Diskussion olyckor 2011

Gimpster

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2009
Ort
Söders finaste ort.
Hoj
Husaberg fs
Själv stod jag på Åkervägen precis circus 7 meter från gudöbro leden när han brände förbi i minst 200 knyck och helikoptern var då minst 300m över marken och en bra bit bakom Mc'n, så särskilt mycket hetsade av polisen just då vet jag inte om det var.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Alltid när jag skjutsar så är det passageraren som bestämmer om tempot skall sänkas. Det brukar jag göra klart innan färden. Bara att knacka på mig lite lätt så slår vi av.

Det har även varit åt andra hållet "weii, va kul det var, åk fortare!" -"näfan, nu får du hejda dig, jag vågar inte köra fortare än vi åkte, då börjar det kännas osäkert"

Håller med dig. Synd att detta par inte längre kan umgås och åka hoj ihop. på tok för tidig död.:(
 

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Vet inte riktigt vad i mitt inlägg du kommenterar faktiskt.
Man kan inte omfatta några olyckor av "okänd-typ", det är bara gissningar.

Synas och inte synas?, jag kan säga att en med "rätt" psykisk störning skiter fullständigt i om han syns eller vad som finns bakom kurvan. Alltså en person som är helt oförmögen att ta ansvar i "olyckan".

Jo jag vet om bilister och olyckstatistik,ingen kommentar om det. Frågan gäller väl inte det.

Har du belägg för att personer som kör i 250km/h med en passagerare och kraschar lider av psykisk ohälsa, eller är det bara en gissning?

Upplys du oss hojåkare vad "rätt" psykisk störning då man skiter i om man syns eller inte syns.

Låt mig gissa..en person med ADHD..utan medicin...eller en Bipolär utan medicin eller rent av personlighet störning typ Borderline.

Dessa tillsammans representerar diagnos mindre än 3% av befolkningen och du flaggar för att den stackars grabben hade kanske lite issues.

Get real get a life!:huvet:huvet:huvet
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Njaoo, när hon hoppade på hojen stod den antagligen helt stilla och föraren bröt inga lagar. Lite svårare att under en körning mot röd ljus eller i hastigheter över 250 km/h välja att "nej fan, den här åkningen vill jag inte vara med i".

som passagerare är man just passagerare, man har minimalt att säga till om, noll kontroll.

Syftade på att de verkade kalla sig herr & fru race. Inte alla passagerare vill köra lugnt och sansat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så du menar att vi som är under 25 inte ska få ta kortet pga att några under 25 kör för fort? Ganska korkat resonemang i min mening.

Låt dom dö isåfall. Det är helt upp till var och en hur man väljer att förvalta sitt liv. Jag ska inte utsättas för kollektiv bestraffning för vad någon enskild individ gjort. Vi andra under 25 kör exempelvis inte ifrån helikopter i 250km/h med dyrbart gods bakpå.
Då kanske vi ska ta bort alla åldersgränser i samhället? Varför ska alla gruppbestraffas bara för att vissa inte kan hantera sprit i 12-årsåldern? Alla borde ju få ta pappas lastbil till skolan i mellanstadiet eller kanske flyga själv när familjen ska till Mallorca, det finns ju trots allt 10-åringar som kan det. Vänta bara tills jag har hunnit bygga en bunker, långt bort från alla vägar, först!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
..sen om jag väljer att INTE stanna när jag är ute och kör om jag vet att mitt körkort är i fara är väl min ensak..

Riskerar du andras liv och lem när man "brassa helvet" från Polisen så är det ju helt plötsligt inte din ensak längre utan en angelägenhet för samtliga dina medtrafikanter, inte sant?
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag förstår inte riktigt det här. Killen verkar inte ha stulit hojen, verkar ha haft körkort, rätt utrustning och hela skiten. Då är det inte rimligt att smita på det där sättet, eller skicka ut hela jävla poliskåren med tunga artilleriet för den delen. Det känns som det finns hål i historien.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag förstår inte riktigt det här. Killen verkar inte ha stulit hojen, verkar ha haft körkort, rätt utrustning och hela skiten. Då är det inte rimligt att smita på det där sättet, eller skicka ut hela jävla poliskåren med tunga artilleriet för den delen. Det känns som det finns hål i historien.

Inga plåtar dessutom, känns som att planen var att åka väldigt fort just den dagen/kvällen.
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Själv stod jag på Åkervägen precis circus 7 meter från gudöbro leden när han brände förbi i minst 200 knyck och helikoptern var då minst 300m över marken och en bra bit bakom Mc'n, så särskilt mycket hetsade av polisen just då vet jag inte om det var.

Tycker det där inlägget var intressant, åkervägen i trollbäcken?

Satt själv och spanade när den gick över mitt hustak, över drevviken mot gudöterassen och vidare in över trollbäcken. Jag bedömde höjden till 50-60 meter och du minst 300?

Jag flyger flygplan och heli i radiostyrd form själv och tycker mig ha ganska bra koll på avståndsbedömning. Men skillnad mellan 50 och 300 meter är ju gigantisk.. var det vid ca 21.50 du såg det också eller har dom varit och vänt i trakterna 2 ggr?
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Jag förstår inte riktigt det här. Killen verkar inte ha stulit hojen, verkar ha haft körkort, rätt utrustning och hela skiten. Då är det inte rimligt att smita på det där sättet, eller skicka ut hela jävla poliskåren med tunga artilleriet för den delen. Det känns som det finns hål i historien.

Eftersom killen och han tjej kallade sig
"Herr och fru race" om jag förstått saken rätt efter lite googlande så är nog svaret hyffsat enkelt:

De tyckte om att köra bombar-repor och allmännt köra tokfort. Sak samma om polisen är efter dem, det är ju "bara" att lämna dem antingen på motorvägen och om helikopter kommer så tar vi tunnlarna istället.
Så väl i tunneln åker de på en bom som enl flera vittnen nästan inte sytes i 70. Håller de "lagomt kul" tunnelhastighet så 120+ är nog inte att ta i förmycket, så kan den där bommen varit halvt omöjlig att se = krashen är ett faktum

Nä tror att de skulle ha kört på bommen även om de inte haft polisjag innan. (Såtillvida om de skulle ha kört i just den vägen i tunneln utan polisjag)

Att sen polisen skickade "halva" kåren efter dem ...
tja man får tycka vad man vill om Furstens ego men han kan ha en poäng.
Antag att polisen hade lite att göra och här kommer en som i all mening och utsende verkar vara ett visst spöke och därmed resonerar
"tja det är väl lika bra att försöka få han på bar gärning, han har ju passagerare nu"
Visst bara spekulation, men det är ju det som vi gör här på SH , spekulerar ;)
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Att du inte har alla hästar hemma i stallet verkar klart uppenbart då ingen jag känner eller komentarat är ngn form av legend: sen om jag väljer att INTE stanna när jag är ute och kör om jag vet att mitt körkort är i fara är väl min ensak så ngn självransakan kan du aldrig få det till då vi ALLA fattar våra egna beslut som vi på ett eller annat sätt får stå för i slutändan!!:tummenupp

Håller med ovanstående.
Det som har hänt är minst sagt tragiskt, men man får inte glömma att vi bär alla ansvaret till våra egna beslut och öde i livet, såvida man ej drabbas av sjukdom eller blir bragd om livet förstås.

Känner inte personerna inblandade i denna tragedi, men V.I.F, mina tankar går till er och era anhöriga. Hoppas att den unga damen läker både fysisk och psykiskt
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Har du belägg för att personer som kör i 250km/h med en passagerare och kraschar lider av psykisk ohälsa, eller är det bara en gissning?

Jag har aldrig hävdat detta. Det kan stämma i någon enstaka fall.

Upplys du oss hojåkare vad "rätt" psykisk störning då man skiter i om man syns eller inte syns.

Låt mig gissa..en person med ADHD..utan medicin...eller en Bipolär utan medicin eller rent av personlighet störning typ Borderline.

Jag påstår att bara att det finns mentalt hälsotillstånd som i princip kan göra en likgiltig eller icke förmögen att ta konsekvenser av sina handlingar. Sen om det är av droger, preparat, medicin eller psykisk ohälsa är ointressant.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker det där inlägget var intressant, åkervägen i trollbäcken?

Satt själv och spanade när den gick över mitt hustak, över drevviken mot gudöterassen och vidare in över trollbäcken. Jag bedömde höjden till 50-60 meter och du minst 300?

Jag flyger flygplan och heli i radiostyrd form själv och tycker mig ha ganska bra koll på avståndsbedömning. Men skillnad mellan 50 och 300 meter är ju gigantisk.. var det vid ca 21.50 du såg det också eller har dom varit och vänt i trakterna 2 ggr?

Jag har också flugit RC i många år. När jag stod och tankade hojen vid Shell på Bollmora gårdsväg (invid Tyresövägen) så dök helikoptern upp och hovrade över macken på vad jag bedömde som ca 200 meters höjd.
Helikoptern har nog varierat höjden. Kan ju vara bra att zooma ut för attfå överblick.

På Tyresövägen invid hörde jag ljudet av en sporthoj klinga bort, det lät som lät som om den gick för fullt. Helikoptern verkade lotsa in en civil hoj och bil, som med blåljus passerade rondellen nedanför macken och sedan även de for upp på Tyresövägen i riktning mot Nynäsvägen/Staden. Jag kopplade inte samman händelserna då. Jag hade ingen aning om denna Bonnie&Clyde-jakt, som då uppenbarligen måste ha varit på väg mot Nynäsvägen/S-tälje. Jag trodde polishelikoptern/bilarna gällde ett rån eller ngt.

På väg hem mot staden såg jag sedan även en grupp keps-/hoodiekillar med bilar, som stod på bron till tallkrogen, över nynäsleden. De glodde lystet ned mot Nynäsvägen. Jag trodde då att det kanske var ngn bil-strettrace i görningen men tänkte inte mer på det.

Om det är så att dessa ynglingar var där för att få se jakten är det ju (mtp rakel) fascinerande hur detta kan ha känts till...
 
Last edited:

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Det är fruktansvärt tragiskt när en människa dör, särskilt en ung människa. Och det påverkar självklart alla i personens närhet.

Men...

Jag är inte helt säker på att jag anser att det är fel av polisen att försöka stoppa någon som kör på ett sådan trafikfarligt vis... Om man har för vana att blåsa i 250 på alla möjliga vägar så finns det en verklig risk att man någon gång kolliderar med något.

Vad om detta "något" är en personbil med en familj med tre barn i?

Man har ju sätt bilder på MC som kört in i sidan av bilar i hög hastighet... och då är det tyvärr inte mycket kvar av vare sig fordon eller resenärer.
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Jag har också flugit RC i många år. När jag stod och tankade hojen vid Shell på Bollmora gårdsväg (invid Tyresövägen) så dök helikoptern upp och hovrade över macken på vad jag bedömde som ca 200 meters höjd.
Helikoptern har nog varierat höjden. Kan ju vara bra att zooma ut för attfå överblick.
.

Absolut varierar dom höjden.. det intressanta här var att från där jag bor till åkervägen i trollbäcken är det fågelvägen ca 1,8km och jag bor ganska högt så jag kunde följa helikoptern med blicken ganska länge.

Att vi då kan bedöma höjden med en skillnad på 250m tycker jag var konstigt :)
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Inga plåtar dessutom, känns som att planen var att åka väldigt fort just den dagen/kvällen.

Inte så säker på att plåtarna var bortplockade. Enligt uppgift ska bilden nedan vara på paret i fråga. Om du kikar så ser du inga plåtar på den bilden heller, min gissning är att dom sitter långt(om inte väldigt långt) in i hjulhuset. Såklart kan bilden vara på någon helt annan, hojen kanske är såld och han åkte på en annan hoj igår kväll eller någon av dom hundratals andra felkällor som är möjliga(kanske rent av troliga). Men det är min gissning iaf.

r9lp3p.jpg


Edit; Vid närmare beskådan ser det ut som att man ser en bit av plåten, dock är den maskerad i ungefär samma färg som resten av hojen, förmodligen är det fotografen som varit noggrann för att inte vägleda tjuvar hem till grabben.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top