Diskussion olyckor 2010

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Vad fan är det som händer i MC-Sverige :va

Mindre än 1½ vecka - 4 döda förra veckan och 2 hittills i denna!

Det det lugnt och se upp för de farliga bilisterna, grusiga kurvor,
oljefläckar etc :tummenupp

BW
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vad fan är det som händer i MC-Sverige :va

Mindre än 1½ vecka - 4 döda förra veckan och 2 hittills i denna!

Det det lugnt och se upp för de farliga bilisterna, grusiga kurvor,
oljefläckar etc :tummenupp

BW

Samt kör åt samma håll på crossbanan!
ref. olyckan i Västervik, så fruktansvärt onödig olycka.
18 år och hela livet framför sig.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Vad spelar det för roll för dig om andra personer åker sakta?
Det bästa är väl att man kör i sitt eget tempo, inte i det tempo du tycker är lagom.

Med den inställningen kommer det garanterat bli en jävla massa avkörningar

Nu förstog du nog inte riktigt vad jag menade.. Läs det jag citerade och det jag skrev igen...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det som imponerar allra mest på mig är när jag kör med folk som respekterar att alla inte kör lika snabbt utan tar hänsyn till de som kommer sist utan att hetsa till tempoökning som blir obekväm för vissa.

Jag kör förhållandevis sakta på t ex "bulten" (de ytterst få gånger jag kör där).

Brukar försöka hålla kanske 50-60% av det jag uppskattar som min "förmåga" just för att man aldrig vet vad som händer. En del kallar det fegt, jag kallar det riskmedvetet..

Men för att komma till poängen, en del som jag åker med kör betydligt mkt fortare, men de har absolut inga problem att vänta nånstans på vägen. Alternativt så kör man "vi ses på rosenhill" och så ses man där.

Har aldrig förstått det där hetsen att ligga i en klump och hetsa varandra. Om "polarna" inte kan vänta efter sträckan, eller hålla ett tempo som alla verkligen känner sig bekväma med, då är det nog dags att byta "polare". Det är inte speciellt ovanligt att man hör om nån som står och säger: "jag höll på skita på mig".. "trodde jag skulle dö".. men ändå så kan man inte slå av lite så att man känner att man har koll.. wtf??

Dessutom går det alldeles utmärkt att sakta ner och vinka förbi ev. snabbare bakomvarande förare. Hellre vinkar jag förbi på ett säkert och bra ställe än att personen bakom försöker sig på nån idiotomkörning nånstans. Händer alldeles för ofta att man kommer ikapp någon, i kurvor t ex men sen löder de på utav bara fan ungefär som att de har något problem med att bli omkörda.
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag kör hellre som en mes och överlever dagen än att köra över min förmåga. Det värsta är att det inte spelar någon roll ute på Bulten att jag själv kör lungt eftersom det finns så många andra som kör över sin förmåga som kan dra med oss andra i fallet. :(
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Jag har läst tråden från den kom till. Bra ide att lägga upp den och jag tror tråden har betydelse. Ta inte bort den.

Jag tillhör väl gruppen äldre och förhoppningsvis har jag mer livserfarenhet än de som är yngre. Det är konstigt hur man resonerar i olika åldrar. Jag kommer ihåg när jag var 20 och hur jag tänkte då. Idag 30 år senare tänker jag inte likadant som då.

Då för 30 år sedan körde jag både bil och mc utan att tänka på följderna. Jag körde utan att reflektera över vad som eventuellt skulle kunna hända. Varje tur var en test på var gränsen gick. Oftast var det med bil. Kunde polaren hålla en viss hastighet så kunde även jag. Gjorde han en sak med bilen eller hojen skulle även jag göra det.

Jag tror att vi triggas till att testa gränser, kalla det grupptryck. Antagligen tänker vi (killar) inte på konsekvenserna om något skulle gå på tok. Åtminstone gjorde inte jag det och jag tror det är orsaken till att det ibland går på tok.

Med åldern kommer ofta visheten fram på ett annat sätt. Nu inser jag att det viktiga är inte att visa att jag är minst lika duktig som polaren. Jag behöver inte hävda mig längre, jag vet att jag aldrig kommer att kunna köra eller hantera hojen lika bra som de bästa men det gör inget. Det viktiga är att jag KAN köra hoj och KAN njuta av min tur på hojen.

Det är nu som jag förstår det idiotiska i att köra på slangen förbi andra bilister bara för att man kan, bevisa att man kan köra Sthlm-Uppsala på 15-20 minuter eller skryta om att man kört 250km/h på bulten.

Men ibland växer hornen. Det var inte länge sedan en mercedes AMG stod bredvid i ett rödljus....och vad gjorde jag?...mercan ville rejsa, det märktes tydligt. Han stack iväg i ett hjulspinn och då växte mina horn. Han fick några meters försprång innan egot i mig vaknade och jag tänkte....fan heller att han ska få tro att han är snabbare än mig.
Så jag antog hans utmaning och plattade till hans ego.

Efteråt insåg jag hur dumt det var. Naturligtvis hade han ingen chans, det visste jag ju, men vi (oftast killar) fungerar ju så.

Vad vill jag säga ..jo att ofta har vi möjlighet att undvika en olycka genom att tänka efter före vi agerar. Även om det är bilistens fel eller som i anledningen till den här trådens uppkomst, så har vi möjlighet att tänka till innan och minimera risken för en olycka.

...men ibland växer hornen och vi är ju bara människor :va
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
För att försöka utvecklas/lära!

På vilket sätt kan vi lära oss / utvecklas av att oja sig och spekulera ? Ingen här (oftast) vet något om vad som hände i verkligheten och det blir bara ältande, ojande, kondoleanser, floskler och funderingar. Det är väldigt sällan man ser någon som var med om vurpan eller har på annat sätt införskaffat first hand info som delar med sig exakt av händelseförloppet och där man funderar på vad han / hon kunde ha gjort annorlunda för att inte hamna där han hamnat. Nästan alltid blir det "mina tankar gå till anhöriga" eller "många kör över sin förmåga" alt "näme gu va hemskt!" blaj som inte leder någonvart. Olyckor fortsätter som förut, av samma anledningar som förut och blir förmodligen fler..trots allt "läranade " och "utvecklande". Hur mycket FAKTA som vi kan lära oss av har presenterats i den här tråden ?? Vem VET vad som hände och varför ? Orkar inte läsa igenom alla inlägg sedan början, men inte fan är det mycket...det är mest det klassiska ojande, ältande och gnäll över hur grymt livet är...typ.

När jag använder ordet "analys"...var jag sarkastisk...

Näää..det här är nog ingen källa till visdom. Visst, kan det vara en tidsfördriv att dundra in ett innehållslöst floskelinlägg när man har tråkigt på kneget eller dricker bärs på uteplatsen...det gör jag gärna själv, men just olycksrelaterade trådar verkar vara extra poppis för denna typ av verksamhet kännes det som. Folk halkar nästan in på existentiella frågor...det är det som förbryllar mig...att folk på något sätt gärna hakar på och försöker att överträffa varandra i "mognad" och "reflektion" så att det blir smått patetiskt. Det är som när man ska diskutera livet på fyllan..precis så känns det här jävligt ofta.:fyllisar
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vi är precis inne i juni månad och så här långt har det varit ca 70 olyckstillbud. Räknar man bara samman maj månad kommer man upp i strax under 50 olyckstillbud. Jag har utgått från länken Galne Dansken bifogade i sitt inlägg i olyckstråden. Räknade helt enkelt samman länkarna till artiklarna som var lätta att överskåda.

Galne Danskens inlägg.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4783807&postcount=114

Kan sannolikt ibland finnas flera olyckor på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7476

dessa informationer är samlade via en pressklip tjänst.. men, uppdateras manuellt och är endast olyckar vart det värderas vara synbarhets problem..
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag tittade till på Olyckstråden,,,,,,,,, fan det är ju sjukt mycket olyckor med hojar.
Vad är det som händer, jag brukar fundera på vad som igentligen är orsaken till en olycka, chansning/klant/fortkörning/grinighet i trafiken.

Jag vurpade själv förra sommaren men jag kommer inte ihåg olyckan själv, men jag har ju tänkt och det ända jag kommer till är att jag tappade fokus just i en kurva helt enkelt,,, man gör ju det ibland och på hoj så är det ju inte bra.

Ta det lugnt i sommar, var uppmärksam.
 

Raderad medlem 21068

Guest
tycker det är bra med en diskussionstråd:
man försöker uppmärksamma mer,vill ju inte sluta i en bilhuv,eller dylikt.
man tänker på körkortet och försöker hålla 50,70 och det nya 60,80 systemet.
men sen ska ja inte vara den som är den;)
man gasar men försöker gasa på "RÄTT STÄLLEN" men så har ja växt ifrån det stadiet att man måste ses och synas......(oftast):gnissla

ta det lugnt alla och kör med insidan och förnuft å2010!
my opionion :yoparty:tuttar
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har 0st olyckor so far, men några närapå situationer.

En gång var jag på munter gruppkörning, något jag inte gillar normalt sett, men trevligt nån gång i bland.

Hornen växte även fast jag puttrade på min fina KTM med en maxhastighet på 180km/h.
De framför mig var utan synhåll så jag höll nog ett högre tempo än vad jag borde gjort, då jag nyss fått kortet. Efter en serie kurvor som går som upprepade S med berg till höger (skymd sikt) hamnar jag bakom en bil, drar om och bakom nästa kurva dyker en 270 graders kurva med räcken för att övergå till en liten bro.

Då gör jag givetvis standardmisstaget och låser blicken mot faran (räcket) och låser bägge hjulen, släpper och upprepar låsningen 3 ggr, får stopp på skiten med 1 dm marginal till mitt lår, i samma ögonblick brummar bilen förbi som jag ganska nyss kört om.

Skämdes som ett as.

Rädsla är farlisch! :gnissla
 

jetson

Guest
Jag kör hellre som en mes och överlever dagen än att köra över min förmåga. Det värsta är att det inte spelar någon roll ute på Bulten att jag själv kör lungt eftersom det finns så många andra som kör över sin förmåga som kan dra med oss andra i fallet. :(

Är du rädd för motorcyklar som åker fort ska du kanske inte åka på bulten :D

Sen är det bättre att vara rädd för saker som utgör verkliga risker i trafiken, typ bilar och sånt...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4787474&postcount=123

Nu vet jag absolut ingenting om hur just den här olyckan..

Har ena kontoret i de där trakterna och kör ofta Essingeleden i rusningstrafik.. och okej att folk bombar i princip tomma landsvägar och tar risker där.. men jag har aldrig förstått mig på er som ligger och kryssar mellan bilar som att de inte vore där.

Jag "tränger" mig oxå i köer kör väggrenen osv.. men går det fortare än säg 30km/h så passar jag mig jäkligt noga för att bränna mellan bilarna i dubbla hastigheten.. I princip varje dag ser jag ändå mc-förare, förmodligen på väg till jobbet, iklädda jeans, vanliga skor och på sin höjd en skinnjacka ligga och kryssa mellan bilarna på landets mest trafikerade vägar...

Det är rena vilda västern där, bilarna svänger hej vilt och helt utan förvarning.. jag har själv klotat efter att en bil helt oförutsägbart drog en usväng mitt framför ögonen på mig inne i city..

Varför tar man risken? är det bara jag som har flextid och kan komma lite senare om trafiken är åt helvete?

Är nästan förvånad att det inte smäller oftare på t ex essingeleden/nynäsvägen/e4:an norr om stan..
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Var intressant att ta del av dina perspektiv Kent@.

Själv har jag insett att så länge som jag är i denna kropp (är en kille dvs) så kommer jag ha vissa behov och instinkter som jag kan påverka i en begränsad grad, hur gärna jag än vill. Att vara heterosexuell är en av dessa. Att uppleva spänning, konkurrens och anta utmaningar är en annan. Jag hade aldrig varit intresserad av att köra MC om det inte innebar några risker. Eller om jag aldrig fick "rejsa" eller tänja gränsen.

Dock gör jag detta så ansvarsfullt jag kan. Jag har nämligen oerhörd respekt för andra människors liv. Att jag skadar mig själv i en olycka kan jag leva med. Om jag dör i en olycka så kommer jag inte ångra något. Däremot skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag drog med mig någon annan i fallet. Därför väljer jag att gasa på småvägar ute på landet, där trafiken såväl som bebyggelsen är i princip noll.

Min körkortslärare var 50+ men gillade fortfarande att gasa på med offroadhojen och spruta lite grus. Det som skiljer en mogen och en omogen förare är platsen man väljer att göra det på, sa han till mig. Ligger nog mycket i det.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Felet med dig, eller åtminstone dina inlägg, är att du ger sken av att skita i allt. "olyckor händer" etc etc..

Jag kan hålla med om att det är konstigt att folk verkar oförmögna att lära sig av andras misstag. Dag efter dag läser man om folk som skadats eller omkommit i totalt onödiga olyckor.

Jag kan även hålla med om att det här är dubbelmoralens högborg.
Ena dagen sitter man och tycker att något är hemskt, nästa så är man ute och bombar långt över sin förmåga själv.

Men hela den där inställningen att "skita i allt" eller att "ge upp" och sluta bry sig är så failad. Det är bara förlorare som ger upp.

Jag säger såhär.. om ETT enda inlägg från mer erfarna förare, eller erfarenheter från oss som varit med om en olycka får EN enda person att tänka lite extra på sin egen körning så är det värt allt dravel och alla spekulationer som i en tråd som denna.

Om alla moralpredikningar, hur tråkiga och tjatiga de än är, får en enda förare att undvika en olycka, så har de potentiellt räddat ett liv. Då är det oxå värt det.

Om folk mår bättre av att "skriva av sig" efter en olycka så är det oxå okej.

Jag värderar både mitt och andras liv samt välmående otroligt högt, det verkar inte du göra.
 

MC Doktorn

Guest
Jag kör hellre som en mes och överlever dagen än att köra över min förmåga. Det värsta är att det inte spelar någon roll ute på Bulten att jag själv kör lungt eftersom det finns så många andra som kör över sin förmåga som kan dra med oss andra i fallet. :(

Bra tänkt !
Ett antal gånger fått in trafikolyckor och förtvivlade anhöriga.
Jag kan säga utan att tveka att det är händelser som jag aldrig kommer glömma.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag kör hellre som en mes och överlever dagen än att köra över min förmåga. Det värsta är att det inte spelar någon roll ute på Bulten att jag själv kör lungt eftersom det finns så många andra som kör över sin förmåga som kan dra med oss andra i fallet. :(

Men varför kör man på Bulten om man inte har dödslängtan :va det finns ju oändligt med fina MC vägar i Sverige för att man ska behöva åka där och och agera stoppkloss och riskera bli topederad av någon som kommer i +200 km/h över krönen.

Kör lite andra vägar, det gör jag.

"Ringen" skulle jag också vilja köra på men den håller jag mig i från också av samma skäl, vill inte vara stoppkloss och rundningsmärke, det blir bara farligt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så om man blir påkörd så är det ens eget fel för att man inte sitter hemma och gömmer sig? :va

Nej. Självklart finns det fall där man råkar ut för en olycka trots att man själv kanske hållt sig till reglerna och varit försiktig.
Men trots allt så är det ju så att i mellan 80-90 procent av olyckorna där motorcykel är inblandad så kan man av olycksförlopp mm dra slutsatsen att motorcyklisten kört avsevärt över gällande hastighetsgränser.

Det väcker ju frågan. Om dom 80-90 procenten hållt lite lägre hastighet. Hade dom klarat av att reda ut situationen då?

Visst. Det är konstaterat att i 60 procent av olyckorna mellan bil och MC så är bilen vållande enligt lagen. Men att bilen enligt lagen är vållande betyder inte att motorcyklisten kört omdömesgillt och sansat.

Som exempel. Om jag kommer på en landsväg med 70-begränsning i 200 knutar och kommer över ett skymt krön och upptäcker att en bil kör ut på vägen precis på andra sidan krönet. Vem är vållande då?

Enligt lagen är det solklart. Det enda som kan styrkas är att bilisten inte iakttagit väjningsplikten och denne blir därigenom vållande i lagens mening såväl som rent försäkringsmässigt. Det är dock en klen tröst för mig i det fallet.
Det man kan undra över i det fallet är då:
Har jag gett bilisten en rimlig chans att hinna upptäcka mig när jag kommer över krönet i 200?
Om jag istället hållt 150. Hade jag då hunnit väja eller bromsa?

I många av dom fall där det sker MC-olyckor så har motorcyklisten själv valt att ta risker. Det kanske inte måste vara så illa som att köra i 200 på 70 väg men man kan i alla fall konstatera att det i majoriteten av fallen är frågan om ganska rejäla hastighetsöverträdelser. 80 på en 50 sträcka innebär ju mer än dubbelt så läng bromssträcka vilket ger en betydligt sämre chans att klara sig undan.

Så rent statistiskt. Råkar du ut för en olycka på motorcykel så är det i majoriteten av fallen så att även om eventuell andra part anses som vållande enligt lag så har du själv troligen gjort något som bidrog till olyckans uppstående eller omfattning.

Så om man generaliserar lite så blir det till "Råkar du ut för en olycka så har du gjort något fel"
Men det kommer givetvis att uppröra dom som råkar ut för olyckor och anser att dom inte gjort något för att bidraga till den. Och sådana fall finns ju också.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top