Först måste vi ju då börja med lite personlig skitkastning, jag är utan självinsikt och du är dum i hela huvudet, efterbliven och saknar totalt förmågan att tänka själv. Så, är vi klara med att kasta bajs på varandras personligheter nu ? så vi kan ta tag i den riktiga diskussionen.
Haha, förstod att du skulle ta upp det. Jag skrev att
JAG tycker att du verkar sakna självinsikt. Du är säkert en fantastisk människa på flera sätt, men din argumentation här tyder, och det står jag fast vid, på bristande självinsikt. Det var ingen smutskastning, det var endast ett påstående. Förresten, nu bryter jag mot vad jag skrev, men nevermind. Ordförståelse och läsförmåga var det ja ... Vi skippar den biten va?
Du för en diskussion med dig själv, och det får du stå för själv, men jag kan svara på mitt påstående att det är ett riktigt skitprogram.
Nej, jag skriver hur jag uppfattat programmet. Om du håller med om vad jag skriver angående hur programmet var, vad finns det att argumentera om? Du har fortfarande inte direkt besvarat huruvida vad jag skrev om programmet är rätt eller fel, men jag misstänker att det är för att du hellre fokuserar på punkterna nedan. Det är lätt att missa skogen för alla träd, som vi brukar säga.
1) av programmets 25 minuter så var det ca 7 minuter som handlade om helt andra saker, som tex polis i göteborg som beskrev en jakt i göteborg. vad har det med bogesund och den vägen att göra ?
det var ju inte så att de inte intervjuade polis på platsen, för det gjorde de, men de fick inte något tillräckligt smaskigt med chockverkan så då var de tvungna att fylla ut med annat.
Egentligen handlade väl programmet mestadels om att köra för fort, och konsekvenserna av detta? Och Bogan togs upp som ett bra exempel på en väg som gjorts till ett fåtals racingbana varje sommar. Att det körs fort i resten av landet torde väl inte komma som en överraskning heller?
2) tidsram, de hade inte ETT ENDA inslag med motorcyklar som körde på tid eller ens kraftigt för fort som var inom 2 år från reportagets skapande.
Hade de haft tid (säkerligen har de deadlines att följa) kunde de väl bara ställt sig i fotokurvan en Onsdag, krävs ingen jätteuppoffring men de kanske prioriterade annorlunda, vad vet jag. Jag kan gå ut om 2 veckor och göra det åt dig om du vill ha videomaterial. Och de hade väl knappast ens behövt ställa sig på en av de populärare vägarna ...
3) Jag har kört sträckan många gånger, jag har tillbringat mycket tid därute även utanför motorcykelkörningen, men jag har ALDRIG sett någon köra på tid, köra som idioter JA, men köra på tid och putsa "varvtider" osv, aldrig.
så att det skulle vara någon högfrekvent grej att man gör det har jag svårt att tro.
Hur ser man att någon kör på tid? Jag håller dock med i grundpoängen, jag tror det är väldigt få som faktiskt kör på tid ... Vilket får mig att undra vad de egentligen pysslar med. Men ja, att det skulle hända dagligen är väl att ta i. Jag spekulerar, men därför kanske det var mer relevant att snacka med polisen i GBG än att faktiskt fortsätta pressa på tidtagningsaspekten av det hela?
4) De inriktade sig på sporthojar, Förklarar hur snabba de är, hur mkt motor det är jämför med formel1 bilar på allmän väg, hur farliga de är osv, men den enda olyckan som man faktiskt tar fram är med en kromsläde. men hur går det ihop ? det måste ju finnas massor och återigen massor med olyckor med sporthojar, så som de har gått på med hur vansinnigt det är.
Tittar man sedan lite mer noga så kan man nog påstå att den olyckan knappast hade med några varvtider mm att göra om ens med någon hastighetsöverträdelse alls. (kolla bilden på hoj o bil)
Fair enough, dålig research. Men som du säger, hade de lagt ner lite mer tid så hade det väl knappast saknats exempel.
5) de visar upp en 30 skylt för dramatik, Först en idiotisk fortkörning växla in en bild på 30 sträcka sedan idiotisk fortkörning igen. men det finns inga 30 skyltar på den sträckan där den idiotiska fortkörningen har gått, utan det är skyltarna som står över bron.
Igen, fair enough.
6) Ghostriders stockholm-uppsala körning har väl inte direkt filmats på bogesundsvägen. så man kanske skall hålla sig till ämnet som var att det körs för fort på bogesundsvägen. med den uttalade insinueringen "det är sporthojarna som gör det".
Se ovan. Fart-aspekten är det viktiga i sammanhanget, inte just Bogesundsvägen. Repotaget heter "Mc-förarna har gjort allmän väg till racingbana", inte "Bogesundsvägen körs det fort på".
7) Kommentar om att det dör 2 st om året, och sedan i berättelsen ändras det till att det sker 2 allvarligare olyckor om året trots att insinueringen är att 2 st om året avlider på sträckan, vilket vi alla vet är en klar överdrift.
Ser vi på kartan som Galne Dansken pejstade, och sammanfogar det med vad Jörgen sa (jag utgår från att det är samma material här), så ser man på Bogesundsvägen ca 20 olyckor (med polisiär/ambulans-inblandning, dvs, olyckor då det inte direkt gått sakta) på en tidsrymd som sträcker sig över 4 år. Det är 5 olyckor / år det ... Kolla bakåt i tråden om du vill se (sidan 2 och 3). Se även:
http://svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290 där komplett information finns. Tyvärr verkar det inte finnas någon information om hur många som omkom, men de kanske researchade det? Oavsett är deras senare påstående om 2 allvarliga olyckor/år antagligen i underkant.
8) Hade de ens lov att använda det bildmatrial de använde ? var det inte en hel del snack om att de inte hade det.
Ingen kommentar.
9) och sista punkten.
Att hela reportaget är gjort i värsta skjutjärnsjournalistiska stilen.
"fyfan vad illa det är" och när de sedan kommer dit o skall filma o göra något av det så blev det platt fall för att det inte alls var så smaskigt som de trodde att det skulle vara.
Att ingen vill prata med ett program som redan har en åsikt är väl ganska sunt, man vet redan innan att de kommer att redigera ens svar och sätta in dem i sammanhang som inte alls är det man menat eller i värsta fall inte ens den frågan man svarat på.
Och de som faktiskt pratade med dem framstog ju inte som några ljushuvud precis "400 motorcyklar som alla kör 100 över skyltad hastighet" är det rimligt ? nja kanske inte, men jag förstår att om man sätts framför en kamera så kommer man garanterat säga saker som är lite fel och som kan sättas i helt andra sammanhang än man själv trodde från början. Speciellt om man vill vara lite häftig som ju alla grabbar vill vara.
Men det är ju fakta de presenterar? Självklart har de som sitter framför kameran inget ansvar för vad andra gör, men de gav ju motorcykelkollektivet en chans att ge sin bild av det hela? Och igen; ge mig en
bra förklaring varför man ska köra så fort som det ändå görs på gata. "Vi har ingen bana" är ingen anledning, likaså "jag köpte inte denna för att bara köra på 1an och 2an" och dyliknande. Du verkar vilja justifiera framfarten som sker, eller hur ska du ha det egentligen? Att ingen av de snabbkörande människorna ville träda fram är väl inte Upp. Gran. fel? Och vet man att det klipps får man väl se till att
tänka innan man öppnar munnen. Jag inser också att det kan vara svårt, men accepterar man deras förfrågan får man väl se till att förbereda sig?
De (jag tvekar verkligen att kalla dem journalister) är bara ute efter rubriker, dvs smaskiga nyheter som gör att folk läser deras verk, tittar på deras program även nästa gång. I detta fallet så slog det tillbaks, om de har så dålig research på något jag faktiskt har lite koll på så kan jag bara förvänta mig att de har lika dålig på allt annat de gör med
Du inriktar dig på i sammanhanget, mindre faktuella fel. Olyckan var en kromsläde, men som du själv säger så skulle det inte varit svårt att leta reda på en riktig jävla mos-olycka med sporthoj. Olycksstatistiken tonar de ner till hojarnas fördel. De presenterar flera fall med olika vittnen som berättar om att det brukar, i olika scenarion, gå åt helvete för fort. Att du sedan blir sur att de vinklar programmet ... Som innan; though shit.
Lite som olyckan som utlöste denna diskussion beskrevs som ett streetrace på nyheterna.
Det må inte ha funnits några åskådare, men vad vill du kalla det då? När den stackaren som körde GSX-R:en sägs ha legat "20 meter" ifrån vägen? Då har det knappast gått i 70 va? Är det bara business as usual eller vad är det?
Nu får du gärna förklara var jag saknar självinsikt, för jag tror du saknar ordförståelse ! Självinsikt handlar om vad jag vet om mig själv och mitt handlande, knappast relevant I denna tråden då jag varken var med i reportaget, kör på tid, har kört på någon eller av bogesundsvägen eller något annat som har med reportaget, däremot har jag kört vägen ett antal gånger med Kamera och fotat en del grejer, såsom träd i avkörningstangenten, sprickor i vägen, grus osv. men det är väl inte riktigt det reportaget handlar om va ? och nej jag är inte med på Onsdags/whatever körningarna... men jag kör på onsdagar och whatever dag med.
Se ovan. Är detta business as usual för dig? För det verkar så. "Sporthojar kör snabbt på vägarna (även vägar där folk bor runtomkring), shit happens polisen ska jaga de riktiga bovarna som snor våra motorcyklar istället"? Jag undrar bara hur din prioriteringsskala ser ut för det här. Du har inte en gång sagt att de satt fingret på ett problem, utan koncentrerat dig på att skriva vad de gjorde fel, istället för att försöka se den större bilden. Det är inte bra att vissa grejor i programmet var fel, men Michael Moore's filmer är inte heller 100 % korrekta men man kan likväl förstå
vad han menar, vad hans syfte är, vad han försöker säga. Om man sedan håller med eller ej, det är en annan sak. Om du håller med om poängen att det körs åt helvete för fort, varför koncenterar du dig inte på det istället för att peka på i vissa fall högst subjektiva saker som i sammahanget blir irrelevanta för den större frågan.