tragiskt? Mycket!

Man har dessa saker i tankarna så länge man är hemma, när jag sätter mig på hojen så kopplar jag bort allt förutom att köra hoj, och då köra så som jag tycker är roligt.
Inte för att jag är en riktig fartfantom, men nog gillar jag att rulla på lite allt. Det värsta är ju att det inte behöver gå fort för att det ska sluta illa heller :död

Men som sagt, jag stänger av alla känslor och tankar rätt omgående när jag väl sätter mig på hojen. Finns säkert flera som fungerar som mig också.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Men är det sant att full fart spar tid?
Jag var på Kinnekulle i helgen 22/5 och pratade med "den galne Dansken" om just Bogesundsvägen. Inte för att jag bor i Stockholm (men jag har bott i Stockholm) utan för att jag är nyfiken varför det är som det är på Bogesundsvägen. Många vet att i Stockholmstrakten så är polisen inte/aldrig ute på små/landsvägar och då är det helt ok att köra som F-n. Dansken berättade att på en söndag körde 5st mc av på just den vägen. Han har själv provat att köra den vägen både med bil och mc i lagenlig fart och konstaterat att kör man med mc är det en "svår väg" där det krävs en hel del av föraren. Skruvar man upp hastigheten finns det inget utrymme för misstag och ska man köra "bana" på den vägen så blir det spenaten. Om man frågar dom boende runt vägen så är det väl ett STORT! problem, eller har dom bara hittat på det? oavsett journalister och kamerateam? Jag har själv blivit omkörd av en sk, "goast rider" på väg ut mot Nacka och jag sket fanimej ner mig. Han måste kört i 300kmh och visst stog det ett litet svin med videokamera vid sidan av vägen längre fram. Jag tycker det är ett fåtal som förstör för den stora skaran. Hur man kan försvara fenomenet Bogesundsvägen är en gåta för mig. Den enda trösten är att fenomenet till viss del är självsanerande.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Behövs den här tråden?
Kommer vi nånstans med den?
Bara en stilla undran, tacksam för svar.
Kan man rädda ett liv genom att spendera 20 minuter att författa ett svar på internet så är det välspenderad tid om du frågar mig. Jag tvekar dock på att det lär ske, tänkte bara försöka för en gångs skull. Sista gången, jag lovar.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kan man rädda ett liv genom att spendera 20 minuter att författa ett svar på internet så är det välspenderad tid om du frågar mig. Jag tvekar dock på att det lär ske, tänkte bara försöka för en gångs skull. Sista gången, jag lovar.

Tråden behövs och jag hoppas att du kan tänka dig att spendera 20 min till en annan gång för att författa ett svar.:tummenupp
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Men är det sant att full fart spar tid?
Jag var på Kinnekulle i helgen 29/5 och pratade med "den galne Dansken" om just Bogesundsvägen. Inte för att jag bor i Stockholm (men jag har bott i Stockholm) utan för att jag är nyfiken varför det är som det är på Bogesundsvägen. Många vet att i Stockholmstrakten så är polisen inte/aldrig ute på små/landsvägar och då är det helt ok att köra som F-n. Dansken berättade att på en söndag körde 5st mc av på just den vägen. Han har själv provat att köra den vägen både med bil och mc i lagenlig fart och konstaterat att kör man med mc är det en "svår väg" där det krävs en hel del av föraren. Skruvar man upp hastigheten finns det inget utrymme för misstag och ska man köra "bana" på den vägen så blir det spenaten. Om man frågar dom boende runt vägen så är det väl ett STORT! problem, eller har dom bara hittat på det? oavsett journalister och kamerateam? Jag har själv blivit omkörd av en sk, "goast rider" på väg ut mot Nacka och jag sket fanimej ner mig. Han måste kört i 300kmh och visst stog det ett litet svin med videokamera vid sidan av vägen längre fram. Jag tycker det är ett fåtal som förstör för den stora skaran. Hur man kan försvara fenomenet Bogesundsvägen är en gåta för mig. Den enda trösten är att fenomenet till viss del är självsanerande.
Det jag kanske ska tillägga är att det är tragiskt att unga människor stryker med under sitt hobby utövande. När jag var på kinnekulle 29/5 så fanns det ett par "äldre" herrar i 60+ som körde, däribland en med dansk brytning (inte galne dansken) samt en äldre herre på en sprillans Aprillia som körde som en gud. En av mina smc instruktörer var 67 år vid detta tillfälle. varför kör inte Bogesundsgänget på bana kan man undra? Rest my case now:tummenupp
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Det här kanske är töntigt??
Men, vad handlarallt om igentligen. Vem som tycker vad, VAD hände igentligen, vem kör hur, gör vad på ett eller annat sätt? I slutändan handlar det ju alltid om tragiska öden och personliga tragedier
Utan att gå in på ort, person eller vårdhem så fick jag läsa en text skriven av en person som saknade hopp om framtiden. En vän till mig arbetar som vårdare och kom nära personen som skrev detta. Texten är redigerad och inte i helhet, men det jag kanske på något sätt vill försöka lyfta fram är vart saker kan leda oavsett vem som gjort fel eller vad som gick fel. För i slutändan spelar det ju ingen roll.

Då.
Om man någonsin tänkte efter??
Det händer inte mig?? Inte en chans. Jag kan ju köra, har en tipptopp hoj, jag vet mina begränsningar och jag är grym i trafiken (och sängen). Upptäcker faror i tid och vet vad jag ska titta för att undvika problem. Så det är lugnt. Dessutom är jag gift med en grymt läcker mc brud, bra jobb, skön kåk med pool och två små fantastiska ungar på 3 och 5. Lilltjejen på 3 avgudar sin pappa och tycker han är ”sool” med skidställ och grabben som vill tävla med cykel precis som pappa gör när han kör. Har man allt detta, har man det, så här bra så kan inget gå illa. Man är odödlig, precis som när man var 22.
Det sista jag mins är att att det ska bli skönt att bomba småvägarna.

Nu
Ligger här. Helt klar i huvudet, men helt ensam, total förlamad och hjälplös. Här kan jag ligga i 30 år innan kroppen ger upp. Kanske är det en klyscha, men det var inte värt det. Min dotter fyllde precis 5 och jag är inte ”sool” längre, hon pratar inte om pappa, hon pratar nästan inte alls längre. Min son säger att hans pappa inte finns längre i skolan om någon frågar… han vill vist inte tävla i något alls längre. Min fru, min läckra mc brud orkar inte inte hälsa på så ofta, det gör för ont......
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nej. Det är samma diskussion varje år, nån bror duktig och nån som är huligan. En del bryr sig andra inte, en del är duktigare än andra, andra inte. Jag orkar inte läsa.


Uppenbarligen så orkar du ha en åsikt över saker du inte läst iaf:va
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Haha, förstod att du skulle ta upp det. Jag skrev att JAG tycker att du verkar sakna självinsikt. Du är säkert en fantastisk människa på flera sätt, men din argumentation här tyder, och det står jag fast vid, på bristande självinsikt. Det var ingen smutskastning, det var endast ett påstående. Förresten, nu bryter jag mot vad jag skrev, men nevermind. Ordförståelse och läsförmåga var det ja ... Vi skippar den biten va?


Nej, jag skriver hur jag uppfattat programmet. Om du håller med om vad jag skriver angående hur programmet var, vad finns det att argumentera om? Du har fortfarande inte direkt besvarat huruvida vad jag skrev om programmet är rätt eller fel, men jag misstänker att det är för att du hellre fokuserar på punkterna nedan. Det är lätt att missa skogen för alla träd, som vi brukar säga.

Du har upfattat programmet som du har uppfattat det och det är varesig mer eller mindre rätt eller fel än vad jag har uppfattat det.
men vi uppfattar det helt olika det kan vi nog vara överens om.

Egentligen handlade väl programmet mestadels om att köra för fort, och konsekvenserna av detta? Och Bogan togs upp som ett bra exempel på en väg som gjorts till ett fåtals racingbana varje sommar. Att det körs fort i resten av landet torde väl inte komma som en överraskning heller?

Nej Igentligen handlade det om bogesundsvägen, en väg i vaxholm.

och för att få slut på den diskussionen så citerar jag Peter bagge på SVTs sida "KAPAD VÄG"
"Mc-förare har gjort en allmän väg i Vaxholm till sin egen racingbana. Följden är livrädda ortsbor - och flera döda och skadade förare.
Polisen är i stort sett maktlös.
Diskutera reportaget!
/Redaktionen

Hade de haft tid (säkerligen har de deadlines att följa) kunde de väl bara ställt sig i fotokurvan en Onsdag, krävs ingen jätteuppoffring men de kanske prioriterade annorlunda, vad vet jag. Jag kan gå ut om 2 veckor och göra det åt dig om du vill ha videomaterial. Och de hade väl knappast ens behövt ställa sig på en av de populärare vägarna ...

Vill du göra ett uppdrag granskning så gör det då, jag påstår inte att det inte kan bli gjort ordentligt, jag påstår däremot att om det skall göras så skall det göras ordentligt och ärligt om det nu är en granskning.

Hur ser man att någon kör på tid? Jag håller dock med i grundpoängen, jag tror det är väldigt få som faktiskt kör på tid ... Vilket får mig att undra vad de egentligen pysslar med. Men ja, att det skulle hända dagligen är väl att ta i. Jag spekulerar, men därför kanske det var mer relevant att snacka med polisen i GBG än att faktiskt fortsätta pressa på tidtagningsaspekten av det hela?

Varför pratade de inte med polisen som jobbade på plats ?
men javisst det gjorde de ju, varför fick de inte något matnyttigt från de poliserna då ?

Kan det vara så illa att det faktiskt inte var så illa som de trodde när de körde upp från göteborg för att göra historien ? och att de behövde något "saftigt" att fylla ut med ?

Fair enough, dålig research. Men som du säger, hade de lagt ner lite mer tid så hade det väl knappast saknats exempel.

Det tror jag säkert att det hade funnit, poängen är att de INTE lade ner tiden.
Igen, fair enough.


Se ovan. Fart-aspekten är det viktiga i sammanhanget, inte just Bogesundsvägen. Repotaget heter "Mc-förarna har gjort allmän väg till racingbana", inte "Bogesundsvägen körs det fort på".

se ovan citat från svt.

http://svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290[/url] där komplett information finns. Tyvärr verkar det inte finnas någon information om hur många som omkom, men de kanske researchade det? Oavsett är deras senare påstående om 2 allvarliga olyckor/år antagligen i underkant.

Jag håller med fullständigt, jag tror också tyvärr att man lätt skulle kunna komma upp i fler än två olyckor men du kommer inte upp i två dödsfall /år på den vägsträckan som de försökte insinuera.
och det är denna typen av presentation av fakta som jag irriterar mig på.
Ingen kommentar.


Men det är ju fakta de presenterar? Självklart har de som sitter framför kameran inget ansvar för vad andra gör, men de gav ju motorcykelkollektivet en chans att ge sin bild av det hela? Och igen; ge mig en bra förklaring varför man ska köra så fort som det ändå görs på gata. "Vi har ingen bana" är ingen anledning, likaså "jag köpte inte denna för att bara köra på 1an och 2an" och dyliknande. Du verkar vilja justifiera framfarten som sker, eller hur ska du ha det egentligen? Att ingen av de snabbkörande människorna ville träda fram är väl inte Upp. Gran. fel? Och vet man att det klipps får man väl se till att tänka innan man öppnar munnen. Jag inser också att det kan vara svårt, men accepterar man deras förfrågan får man väl se till att förbereda sig?

Man går ALDRIG i polemik med de som håller i kameran.
De kan redigera fram precis vad som helst av vad man säger.
och här tror jag det kan vara dags för en beskrivande anekdot jag fick höra när jag var "liten".
En rysk bil och en amerikansk bil skulle tävla.
Den amerikanska bilen körde och vann långt före den ryska som knappt tog sig i mål. Dagen efter kunde man läsa i de ryska tidningarna:
Den Ryska bilen kom på en hedrande andraplats emedan den amerikanska kom nesligt näst sist.
Jag tror att du förstår vad jag menar. om du inte gör det så tja då är det faktiskt din förlust.

Du inriktar dig på i sammanhanget, mindre faktuella fel. Olyckan var en kromsläde, men som du själv säger så skulle det inte varit svårt att leta reda på en riktig jävla mos-olycka med sporthoj. Olycksstatistiken tonar de ner till hojarnas fördel. De presenterar flera fall med olika vittnen som berättar om att det brukar, i olika scenarion, gå åt helvete för fort. Att du sedan blir sur att de vinklar programmet ... Som innan; though shit.

Som innan, om de inte ens orkar med det när det inte borde vara något problem att finna exempel, varför gjorde de inte det då ?
betyder det något i sig ?

Det må inte ha funnits några åskådare, men vad vill du kalla det då? När den stackaren som körde GSX-R:en sägs ha legat "20 meter" ifrån vägen? Då har det knappast gått i 70 va? Är det bara business as usual eller vad är det?

Här har vi faktiskt en av de punkterna som gjorde att jag faktiskt tog mig tid att svara idag.
Jag kan garantera att han INTE låg 20 meter från asfaltskanten.
max 5 meter skulle jag nog säga, och då är diket ca 45 graders lutning (fritt ur mitt minne) och en nivåskillnad på nästan 2 meter.
Jag vet inte hur fort det gått osv men cykeln låg innanför honom (mellan honom och vägen) och var relativt strukturellt "hel".
så det vore väl bra om du tar fram fakta innan du tycker något har gått i en viss hastighet eller inte. Jag vet inte, jag var inte där när det hände, jag kom senare.

Se ovan. Är detta business as usual för dig? För det verkar så. "Sporthojar kör snabbt på vägarna (även vägar där folk bor runtomkring), shit happens polisen ska jaga de riktiga bovarna som snor våra motorcyklar istället"? Jag undrar bara hur din prioriteringsskala ser ut för det här. Du har inte en gång sagt att de satt fingret på ett problem, utan koncentrerat dig på att skriva vad de gjorde fel, istället för att försöka se den större bilden. Det är inte bra att vissa grejor i programmet var fel, men Michael Moore's filmer är inte heller 100 % korrekta men man kan likväl förstå vad han menar, vad hans syfte är, vad han försöker säga. Om man sedan håller med eller ej, det är en annan sak. Om du håller med om poängen att det körs åt helvete för fort, varför koncenterar du dig inte på det istället för att peka på i vissa fall högst subjektiva saker som i sammahanget blir irrelevanta för den större frågan.

Jag håller med om att det körs för fort, men jag tycker att det skall vara ärligt rapporterat och inte en massa skitsnack och överdrifter hit o dit.
Det finns alltid två sidor av myntet och bara för att en har moraliskt rätt så innebär inte det att den andra inte har rätt. tyvärr är världen sällan så enkel.
Jag håller med om att det inte finns några BRA skäl för att idiotbomba på allmän väg, eller att det finns några bra skäl att folk tar sig den rätten.
men jag tycker däremot inte att "vi har ingen bana" är ett dåligt skäl att ange som just skäl.
jag ser det som att det finns ett antal olika faktorer som gör att människor tar sig de rättigheterna och de skälen är allt ifrån ren o skär egoism till upplevd nödvändighet.

sedan tycker jag att du skall läsa mina inlägg gen gång till och så får du jättegärna visa mig var jag försvarar att folk idiotbombar !
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Bogan blir snart en idylliskt mysig grusväg...sen är problemet väck.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Bogan blir snart en idylliskt mysig grusväg...sen är problemet väck.

Äntligen!!!

IMG_3160.jpg
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top