Diskussionstråden för olyckor 2016

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Orsakar man en dödsolycka där man har stopplikt så bör man dömas för vållande till annans död, samt vårdslöshet mm.
Alla fall där någon kör ut framför någon annan borde räknas som vårdslöshet oavsett ursäkt.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
http://nsd.se/nyheter/boden/avled-efter-mc-olycka-i-boden-10011044.aspx

Som jag skrev i rapporteringstråden så är det högst intressant att en bilförare faktiskt blir misstänkt för vållande till annans död. Har det ens hänt förut när den gäller korsningolyckor med mc inblandade?

Ja, det händer ganska ofta.
Och det händer också at bilföraren blir dömd.

2015, var ca. 6 av 10 i denna typ av olyckor rakt av så att der var bilen värderad värande vållande (vi har inte set alla domslut än!).
Men, kom ihåg att i kollisions olyckorna - kan faktisk bli så att om den ena part (oftast motorcyklisten) kör över hastighets gränsen, då är det fortfarande så att bilsten döms som vållande!
Även om det ALTID är motorcyklisten som blir förloraren - personskador, kostnader (även om försäkringen täcker, mänskligt elände, etc..)

Kommer det till dödsolyckorna, kollisions olyckorna med MC/bil, måste jag tyvärr tala om att en ganska stor av hojarna - har körd en bra bit över gällande hastighets gräns..

Så mina tips är enkla:
Korsning - sänk hastigheten och vår beredd på att allt som inte ska hända - händer!
Där vart en bil kan svänga vänster - sänk hastigheten och vår beredd på att allt som inte ska hända - händer!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Övrig kommentar - Vist har vi "svenske djupstudier" av alla trafikolyckor med dödsfall.
Olycka utredare försöker att klura ut, på olika sätt vad som hände, vart var felet - med målet att förebygga detta skal hända igen.
Ett mycket bra och ganska kostsamt system.

Djupstudierna via Trafikverket ger dock inte samma makt till Trafikverket som vi ser t. ex. i länder vart man har en regelrätt Haverikommission som har ett mandat i efterföljande åtgärder.
I England om inte jag mistår mig är en trafikdödsolycka att hantera som en mordsak, till dödsorsaken är hittat..

I Holland, är det inte ovanligt att vissa MC dödsolyckor rekonstrueras. För några år sedan var en olycka vart en Monster Ducce hade kollideras med en SUV och man fattade inte logikkem i olyckan, eftersom SUV var vältet och låg en bra bit borta från kollisionspunkten! Det kostade 2 extra SUV´s och 3 begagnade Monster att lösa vad som hade händ! (Hastigheten på hojen var högra än vittnen hade värderat, och hägra än kalkylerna!)..

SMC har för tradition att genomgå det svenska material på denna tid av året - under guidning, av specialister. Självfallet är allt under strikt sekretess - Och vi bruker sedan att publicera olika fakta och sedan goda råd..
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
alltså vill ha klarhet i detta ,som lillencb skriver så verkar det där ha hänt för två år sen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
alltså vill ha klarhet i detta ,som lillencb skriver så verkar det där ha hänt för två år sen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Enligt datumet på aftonbladet så verkar det så. Vill oxå minnas att det va nickeman (tror han hette så)här på forumet som va med i kollisionen. Nån trike förare som kom över på hans sida.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
blev fel när jag skrev menade att lillencb skickade länken och linus f uppmärksammade datum


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, det händer ganska ofta.
Och det händer också at bilföraren blir dömd...

Men, kom ihåg att i kollisions olyckorna - kan faktisk bli så att om den ena part (oftast motorcyklisten) kör över hastighets gränsen, då är det fortfarande så att bilsten döms som vållande!...

Kommer det till dödsolyckorna, kollisions olyckorna med MC/bil, måste jag tyvärr tala om att en ganska stor av hojarna - har körd en bra bit över gällande hastighets gräns...
Mjo, önskar det vore så men kan inte glömma bort detta cyniska fallet där såväl tings- som hovrätt uppenbarligen gjorde en annan bedömning: http://www.dagensjuridik.se/2015/08...-mc-i-vanstersvang-brast-inte-i-uppmarksamhet Notera gärna resonemanget kring hastighet och att stanna i korsningen, vidare är det noterbart att den förolyckade mc-föraren tydligen övningskörde (då dennes handledare nämns).

Nu kan jag inte mer än vad jag läst om just detta specifika fall men finner det upprörande att en bilist tydligen inte har att räkna med oväntade eller oförutsedda händelser, som t ex att en oerfaren motorcyklist bommar en hastighetsbegränsning...

I övrigt - helt överens med Dina bedömningar, slutsatser och råd :tummenupp
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Naturligtvis tragisk händelse. Men lite nyfiken är jag allt på din slutsats här. Vsst är det väl så att nån gång har väl hastigheten en påverkan på ansvaret för olyckan. Tänk om du svänger vänster på en 50-väg och du får en bil i sidan som håller 200 km/h. Det känns svårt att tycka att det borde man som svängade förare ta hänsyn till. Med ett sånt synsätt är det himla svårt att göra någon som helst manöver i trafiken. Nu inte alls sagt i realtion till hur fort denna mc-förare körde.

Sen nämner artikeln detta.

"Enligt tingsrätten hade inte bilisten kunnat räkna med risken att motorcyklisten, som var mindre erfaren och inte hade med sig sin handledare, skulle ha bromsat in sin motorcykel så kraftigt att han kastades av."

Det låter ju onekligen som olovlig kkörning om det betyder en övningskörare utan handledare. Vet inte om detta påverkade det hela.
Du har rätt i bägge fallen - det finns grader i helvetet och ingen människa kan behöva klä skott om det gått i dubbla hastigheten. 90 meter nämns som siktsträcka för bilisten och den sträckan avverkas på 4.7s i 70 km/h och på 1.6s i 200 km/h... Förutsättningen för mitt resonemang är att vi talar om en överträdelse på kanske upp till 30 km/h, det bör vi som trafikanter kunna hantera.

Min poäng är just att vi som trafikanter enligt domen i lagens mening inte har att ta hänsyn till att någon annan gör ett misstag eller en felbedömning. Vad händer då med alla propåer om gyllene regler, defensiv körning, visa hänsyn etc?

Sedan slarvläste jag det sista stycket - det kan handla om olovlig körning. Jag tolkade det mer som att handledaren halkat bakom och inte var i omedelbar närhet av den förolyckade föraren. My bad.

Poängen är dock att omständigheter som motorcykelns hastigheten definitivt kan inverka på rättens bedömningar kring vårdslöshet samt att domen i viss mån fritar oss fordonsförare från ansvaret att visa hänsyn och beakta risken för andras misstag.

Det tycker jag är fel. Men tack för bra ifrågasättanden :)
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mjo, önskar det vore så men kan inte glömma bort detta cyniska fallet där såväl tings- som hovrätt uppenbarligen gjorde en annan bedömning: http://www.dagensjuridik.se/2015/08...-mc-i-vanstersvang-brast-inte-i-uppmarksamhet Notera gärna resonemanget kring hastighet och att stanna i korsningen, vidare är det noterbart att den förolyckade mc-föraren tydligen övningskörde (då dennes handledare nämns).

Nu kan jag inte mer än vad jag läst om just detta specifika fall men finner det upprörande att en bilist tydligen inte har att räkna med oväntade eller oförutsedda händelser, som t ex att en oerfaren motorcyklist bommar en hastighetsbegränsning...

I övrigt - helt överens med Dina bedömningar, slutsatser och råd :tummenupp


Tycker det är oroväckande att man bara utgår från att bilisten "har rätt att förvänta sig att andra håller hastighetsbegränsningen" och inte nämner ansvaret att bedöma hastigheten hos den vars körbana man skall korsa.

Hastighetsbegränsningen kan vara 70km/h inifrån ett samhälle och fram till korsningen, men 90 km/h utifrån landsvägen och fram till strax innan samma korsning.

Klarar alla bilister att tänka i dessa två dimensioner?
Bedöma hastighet på fordon i rörelse är inte enkelt.
Därför måste man jobba extra mycket med just det.
...inte lägga det åt sidan för att "man har rätt att förvänta sig att andra håller hastighetsbegränsningen".

När man korsar annans vägbana har man inga rättigheter alls - exemplifieras tydligast för den som svänger ut framför en lastbil. Då får man själv ta konsekvensen av att ha gjort fel.
Varför skall motorcyklisten tvinga ta konsekvensen när man kör rakt fram?
Är det bara för att man är motorcyklist?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Poängen är dock att omständigheter som motorcykelns hastigheten definitivt kan inverka på rättens bedömningar kring vårdslöshet samt att domen i viss mån fritar oss fordonsförare från ansvaret att visa hänsyn och beakta risken för andras misstag.

Ja, det blir mer av assymetrisk krigföring i trafiken om alla plötsligt skall hålla på sin rätt och förutsätta att alla spelar efter reglerna.
Jag som motorcyklist är inte så sugen på att sätta hårt mot hårt som rätten rekommenderar här...


Det känns att vårt utrymme i trafikspelet blir mindre och mindre år från år.
Men det klart - denna typen av binära bedömningar måste ju till när det inte är människor som skall framföra fordonen längre...
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hur var det nu?
Du har inga rättigheter i trafiken. Bara skyldigheter!

Alltså om du kör betydligt över aktuell skyltad hastighet så ligger då ansvaret på
den som bryter mot lagen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det låter ju onekligen som olovlig kkörning om det betyder en övningskörare utan handledare. Vet inte om detta påverkade det hela.

Eller som när brorsan övningskörde för tungt kort och körskolebilen bakom honom var lite för långsam ut på E4an och det kom en rad bilar i mellan dem.

Brorsan stannade 200 meter efter korsningen för att invänta körskolebilen, när den väl kom så blåste den förbi honom i 150 km/h fullt fokuserad på att jaga ikapp en MC men utan att se brorsan på sidan om vägen. Brorsan var inte sämre än att han körde ikapp och om körskolebilen... han har nog samma genetiska defekter som mig. :crash
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ett sådant reportage!
Genomlysande, fullödigt och förklarande.
Guldspade eller Stora journalistpriset, tror ni?


Ja jag satt länge och tänkte maila journalisten och fråga om denne är på riktigt. Men jag avstod.
Så jävla fånigt repotage. Det lyser verkligen förakt om det!
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså om du kör betydligt över aktuell skyltad hastighet så ligger då ansvaret på
den som bryter mot lagen.

Men vem bryter mest mot lagen?
Den som kör 30 över?
...eller den som kör ut utan att se sig för?

Jag är inte ute efter att ge ett frikort till alla som bombar satan, men skall man vara fredlös bara för att man ligger över hastighetsbegränsningen så har vi ju anarki i trafiken.

Att nonchalera stopplikten är tämligen självförklarande, men att fastställa någons hastighet i efterhand är rena rama sätta svansen på grisen.

...å det vet man ju att motorcyklar alltid kör fort.
För fort? Hur fort? Spelar det roll? Det lät så, och den dök upp från ingenstans.


Jag gillar inte att känna mig som fredlös i trafiken, och dessutom rättslös i efterspelet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja jag satt länge och tänkte maila journalisten och fråga om denne är på riktigt. Men jag avstod.
Så jävla fånigt repotage. Det lyser verkligen förakt om det!

Jag skrev ett långt inlägg på FB som jag även skickade till redaktionen på NSD. Har inte fått svar än... ;)
 

Täppas

Guest
Hur var det nu?
Du har inga rättigheter i trafiken. Bara skyldigheter!

Alltså om du kör betydligt över aktuell skyltad hastighet så ligger då ansvaret på
den som bryter mot lagen.

Hälften rätt !
Första stycket stämmer.
 

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Det är ju skillnad på om siktsträckan är kort och man därför inte ser fordonet när man svänger och det sedan kommer i sån fart att det blir en kollision. Jämfört med att man är helt oförmögen att bedöma hastigheten på ett fordon som man faktiskt ser och ändå svänger framför.

Folk i största allmänhet verkar ju vara senila när det kommer till att skapa ett samspel i trafiken. Folk skulle behöva köra mer, fortare och mer avancerade moment än vanliga sträckan till jobbet eller mataffären för att bli bättre förare.
 
Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Top