Diskussion olyckor 2010

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Äntligen!!!

IMG_3160.jpg

Skojar du? har Bögesundsvägen blivit grusväg!?
HAHAHAHAA, FAN va rätt!!!

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Skojar du? har Bögesundsvägen blivit grusväg!?
HAHAHAHAA, FAN va rätt!!!
Inte riktigt än, att döma av kommentaren innan och, den nu för alla välbekanta, humorn som DesmoHellman har... :tummenupp

Så du hinner nog klura lite till på det där med fotpinnar, andra mysterium och allmäna världsviktiga saker. :rolleyes:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Satt och kollade på det där repotaget i uppdragranskning med min flickvän (som kommer från ett sydligare land) förra året. Tjejen frågade hur många som dött på den där vägen eftersom dom gjorde ett tv-repotage om det. Jag svarade att jag trodde att två eller tre hade dött på något år.
Tjejen började skratta och frågade vad fan det är för fel på svenskarna.
"Två eller tre?, då är det ju en säker väg, jag trodde att minst ett par hundra hade dött"

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Nu har fler MC-förare dött, bara denna vecka!

Snälla, ta det lugnt där ute, släpp lite på gasen och
lev lite längre :tummenupp

BW

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Satt och kollade på det där repotaget i uppdragranskning med min flickvän (som kommer från ett sydligare land) förra året. Tjejen frågade hur många som dött på den där vägen eftersom dom gjorde ett tv-repotage om det. Jag svarade att jag trodde att två eller tre hade dött på något år.
"Två eller tre?, då är det ju en säker väg, jag trodde att minst ett par hundra hade dött"
Jag antar att i sydligare länder är inte ett människliv värt särskilt mycket då? Mena om det är något att skratta åt...

Men det är sant, det är inte vägen som är farlig. Det är människorna som färdas på den.

Smagatusk

Guest

Skulle snarare vilja ställa frågan vad det är som är fel på din flickvän.

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Att någon har omkommit är inget att skratta ut och det gjorde hon inte heller. Varje olycka är givetvis en stor tragedi för de inblandade och anhöriga.
Det hon skrattade åt var att en för henne ganska olycksfri väg var en stor grej i svensk tv. (Hon har för övrigt väldigt svårt att förstå hela den svenska cykelhjälmsmentaliteten)

Jag förstår inte varför alla Stockholmare måste köra just den vägen men med tanke på hur många som gör det så är det inte konstigt att det händer ett antal olyckor per år. Det dör massa människor varje dag i Sverige, av fettma, alkohol, rökning och massa andra orsaker. Det är inget anmärkningsvärt att några dör också på mc.

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Hej alla.

Har precis varit och hälsat på Tobbe (Lurken). Han mår bra och är vid gott mod.
Han kommer att få en nackkrage under dagen så han kan börja gå upp och röra på sig lite. När han fått i gång benen och det går bra får han åka hem
Han säger att det är tur att han har Thunderracen kvar för han räknar med att efter att ha tagit det lugnt några veckor efter hemkomsten kunna komma ut och köra med oss igen
Han är även mycket glad över alla besök han fått av oss som varit där.

/Masen

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
"- Ah... onsdag. Nu jävlar ska vi ut o bomba på Bulten! Hoppas nån lägger ut bilder på mina feta nerlägg i fotokurvan. :tummenupp"
(Läs hela inlägget så förstår ni att jag här ovan citerar klassiska hetsporre-kommentarer)

Säg xibalba. Hur länge tror du att det tar innan vi återigen ser glorifiering av dylika filmer, samt nonchalans rörande andras liv och hälsa, här på forumet?

Nu när du har väckt detta intressanta diskussionsämne Xibalba så kan det ju vara intressant att få höra dig gissa hur länge det tar innan vi får se nästa flashiga bild på en motorcyklist som tar fotokurvan med knäskrap? Nästa onsdag?

Tror du att det kan tänkas vara så att folk emellanåt filmar sina färder för att visa sina polare hur häftigt de kört och att detta möjligen leder till ett ännu högre/farligare tempo? Tror du möjligen att vissa trafikanters höga hastigheter ökar faran för alla andra trafikanter?

(Är det ett tecken på hybris om man citerar sig själv?)

När jag skrev ovanstående så hade jag inte en aning om vem den kraschade, men överlevande, Gixxerföraren i den senaste svåra dubbelolyckan på Bulten var. Efter att Masen nu berättat vem han var så gick jag, precis som säkert många andra, in och kollade lurkens profil.

Jag kan nu bara inte låta bli att citera lurkens senaste (nära på sista) och nästnäst senaste inlägg här på forumet:

nice =) kul att komma med på lite bild :p blåvita gixern "den fetaste" höhö med knäskrap och allt ^^

vaa haha tyckte ja skrapa halva fotokurvan 3 vändor framm och tillbax :brinnerup

Håll med om att min analys av orsak och verkan med tanke på ovanstående citat, och verklighetens händelser, åtminstone kan tyckas vara skrämmande träffsäker... Man skulle kunna klassa det som sammanträffande, men det finns ju onekligen faktorer som tyder på att det inte handlar om det.

Med reservation för att jag kan ha rört ihop bilderna fullständigt så kanske det vore intressant för läsare av denna tråd att se ett kort på lurken taget straxt innan dubbelkraschen som ledde till en död och en svårt skadad motorcyklist. Ni kan se vad som jag TROR är en bild på lurken på bulten 26/5-10 HÄR.

Jag gissar att efter detta kommer ovan nämnda förare aldrig mer vilja förknippas med dylika bilder. Själv skulle jag i alla fall skämmas om någon la ut en bild på mig på nätet när jag körde på detta sätt på allmän väg. (Nu finns det dock bevisligen sådana som inte tänker som jag angående dylika "action-pics" men vad de inte tycks inse är att såväl försäkringsagenter, som eventuella brottsutredare, självklart studerar sådana här bilder...)

Men nog kommer andra gärna vilja se sina egna knäskrap på forumet igen...

Hoppas du repar dig snabbt lurken.

/En T-acebroder.

PS. Inser just att jag redan för ett år sedan försökte få lurken att släppa av på gasen lite då jag läste vad han skrev här på forumet. Han svarade på ett sätt som nu idag nog tyvärr säger alldeles för mycket.

Hehe oj då vi har vist en äldre härre här med höga tankar om oss som gillar att gasa ^^ men du kan va lugn g-man ja har krachat allt för många ggr för att köra som en idiot bland folk okey att man åker lite på slangen när det kan göras utan fara för andra eller gasar ur maskinen på tom motorväg då och då men du kan sova lugnt jag ska försöka att undvika dötsfall detta år med =)

Kör man som en pre-pubertal tonåring med hävdelsebehov????? haha kan man slanga så varför inte = avis? hehe :blah

Nej lurken. Jag är inte avis på dig.

.

Last edited:

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Hej alla.

Han kommer att få en nackkrage under dagen så han kan börja gå upp och röra på sig lite. När han fått i gång benen och det går bra får han åka hem
Han säger att det är tur att han har Thunderracen kvar för han räknar med att efter att ha tagit det lugnt några veckor efter hemkomsten kunna komma ut och köra med oss igen

/Masen

Hälsa så gott och se till att han kommer i form så vi kan ses på vägarna igen :)

Robz

Guest
(Är det ett tecken på hybris om man citerar sig själv?).... Massor av diverse bevis.... och korrekt...
Svårt detta - har själv en del erfarenheter av folk man varnat som därefter fått ont. Även varnat mig själv... och sedan själv fått ont. :rolleyes:

Riskbeteende är lätt att identifiera, svårare att bemöta, nästan omöjligt att ändra, men det går.

När det väl skiter sig, bör man endast medlida - allt annat blir bara så fel.
Du har rätt många ggr i dina många inlägg - men låt också udda vara jämnt ibland.

Tragisk händelse som utlöste denna tråd.
Bra tråd annars som kanske kan leva kvar och ändra vissa riskbeteenden på sikt? "Tänk först, gasa sedan, tänk igen och förutse möte med en "Bombare" i dubbel hastighet i fel spårval"... har räddat mig några ggr.
Betänk även ett möte med en 18-årig Zatzymupp - de tar mer plats, och sämre spårval, än en Guldvinge. Generalisering, med verklighetsbakgrund!)

Tragisk historia!!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror du har rätt i att det är ganska lätt att identifiera ett riskbeteende. Tyvärr går det sällan att prata en person till rätta även om uppsåtet är gott. Ofta är de inte mottagliga för den typen av tillrättavisningar. Det är först när de råkar ut för ett par close call de börjar inse att de inte är odödliga. Alla vi som skriver i tråden har säkerligen varit ute och testat gränser på både bil eller/och mc någon gång i vårt liv. De allra flesta har nog kommit undan med blotta förskräckelsen. Kör man en sporthoj eller väldigt snabb bil inser man att det kommer att sluta illa förr eller senare. Några letar sig ut på banor där risken för möten och andra hinder minskar risken för att skada sig själv eller andra allvarligt. Det är fortfarande väldigt många där ute som aldrig skulle sätta en fot på en bana. De skulle fortfarande tänja på gränserna och utmana varandra ute på allmän väg. Jag är rätt övertygad om att de filmer som gjorts där man kört "bulten" sträckan på tid säkerligen inspirerar andra att följa i samma fotspår. Ibland räcker det med påståenden att någon t ex kört Stockholm- Helsingborg på strax över 3 timmar innan man byggde om vägarna i Småland för att någon ska försöka göra om bedriften eller slå tiden vare sig det är sant eller ej.

Brukar också tänka på möten när jag är ute och kör på inspirerande vägar. Det får åtminstone mig att dra ner på tempot. Man vill ju ha marginaler kvar ifall något händer. Har säkerligen räddat livet både på mig själv och andra under årens lopp.

Svårt detta - har själv en del erfarenheter av folk man varnat som därefter fått ont. Även varnat mig själv... och sedan själv fått ont. :rolleyes:

Riskbeteende är lätt att identifiera, svårare att bemöta, nästan omöjligt att ändra, men det går.

Du har rätt många ggr i dina många inlägg - men låt också udda vara jämnt ibland.

Bra tråd annars som kanske kan leva kvar och ändra vissa riskbeteenden på sikt? "Tänk först, gasa sedan, tänk igen och förutse möte med en "Bombare" i dubbel hastighet i fel spårval"... har räddat mig några ggr.
Betänk även ett möte med en 18-årig Zatzymupp - de tar mer plats, och sämre spårval, än en Guldvinge. Generalisering, med verklighetsbakgrund!)

Tragisk historia!!

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Hej alla.

/Masen

Skönt att höra/läsa! :)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nu får du väl ändå fan skärpa dig.
Nej ingen vet ... Ännu.
men rent generellt sett så har det ju cirkulerat ett antal "jag var där så jag vet vad som hände" historier. varför inte läsa dem ?

Det kan vara vad som helst, men jag tror inte vi kan utesluta akut sjukdom.

och när det gäller dina kommentarer så är det väl jävligt lätt att sitta bakom tangentbordet och kasta ur sig en massa skit.

Reportaget som du hänvisar till var fan det sämsta skitet jag sett på länge.
Det gjorde att i varjefall jag slutade titta på programmet, varför ? tja har det inte bättre fakta om det de rapporterar om så måste man ju frågas sig, hur ser det ut då med den andra biten som de rapporterar om som jag inte vet något annat om än deras vinkling.
kort sagt sicket skitprogram, och nej det har inget med att göra om vad jag tycker utan det har bara att göra om fakta och hur man visar upp faktan. Rakt igenom patetiskt.

Vilken agressiv attityd du har i inlägget! Varför?
Vill/kan/får andra inte ha en idé/spekulation om hur det KAN ha gått till och också ge utryck för den?

Spekulationer kan ju ha olicka mycket bäring av fakta. I detta fallet finns tydligen redogörelser för att dessa 2 förare körde ihop varför speklulationen om att den ena föraren påverkades av den andra (så till vida de inte låg jämsides kanske = förga sannolikt). Varför skulle det vara konstigt/långsökt?

Det handlar om hur vi människor (gäller alla) reagerar när något plötsligt oförutsett inträffar. Du har säkert hör/läst om överlevnadsreaktioner (ÖR) som är reflexer och som NÄR de startar vi människor inte längre kan styra/kontrollera (därav namnet reflexer). Vissa av dessa reflexer kan mycket väl få oss motorcyklister att krascha och de kan mycket väl triggas av att en förare framför oss gör ett misstag!

// Niklas

Frågan är varför egentligen analysera...

För att försöka utvecklas/lära!

Vad orsakar en olycka? Grus? Rollers filmer? Bristande körskicklighet?
Bullshit säger jag, allt kokar ner till omdöme och självinsikt, brister det ena eller det andra är olyckan så småningom ett faktum. Omdömet kan tala om för mig att det kanske inte är så lämpligt att gasa satan på en väl trafikerad smal väg med goda chanser till grus i kurvorna. Självinsikten får mig att inse att Rollers förmåga att framföra mc förmodligen överstiger min och är jag så lättpåverkad att jag absolut skall göra som han, bör jag nog undvika både reklam-TV och Livets Ord.

Råkar du ut för en olycka är det ditt fel, ingen annans.

Självklart är orsaken till olyckan förarens även om det kan finnas situationer där du påverkar mig som motorcyklist så att jag kraschar även om jag kör lagligt och efter rådande omständigheter. Du kan ju tex. svänga vänster framför mig.

Men jag lämnar dessa scenarion därhän för vid singelolyckor har du helt rätt det är alltid vi förare som är orsaken och du tar upp två viktiga faktorer omdömme & självinsikt som är starka drivkrafter.

Det finns dock minst ytterligare en stark drivkraft hos oss människor som också påverkar våra beslut och vårt omdömme vilket är bekräftelse. Tyvärr söker vi den ofta från andra människor och påverkas därför i vårt omdömme av andra. Men beslutet att vrida på rullen kommer innifrån och hela ansvaret ligger därför hos enskilda individen.

Som medmänniskor kan vi andra dock ha lite insikt av hur vi påverkar våra nära/kära eller om de bara är våra vänner/bekanta. För påverkar dem det gör vi vare sig vi vill eller inte!

// Niklas

Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02

Tragisk historia!!

Som fd zatzymupp så kan jag säga att zattzymuppar generellt resonerar så här:
"Vem behöver spårval så man har 4 R-däck o generell väghålling som ett strykjärn?"

Så det har du helt rätt i.
Och har vi hojåkare i bakhuvet att det är dessa som vi kan möta på roliga vägar.... då räddar det nog mer än en hojåkare per år.

Det var först då jag började köra hoj jag insåg att spårval faktiskt har betydelse.... och då även för bilkörning. Visst hade jag kört ett antal gånger på bana, men då man har "hyffsat" spårval med bil tänker man inte så mycket på det. Det är först då man ev sätter perfekt spårval några varv i följd på bana man inser att spårväl även räknas med bil.
Och spårval på gata ... nä, det är inte nått som den generelle zatzymuppen har.
De zatzymuppar som tycker att det ska svänga har en tendens att överge zatzy för rejsa.nu
Kvar är 402m folket. Suck

En annan sak du har helt rätt i är att det är nästintill omöjligt att prata nån till rätta då det gäller riskbetende. Det som krävs är några nära-döden-upplevelser med massor av TUR för att personen i fråga EVENTUELLT ändrar betende.
Ingen Tur eller oförmåga att inse att man bör ändra på sig leder ofrånkommligen till klotning så småning om.
Tragist men sannt

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Sportbike - jag tycker tråden är bra, och den måste absolut leva vidare..

Kanske jag kan få lite hjälp och inputs - eftersom jag ska träffa polisen i början på veckan.
- Vi så på Bogesund att problemet kom närmare en lösning efter al polis övervakning - det är min och flera boendes värdering (jag bor i Vaxholm), och nästa steg blir en beläggning som det ska vara "läskigt" att åka fort på med MC! (Vi får väll tacka oss själva!)

- Självfallet har vi en problemställning med allmän väg nyttjas utanför lagens ram, och vilke svar och lösningsförslag ska jag ta med mig till mötet?

Sittar just nu på FEMA möte i Geneve och har diskuterar en del med SMCs övriga kollegor i EU - Man har en likvärdig problemstälning i det tyske, och man jobbar med olika lösningar i dom olika delstater: Från vass polis ingripen och avstängning av vägar under helger, fängelse - till samtal utbildning av riskar... I Schweiz är det t. ex fulkomligt utänkbart att man drar polisen (stef & konsekvens!).

Som sagt hjälp mig med gärna med inputs...

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Finns nog ingen kompromiss som löser problemet för båda parter på ett tillfredsställande sätt. Att försöka försvara beteendet med att gasa på allmänna vägar är nog mest dumt, enda sanningen är väl "för att det är så jäkla kul att köra hoj"?

Däremot kanske man kunde mildra jakten på adrenalin ute på vägarna hos många om det fanns ett alternativ, löser absolut inte problemet och argumentet är söndertjatat,jag vet. Många kommer fortsätta krascha och dö på vägen oavsett, men tror det är möjligt att delar av hojentusiasterna skulle komma till insikt med hur mkt roligare och säkrare hojåkning på bana är om det var något smidigare (billigare + bekvämare + enklare=poppis?). Dvs en bana inom en timmes resväg från Stockholm. Kanske kan det skapa en positiv trend då man ser att fler börjar tänka "ska ändå piska hojen på bana på lördag" och inte tänjer gränserna fullt lika mkt på Bogan eller Bulten?

Vet inte hur det funkar i andra storstäder, men känns som Stockholm har störst problem? Gjorts några undersökningar ang detta och jämfört med andra städer som har lite mer banåknings-kultur pga närhet till vettig bana?

Jag skulle iaf önska att det fanns en tydligare och utbredd banåknings-kultur bland stockholms (sjukt många) hojåkare oavsett Bulten/Bogans vara eller icke vara.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...