Diskussion olyckor 2011

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Bilister som inte ser oss är 50% av orsaken till att vi förlorar ett par hundra förare per år.

Hur menar du med förlorar ett par hundra förare ?
Det är inte 100 MC förare som dör varje år, än mindre några 100.
menar du förare som inte längre kan/vill köra efter en olycka ?
förklara gärna.
 

Clavain

Internet Grape Machine
Gick med
6 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Adventure 990 - 07
Körde bil till Tyresö och körde upp på Gudöbroleden från Nynäsvägen vid tio i nio ungefär. Då stod det polispatruller i båda körriktningarna under bron med laserpistol och MC-poliser redo att jaga fortkörare. Helikoptern syntes tydligt i riktning mot Hökarängen och cirklade. Lågt och långsamt. Cirka 40 - 60 meter upp.

Väldigt tragisk olycka på många sätt. Det hjälper verkligen inte bilden av vare sig hojåkare i allmänhet eller sporthojsåkare i synnerhet det minsta lilla när sånt här händer. Om något ger det förbudsivrarna vatten på kvarnen.
Tragiskt det som hänt, ännu mer tragiskt om det kommer gå ut över kollektivet som sköter sig.
 

Gimpster

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2009
Ort
Söders finaste ort.
Hoj
Husaberg fs
Tycker det där inlägget var intressant, åkervägen i trollbäcken?

Satt själv och spanade när den gick över mitt hustak, över drevviken mot gudöterassen och vidare in över trollbäcken. Jag bedömde höjden till 50-60 meter och du minst 300?

Jag flyger flygplan och heli i radiostyrd form själv och tycker mig ha ganska bra koll på avståndsbedömning. Men skillnad mellan 50 och 300 meter är ju gigantisk.. var det vid ca 21.50 du såg det också eller har dom varit och vänt i trakterna 2 ggr?





Inte 100% på tiden men var nångång efter 21:20 och kanske inte var några 300m över men inte under 100m heller för den delen, Helikoptern var inte särskilt nära marken när han brände förbi oss. Inte 300m liten överdrift kanske men han var garanterat inte under 100m då han var länge bort än en fotbollsplans längd ovanför oss när han flög över.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Att du inte har alla hästar hemma i stallet verkar klart uppenbart då ingen jag känner eller komentarat är ngn form av legend: sen om jag väljer att INTE stanna när jag är ute och kör om jag vet att mitt körkort är i fara är väl min ensak så ngn självransakan kan du aldrig få det till då vi ALLA fattar våra egna beslut som vi på ett eller annat sätt får stå för i slutändan!!:tummenupp

Kan inte finna att jag på något sätt ifrågasatt din intellektuella nivå, och betackar mig för att Du uttalar Dig om min.
 
  • Gilla
Reaktioner: Tpn

Selvén

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Falun
Hoj
2010 BMW S1000RR
Så denna syn på olyckor omfattar även de personer (55+) som av "okänd" orsak kör av vägen i ett träd eller annan betongfundament.

näää..som hojåkare har vi större problem att möta och skydda oss emot. Bilister som inte ser oss är 50% av orsaken till att vi förlorar ett par hundra förare per år.

Mentala tillstånd i trafiken är skillnaden mellan synas och inte synas.

Jag har för mig att det är ca 40 mc-förare som avlider per år. Och enligt IFs senaste undersökning så orsakar bilisterna 90 procent av olyckorna mellan bil och mc.
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Om någon kör så fort, så får personen ta ansvar vad som händer.
Vi alla har ansvar hur vi kör, och om denna person med passagerare väljer att köra i 250 och köra in i en bom, det är upp till dem.

Jag tycker det är tragiskt att människor är döda, men det är upp till dem hur de kör. Ingen annan!

BW
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, om man nu träffar en bom så kan det få vara upp till var o en, men det kan ju va nåt annat än en bom som sätter stop för leken.
 

Bifogat

  • bil_mc_krock.jpg
    bil_mc_krock.jpg
    246.6 KB · Visningar: 522
  • Gilla
Reaktioner: eha

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Inte 100% på tiden men var nångång efter 21:20 och kanske inte var några 300m över men inte under 100m heller för den delen, Helikoptern var inte särskilt nära marken när han brände förbi oss. Inte 300m liten överdrift kanske men han var garanterat inte under 100m då han var länge bort än en fotbollsplans längd ovanför oss när han flög över.

Ja, då var det samma. Med din revidering av höjden ner till 100+ meter så stämmer det bättre överens då åkervägen i förhållande till där jag bor ligger mycket längre ner.

Summan av det hela är att helikoptern varit på varierande höjd :)

Med facit i hand så tycker jag polisens agerande är fel. Går inte att försvara offret i denna historia då det är hans personliga val som försätter han i situationen. Dock tycker jag man kan begära ett bättre agerande från poliskåren som skall vara välutbildade samt ha en fungerande plan hur man agerar i dessa situationer.

Praxis verkar ju vara att släppa hojar, men tydligen går det bra att jaga över hela Stockholm i timmar med både bilar,motorcyklar och helikopter. Man borde nästan kunna lista ut hur det slutar utan polisexamen??
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Om det blir ett jagande från polisens sida kan ju uppfattas olika men polisens närvaro behövs ju också av den anledningen att varna andra vilket dom uppenbarligen har lyckats med det pådraget.

Frågan är ju vad är rätt sätt att agera på från polisens sida?.
Att inte ha någon uppsikt över en sådan här "dåre" vore ju tjänstefel samtidigt som det skulle sända väldigt skumma signaler till likasinnade.

Men som sagt, det är en svår situation och svår att skydda sig emot. Det kan vara så att utan polisens närvaro hade skadorna varit mycket värre.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Frågan är ju vad är rätt sätt att agera på från polisens sida?.
Att inte ha någon uppsikt över en sådan här "dåre" vore ju tjänstefel samtidigt som det skulle sända väldigt skumma signaler till likasinnade.

Men som sagt, det är en svår situation och svår att skydda sig emot.

Självklart är det mycket tragiskt när en ung kille omkommer i en olycka.

Men lika självklart ska polisen följa efter. Det är en brottsling som dessutom utsätter sin passagerare och mottrafikater för en väldigt stor fara. Vill man köra fort finns det bättre alternativ än bland andra trafikanter och med passagerare bakpå.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har för mig att just den olyckan var ett pensionärspar som missade att det var rött samt att hojen körde klart över skyltad hastighet (70)... Hojföraren dekapiterades vid kollisionen också.

Även fast bilden ser väldigt våldsam ut (och är det också med tanke på döda) så har hojen missat alla bärande balkar, så antar att det räcker med 100km/h ?
 

Lukasz

...
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Stockholm, North side
Hoj
929 hOnDa GaY cLuB edition
Ja fast polisen hävdar att helikoptern inte syntes när killen var på väg tillbaka från S-tälje 2 timmar efter han var på Nynäsvägen...
Sorry for english...

I was riding on E4 north when GR wannabe passed me going söder (around 21:30), I didnt even notice that he had a passenger on, shortly after there were 3 police cars plus one unmarked saab folowing him and they werent so far behind him. The police helikopter was flying VERY low, maximum 40-50 meters, I was actually really shocked how low they were flying. I stil think that its comletely retarded to try to outrun cops with a passenger, I dont feel sorry for the dude at all, I do howerver feel very sorry for his family and friends, they must go through hell now...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har Rikspolisstyrelsens nya policy angående att inte jaga MC orsakat en Lex-Maria-situation?

Dvs att poliser inte vågar berätta/rapportera sanningen då de är rädda för konsekvenserna?

Tycker det är vanligt nuförtiden att läsa att jakten avbröts strax innan de såg att den de jagade kraschat.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Med facit i hand så tycker jag polisens agerande är fel. Går inte att försvara offret i denna historia då det är hans personliga val som försätter han i situationen. Dock tycker jag man kan begära ett bättre agerande från poliskåren som skall vara välutbildade samt ha en fungerande plan hur man agerar i dessa situationer.

Praxis verkar ju vara att släppa hojar, men tydligen går det bra att jaga över hela Stockholm i timmar med både bilar,motorcyklar och helikopter. Man borde nästan kunna lista ut hur det slutar utan polisexamen??

Håller med helt o hållet.
Verkar ju ha varit en massiv polisinsats för att stoppa en fortkörande
motorcykel.
Att denna insats pågår runt Stockholm på relativt högtrafikerade
vägar i farter runt 200+ under lång tid står ju inte direkt
i relation till "brottet" :rolleyes:
 

jetson

Guest
Polisen: Vi gjorde inget fel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13356634.ab

Ett annat vittne såg helikoptern köra lågt över hustaken mellan Haninge och Trollbäcken, den girade runt i luften och försökte "stressa mc-föraren".


Jag ska inte spekulera eftersom jag inte sett något själv.

Håller med helt o hållet.
Verkar ju ha varit en massiv polisinsats för att stoppa en fortkörande
motorcykel.
Att denna insats pågår runt Stockholm på relativt högtrafikerade
vägar i farter runt 200+ under lång tid står ju inte direkt
i relation till "brottet" :rolleyes:

E4 kl 22 en sommarkväll, inte direkt essingeleden 07.30 om du förstår vad jag menar..
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Håller med helt o hållet.
Verkar ju ha varit en massiv polisinsats för att stoppa en fortkörande
motorcykel.
Att denna insats pågår runt Stockholm på relativt högtrafikerade
vägar i farter runt 200+ under lång tid står ju inte direkt
i relation till "brottet" :rolleyes:

Det var dött på vägarna igår....förmodligen en stor anledning till att det gick så fort.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top