http://nsd.se/nyheter/boden/avled-efter-mc-olycka-i-boden-10011044.aspx
Som jag skrev i rapporteringstråden så är det högst intressant att en bilförare faktiskt blir misstänkt för vållande till annans död. Har det ens hänt förut när den gäller korsningolyckor med mc inblandade?
Gick inte så bra för en av mc förarna i en singel olycka, sen krockade två hojar med varandra en är misstänkt som vållande då han körde över i mötandes körbana.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19061989.ab
alltså vill ha klarhet i detta ,som lillencb skriver så verkar det där ha hänt för två år sen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mjo, önskar det vore så men kan inte glömma bort detta cyniska fallet där såväl tings- som hovrätt uppenbarligen gjorde en annan bedömning: http://www.dagensjuridik.se/2015/08...-mc-i-vanstersvang-brast-inte-i-uppmarksamhet Notera gärna resonemanget kring hastighet och att stanna i korsningen, vidare är det noterbart att den förolyckade mc-föraren tydligen övningskörde (då dennes handledare nämns).Ja, det händer ganska ofta.
Och det händer också at bilföraren blir dömd...
Men, kom ihåg att i kollisions olyckorna - kan faktisk bli så att om den ena part (oftast motorcyklisten) kör över hastighets gränsen, då är det fortfarande så att bilsten döms som vållande!...
Kommer det till dödsolyckorna, kollisions olyckorna med MC/bil, måste jag tyvärr tala om att en ganska stor av hojarna - har körd en bra bit över gällande hastighets gräns...
Du har rätt i bägge fallen - det finns grader i helvetet och ingen människa kan behöva klä skott om det gått i dubbla hastigheten. 90 meter nämns som siktsträcka för bilisten och den sträckan avverkas på 4.7s i 70 km/h och på 1.6s i 200 km/h... Förutsättningen för mitt resonemang är att vi talar om en överträdelse på kanske upp till 30 km/h, det bör vi som trafikanter kunna hantera.Naturligtvis tragisk händelse. Men lite nyfiken är jag allt på din slutsats här. Vsst är det väl så att nån gång har väl hastigheten en påverkan på ansvaret för olyckan. Tänk om du svänger vänster på en 50-väg och du får en bil i sidan som håller 200 km/h. Det känns svårt att tycka att det borde man som svängade förare ta hänsyn till. Med ett sånt synsätt är det himla svårt att göra någon som helst manöver i trafiken. Nu inte alls sagt i realtion till hur fort denna mc-förare körde.
Sen nämner artikeln detta.
"Enligt tingsrätten hade inte bilisten kunnat räkna med risken att motorcyklisten, som var mindre erfaren och inte hade med sig sin handledare, skulle ha bromsat in sin motorcykel så kraftigt att han kastades av."
Det låter ju onekligen som olovlig kkörning om det betyder en övningskörare utan handledare. Vet inte om detta påverkade det hela.
Mjo, önskar det vore så men kan inte glömma bort detta cyniska fallet där såväl tings- som hovrätt uppenbarligen gjorde en annan bedömning: http://www.dagensjuridik.se/2015/08...-mc-i-vanstersvang-brast-inte-i-uppmarksamhet Notera gärna resonemanget kring hastighet och att stanna i korsningen, vidare är det noterbart att den förolyckade mc-föraren tydligen övningskörde (då dennes handledare nämns).
Nu kan jag inte mer än vad jag läst om just detta specifika fall men finner det upprörande att en bilist tydligen inte har att räkna med oväntade eller oförutsedda händelser, som t ex att en oerfaren motorcyklist bommar en hastighetsbegränsning...
I övrigt - helt överens med Dina bedömningar, slutsatser och råd
Poängen är dock att omständigheter som motorcykelns hastigheten definitivt kan inverka på rättens bedömningar kring vårdslöshet samt att domen i viss mån fritar oss fordonsförare från ansvaret att visa hänsyn och beakta risken för andras misstag.
Det låter ju onekligen som olovlig kkörning om det betyder en övningskörare utan handledare. Vet inte om detta påverkade det hela.
Ett sådant reportage!
Genomlysande, fullödigt och förklarande.
Guldspade eller Stora journalistpriset, tror ni?
Alltså om du kör betydligt över aktuell skyltad hastighet så ligger då ansvaret på
den som bryter mot lagen.
Ja jag satt länge och tänkte maila journalisten och fråga om denne är på riktigt. Men jag avstod.
Så jävla fånigt repotage. Det lyser verkligen förakt om det!
Hur var det nu?
Du har inga rättigheter i trafiken. Bara skyldigheter!
Alltså om du kör betydligt över aktuell skyltad hastighet så ligger då ansvaret på
den som bryter mot lagen.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |