Diskussion olyckor 2011

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Vad tjänar polisen på att ljuga/mörka sanningen?

"Det är uteslutet att mc-föraren skulle vara medveten om att helikoptern fanns där, säger Tommy Hydfors, biträdande rikskriminalchef."

Vi har ju 2 delar av jakten, en från Södertälje norrgående som slutade i krasch. Här kan ju föraren varit omedveten om helikoptern. Men det som pågick på Gudöbroleden var inte direkt diskret.

Ni som åker dessa vägar vet ju hur det ser ut med 4 rondeller mellan Haningeavfarten fram till Gudö. Små rondeller där man måste bromsa in rätt mycket för att klara av dem. Klart som korvspad att man hör en helikopter som ligger på låg höjd nära dig under inbromsning och relativt lågt motorvarv. Har man dessutom en passagerare som är van vid väldigt högt tempo och kan behålla en någorlunda sinnesnärvaro så är det inte särskilt svårt att upptäcka.

Minsta man kan begära är väl att polisen rannsakar sig själva istället för att alltid dementera.

Vill bara poängtera att jag inte försvarar föraren på något sätt. Däremot vore det trevligt att kunna ha en högt förtroende för polisen.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
E4 kl 22 en sommarkväll, inte direkt essingeleden 07.30 om du förstår vad jag menar..[/QUOTE]

Essingeleden 07:30 kan man nog köra ifrån farbror blå med en
vespa Så visst är det skillnad men............
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Edit; Vid närmare beskådan ser det ut som att man ser en bit av plåten, dock är den maskerad i ungefär samma färg som resten av hojen, förmodligen är det fotografen som varit noggrann för att inte vägleda tjuvar hem till grabben.
Enligt uppgift hade en eventuell tjuv ändå inte hittat hojen hos personen på adressen den var skriven på... Grabben bodde inte hemma hos pappa.

Jag kan bara hålla med wonderwizard, man får fan ta ansvar för sina egna handlingar. Det kan knappast komma som en överraskning att man kan dö om man gör misstag i hög hastighet med hojen.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
tydligare!

Hur menar du med förlorar ett par hundra förare ?
Det är inte 100 MC förare som dör varje år, än mindre några 100.
menar du förare som inte längre kan/vill köra efter en olycka ?
förklara gärna.

Lite oklar..att det är mindre än 50 som dör varje år samt att de som direkt eller indirekt ställer hjälmen på hyllan på grund av ökad risk med att inte bli sedd i trafiken är ett större problem än att en promille mcförare eventuellt kan vara mentalt instabil för att utgöra en risk i trafiken.
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Allt detta är tragiskt.
Stor eloge till polisen som gör det bästa av situationen.
Det hemska är beslutet föraren tog med att ha en på ryggen och sedan spela på varandras liv ist för att stå sitt kast. Tur nog så klarade sig tjejen.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Polisen: Vi gjorde inget fel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13356634.ab

Ett annat vittne såg helikoptern köra lågt över hustaken mellan Haninge och Trollbäcken, den girade runt i luften och försökte "stressa mc-föraren".

Fattar nada.... det är ju sedan länge en mycket vedertagen åtgärd att helikoptern "visar upp sig" för fartgalningen. Antingen direkt eller genom att placera sin skugga på vägbanan om det är soligt på dagen.

i 99,9999% av fallen stressar det ju av/ned föraren direkt och föraren slår av och ger upp.

Polisen har då aldrig stressat mig, så fort man bara ser röken av dem stressar man ju ned och slår av på takten för att inte dra på sig onödiga böter,
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Visst e de tragiskt allt det som har hänt, men det som förvånar mig är att det ska hittas så många andra orsaker till olyckan än föraren själv....

För min del får polisen gärna jaga, men då bör de stå för det.

Som det är nu säger topphönset att de inte ska, sen hittas det på i efterhand för att stämma med policyn.

Rakt och ärligt :)
 

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Jag har för mig att det är ca 40 mc-förare som avlider per år. Och enligt IFs senaste undersökning så orsakar bilisterna 90 procent av olyckorna mellan bil och mc.

Oklar....över 300 personer får svåra skador som är motorcykelrelaterade (förare och passagerare).Jag är övertygad om att merparten av dessa lägger hjälmen på hyllan.

Man behöver inte dö för att släppa styret.
 

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
Skulle gärna se det där stora polisuppbådet jaga ikapp grannens kärring när hon passerar min villauppfart i 80 knyck medans ungarna håller på och och riggar upp hockeymålen...
Jag menar i perspektiv så är nog den kärringen betydligt farligare för andra i trafiken än wannabeen som blåser 250knyck en sen kväll på motorvägen... Sannolikheten att hon kör på någon inne på villaområdet är garanterat högre än att köra på en fotgängare efter nynäsvägen sent en onsdagskväll.
Sen att polisen friserar sanningen efter en incident är allmänt vedertaget inom kåren. Läser man en beskrivning förföljniningförfarandet i bladet dagen efter så är det garanti på att något har gått snett. Har jag upprepat mig nog nu? :va
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Enligt uppgift hade en eventuell tjuv ändå inte hittat hojen hos personen på adressen den var skriven på... Grabben bodde inte hemma hos pappa.

Men det hade väl inte fotografen koll på? Inte som att han stoppar alla hojar och kollar körkort på den som kör för att sedan kontrollera detta mot trafikregistret. Vet inte riktigt vad du vill komma fram till. Är väl mer än en person som har reggat hojen på någon annan än sig själv för att ha råd med försäkringen?

För övrigt så är det ju sjukt vad snuten pladdrar på om att dom inte gjort fel och att helikoptern var på stort avstånd när det uppenbart inte alls var så. Dags att stå upp för sina misstag, föraren som smet har ju de facto fått betala för sitt misstag, så nu är det väl dags att den andra sidan också får ta sitt straff. Men det lär ju inte hända...
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Riskerar du andras liv och lem när man "brassa helvet" från Polisen så är det ju helt plötsligt inte din ensak längre utan en angelägenhet för samtliga dina medtrafikanter, inte sant?

Håller med. Jag jobbade på vägarbetet inne i tunneln igår kväll och under natten typ 300-500m längre in från olyckan.
Jag hade tur, förstår inte hur man tänker när man trots stora skyltar som säger att vägen är avstängd och blinkande lampor mm bara skiter i det och kör på.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Även fast bilden ser väldigt våldsam ut (och är det också med tanke på döda) så har hojen missat alla bärande balkar, så antar att det räcker med 100km/h ?

Sparklådan är en bärande balk i en självbärande kaross.
Sorry för OT.
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Håller med. Jag jobbade på vägarbetet inne i tunneln igår kväll och under natten typ 300-500m längre in från olyckan.
Jag hade tur, förstår inte hur man tänker när man trots stora skyltar som säger att vägen är avstängd och blinkande lampor mm bara skiter i det och kör på.

Men det va ju polisens fel, som alla fartdårar säger.
Att ens uttrycka så är för mig obegripligt.
Varför finns då ens polisen ute på vägarna?
Tar man beslutet att försöka åka ifrån polisen, har man redan begått ett stort misstag. För mig spelar det ingen roll om polisen följer efter och "hetsar". Du är redan dumm nog och bryter mot lagen samt riskerar andras liv samt ditt eget.
Vill du åka fort och lagligt, så finns det banor. Punkt slut!
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
OT: Utan att ta något parti om hurvida polisen gjort fel eller ej så måste jag ändå fråga SH kollektivet:

Om vi leker med tanken att föraren hade stulit hojen, när hade ni velat att jakten skulle avslutats? För MC-tjuvar ska väl enligt sann SH anda jagas till världens ände?

Hur som helst, oerhört tragiskt när någon får sätta livet till! Oavsett om h*n spelat ett högt spel, eller vems felet nu må vara.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
OT: Utan att ta något parti om hurvida polisen gjort fel eller ej så måste jag ändå fråga SH kollektivet:

Om vi leker med tanken att föraren hade stulit hojen, när hade ni velat att jakten skulle avslutats? För MC-tjuvar ska väl enligt sann SH anda jagas till världens ände?

Hur som helst, oerhört tragiskt när någon får sätta livet till! Oavsett om h*n spelat ett högt spel, eller vems felet nu må vara.

leker med tanken.

oavsett om killen hade stulit hojen, gjort ett inbrott, rånat en bank.
så anser jag inte att priset av ett liv, är berättigat för att stoppa föraren.

detta är inte USA
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Hojen var inte stulen. Det var en ZX12 Ninja. Det var min barndomsvän + hans flickvänn som råkade ut för olyckan.

R.I.P. Chrille

=(
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
leker med tanken.

oavsett om killen hade stulit hojen, gjort ett inbrott, rånat en bank.
så anser jag inte att priset av ett liv, är berättigat för att stoppa föraren.

detta är inte USA

Polisen har varken skjutit mot honom eller försökt prejja av honom vägen. Det är USA.
Vad polisen har gjort är det minsta dom kunde ha gjort.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top