Jag har läst tråden från den kom till. Bra ide att lägga upp den och jag tror tråden har betydelse. Ta inte bort den.
Jag tillhör väl gruppen äldre och förhoppningsvis har jag mer livserfarenhet än de som är yngre. Det är konstigt hur man resonerar i olika åldrar. Jag kommer ihåg när jag var 20 och hur jag tänkte då. Idag 30 år senare tänker jag inte likadant som då.
Då för 30 år sedan körde jag både bil och mc utan att tänka på följderna. Jag körde utan att reflektera över vad som eventuellt skulle kunna hända. Varje tur var en test på var gränsen gick. Oftast var det med bil. Kunde polaren hålla en viss hastighet så kunde även jag. Gjorde han en sak med bilen eller hojen skulle även jag göra det.
Jag tror att vi triggas till att testa gränser, kalla det grupptryck. Antagligen tänker vi (killar) inte på konsekvenserna om något skulle gå på tok. Åtminstone gjorde inte jag det och jag tror det är orsaken till att det ibland går på tok.
Med åldern kommer ofta visheten fram på ett annat sätt. Nu inser jag att det viktiga är inte att visa att jag är minst lika duktig som polaren. Jag behöver inte hävda mig längre, jag vet att jag aldrig kommer att kunna köra eller hantera hojen lika bra som de bästa men det gör inget. Det viktiga är att jag KAN köra hoj och KAN njuta av min tur på hojen.
Det är nu som jag förstår det idiotiska i att köra på slangen förbi andra bilister bara för att man kan, bevisa att man kan köra Sthlm-Uppsala på 15-20 minuter eller skryta om att man kört 250km/h på bulten.
Men ibland växer hornen. Det var inte länge sedan en mercedes AMG stod bredvid i ett rödljus....och vad gjorde jag?...mercan ville rejsa, det märktes tydligt. Han stack iväg i ett hjulspinn och då växte mina horn. Han fick några meters försprång innan egot i mig vaknade och jag tänkte....fan heller att han ska få tro att han är snabbare än mig.
Så jag antog hans utmaning och plattade till hans ego.
Efteråt insåg jag hur dumt det var. Naturligtvis hade han ingen chans, det visste jag ju, men vi (oftast killar) fungerar ju så.
Vad vill jag säga ..jo att ofta har vi möjlighet att undvika en olycka genom att tänka efter före vi agerar. Även om det är bilistens fel eller som i anledningen till den här trådens uppkomst, så har vi möjlighet att tänka till innan och minimera risken för en olycka.
...men ibland växer hornen och vi är ju bara människor