Diskussion olyckor 2011

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men vittnen hävdar ju att helikoptern var så nära som 5-10 meter över motorvägen?? Poliskonspiration??
Om du missade qemboads inlägg så har du här citat från en person som påstår sig ha varit på plats när olyckan skedde och han såg ingen helikopter alls. Sen om det är sant eller det folket här skriver är omöjligt att avgöra.

Dom körde i ca 200 km i timmen, dom såg absolut inte bommen. Dom kan ha sett den ca 20-10m innan krocken, men vad hjälper det om dom körde i minst 200km/h. Det fanns inte heller några bromsspår. Efter krocken så låg dom ca 75m ifrån bommen.

Han var så pass skadad att han låg i onaturlig position. Då han hade skyddväst etc, så forsade blodet från nacken/halsen och genom visir öppningen. Något jag funderar på fortfarande är varför det fanns en stålvajer invirad i hans hals som sedan gick till MCn även där intrasslad. Det såg ut som om mcn dragit med honom.

Polisen var där på 2-3 minuter, det kändes mer som om han varit förföljd. Det samlades så många civil poliser på så kort tid. 4-5 min.

Det fanns ingen helikopter, enda helikoptern som fanns var ambulans helkoptern som landade på vägen.

Föraren och passageraren kan mycket väl ha tittat bakåt, men inget jag la märke till då allt var i svart. Även visiren.
Det fanns ingen polishelikopter i närheten, inte vad jag såg. Filen jag befann mig i fanns det inga bilar så jag skulle ha hört helikoptern annars. Jag tror att dom slutade upp med helikopter vid södertälje.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Om du missade qemboads inlägg så har du här citat från en person som påstår sig ha varit på plats när olyckan skedde och han såg ingen helikopter alls. Sen om det är sant eller det folket här skriver är omöjligt att avgöra.

Om man helt bortser från diskussionen om det är förarens, polisen eller GR's fel är det ju verkligen bedrövligt att bommen innehåller en konstruktion med en stålvajer. Bild på denna finns tidigare i tråden.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om du missade qemboads inlägg så har du här citat från en person som påstår sig ha varit på plats när olyckan skedde och han såg ingen helikopter alls. Sen om det är sant eller det folket här skriver är omöjligt att avgöra.

Delen med stålvajer runt halsen var rätt grotesk, ganska otrevligt öde.
 

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Nu kan dessa på ett enkelt sätt själva se hur lågt planen verkligen flög.

Problemet med det här är att det är flygplanet/helikoptern själv som rapporterar sin höjd via transponder till radarn.

En höjdmätare mäter lufttryck och behöver inför varje flygning kallibreras med gällande lufttryck vid havsnivån, på flygartugg förkortat QNH.

Vill man på radarbilden ge sken av att flyga högre/lägre än vad man egentligen gör så är det bara att ändra kalibreringen på sin höjdmätare ett par snäpp så är det fixat.

Det vore livsfarligt och ganska otänkbart att göra för ett normalt flygplan/helikopter i ett såpass tätt trafikerat luftrum som brommas kontrollzon (som täcker en stor del av centrala stockholm ...) eftersom separationen i höjdled mellan olika flyg ofta är ganska liten.

Stilla undran, är det tänkbart att det finns någon tyst överrenskommelse mellan flygledarna i bromma-tornet och polishelikopterpiloterna om att inte skicka annat flyg i närheten av polishelikoptern och att de inte heller alltför noggrant frågor om de verkligen har ställt in QNH ordentligt. De slipper tjaffset när tant Agda ringer in och klagar på att helikoptern har flugit för lågt över tätbebyggt område och polisen kan fortfarande göra sitt jobb.

Jag skulle inte bli förvånad om det var så.....
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
tjejen kommer nog snart till bättre insikt om vems felet var. läste att det var vanligt förekommande att i shock att bete sig som hon nu efteråt. Pigge Werkelin skyllde ju Tsunamin i Thailand 2004 på svenska staten. så ja varför inte skylla på polisen i det här fallet.

Så ni som fortfarande är i shock och skyller på polisen, kommer nog snart ändra inställning :D
 

KTM011

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Jepp.
Hoj
Check.
Denna jävla dubbelmoral på SH. "fan att polisen inte gör ett skit för att ta fast svinen som snodde min hoj, etc..." följt av att det är deras fel när någon vägrar stanna och gasar ihjäl sig. Det är aldrig någon annan än förarens ansvar att stanna för blå, tragiskt att många känner tvärtom. Man kan ju bara hoppas att dessa växer upp och kommer på bättre tankar efter tonåren...
 

Mike-

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
VFR 800
Problemet med det här är att det är flygplanet/helikoptern själv som rapporterar sin höjd via transponder till radarn.

En höjdmätare mäter lufttryck och behöver inför varje flygning kallibreras med gällande lufttryck vid havsnivån, på flygartugg förkortat QNH.

Vill man på radarbilden ge sken av att flyga högre/lägre än vad man egentligen gör så är det bara att ändra kalibreringen på sin höjdmätare ett par snäpp så är det fixat.

Det vore livsfarligt och ganska otänkbart att göra för ett normalt flygplan/helikopter i ett såpass tätt trafikerat luftrum som brommas kontrollzon (som täcker en stor del av centrala stockholm ...) eftersom separationen i höjdled mellan olika flyg ofta är ganska liten.

Stilla undran, är det tänkbart att det finns någon tyst överrenskommelse mellan flygledarna i bromma-tornet och polishelikopterpiloterna om att inte skicka annat flyg i närheten av polishelikoptern och att de inte heller alltför noggrant frågor om de verkligen har ställt in QNH ordentligt. De slipper tjaffset när tant Agda ringer in och klagar på att helikoptern har flugit för lågt över tätbebyggt område och polisen kan fortfarande göra sitt jobb.

Jag skulle inte bli förvånad om det var så.....

Så mkt felaktigheter att jag inte orkar förklara allt, men flygningen skedde till stor del i okontrollerat luftrum vilket innebär att vem som helst får flyga där, utan att prata med ngn flygledare. Finns inte ens krav på att du ska ha en transponder. Så att hålla bort annan flygtrafik går inte.
Och ville polisen inte synas hade han kunnat slå av transpondern.

Att du ställer in QNH påverkar inte vad transpondern sänder, då den alltid går på standardatmosfär och korrigeringen sker hos flygtrafikledningen.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Läste precis både AF och expressen.

Tycker det är väldigt fult av dagstidningarna att gå in och intervjua dessa chockade personer som dessutom är i sorg. Jag har fått lärt mig att när en närstående dör blir man chockad och det kan sitta i ett bra tag. Under den tiden fungerar man inte som man brukar.

Var nån återkonstruktion från AF som såg ut så här.

"Jo, han skrek till mig: Vad ska vi göra? Jag sa: Jag vet inte, åk in i tunneln och stanna där så kanske vi kan springa ut därifrån."

Alltså jag kan knappt höra min tant därbak i 30km/h med db killers i. Och den pipan som satt på zx10:an verkar ju vara en som låter mycket + att det gick mycket fortare.

Tycker att AF och Expressen gör fel som går in och intervjuar dessa personer.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vart ser du den? Ambulanshelikoptern ser jag men någon polishelikopter ser jag icke.

Såg fel först, jag är den första att erkänna att jag har fel, har det ofta :)

Meeeeen, kolla 2 sekunder in, så ser du en ljus (måne) med riktad strålkastare, det är defenitivt en helikopter.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Såg fel först, jag är den första att erkänna att jag har fel, har det ofta :)

Meeeeen, kolla 2 sekunder in, så ser du en ljus (måne) med riktad strålkastare, det är defenitivt en helikopter.

Svårt att se men jag tycker det ser ut som lampan på en lyktstolpe.. Men jag kan ha fel;)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Läste precis både AF och expressen.

Tycker det är väldigt fult av dagstidningarna att gå in och intervjua dessa chockade personer som dessutom är i sorg. Jag har fått lärt mig att när en närstående dör blir man chockad och det kan sitta i ett bra tag. Under den tiden fungerar man inte som man brukar.

Var nån återkonstruktion från AF som såg ut så här.

"Jo, han skrek till mig: Vad ska vi göra? Jag sa: Jag vet inte, åk in i tunneln och stanna där så kanske vi kan springa ut därifrån."

Alltså jag kan knappt höra min tant därbak i 30km/h med db killers i. Och den pipan som satt på zx10:an verkar ju vara en som låter mycket + att det gick mycket fortare.

Tycker att AF och Expressen gör fel som går in och intervjuar dessa personer.

Aftonbladet & Expressen ska bojkottas av flera skäl, tyvärr är DN & SVD inte så mycket bättre då de ägs av samma ägare, SVD håller dock viss klass fortfarande.

Jag har pratat med passagerare i ca 100, släpp gasen, prata, gasa, helt omöjligt är det inte, speciellt inte om hon nu var van.

Svårt att se men jag tycker det ser ut som lampan på en lyktstolpe.. Men jag kan ha fel;)

Haha, det var då själva fan, ser faktiskt ut som en stolpjävel.

Varför filma en blondin och la upp på tinypic, svar vi aldrig får.


Meeen, vad är det i vänstra körbanan, är det en fälld lyktstolpe för vägarbetet eller är det den omtalade vajern som gått av?
 
Last edited:

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Så mkt felaktigheter att jag inte orkar förklara allt, men flygningen skedde till stor del i okontrollerat luftrum vilket innebär att vem som helst får flyga där, utan att prata med ngn flygledare. Finns inte ens krav på att du ska ha en transponder. Så att hålla bort annan flygtrafik går inte.
Och ville polisen inte synas hade han kunnat slå av transpondern.

Att du ställer in QNH påverkar inte vad transpondern sänder, då den alltid går på standardatmosfär och korrigeringen sker hos flygtrafikledningen.

Mike, tycker detta är intressant då jag upplevde det som helikoptern gick på ca 50-60 meters höjd över mitt hus. Kollat jag rutten den gick så står det att den passerade på ca 290 meter. Jag bor ca 50-60 meter över havet vilket då skulle innebära 230 meter över mig.

Samtidigt visar den att helikoptern gick ca 60 meter till vänster om mig men den passerade ca 30 meter till höger i verkligheten. En diff på 90 meter, kan differansen vara lika stor i höjdled?
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Haha, det var då själva fan, ser faktiskt ut som en stolpjävel.

Varför filma en blondin och la upp på tinypic, svar vi aldrig får.


Meeen, vad är det i vänstra körbanan, är det en fälld lyktstolpe för vägarbetet eller är det den omtalade vajern som gått av?

Ge dig :krama Den där hojen lät som en stucken gris :glömdet
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Mike, tycker detta är intressant då jag upplevde det som helikoptern gick på ca 50-60 meters höjd över mitt hus. Kollat jag rutten den gick så står det att den passerade på ca 290 meter. Jag bor ca 50-60 meter över havet vilket då skulle innebära 230 meter över mig.

Samtidigt visar den att helikoptern gick ca 60 meter till vänster om mig men den passerade ca 30 meter till höger i verkligheten. En diff på 90 meter, kan differansen vara lika stor i höjdled?

Det måste ju vara ganska svårt att avgöra med tanke på att den rör sig i (gissar) minst 150 blås? Du vet när man åker flygplan och molnen utanför seglar sakta och lugnt förbi och bara känns som 50 meter iväg. Med tanke på att man håller 1000 blås måste de ju egentligen vara löjligt långt borta...

Haha, det var då själva fan, ser faktiskt ut som en stolpjävel.

På det igen bara! :D
 
Last edited:

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Meeen, vad är det i vänstra körbanan, är det en fälld lyktstolpe för vägarbetet eller är det den omtalade vajern som gått av?

Nja, vet inte vad du ser men det står en bärgare med en polisbil framför sig. Till höger om polisbilen står en annan bil som i alla fall på min skärm växlar mellan gul och vit så antingen är det en till helt vanlig polisbil eller en gul akutläkarbil. Hur som helst. Mellan polisbilen och den andra vad det nu är för bil har du bomen som han körde in i. Alla räddnignsfordon samt helikoptern står vända mot körriktningen. Så dom kom alltså från höger och böjde bomen närmare 90 grader i smällen. Jämför man bomen med en rätvinklig triangel så går vajern längs med hypotinusan och stabiliserar med andra ord själva konstruktionen.
 

Strumpludd

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -01
Sammanfattning !!!

Tänkte sammanfatta lite om händelsen häromdan utanför Södra Länken.

Tänkte sammanfatta fakta, rykten, påståenden, medias syn, polisens uttalanden och mina egna kunskaper och åsikter……..

Den aktuella Mc hade innan jakten åkt förbi flertalet polisbilar och hetsat dessa med både gaspådrag och genom att ”peka finger” etc…..
Jakten börjar som sagt inne i city efter att en civil polisbil observerat en Mc med 2 personer på som kört snabbt, aggressivt och mot rött i city.
Den försöker stoppa Mc genom att signalera med ljus och ljud. Då drar Mc, och jakten är igång Ett sk förföljande har inletts som innebär att polisen förföljer Mc med ljud och ljus för att om möjligt försöka få stopp på aktuellt fordon.
Många påstår att polisen ej får göra detta ? En polis skall och får ingripa och avbryta en brottslig gärning (Vilket hastighetsöverträdelse, rödljuskörning och Grov vårdslöshet i trafik är. Och senare visar det sig att han saknar körkort, vilket blir Olovlig alt. Grov olovlig körning.) och skydda oskyldiga människor.
Sen finns massa rekommendationer, JO-utlåtanden etc…om att detta kan anses olämpligt. Men än så länge gör ingen polis fel som påbörjar ett förföljande. Däremot så kan hans beslut avbrytas av högre befäl om denne anser att ej bör fortgå.
Om detta ej fick göras så skulle rånare, mördare, knarklangare och våldtäktsmän alltid komma undan om dom flydde på Mc.
Och inga förutom ovan nämnda trafikbrott och mördare orsakar att folk dör. Så försök inte säga att denna Mc-förare inte var en brottsling.

Har hört att aktuell Mc kör ner i fel tunneln på Sveavägen MOT trafiken !!! Tänk om han frontat med en mindre bil med en barnfamilj ! Han hade nästan klyvt den bilen.

Färden går sen söderut på Nynäsvägen, fortfarande som ett förföljande dvs att polisen försöker köra ikapp Mc för att få den att stanna.

Den är nere i Haninge och vänder innan det går norrut igen.
Enligt vad Aftonbladet och några forumdeltagare påpekat så har folk/publik sett hur helikoptern legat lågt över Mc nere i Haninge och vid Tyresövägen.
JA, det var fortfarande ett efterföljande då ! Polisen har ju hela tiden sagt att efterföljandet avbröts söderut på E4 mot Södertälje. På Nynäsvägen kan alltså helikoptern ha agerat för att försöka stoppa Mc.
Vet inte hur polisen i helikoptern tänkte, men många Mc och bilar väljer att avbryta då de ser att polisen har satt in sin helikopter. Så är väl inte dumt av piloten att påkalla sin närvaro för Mc-föraren. Och i över 200 knyck tror jag inte paret på Mc hade vetat att den fanns med om den legat för högt upp.
Så redan där hade nog de flesta insett att det inte är lönt att köra vidare som en galning.
Så då har vi konstaterat att helikoptern under första delen av jakten inte behöver hålla ett visst avstånd. Men detta har Aftonbladet med flera inte kollat upp. Hade räckt med att läsa polisens pressmeddelande och haft en karta för att se detta. Men alla har så bråttom att dra snabba slutsatser.

Mc kör sedan genom Södra länken (Kanske ca 3 km utan att förföljas av helikoptern).
Sedan kör han upp på E4 söderut. Polisbilar försöker i omgångar att försöka få en glimt av denna Mc.
På väg ner mot Södertälje avbryts förföljandet av polisen, och det övergår till ett EFTERFÖLJANDE. Vilket innebär att polisen följer efter för att se vart Mc tar vägen. Alltså inte i syfte att försöka stoppa denne. Då slås sirener och blåljus av. Men polisen får fortfarande köra valfri hastighet.

Mc kör in i Södertälje och sen på E4 norrut igen. Då avbryts efterföljandet för polisens alla markfordon. Helikoptern får fortsätta spana. Men ska då skall den hålla sig på långt avstånd, helst nästan utom synhåll.

Media påstår då att polisen fick parkera sina bilar/Mc. Detta är ju HELT FEL !
Dessa bör då återgå till sin ordinarie verksamhet. Dvs. släppa Mc-jakten och bekämpa andra brott, synlighet, trafikövervakning. Klart dom inte åker och gömmer sig.
Men antagligen så lyssnar några bilar på helikoptern, och håller sig några kilometer bort ifall det blir stopp på Mc.

Så norrut fr Södertälje till olyckstillfället så följer helikoptern Mc på behörigt avstånd, och spanar vart den tar vägen.

Tror inte att Mc-föraren ska ha bländats av helikopterns lampor som någon påstod.
För det första så har man inte backspeglar som är vinklade uppåt. Utan dom är vinklade för att återge det som är horisontellt bakom.
För det andra så säger rykten att aktuell hoj saknade backspeglar ???
Tror inte heller föraren i över 200 knyck så lätt kan vända sig om med tjejen liggandes på ryggen.
Och dessutom med mörkt visir på hjälmen !
Så helikoptern fick nog gå lågt i början för att han skulle uppfatta att den var där och då inse att det kanske var dags att stanna.

Aftonbladets artikel om att helikopterns film saknas är ett annat kapitel.
Aftonbladet har bett om att få ta del av helikopterns film. Men kameran i helikoptern var trasig.
Ja men det finns ju kameror i flertalet polisbilar. Dessa har dom inte frågat efter !?
Klart dom inte serveras på silverfat till pressen.
Så bara för att en kamera krånglar, så drar man igång värsta konspirationsteorin ???
Dessutom finns kameror i Södra Länken och efter motorvägarna på flertalet ställen (Vet dock inte om dessa bandas ?).

Denna jakt pågick i ca 1 tim tror jag. Känns som att det finns gott om tid att då tänka över vad man håller på med och stanna.

Föraren kör dessutom runt med en oregistrerad Mc, utan körkort. Bara där är man oansvarig.
Vid en olycka (som jag också antar att han skulle smita ifrån om han fick chansen. Dit kommer ju nämligen polisen) kan man inte ens få ett reg.nr.
Tror inte nått försäkringsbolag skulle betala nått om han smäller.

Jag tänker bara på om han hade kört in i någon mindre bil och dödat ett oskyldigt barn ! Detta barn har absolut inte gjort ett medvetet val att befinna sig på platsen. Men denna förare har redan innan jakten börjat visat att han struntade fullständigt om ett sådant barn skulle hamna i hans väg vid tex en rödljuskörning, eller på annat sätt.
Så hade polisen inte jagat honom, så hade han kanske inte kört ihjäl någon imorgon, nästa vecka eller månad. Men risken hade varit överhängande att det kunnat ske förr eller senare.
Så min åsikt är att polisen borde få medel att ännu snabbare tvinga en sådan galning att stanna. Oavsett hans skador. Bättre att han skadas eller omkommer, än en helt oskyldig människa.

Oavsett om polisen hade fortsatt jakten ända till han kraschade, så är det inte deras fel.
Han tog beslutet att köra utan körkort.
Han retades/lockade/ville att polisen skulle jaga honom (Om han då blir så stressad av det så han mister all vett, varför ville han då ha igång en polisjakt ? Dessutom med tjejen bak !).

Förstår att den 17-åriga tjejen (Som jag för övrigt är jätteglad att hon klarade sig så bra.) och modern är både chockad och ledsen. Och då vill man gärna bli arg på någon. Finns den döde pojkvännen/sonen och polisen att skylla/bli arg på, så vilken väljer man då ;-)

Men tycker att media (Särskilt Aftonbladet) har lyssnat lite för mycket på poliskritikerna, istället för att granska all fakta som faktiskt finns, och vänta med att publicera rykten/påståenden.

Klart utgången kunde blivit bättre. Men den kunde även blivit mycket värre om tjejen dött, eller någon oskyldig. Kanske en polis med flera barn som den kvällen gick till sitt jobb men satte sig i en polisbil som senare kör av vägen och dör för att en Mc-förare vill leka med döden…….
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ge dig :krama Den där hojen lät som en stucken gris :glömdet

Det gör väl alla japanare?

Förresten, när du skaffade en KTM retard, googla du "KTM forum" och fick upp sporthoj.com ? ;)


Tror inte jag sett något inlägg som försvarat killen,
så allt är väl väl här?

ONT:
Brumma E22an i somras, efter 30mil kom jag hem, trött som ett kadaver, såg att jag hade 10 missade samtal av syster och far.

Visade sig att jag glömt mitt mastercard på en mack halvvägs på resan. Ärliga (*kommer skriva en roman om det sjuka paret nån gång) människor hade hittat mitt kort och ringt polisen.

Farsan visste att jag hade ett dåligt drivpaket och suspekt motor, sista pratet vi hade var "det går om det går", och blir väckt av ett samtal:

-Far *namn
-Ja det är från polisen
-?
-Det gäller er son!
-*Bajsa knäck och ångra att han fick rådet att åka*
-Han har glömt sitt bensinkort

:D

Men iaf, back on topic, då var jag trött som satan och var tvungen att träffa de ärliga människorna* innan dom kom upp till stockholm.

Gasa satan eftersom jag sett att det inte var någon kontroll,
dock var ju den 2 filiga E22an endast 1 filig pga vägarbeten,
mc, så höll på att sluta i plastkonerna, men en stålvajer hade varit fan så mycket svårare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top