Diskussion olyckor 2011

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
det handlar om att polisen måste komma på ett sätt att få tag flyende sporthojar utan DÖDLIG utgång.

Vissa tar smällen och stannar när dom får snuten efter sig så där är det inget problem.
Problemet är att vissa inte vet hur dom ska bete sig i pressade situationer och desutom tror att dom står över lagen?

Vad ska man göra åt dom?

Problemet ligger längre tillbaka och är inget som kan lösas på plats.

Du kan aldrig styra nån som skiter i allt och blåser ut utan körkort och riskerar andras liv under så lång tid.
Då är det spärrar i huvudet som saknas från en taskig uppfostran om vad som är rätt och fel.
Eller så är det alkohol eller droger med i bilden.

välj nåt av dom alternativen så kommer ni nära verkligheten bakom betendet.

tragiskt behöver man väl inte skriva det är självklart att det här är.

Problemet är väl att sånt här betende borde ha upptäckts av anhöriga och kanske gjorts nåt åt tidigare.
killen skulle inte ha fått tag på hojen i första skedet så är det fan bara.
Nån borde kunnat stoppa det.

keep on roling.
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
japp, jag anser inte att polisen skall jaga tjuven av min hoj, tills han kör ihjäl sig.

vad tjänar jag / samhället på det ? hojen är försäkrad, försäkringsbolagen får stå för kostnad av stölden, men tänk om tjuven hade kört över en familj, där alla blivit invalider. tänk vilken kostnad.

min hoj kanske hade hittats oskadd parkerad, då hade kostnaden blivit minimal.

Mao, håll hojen låst som f-n!! Inte spelar det roll i denna tråden då f d killen körde ostulet. Men, alla bäckar små. FFS, Gör inget du inte säkert vet du kan hantera!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det är väl det som är intressant, var föraren stressad eller sökte han en kick av att bli jagad eller något annat.

Om man använder sig av sannolikhet, intuition & tillgänglig fakta, ...baserat på att han var en typ som vanemässigt körde utan skylt & körkort, ansåg att han var för cool för rödljus & stopplikt. Till detta en brutta som till synes beundrade=uppmuntrade honom för detta. Då behöver man väl inte fundera så mycket över hur han resonerade & fungerade. I mina ögon idag en dryg pubertalsnoris som tyckte han var häftig inför andra när han visade hur han stod över lagar & regler. För 20 år sedan hade jag förmodligen &så tyckt att han var häftig.

Ingen förtjänar iaf att dö för det, ..lika lite som man kan skylla polisen för det inträffade. Shit happens & kommer alltid att hända.
Låg toleransnivå från polisen för brottslighet & regelbrott kan indirekt & kortsiktigt bidra till "offer", men sparar desto flera på lång sikt.

Polisen gjorde vad dom skulle, ...men frågan är om ägaren till mc:n gjorde det.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Det var inte en slangning som fick halva poliskåren att "jaga" pojken.

Halva poliskåren var efter honom tämligen omedelbart. När jag såg honom på nynäsvägen (i början på jakten) körde han inte speciellt fort, ca 30+. Var ca 4-5 fordon efter honom + helikoptern som sniffade trädtopparna.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Halva poliskåren var efter honom tämligen omedelbart. När jag såg honom på nynäsvägen (i början på jakten) körde han inte speciellt fort, ca 30+. Var ca 4-5 fordon efter honom + helikoptern som sniffade trädtopparna.

Hur vet du att jakten började på nynäsvägen? Han var ju tydligen nere i Tyresö och hämtade tvätten. Du får inte 4-5 fordon på dig av en sån överträdelse av hastighet. Ringer Åke Rimbon imorrn och frågar.
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
En tanke som slog mig

Tänk när tjejen som klara sig vakna upp och märker att sin älskling är borta, död, och får tänka på det varje dag, varje dag hon ser en motorcykel, tänka på att din älskling är borta

Fan va jobbigt
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Att folk ens försöker försvara killen är otroligt.
Låter som 13-åringar när ni tänker. Vänd på situationen. Killen far omkring i vansinnesfart, polisen reagerar inte ens på detta. Du själv är ute med din familj och går på gatan en fin sommarkväll. Ni ska gå över vägen och är lydiga och väntar på grön gubbe. Ni börjar gå över. Pang säger det när en hojj kommer farande och smäller på hela familjen. Kvar står du själv och ser hur ditt liv har gått i spillo.
Vems fel är det? Att du gick mot grönt eller hojjen som åkte mot rött?
Vad är det för fel på folk som anser att man ska bli så special-behandlad när man åker hoj. Det är som att säga att man får inte springa efter en rånare för att han kan snubbla och stuka foten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet åtminstone ett sätt sånhär vansinneskörningar skulle kunna stoppas med lätthet, och om folk inte slutar att skita i att polisen blinkar blåljus åt dem lär det hända förr eller senare. Och det är helt enkelt att det blir tvång på att ha en fjärrdödare så att polisen kan slå av motorn när de känner för det.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag vet åtminstone ett sätt sånhär vansinneskörningar skulle kunna stoppas med lätthet, och om folk inte slutar att skita i att polisen blinkar blåljus åt dem lär det hända förr eller senare. Och det är helt enkelt att det blir tvång på att ha en fjärrdödare så att polisen kan slå av motorn när de känner för det.

Sånt händer bara i sci-fi-filmer och 2 Fast 2 Furious. (same same om du frågar mig)

Orsaken till varför polis inte får använda spikmatta till att stoppa hojar är för att de inte får vara direkt vållande till annans död eller allvarlig skada för att stoppa ett trafikbrott... samma sak gäller sci-fi-dödaren du nämner.

Nu kommer många att opponera sig emot mig med argument om att de var vållande till killens död men nej, de var aldrig DIREKT vållande... om man skall se till argumenten om att de hetsade så blir de som mest INDIREKT vållande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sånt händer bara i sci-fi-filmer och 2 Fast 2 Furious. (same same om du frågar mig)

Orsaken till varför polis inte får använda spikmatta till att stoppa hojar är för att de inte får vara direkt vållande till annans död eller allvarlig skada för att stoppa ett trafikbrott... samma sak gäller sci-fi-dödaren du nämner.

Nu kommer många att opponera sig emot mig med argument om att de var vållande till killens död men nej, de var aldrig DIREKT vållande... om man skall se till argumenten om att de hetsade så blir de som mest INDIREKT vållande.

SciFi vet jag väl inte om det är, jag hade antagligen kunnat designa en sån dödare själv. Det lär ju dessutom inte bli svårare när mer hojar blir drive by wire...

Och om folk fortsätter att missköta sitt ansvar i trafiken så kan det mycket väl hända, men det lär ju inte vara i närtiden direkt, utan snarare 10 år fram i tiden eller något sådant.
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Känns så jäkla löjligt att i 2 dagar läsa om allas polis hit o dit. Fattar inte hur svårt det kan vara att förstå att det är flera års (i synnerhet sista åren) idiotikörning som gör att polisen trappar upp pådraget o är less på alla kamimazi förare.

Det är inte för intet de har stora pådrag på onsdagkvällar..

Likförbannat finns det ett gäng som inte fattar det.

Ja, jag kör för fort ibland
Ja, jag stannar VARJE gång
Ja, jag har fått körkortet indraget 2 ggr
Ja, jag har fått böter.

Fattar inte alla "coola" som finner det ballt att dra ifrån snuten.

Väx upp o våga stå för de handlingar du gjort.

Sen är det jäääkla skillnad att köra fort på en 3 filig motorväg med gles trafik eller köra mot trafiken, köra mot röttm, sicksacka mellan bilar.

Man kan köra snabbt på ett bättre o sämre sätt o välja sina ställen att gasa på.

Fattar inte, jag har aldrig haft problem med polisen trots körkort i 10 år för hoj. Jag har blivit stoppat ett gäng gånger men bara utskällning inget mer än så. Tänk lite längre än er egen bubbla ibland..
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Att folk ens försöker försvara killen är otroligt.
Låter som 13-åringar när ni tänker. Vänd på situationen. Killen far omkring i vansinnesfart, polisen reagerar inte ens på detta. Du själv är ute med din familj och går på gatan en fin sommarkväll. Ni ska gå över vägen och är lydiga och väntar på grön gubbe. Ni börjar gå över. Pang säger det när en hojj kommer farande och smäller på hela familjen. Kvar står du själv och ser hur ditt liv har gått i spillo.
Vems fel är det? Att du gick mot grönt eller hojjen som åkte mot rött?
Vad är det för fel på folk som anser att man ska bli så special-behandlad när man åker hoj. Det är som att säga att man får inte springa efter en rånare för att han kan snubbla och stuka foten.

En av få vettiga inlägg i denna tråd (Och jag har inte orkat läsa allt).
Denna "idol" som ni försvarar har förstört för oss andra big time. De som läser kvällstidningarna drar oss alla över en kam. De känner inte till all bakgrund som nån så klurigt vaskat fram. Hetsen och kraven om mer förbud kommer bara att öka i detta land som älskar att förbjuda farliga saker!

"Dödspilotens" far är den som gjort första stora felet som tillåtit sin son köra runt på "sin" mc utan körkort och nu fått ett hårt straff.
Och det kan ha sin grund i att det blivit dyrare och svårare att ta mc-kort numera men det kan driftas i oändlighet.
Hojen kunde lika gärna varit stulen eller föraren bara skippat att ta lappen då denne ändå skiter i allt och alla.

Men såna som skiter i allt och alla har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Och kommer alltid att förstöra för oss andra med liknande intresse.
Tragiskt men sant.

Jag hoppas bara jag inte blir prejad av en bilist som läst om oss "värstingar" i trafiken...
Kör snyggt och föregå med gott exempel det är det enda vi kan göra!
Att ge tillbaka med samma mynt leder oss bara närmare kanten..
Vi representerar alla en liten utsatt grupp med gemensamt intresse.
Det DU gör påverkar oss alla!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har varit på semsester och inte läst allt.
Vad var orsaken till att han drog från polisen?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skulle förvåna mig mycket om detta par inte var "singeld out" av polisen för tidigare beteende och skulle denna gång stoppas...

Att tro att man är anonym och okänd bara för man inte åkt dit än är att vara mer än lovligt naiv och ju mer man samlar på sig desto större risk att man inte blir lämnad ifred när man är ute.

Vad göra åt det då?
Personligen tror jag inget hjälper då detta är en del av mc-kulturen vad en del än tycker om det,iaf. så länge jag varit med och det är en del av grejen med att köra hoj för en del.

De flesta klarar sig och växer upp och tar det lugnare eller hittar andra intressen,en del går över och börjar köra bana/tävla men tyvärr finns det de som inte kan ta beslutet själva....

Tragiskt oavsett,i synnerhet en del inlägg här och i den andra tråden från vissa,låt de anhöriga hämta sig innan påhoppen!

Henrik
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du vet om att tjejen läst tråden och du kallar henne bimbo etc!
Tror du det blir lättare för henne i hennes sorge arbete? Hon är garanterat fortfarande i chock, säkert hennes familj också!
Jag har också kört ifrån snuten några ggr. Skulle jag göra det nu några år senare? Nej!
Skulle det varit mitt fel om jag kraschat? Ja!
Men att häckla någon som precis mist en nära anhörig!

Tycker att du är en j-a pajas!:mad:
Vill bara upplysa dig om att sporthoj.com inte är det enda stället man kan läsa på. Det finns gott om andra källor att hämta information från och jag står kvar vid mitt uttalande. Hon passar definitivt in på nedanstående beskrivning.

Bimbo
From Wikipedia, the free encyclopedia

Bimbo is a term that in popular English language usage describes a woman who is physically attractive but is perceived to have a low intelligence or poor education.

Vad gäller empati och sorg så har jag full förståelse för att anhöriga och vänner är i chock och full förtvivlan men det gör inte killens och tjejens agerande mindre korkat.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
finns det någon tråd där man kan läsa lite mer om bakgrunden till körningen?

Finns en rätt lång tråd på Flashback (såklart).

Vet dock inte om det står något nytt om bakgrunden där, hur ska någon kunna veta "varför" egentligen? Verkar vara ett par st som sett de här personernas framfart iaf.

Nu är väl inte Flashback alltid en källa till sanning och sansat resonemang. Men det framgår med all önskvärd tydlighet vad ej MC-körande allmänhet tycker om det här.
 
Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Undra hur mycke skattepengar dom lägger ner på att jaga hojar?
Som hojåkare anser jag ju att dom borde lägga mer pengar på text mishandel våldtäkter och mord.
Visst de finns vissa som borde stoppas som kör fort och vårdslöst.
Men är kostnaden för att sätta in den mängd poliser som dom gör verkligen ekonomiskt mot att sätta in dom på att lösa andra brott?

Jag tror inte att de poliser som var inblandade i jakten fick åka ifrån pågående mord, våldtäkter och andra våldsbrott.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top