Diskussion olyckor 2011

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Polisen har varken skjutit mot honom eller försökt prejja av honom vägen. Det är USA.
Vad polisen har gjort är det minsta dom kunde ha gjort.

Det har jag inte sagt heller.

men vad jag menar är.

det är inte försvarbart att lägga så stora resurser på "bara" en rödljuskörning/fortkörning. så att föraren blir stressad, fattar dåliga beslut & kanske kör ihjäl sig själv, sin passagerare eller ev 3:e personer.

då är det bättre att låta fortköraren komma undan, kanske ta honom vid ett annat tillfälle

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Exakt.. Eftersom den vägen jag tänkt ta var stängd med lampor o sånt blinkandes såg jag dessa mer än bomarna i tunneln som inte var belysta... Tror tom bilen framför mig blev överraskad av dessa så.. :(

Jag bor inte i Sth, men arbetar tillfälligtvis i trakten.

Förstår bara inte hur de som bor i eller runt Sth har missat allt skrivande och debatterande om vägombyggnationer under sommaren i Sth.

Och framförallt avstängningen i SÖDERTUNNELN...!?

/KentW

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Känns lite som polisen "hade fått nog" i detta fall.. kanske ville man visa att man faktiskt kan åka dit även på sporthoj?

Ibland kan bilden bli lite skev när man diskuterar huruvida polisen får göra si eller så. Tror utan att veta säkert att Sverige är ett av de länder där det är enklast att komma ifrån farbror blå... och påföljderna ganska långa i form av rättsliga påföljder.

För att nämna några exempel:
- I Norge kommer fängelse rätt tidigt in i straffskalan på hastighetsöverträdelser
- I Tyskland skjuter man ganska tidigt mot bilar
- I USA jagar man utan tvekan MC och bil i höga hastigheter

Faktum kvarstår dock att detta var tragiskt oavsett, men låt oss inte glömma att smitningar i för stor utsträckning sannolikt kommer få våra lagar att ändras till det hårdare i längden..

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

men vad jag menar är.

det är inte försvarbart att lägga så stora resurser på "bara" en rödljuskörning/fortkörning. så att föraren blir stressad, fattar dåliga beslut & kanske kör ihjäl sig själv, sin passagerare eller ev 3:e personer.

då är det bättre att låta fortköraren komma undan, kanske ta honom vid ett annat tillfälle

Det är väl så de resonerar vid MC-stölder, har du samma åsikt där?

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj

men vad jag menar är.

Det är väl knappt troligt att det kallades in extrapersonal för detta?
Kostnaden för de arbetande poliserna är ju samma oavsett vad de får i uppdrag att göra. De får ju inte mer i lön för att de spöar uteliggare än tar fast buset. Det kan ju helt enkelt varit relativt lugnt vid just detta tillfället.

Visst att det kanske kostade pengar att få upp helikoptern men det verkar rätt konstigt att låta bli för att "det kostar för mycket". Hade polisen fått stopp på honom hade ju faktiskt hans liv räddats.

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu

men vad jag menar är.

Att polisen såg vad killen bröt mot trafikreglerna är något som polisen är skyldig till att bestraffa, oavsett cyklist, bilist, fotgängare osv. Att de sedan släppte av då föraren blåser iväg i fart och vind är en stor eloge till polisen. Att sen helikoptern var uppe i luften och kollade över situationen för ev trafikfaror för andra är också positivt. Jag hade verkligen hoppats på att killen hade stannat och tagit ansvar för sina lagbrott. Det hade varit bäst för oss alla.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Det är väl så de resonerar vid MC-stölder, har du samma åsikt där?

japp, jag anser inte att polisen skall jaga tjuven av min hoj, tills han kör ihjäl sig.

vad tjänar jag / samhället på det ? hojen är försäkrad, försäkringsbolagen får stå för kostnad av stölden, men tänk om tjuven hade kört över en familj, där alla blivit invalider. tänk vilken kostnad.

min hoj kanske hade hittats oskadd parkerad, då hade kostnaden blivit minimal.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jag var på plats vid olyckan i mitt arbete och känner att jag måste förtydliga lite ang bommarna:

De bommarna som mc:n körde in i syns mkt tydligt. Först är det nerskyltat till 50 km/h när man svänger av E4/20 ner mot Årstalänken. När man kommer ner mot Årstalänken pilas trafiken till höger samt två större oranga skyltar som visar ALL TRAFIK ---> upp mot Åbyrondellen. Innan bommarna sitter det dessutom flera starka rödljus samt två slingor i asfalten med rödljus.

Däremot verkar det som en bom inne i tunneln i motsatt riktning var nedfälld av någon anledning och de syndes väldigt dåligt. Det var denna bom som ngn bil också körde in i. Hur det kommer sig att denna bom var nerfälld och syndes dåligt vet jag ej.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
japp, jag anser inte att polisen skall jaga tjuven av min hoj, tills han kör ihjäl sig.

vad tjänar jag / samhället på det ? hojen är försäkrad, försäkringsbolagen får stå för kostnad av stölden, men tänk om tjuven hade kört över en familj, där alla blivit invalider. tänk vilken kostnad.

jo många sporthojar som har hittats oskadd parkerade dom senaste 5åren....

jävla tjat på om vad som skulle hänt om polisen jagar tjuven som åker in en bil med barnfamilj i.... alla refererar till detta, TÄNK OM tjuven åker in i en älg som studsar på huven på en polo som åker av in i ett hus som börjar brinna där 13 familjer har pyjamas party...
Kanske låter hård o kall men en död tjuv tjänar samhället,jag och försäkringsbolaget på....

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Jag var på plats vid olyckan i mitt arbete och känner att jag måste förtydliga lite ang bommarna:

De bommarna som mc:n körde in i syns mkt tydligt. Först är det nerskyltat till 50 km/h när man svänger av E4/20 ner mot Årstalänken. När man kommer ner mot Årstalänken pilas trafiken till höger samt två större oranga skyltar som visar ALL TRAFIK ---> upp mot Åbyrondellen. Innan bommarna sitter det dessutom flera starka rödljus samt två slingor i asfalten med rödljus.

Däremot verkar det som en bom inne i tunneln i motsatt riktning var nedfälld av någon anledning och de syndes väldigt dåligt. Det var denna bom som ngn bil också körde in i. Hur det kommer sig att denna bom var nerfälld och syndes dåligt vet jag ej.

Precis.. Bomen i motsatt riktning var den jag inte såg och flera med mig.. Det fanns inte heller någon synlig anledning till att de skulle vara nerfällda så man blev jäkligt förvånad när de helt plötsligt uppenbarade sig.. :(

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj

Hur mycket ska de få jaga då? till 150? Max 5 km?

Hur gör vi med en mördare som flyr på en mc?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vet inte riktigt vad du vill komma fram till. Är väl mer än en person som har reggat hojen på någon annan än sig själv för att ha råd med försäkringen?
Det var väl ungefär det jag ville komma fram till, killen tog inte ansvar för sin försäkring utan skenförsäkrade och han tog inte ansvar för sina handlingar och stannade. Det där går lite hand i hand. Same same but different men denna gången slutade det illa.

Synd om nära och kära är det i alla fall.

Hojen var inte stulen. Det var en ZX12 Ninja. Det var min barndomsvän + hans flickvänn som råkade ut för olyckan.

R.I.P. Chrille

=(
"Olyckan".... njaaaaa...
Jag förstår din sorg men det här betecknar jag inte som en olycka. Olycklig händelse kanske.

Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Olyckan i Gällivare

Den tragiska olyckan i Gällivare får mig att fundera.
Menar med detta inte att sår eller kränka någon. Men tittar man på bilderna i minneslunden ställer jag mig frågan.

1. Hojen är totalkvaddad
2. Det finns trottoarer på sidorna vilket indikerar för mig 50 km/h
3. Han böjde lyktstolpen med kroppen då han for in i den

Vilken fart har man då kommit i?

Har själv klotat i 50 km/h och sett olyckor i minst 70 så ser inte en hoj ut efter det.

V. I. F.

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
Som vanligt kommer ni bli sura..på mig men Lika bra idioten dog jag skiter i om han var ung eller vad ni har o säga som ska rättfärdiga hans åkande.

Tydligen så är det inte första gången han kör så genom stockholm. Fatta alla medtrafikanters liv han utsätter för fara. Tur nu att han åkte in i en bom och aknske inte in i en lita kia med 2 barn bak och spädbarn där fram. Hur hade ni tänkt då.

Ja bra utav polisen och agera som de gjort och visa att detta beteende inte är OK... Vad vill ni att de ska göra sitta och titta på medans han bryter mot varenda trafikregel som finns och sen buga o bocka för att han gjorde det.

Jag kör även bil själv och varit med mo idioter som kört om mig på insidan i över 150 eller på vägrenen, tidsfråga innan något händer..

Idioti.... Kör snabbt men gör det på bana

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Som vanligt kommer ni bli sura..på mig men Lika bra idioten dog jag skiter i om han var ung eller vad ni har o säga som ska rättfärdiga hans åkande.

Tydligen så är det inte första gången han kör så genom stockholm. Fatta alla medtrafikanters liv han utsätter för fara. Tur nu att han åkte in i en bom och aknske inte in i en lita kia med 2 barn bak och spädbarn där fram. Hur hade ni tänkt då.

Ja bra utav polisen och agera som de gjort och visa att detta beteende inte är OK... Vad vill ni att de ska göra sitta och titta på medans han bryter mot varenda trafikregel som finns och sen buga o bocka för att han gjorde det.

Jag kör även bil själv och varit med mo idioter som kört om mig på insidan i över 150 eller på vägrenen, tidsfråga innan något händer..

Idioti.... Kör snabbt men gör det på bana

hur tänker du

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Hur kan du skriva sådär när hans flickvän sitter och läser det här?
Har du inget hjärta i kroppen?
Har du aldrig gjort ett misstag?

Förstår er båda.

Trist det som hänt men ärligt talat känner jag inte mycket för killen eller tjejen för den delen heller.
Hon sitter med sitt fjortisbeteende och försvarar hans körning.
Dock att hon förlorat sin eventuella livskamrat känner jag medlidande till.

Men samtidigt så tror jag ärligt att han dog lycklig för detta verkade vara hans drog.

Normalt brukar dödsolyckstrådarna skära i mitt hjärta och känna mig illa tills mods efter en systers allt för tidigt bortgång pga hjärtinfarkt 27 år ung.
Men jag lider med hans familj däremot och vet vilket helvete de kommer att få resten av sina liv.
Visst livet blir bättre men aldrig helt bra.

sportbike

Guest
Förstår er båda.

Hon sitter med sitt fjortisbeteende och försvarar hans körning.

Klart hon gör, det var ju hennes pojkvän.
Hon är 17 bast, hur mogen är man då?
Tro mig, hon kommer att tona ner sin kaxiga attityd när det här sjunkit in.

Jag försvarar ingen, jag ser idioter i trafiken dagligen, men jag önskar inte livet ur nån för det.

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
Hur jag tänker och att jag inte har hjärta för att hans flickvän läser det här....

Jo jag tänker han och hans flickvän ser till att gatorna inte är säkra när de kör så snabbt genom staden och ut på motorvägarna.Dessutom inte första gången detta skett.

Att det dem gör e helt fel. Och att almänna vägar är inte till för att köra snabbt på. En idiot mindre på vägarna. ja och jag tror inte att indraget körkort för hans del hade hållt honom från att åka mc heller.

när jag kör bil blir jag själv lite skrämd när motorcyklar kör om mig i höga farter för ena stunden e dem inte backspegeln andra stunden passerar dem dig. den milisekunden räcker för en ovanförare att dra snett i ratten eller göra en imbromsning o bli påkörd bakifrån.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0