Diskussion olyckor 2011

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Nu snackar du!

Det här har ingenting med att göra vilket fordon som framfördes, det kunde lika väl varit en bil eller annat och därav ska man inte ta illa upp som sporthojsåkare oavsett förarens mentala tillestånd.

Det finns många förare som utövar sin sport på allmänna vägar i höga hastigheter men det betyder inte att alla är på något sätt störda. Men fallet kan ha medicinska orsaker som är svåra att skydda sig emot.

Så denna syn på olyckor omfattar även de personer (55+) som av "okänd" orsak kör av vägen i ett träd eller annan betongfundament.

näää..som hojåkare har vi större problem att möta och skydda oss emot. Bilister som inte ser oss är 50% av orsaken till att vi förlorar ett par hundra förare per år.

Mentala tillstånd i trafiken är skillnaden mellan synas och inte synas.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Enligt Rikspolisstyrelsen och JO gäller detta vid jakt av mc.

Polisen jagar inte längre fortkörande mc
Publicerat: fredag 09 maj 2008 kl 03:59, Ekot
Polisen har slutat att jaga mc-förare som kör för fort, eftersom riskerna för andra trafikanter bedöms vara så stor i de höga farter jakterna sker, och eftersom fortkörning oftast bara ger böter.

...lite hipp som happ med det beslutet va...
http://www.youtube.com/watch?v=awsrUcmOYyQ
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jag körde förbi olycksplatsen vid 23:30.
Många Polis och Brandbilar... och de höll på att inspektera hojen.

Bommarna såg jag aldrig i Tunneln, vipps var det ett kryss i taket på den digitala skylten.
Och pilar att hålla till höger på de andra...

Det var rätt många bilister inkl mig själv som vinglade runt innan vi hamnade i rätt fil.
Jag låg i vänster fil och fick korsa samtliga filer.

Det är ett moraliskt dilemma detta på sporthoj.

Jag vet hur jag kör ibland, och framförallt hur jag körde förr i tidig vuxen ålder...
Mognads graden finns här nu, inte samma tokiga omkörningar...
Tänker mer på bilister i korsningar... kör aldrig om på krön...
Listan kan göras lång, på hur man körde förr och nu......

Men no faan tok gasar jag ibland... det kan jag inte neka till, jag kan inte sitta här o kasta sten i galshus.... som så ofta sker här på sporthoj.... men jag väljer mina tillfällen, och aldrig med någon bakpå..... men tokgasandet har andra proportioner idag.
Det handlar mer om att hålla en underhållande hastighet på en kurvig landsväg, än att köra som en blådåre på stora allmänna vägar i och runt en stad.....

Och när man är ute på vägarna så ser man ganska tydligt att man är inte ensam om att tok gasa.
Det är svårt att hålla igen när vi kör så pass snabba hojar som vi gör, det vet vi alla... så är det. Hornen växer ut, och i ung ålder väger grupptrycket tungt.

Killen tog fel beslut, o fick betala det högsta priset för detta.

Riktigt skönt att tjejen verkar ha klarat sig så pass bra som hon gjort i detta fall....

Tänk en gång extra... när ni kör där ute...
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Sitter på jobbet och har hört vad som egentligen hände, kan inte uttala mig annat än att det är en mycket tragisk händelse där två unga människor varit med om nått overkligt. Man för absolut inte glömma bort den ringa ålder personerna hade och hur det påverkar oss. Man vill framstå som en cool kille och göra då saker man inte riktigt är medveten om.

Tar absolut inte någon i försvar annat än att man vet själv hur man agerade när man var i sitt tidiga vuxenliv. Borde vara krav på minst 25 år för att få framföra tung-motorcykel.

Fallar man för grupptryck när man är i medelåldern så gör man ett val, gör man det i sitt tidiga vuxenliv finns det mer aspekter som spelar in.

//Adde

Så du menar att vi som är under 25 inte ska få ta kortet pga att några under 25 kör för fort? Ganska korkat resonemang i min mening.

Låt dom dö isåfall. Det är helt upp till var och en hur man väljer att förvalta sitt liv. Jag ska inte utsättas för kollektiv bestraffning för vad någon enskild individ gjort. Vi andra under 25 kör exempelvis inte ifrån helikopter i 250km/h med dyrbart gods bakpå.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Så denna syn på olyckor omfattar även de personer (55+) som av "okänd" orsak kör av vägen i ett träd eller annan betongfundament.

näää..som hojåkare har vi större problem att möta och skydda oss emot. Bilister som inte ser oss är 50% av orsaken till att vi förlorar ett par hundra förare per år.

Mentala tillstånd i trafiken är skillnaden mellan synas och inte synas.

Vet inte riktigt vad i mitt inlägg du kommenterar faktiskt.
Man kan inte omfatta några olyckor av "okänd-typ", det är bara gissningar.

Synas och inte synas?, jag kan säga att en med "rätt" psykisk störning skiter fullständigt i om han syns eller vad som finns bakom kurvan. Alltså en person som är helt oförmögen att ta ansvar i "olyckan".

Jo jag vet om bilister och olyckstatistik,ingen kommentar om det. Frågan gäller väl inte det.
 

Tpn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2 stycken ;-)
Om jag vore jagad av snuten så skulle jag så fort det bara var möjligt ta mig av motorvägen och ta småvägar och eventuella gångbanor /gränder i ett försök att kollra bort snuten..... Att hålla sig kvar på motorvägen i tron att man kan köra ifrån snuten.... Ja en enstaka bil, javisst. Men dom är ju fler än en och det finns kameror från ledningscentraler å annat som gör att dom har järnkoll på vart man befinner sig....... Kan det varit lite av balla Allan stuket på denna pilot ??

Hur som helst så var det en jäkla tur att tjejen klarade sig med livet i behåll. Hon lär ju knappast ha kunnat påverka föraren.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Helt fritt ur sammanhanget, men har med uvarande ämnet att göra:

Vi skall inte nära "dra snuten" mentaliteten på detta forum.

Sticker någon vid en kontroll då det handlar om mindre förseelser som fortkörning utgår polisen från att det är ngt skumt o hänger på, så är det.

Tänk nu om denna unge kille som drog bara vill ha material till ett fräckt inlägg på SH för o kunna få kudos av de han ser upp till här...

Oavsett en tragisk historia som jag inte vill se upprepas.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om jag vore jagad av snuten så skulle jag så fort det bara var möjligt ta mig av motorvägen och ta småvägar och eventuella gångbanor /gränder i ett försök att kollra bort snuten..... Att hålla sig kvar på motorvägen i tron att man kan köra ifrån snuten.... Ja en enstaka bil, javisst. Men dom är ju fler än en och det finns kameror från ledningscentraler å annat som gör att dom har järnkoll på vart man befinner sig....... Kan det varit lite av balla Allan stuket på denna pilot ??

Hur som helst så var det en jäkla tur att tjejen klarade sig med livet i behåll. Hon lär ju knappast ha kunnat påverka föraren.

Fast det är ju just på motorvägen man har en chans mot iaf helikopter (speciellt om dom har IR-kamera)

Men det är ju inte omöjligt att dom var ute just för att få poliseskort och försöka köra ifrån den, eller bara var ute för attt köra riktigt riktigt fort, båda verka ju vara hojfanatiker.
Tragiskt dödsfall hursomhelst.
Finns det ingen bild på hur bommarna ser ut när dom är stängda på natten?
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Släppt av passageraren

Han skulle ju kunna ha stannat vart som och släppt av passageraren


Ja det smartaste hade nog vart att stanna såklart. Men skulle han ha haft nån chans var det att skaka bort hkp. Hållt fullt på motorvägen mot t.ex. Uppsala/Gävle och sen ställt hojen och tagit av sig stället...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Han skulle ju kunna ha stannat vart som och släppt av passageraren


Ja det smartaste hade nog vart att stanna såklart. Men skulle han ha haft nån chans var det att skaka bort hkp. Hållt fullt på motorvägen mot t.ex. Uppsala/Gävle och sen ställt hojen och tagit av sig stället...

Köra ner i tunnekomplexet under stockholm är väl inte helt fel idé att bli av med just helikoptrar. Om man då lyckas undvika att köra på bomar... :huvet

(inte för att på något sätt försvara motorcykeln eller på något sätt lägga någon skuld på polisen)

Edit: Kan inte tunnlarna i Stockholm, men det finns ju några där man kan köra ner och som det är avtagsvägar nere i tunnlar så man kan komma ut på ett gäng olika platser, men det är klart, en helikopter kanske inte har så svårt att gå igenom dom möjligt platserna att komma ut och sedan fortsätta jakten. Och i detta fallet vet vi inte ens om han visste han hade en helikopter efter sig.
 
Last edited:

Tonks

Jamtlandstaus
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Skogen
Hoj
VFR 750F -86
Det finns en liten aspekt att ta som lärdom oavsett ansvarsfrågan;
att göra markeringar för bommar tydligare. Då *kanske* dem här föraren överlevt och kunnat redogöra för de bakomliggande motiven. Flera personer med mer sansade hastigheter har ju vittnat om att bommar är svåra att se. Speciellt i tunnlar är det viktigt. MC-förare kan även överraskas av mörker i tunnlar om de har tonade visir eller solglasögon. Detta oavsett om en förare kör normalt eller är en getaway-pilot.

Ja men faktiskt. Jag hade varken solglasögon eller mörkt visir men blev överraskad iaf. Och det var inte bara jag utan ett par bilar bakom mig som också fick göra ett körfältsbyte ganska snabbt.
Jag tycker absolut att de borde ha märkt ut bommarna mycket bättre då det var riktigt bristfälligt.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
I retrospekt.

Att ta böterna för en rödkörning (även om man vill spela Allan) är ett smart beslut.
Att stanna för att ta böterna vid fortkörning är ett smart beslut.
Att stanna och bli av med kortet är kanske ett smart beslut, det är ju tekniskt möjligt att köra ändå.
Att stanna när polisen försvunnit (synligen) är kanske ett smart beslut.
Att inte stanna utan hetsa vidare är potentiellt ett mindre smart beslut.

Går man regelbundet igenom hela beslutskedjan och landat på den sista så är det mest en tidsfråga innan det kommer att hända något allvarligt.
Trafik är inte bankörning där man drar av, svär och betalar några tusenlappar i reparationer.

För övrigt så fattar jag inte riktigt varför polisen skall kritiseras över huvud taget just nu. Det har väl inte framkommit något oegentligt i deras agerande eller?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hon verkar väl suttit där rätt frivilligt.

Njaoo, när hon hoppade på hojen stod den antagligen helt stilla och föraren bröt inga lagar. Lite svårare att under en körning mot röd ljus eller i hastigheter över 250 km/h välja att "nej fan, den här åkningen vill jag inte vara med i".

som passagerare är man just passagerare, man har minimalt att säga till om, noll kontroll.
 

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Ort
hus
Hoj
Aprilia, Tuono
Ang ålder för att ta körkortet,
har jag alltid undrat om man helt plötsligt blir en bättre förare när man passerat en viss ålder?

Den som aldrig kört hoj tidigare och är 50+ tex skulle vara bättre förare än nån yngre förmåga??

Alla mognar på sitt högst personliga sätt och bara för att man är "mogen" ska man vara en bättre förare då?

Olyckor händer, kan man inte komma ifrån, vare sig det är på mc, bil eller en traktor m.m

Sen att man leker med sitt liv genom att köra som en idiot är en annan sak, då får man vara beredd att ta konsekvenserna, hoppas bara att det inte kostar en oskyldig person livet!
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Kort info ang dödsolyckan igår kväll vi Södralänken tunneln: står vid avfarten Brandbergen/Nynäsvägen och ser hur denna mc kommer körandes med en helikopter ca 15-20m ovanför i maxfart för att fortsätta i samma stil utmed Gudöbroleden: exeplarisk jakt eller inte får andra bedömma men personligen så tycker jag att det var mer hetsjakt än ett sk förföljande: Kanske trodde polisen att dom jagade en viss Ghåsröjder med tanke på förarens svarta ZX10 samt svarta klädsel!!

Du får tycka att du är hur mycket legend du vill, men det var väl en ganska märklig åsikt? Det är ju bara at stanna och ta sitt ansvar? Fast det lär ju du enligt ryktet aldrig ha gjort. Så det är kanske inte Polisen som pöbeln ska anklaga? Det är kanske herrn själv? Självransakan?
 
Last edited by a moderator:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Efter lite googlande framkom det att paret på hojen bodde ihop & var ett par, tragiskt.
Så jävla onödigt att ett omoget beteende ska behöva resultera i att ett liv upphör & ett annat påverkas för alltid.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Njaoo, när hon hoppade på hojen stod den antagligen helt stilla och föraren bröt inga lagar. Lite svårare att under en körning mot röd ljus eller i hastigheter över 250 km/h välja att "nej fan, den här åkningen vill jag inte vara med i".

som passagerare är man just passagerare, man har minimalt att säga till om, noll kontroll.

Alltid när jag skjutsar så är det passageraren som bestämmer om tempot skall sänkas. Det brukar jag göra klart innan färden. Bara att knacka på mig lite lätt så slår vi av.

Det har även varit åt andra hållet "weii, va kul det var, åk fortare!" -"näfan, nu får du hejda dig, jag vågar inte köra fortare än vi åkte, då börjar det kännas osäkert"
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top