Sportbike - jag tycker tråden är bra, och den måste absolut leva vidare..
Kanske jag kan få lite hjälp och inputs - eftersom jag ska träffa polisen i början på veckan.
- Vi så på Bogesund att problemet kom närmare en lösning efter al polis övervakning - det är min och flera boendes värdering (jag bor i Vaxholm), och nästa steg blir en beläggning som det ska vara "läskigt" att åka fort på med MC! (Vi får väll tacka oss själva!)
- Självfallet har vi en problemställning med allmän väg nyttjas utanför lagens ram, och vilke svar och lösningsförslag ska jag ta med mig till mötet?
Sittar just nu på FEMA möte i Geneve och har diskuterar en del med SMCs övriga kollegor i EU - Man har en likvärdig problemstälning i det tyske, och man jobbar med olika lösningar i dom olika delstater: Från vass polis ingripen och avstängning av vägar under helger, fängelse - till samtal utbildning av riskar... I Schweiz är det t. ex fulkomligt utänkbart att man drar polisen (stef & konsekvens!).
Som sagt hjälp mig med gärna med inputs...
Rent generellt sett så bottnar en del av problemet i att det inte finns en organiserad motorsportskultur i sverige.
Det finns hur många tennisbanor som helst i sverige, hur många simhallar som helst, hur många fotbollsplaner hockeyrinkar osv men det finns väldigt lite av organiserad motorsportskultur.
Detta ger att folk har väldigt få platser att köra på som inte är allmän väg. detta ger i sin tur att de vänjer sig vid det.
Att då försöka få folk att köra 20 mil för att kunna genomföra sitt intresse en gång i veckan blir helt omöjligt. för de kan ju göra exakt samma sak på vägarna hemma, varje dag, när de vill, utan att betala en krona i extra avgifter.
Här kommer då en annan del av problemet in.
vad är då skillnaden bana kontra väg?
tja det är ju en hel del skillnader när det gäller diverse olika risker.
asfalten är förmodligen/förhoppningsvis bättre.
men mer då ?
tja här kommer ju då en grej in, riskhantering och det är ju nästan 100% tankesätt.
jag är övertygad om att om någon kunde visa att om du ger dig ut o kör den vägen nu så kommer du ligga i kistan i kväll, så skulle de flesta välja en annan väg eller avstå.
problemet är att det finns ingen som kan visa det och även om någon skulle kunna göra det så måste h*n överbevisa personen i fråga.
Där kommer en av våra grundläggande psykologiska inställningar in.
Det händer inte mig, det händer någon annan, jag har koll, jag gör inte fel osv. jag kan inte dö!
dvs tankefel. hur kommer man åt det ? tja inte är det genom att sätta upp hinder osv, det är endast utbildning som kan komma åt detta.
ytterliggare en del är ju att det är en monetärfråga.
om vi pratar sporthojar som exempel så är en hoj är jävligt mycket för pengarna.
Välj vilket annat fordon som helst med likvärdig prestanda så kommer du att få betala bra mycket mer för det. med det sagt är inte sporthojar billiga varesig i inköp, underhåll eller försäkring. men för motsvarande prestanda så är de ett kap.
lägg till då att det finns en tjusning bland UNGA människor att välja sporthoj, häftighets faktorer osv.
Unga människor gör inte alltid saker så otroligt genomtänkt.
Det finns ett skäl varför idealism osv hör ungdomen till.
(väldigt få äldre som sätter på sig en kanindräkt och sätter sig i en bur på torget med en skylt "meat is murder" osv..)
Lägg då till att inte ens vägverket Oj förlåt trafiknågonting vad de nu råkar kalla sig denna veckan. gör rätt i frågan.
De har under ett antal år aktivt motarbetat motorcyklar, ett exempel på detta är att motorcyklar INTE tas hänsyn till när man underhåller eller nytillverkar vägar.
Detta resulterar i direkt livsfarliga kombinationer av dumheter.
alltifrån rondell skulpturer som är absurda i sin farlighet för oss som de anser vara oskyddade trafikanter, till brunnslock mitt i svängar, lagningar
av en karaktär som är livsfarlig för oss motorcyklister.
allt detta kan spåras tillbaks till att regelverket inte över huvudtaget tar hänsyn till motorcyklister utan byggs för andra motorfordon.
Hänsyn till motorcyklar är alltså medvetet uteslutna från detta reglemente.
man kan säga mycket om det och det finns många variabler men detta är några av skälen till varför jag tror att det är som det är.
Kort sagt så är det inte en enkel fråga med en enda lösning utan det är många små grejer som måste fixas till eller åtminstånde slipas till för att vi skall få ett bättre resultat i överlevnad för oss motorcyklister.
edit
lögner, skitsnack och spekulationer tar oss inte närmare målet utan verkar i direkt motsatt riktning. och det är väl knappast dit vi vill.
kan vi inte se det vi gör kan vi inte ändra det vi gör fel.